Rehellisesti synnyttäneet, muuttuuko alapää paljon synnytyksessä?
Haluaisin mahdollisimman rehellisiä vastauksia. Tuntuu, että aihe on edelleen jonkin verran tabu. Muuttuuko alapää alateitse synnyttämisen jälkeen paljon? Millaisia kokemuksia teillä on? Ja millaisia muutoksia on ollut? Synnytän pian esikoisen ja hiukan jännittää repeämiset, häpyhuulten venymiset ja sen sellaiset. Monet puhuvat revenneensä synnytyksessä, mutta harvalta olen kuullut rehellisesti onko alapää toipunut siitä mitenkään vai onko vammat pysyviä.
Kommentit (101)
Kiireellisen sektion takia alapää on entisellään, mutta imetyshormonit piti paikat kuivana aika pitkään.
Tuli repeämiä ja tikkejä, mutta ei kovin pahoja. Ne parani tosi nopeasti, pystyin jo heti synnäriltä kotiuduttua kävelemään lyhyitä lenkkejä jne. Sen verran siistit että joku gyne sanoi ettei edes huomaisi jos ei katsoisi, itse en kyllä ole römpsääni peilaillut joten en tiedä onko sen ulkonäkö jotenkin muuttunut, mies ei ole sanonut mitään mutta ehkä kukaan järkevä mies ei sanoisikaan 😃 oma yhdyntänautinto on lisääntynyt ja saan nykyään orgasmin helpommin. Miinuspuolena lievä virtsankarkailuongelma, esim trampoliinilla ei pysty enää pomppimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se täytyy uskoa, että 3-4 kg mötikän puskeminen ahtaasta kanavasta tekee sen vain tiukemmaksi ;)
Tottakai alapää muuttuu. Mutta vuodet tekee tehtävänsä kaikille, olit sitten synnyttänyt tai et. Sitä ei kannata pelätä.
No se siinä onkin, kun aiheesta ei tunnuta puhuvan avoimesti ja rehellisesti. Aniharvalla on rohkeutta sanoa suoraan, miten asiat on. Eppari leikataan monelta ja monella tulee repeytymiä, se on fakta. Pahasti revenneet loistavat poissaolollaan ja keskustelu lähti heti täyttymään vastauksista, joissa alapää on täysin sama kuin ennen synnytystä tai parempi. ;)
No, mun mielestä se on parempi, kun saan yhdynnässä orgasmin. Jos esim. näyttää erilaiselta, niin ihan sama. En minä sitä tuijottele.
Niin, mutta aloittaja halusi tietää, miten se muuttui. Tarkoittaen ulkonäköä(kin) kaiketi.
Nämä jutut kuuluvat synnytys-ja raskauspalstalle. Tervemenoa siine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se täytyy uskoa, että 3-4 kg mötikän puskeminen ahtaasta kanavasta tekee sen vain tiukemmaksi ;)
Tottakai alapää muuttuu. Mutta vuodet tekee tehtävänsä kaikille, olit sitten synnyttänyt tai et. Sitä ei kannata pelätä.
No se siinä onkin, kun aiheesta ei tunnuta puhuvan avoimesti ja rehellisesti. Aniharvalla on rohkeutta sanoa suoraan, miten asiat on. Eppari leikataan monelta ja monella tulee repeytymiä, se on fakta. Pahasti revenneet loistavat poissaolollaan ja keskustelu lähti heti täyttymään vastauksista, joissa alapää on täysin sama kuin ennen synnytystä tai parempi. ;)
No, mun mielestä se on parempi, kun saan yhdynnässä orgasmin. Jos esim. näyttää erilaiselta, niin ihan sama. En minä sitä tuijottele.
Niin, mutta aloittaja halusi tietää, miten se muuttui. Tarkoittaen ulkonäköä(kin) kaiketi.
Ja mä kerroin. Aloin saada orgasmin yhdynnässä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä jutut kuuluvat synnytys-ja raskauspalstalle. Tervemenoa siine.
Missäs sanotaan, ettei näitä juttuja voi täällä kirjoitella? Kai tiedät, ettei noille kyseisille palstoille voi kirjoittaa ilman rekisteröitymistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Minä en tiedä onko sen ulkonäkö muuttunut, mutta mies on ainakin tyytyväinen kun vaimo tykkää seksistä entistä enemmän. Pois lukien imetysaika jolloin limakalvot muistutti Saharaa ja seksi kiinnosti suunnilleen yhtä paljon kuin vessan pesu (tai ehkä jopa vähemmän). Mutta se ei johtunut synnytyksestä vaan hormoneista ja halut palasi samaa vauhtia normaalin hormonitoiminnan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne pahat repeämät ovat oikeasti aika harvinaisia, vaikka sektio-keskusteluja lukiessa saakin sen mielikuvan, että ne olisivat enemmänkin sääntö eikä poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla muuttui suuremmaksi emätin. Olen jumpannut ja pystyn puristamaan alapään lihaksilla aukon pienemmäksi, mutta siihen keskittyminen yhdynnän aikana vie nautintoa.
Toisilla varmasti palautuu paikat entiselleen, minulla ei.
Mitä jos lakkaisit puristamasta?
Nautin itse hetken aikaa enemmän, mutta sitten koko värkki löystyy, eikä tunnu miltään (tuskin miehestäkään) ja joudun taas puristamaan, että tuntuisi edes joltakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla muuttui suuremmaksi emätin. Olen jumpannut ja pystyn puristamaan alapään lihaksilla aukon pienemmäksi, mutta siihen keskittyminen yhdynnän aikana vie nautintoa.
Nautin itse hetken aikaa enemmän, mutta sitten koko värkki löystyy, eikä tunnu miltään (tuskin miehestäkään) ja joudun taas puristamaan, että tuntuisi edes joltakin.
Kuulostaa siltä, että joku toinen tekniikka voisi olla parempi. Ei niinkään puristava, vaan se, että opit oikeasti aktivoimaan lantionpohjan lihakset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nautin itse hetken aikaa enemmän, mutta sitten koko värkki löystyy, eikä tunnu miltään (tuskin miehestäkään) ja jo1udun taas puristamaan, että tuntuisi edes joltakin.
Kuulostaa siltä, että joku toinen tekniikka voisi olla parempi. Ei niinkään puristava, vaan se, että opit oikeasti aktivoimaan lantionpohjan
Kuulostaa hankalalta. Toisaalta tähän on jo niin tottunut. En oikein tiedä, että miten suuret niiden lihasten pitäisi olla, kun en kovasti jännittämälläkään saa emätintä kovin ahtaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain todella lievän kohdunlaskeuman. Olin etukäteen varautunut siihen, ettei alapää olisi välttämättä enää ennallaan alatiesynnytys jälkeen, mutta ollakseni rehellinen, kyllä tuo laskeuma harmittaa, vaikka onkin lievä. En silti kadu alatiesynnytystä, joka minulla oli helppo ja nopea.
Miten tuo kohdunlaskeuma vaikuttaa käytännössä/normielämässä? Sori tyhmä kysymys, mutten siis tiedä näistä oikein mitään.
99 %:sesti ei mitenkään. Kuitenkin joskus käydessäni lenkillä tai tehdessäni pihatöitä (lumenluonti jne.) se ikään kuin "pullahtaa" ulos, ja se tuntuu hiukan ikävältä. Tätä ei siis tapahdu kuin harvoin, enkä tiedä liittyykö se esim. kuukautiskiertoon jotenkin. Olen hiukan yrittänyt seurata sitä, mutta tosiaan vaan muutaman kerran on noin tapahtunut, synnytyksestä 7 kuukautta.
Ja siis eniten minua harmittaa kosmeettinen haitta ja tuntuma. Onnekseni minulla on fiksu mies, eikä hän ole kommentoinut asiaa negatiivisesti, etenkin kun aluksi hänelle itkin omaa järkytystäni laskeumasta, joka alussa vaikutti pahemmalta turvotuksen takia. Jälkitarkastukseen menin kauhunsekaisin tuntein, mutta lääkäri vain totesi laskeuman olevan lievää sorttia.
Minulle jäi isompi emätin. Ennen sain sisälle vaivoin yhden sormen, nyt kolme. Olen treenannut lihaksia, mutta kai sinne sitten jotain pysyvää jäi.
Emättimen aukolta näkyy jotain sisäreunoja, joita ennen ei näkynyt ja peräpukamista jäi peräaukon suulle nahkapussi, joka ei ole kuin kosmeettinen haitta.
Mahaa mulle ei jäänyt ollenkaan. Lähdin synnäriltä molemmilla kerroilla samat farkut jalassa, joita käytin ennen raskautta.
Minulla seksinautinto on vaan lisääntynyt. Kaverilla taas tuli ilmeisesti arpikudosta joka on niin joustamatonta ettäs seksi sattuu melko paljon. Kätilö-kaverin mukaan se ei ole mitenkään harvinaista, mutta toisaalta vaiva saattaa helpottaa toisen lapsen myötä (jos siis onnistuu kivusta huolimatta laittamaan sen alulle). Että se on vähän tuuristaan kiinni miten käy. Alapään ulkonäkö lienee aika toissijainen seikka, eihän se juuri mihinkään näy. Jos joku mies siitä häiriintyy niin olkoon sitten ilman...
Kropalle kannattaa joka tapauksessa antaa aikaa palautua rauhassa, se maha ei tosiaan häviä hetkessä ja alapää saattaa olla kipeä pitkään. Limakalvot voi olla tosi tosi kuivat ja keskikropan lihaksisto todella onnettomassa kunnossa pitkään (ja tosi varovainen saa olla treenatessa ainakin alkuun). Vuosikin on vielä lyhyt aika, varsinkin jos imettää.
Vierailija kirjoitti:
Suurin muutos oli se, että aloin saada orgasmin yhdynnässä.
Joillakin se katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttui se, mutta väliaikaisesti, eli toipui kyllä, alapään kudos on tehty venymään ja palautumaan. Ja minä sekä repesin jonkin verran ja minulle tehtiin episiotomia. Kaksi lasta. Olen ollut saman miehen kanssa 20 vuotta yhdessä. Koskaan ei ole värkeistä valittanut.
Useimmilla muuttuu jotenkin. Yksilökohtaista on, millaista arpikudosta tulee yms. Ja eihän kukaan kunnollinen mies näiatä valitakaan, kun tuollaisille muutoksille ei mitään voi lihasharjoittelua lukuunottamatta.
Osan voi korjata leikkauksella.
Yhden olen synnyttänyt ja muutaman kuukauden kuluttua tuntui melko lailla palautuneen entiselleen. Yhdyntä vaan sattuu välillä takaapäin asennossa. Joillakin kuulemma onnistuu emätinorgasmit synnytyksen jälkeen, mutta itsellä ei ainakaan tullut mitään sellaista muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin eppari synnytyksessä. Toipuminen synnytyksestä kesti aikansa ja epparilla kesti parantua. Ekan kerran harrastettiin seksiä 4 kk synnytyksestä, sattui paljon. Seksiin liittyvä kipu hävisi vasta liki vuoden kuluttua synnytyksestä eli kannattaa antaa omalle keholle palautumisaikaa. Tottakai alapää jonkin verran muuttuu synnytyksessä, mutta aika normaalilta musta näyttää ja tuntuu nyt, kun synnytyksestä on 13 kk. Ei siis ole mennyt mitenkään pilalle.
Onnea vauvasta jo nyt! :)
Tää on jännä juttu että minullekaan ei neuvottu liukuvoiteen käyttöä. Seksitön aika kesti kuukausitolkulla sen vuoksi. Sattuuhan se ensimmäinen kerta synnytyksen jälkeen.
Osta liukuvoidetta ja alkakaa rauhallisesti. Minun repeämäni paranivat kuukausien kuluessa hyvin.
Alapää ei muuttunut, mutta vatsan alue muuttui.