Menierin tauti-kokemuksia?
Millaisin oirein menit/ohjattiin erik.lääkärille, miten tutki ja tuliko diagnoosiksi Menierin tauti?
Entäpä jatko ja hoito? Ikäsi tuolloin?
Kommentit (27)
Oliko sinulla 1 mitään muita oireita kuin tuota huimausta? Suht harvinainen sairaus kyseessä ja ilmeisen hankala myös diagnosoida, oireita voi olla lievästä todella voimakkaisiin ja "vain" 1-2 Menieriin sopivaa tai sitten niitä kaikkia ja jostain syystä selvää kuulonalenemista pidetään aika oleellisena oireena, vaikka sitä ei kaikilla esiinnytään, varsinkaan taudin alkuvaiheessa.
Mutta kuulema voi kestää useita vuosiakin diagnoosin saaminen...aika rankkaa.
Tuttavalla on. Hän sai tosi pahoja huimauskohtauksia, veti aina kanveesiin ja oksensi. Lääkitys vei kohtaukset pois kokonaan. Molemmat korvat on leikattu, nykyään hän kuulee vain vähän kuulolaitteen avulla, toki hän on yli 80 vuotias.
Olen ymmärtänyt, että kirurginen hoitomuoto on vihoviimeinen hoitomuoto eli kaikkia muita suositetaan ennen sitä.
Muistatko mikä lääkitys hänellä on?
Vierailija kirjoitti:
Todella voimakkaita huimauskohtauksia jos vähänkin liikkui paheni ja oksensin. Joutui makaamaan aivan paikallaan liikkumatta, jopa auton liike pahensi. Nukkuminen auttoi. Myös suola, stressi pahensi. Ikää 24v kun oli pahimmillaan.
Asentohuimaus testi en muista mitä muuta testattiin pää kuvattiin myös.
Sain diagnoosin mutta koska kohtauksia ei ollut kovin usein niin en halunnut lääkitystä mitä mulle tarjottiin. Nyt 20v myöhemmin kohtauksia todella harvoin eikä edelleenkään lääkityksiä eikä kohtaukset enää niin pahoja jos tulee. Viimeiset 7 vuotta ei oo tainnut olla yhtään kohtausta.
Mulla sama. Vaille kolmikymppisenä alkoi, inha vaiva. Itselleni kävi näin, kuten on sanottu: erityisesti nuoremmalla elimistö korjaa asiaa.
Eli onnekseni olen saanut. Olla ilman noita kohtauksia jo vuosia. Joskus tuntuu "epävarma" olo, ei kuitenkaan kohtauksia. Tupakat jäi, ja otan säännöllisesti B-vitamiinia, joka mielestäni auttaa (jo vuosia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella voimakkaita huimauskohtauksia jos vähänkin liikkui paheni ja oksensin. Joutui makaamaan aivan paikallaan liikkumatta, jopa auton liike pahensi. Nukkuminen auttoi. Myös suola, stressi pahensi. Ikää 24v kun oli pahimmillaan.
Sain diagnoosin mutta koska kohtauksia ei ollut kovin usein niin en halunnut lääkitystä mitä mulle tarjottiin. Nyt 20v myöhemmin kohtauksia todella harvoin eikä edelleenkään lääkityksiä eikä kohtaukset enää niin pahoja jos tulee. Viimeiset 7 vuotta ei oo tainnut olla yhtään kohtausta.Mulla sama. Vaille kolmikymppisenä alkoi, inha vaiva. Itselleni kävi näin, kuten on sanottu: erityisesti nuoremmalla elimistö korjaa asiaa.
Eli onnekseni olen saanut. Olla ilman noita kohtauksia jo vuosia. Joskus tuntuu "epävarma" olo, ei kuitenkaan kohtauksia. Tupakat jäi, ja otan säännöllisesti B-vitamiinia, joka mielestäni auttaa (jo vuosia).
Tavallisin alkamisikä osuu ikävuosille 40-60v ja ei siitä täysin parane koskaan.
Alan olla aivan loppu tähän korvaoireiluun joka vaatii jopa särkylääkettä välillä ja nuppi on kuin olisi pikkutuiterissa lähes koko ajan ilman sitä hyvää fiilistä. Tällaista ollut jo kuukausia ja tuota korvaoiretta pian 1v ajan.
Lääkärin mukaan todnäk Menier, vielä seurataan.
Mulla menieri diagnoosi 4 vuotta sitten ja lääkitys Salures poistaa nestettä kehosta.
Mulla ei ole pahoja kohtauksia mutta lievää pyörrytystä tulee heti kun Olen yli väsynyt.
Tinnituksen sain kaupan päälle: se kovenee kun olen 😴 väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menieri diagnoosi 4 vuotta sitten ja lääkitys Salures poistaa nestettä kehosta.
Mulla ei ole pahoja kohtauksia mutta lievää pyörrytystä tulee heti kun Olen yli väsynyt.
Tinnituksen sain kaupan päälle: se kovenee kun olen 😴 väsynyt.
Oliko sulla millaisia oireita ja missä määrin, että sait diagnoosin ja ilm ihan alan erik.lääkäriltä?
Oletko töissä pärjännyt ongelmitta tai joutunut olemaan sairaana? Miksi sait tuon lääkkeen etkä sitä toista joka kuulema ollut Menierin hoidossa käytetty jo vuosikymmeniä, M-kirjaimellako se nyt alkoi..
Menin terveyskeskukseen ensin kun tinnitus alkoi ja huimaus sieltä remissi sairaalaan.
Sairaalassa laittoivat nämä erikoislasit päähän pikimustat slalomlasit ja hoitsu ja lääkäri rupesivat heiluttamaan meikäläistä ees taas 🤮
Diagnoosi tuli salamalla: sulla on menieri!
Lääkitystä kokeiltiin moooonta mutta sain järkyttäviä allergisia reaktioita niistä.
Työelämässä Olen 53 vee ja poissaoloja tulee silloin tällöin jotka työnantajalle valtio korvaa.
Vältän kokonaan suolan käyttöä ja alkoholia;
Sitä kun ei kaipaa kun pollasta heittää muutenkin 🤭
Krooninen sairaus jonka kanssa oppii elämään
Vierailija kirjoitti:
Menin terveyskeskukseen en
tinnitus alkoi ja huimaus sieltä remissi sairaalaan.Sairaalassa laittoivat nämä erikoislasit päähän pikimustat slalomlasit ja hoitsu ja lääkäri rupesivat heiluttamaan meikäläistä ees taas 🤮
Diagnoosi tuli salamalla: sulla on menieri!Lääkitystä kokeiltiin moooonta mutta sain järkyttäviä allergisia reaktioita niistä.
Työelämässä Olen 53 vee ja poissaoloja tulee silloin tällöin jotka työnantajalle valtio korvaa.
Sitä kun ei kaipaa kun pollasta heittää muutenkin 🤭Krooninen sairaus jonka kanssa oppii elämään
Kävipäs se helposti, meinaan vain, että asiaan nyt perehdyttyäni on käynyt selväksi, että kys tauti on vaikeahko diagnosoida ja varsinkin ihan varmaksi ja, että oireet voi olla, varsinkin alussa, varsin lieviä ja suppeitakin mikä taas aiheuttaa entisestään tuota hankaluutta diagnoosin teossa/saamisessa.
Mutta kyllä, krooninen ja pysyvä sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tinnitus alkoi ja huimaus sieltä remissi sairaalaan.Sairaalassa laittoivat nämä erikoislasit päähän pikimustat slalomlasit ja hoitsu ja lääkäri rupesivat heiluttamaan meikäläistä ees taas 🤮
Diagnoosi tuli salamalla: sulla on menieri!Lääkitystä kokeiltiin moooonta mutta sain järkyttäviä allergisia reaktioita niistä.
Sitä kun ei kaipaa kun pollasta heittää muutenkin 🤭Krooninen sairaus jonka kanssa oppii elämään
Kävipäs se helposti, meinaan vain, että asiaan nyt perehdyttyäni on käynyt selväksi, että kys tauti on vaikeahko diagnosoida ja varsinkin ihan varmaksi ja, että oireet voi olla, varsinkin alussa, varsin lieviä ja suppeitakin mikä taas aiheuttaa entisestään tuota hankaluutta diagnoosin teossa/saamisessa.
Mutta kyllä, krooninen ja pysyvä sairaus.
Minä sain diagnosin korvalääkäriltä testin jälkeen heti ja kuulotestit on 4 kk välein audionoomi testaa ettei kuulo huonone.👂
35-40 iässä tuli kohtauksia mutta sitten ne harveni ja loppuivat lähes kokonaan. Lääkitys on jos alkaa kuulo mennä niin nesteenpoistotableteilla saan estettyä pahat huimaukset.
Oon huomannu että nesteen kertyminen kehoon, siis turvotustaipumus oli merkittävä tekijä. Tämän tietäen olen itsehoidolla pystynyt vähentämään oireilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyllä, krooninen ja pysyvä sairaus.Minä sain diagnosin korvalääkäriltä testin jälkeen heti ja kuulotestit on 4 kk välein audionoomi testaa ettei kuulo huonone.👂
Millainen testi ja yksikö vain?
Minua tutkittiin varmaan 30min ja kyseltiin ihan hirveästi olosta, oireista, tuntemuksista, taustasta, taudinkuvan historiasta, vähän kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyllä, krooninen ja pysyvä sairaus.Minä sain diagnosin korvalääkäriltä testin jälkeen heti ja kuulotestit on 4 kk välein audionoomi testaa ettei kuulo huonone.👂
Millainen testi ja yksikö vain?
Minua tutkittiin varmaan 30min ja kyseltiin ihan hirveästi olosta, oireista, tuntemuksista, taustasta, taudinkuvan historiasta, vähän
kaikesta.
Kyllä yksi testi oli.
Remississä sairaalaan epäiltiin diagnoosiksi menieriä. Korvalääkäri tutki korvan nenän mutta lopullinen vastaus tuli nämä laskettelulasit päässä🤮 bingo!
Mitenkäs korvaoireet, epämukavuuden, paineen ja jopa jonkinasteisen kivun tuntemukset, kokemuksia niistä? Tai päivittäinen hieman huippaava olo, siis ilman isoja tai pitkiä huimauskohtauksia?
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs korvaoireet, epämukavuuden, paineen ja jopa jonkinasteisen kivun tuntemukset, kokemuksia niistä? Tai päivittäinen hieman huippaava olo, siis ilman isoja tai pitkiä huimauskohtauksia?
👂korvaoireet iskee heti kun Olen väsynyt;
Huimausta heti on kuin kännissä olisi.
Samaan syssyyn tinnitus voimistuu.
Siihen ei mikään muu auta kuin Lepo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
👂korvaoireet iskee heti kun Olen väsynyt;
Huimausta heti on kuin kännissä olisi.
Samaan syssyyn tinnitus voimistuu.
Siihen ei mikään muu auta kuin Lepo.
Ok.
Minulla ollut korvaoireilua eli epämukavuuden ja paineen tunnetta jo pitkään ja siis päivittäisenä riesana ja tämän vuoden puolella niin, että välillä otettava särkylääke. Lisäksi jonkinasteista pyörrytystä aika ajoin ja koen korkeuserot maastossa liikkuessa hankalina. Yksi erittäin kova huimausepisodi oli äskettäin, mutta laitoin sen silloin nautitun alkoholin (jota otan tod harvoin) piikkiin, olin nukkumaan menossa ja koko huone pyöri jonkin aikaa, en sitten varmaksi osaa sanoa, mutta silloin todella pyöri ja sitä ei ole ikinä ennen ollut.
Kuulotestin tulokset hieman ? nyt itselleni, terkan tekemä oli ok, mutta nyt erik.lääkärin teksti sanoo, että "seulonta-ag oik 0,5kHz:ssa oik 20db, vasen 15db, muutoin norm löydös" aiemmassa ag:ssa ei poikkeavaa.
Sain lääkityksen oletuksella, että Menierin tauti, mutta ilm jäi vielä jotenkin auki asia..
Onko Menier-kokemuksia jossa lähes kokoaikainen hieman sekava, hutera, pyörryttävä olo? Ja korva"kipu"? Melussa oleminen pahentaa asiaa ja väsymys valtava.
Erikoislääkäri ei uskonut mihinkään kasvaimen tms, mutta itseäni mietityttää tämäkin, nytkin on kiputuntemusta kys korvassa ja huippaava tunne, äärimmäisen epämiellyttävää.
Lääkitys kuulema auttaa, jos Menier kyseessä, mutta vasta n.1kk-1,5kk kuluttua aloituksesta ja itse syönyt vasta 1vkon.
Sain diagnoosin mutta koska kohtauksia ei ollut kovin usein niin en halunnut lääkitystä mitä mulle tarjottiin. Nyt 20v myöhemmin kohtauksia todella harvoin eikä edelleenkään lääkityksiä eikä kohtaukset enää niin pahoja jos tulee. Viimeiset 7 vuotta ei oo tainnut olla yhtään kohtausta.