Rehellisesti synnyttäneet, muuttuuko alapää paljon synnytyksessä?
Haluaisin mahdollisimman rehellisiä vastauksia. Tuntuu, että aihe on edelleen jonkin verran tabu. Muuttuuko alapää alateitse synnyttämisen jälkeen paljon? Millaisia kokemuksia teillä on? Ja millaisia muutoksia on ollut? Synnytän pian esikoisen ja hiukan jännittää repeämiset, häpyhuulten venymiset ja sen sellaiset. Monet puhuvat revenneensä synnytyksessä, mutta harvalta olen kuullut rehellisesti onko alapää toipunut siitä mitenkään vai onko vammat pysyviä.
Kommentit (101)
Varaudu siihen, että maha ei lähde päivässä. Eli ota sinne synnärille mukaan raskaushousut tai jotkut vatsan kohdalta venyvät pöksyt. Mä olen tosiaan kolme synnyttänyt ja olen hoikka. Raskauskiloja tullut max 10 kiloa. Kilot ovat kyllä jääneet synnärille, mutta mahan sisään menemiseen menee hoikallakin viikko tai kaksi. Tai ainakin mulla on mennyt. Eli venyvät pöksyt mukaan.
Itse sain todella lievän kohdunlaskeuman. Olin etukäteen varautunut siihen, ettei alapää olisi välttämättä enää ennallaan alatiesynnytys jälkeen, mutta ollakseni rehellinen, kyllä tuo laskeuma harmittaa, vaikka onkin lievä. En silti kadu alatiesynnytystä, joka minulla oli helppo ja nopea.
Miehen mielestä ei muuttunut vaan on yhtä tiukka kuin ennenkin. Itsestä tuntuu, että oma tuntuma kuitenkin muuttui. Repesin vähän epparista huolimatta ja myös tikit jälkikäteen repesivät. Parissa vuodessa jäljet kuitenkin parani kokonaan. Sen ulkonäköä en ole tarkkaillut. Olen kyllä treenannut lantionpohjalihaksia juuri tuon sisätuntuman parantamiseksi. Yksi sormi menee sisään, kahta ei saa vieläkään ilman että sattuu. Mutta silti ei tunnu itsestä samalta kuin ennen. Mulla on tosi vaikea uskoa, että synnytys vaikuttaa kenelläkään ainakaan pysyvästi tiukkuuteen/löysyyteen. Tosin en ole asiaa tutkinut kuin yhden henkilön otannalla. Synnäriltä ja neuvolasta tulee hyvät ohjeet treenaukseen ja löytyyhän noita netistäkin.
Ei tikkejä, mutta intiimialue on löysempi ja aukko suurempi, myös väliliha on lyhyempi.
Synnytyksiä on takana kolme. Kudostyyppi on joustava.
Minulla muuttui suuremmaksi emätin. Olen jumpannut ja pystyn puristamaan alapään lihaksilla aukon pienemmäksi, mutta siihen keskittyminen yhdynnän aikana vie nautintoa.
Toisilla varmasti palautuu paikat entiselleen, minulla ei.
Vierailija kirjoitti:
Minulla muuttui suuremmaksi emätin. Olen jumpannut ja pystyn puristamaan alapään lihaksilla aukon pienemmäksi, mutta siihen keskittyminen yhdynnän aikana vie nautintoa.
Toisilla varmasti palautuu paikat entiselleen, minulla ei.
Mitä jos lakkaisit puristamasta?
Et taida eukoilta saada totuutta esille, kyllähän ihminen osaa itselleen valehdella sujuvasti. Miehenä voin sanoa että kyllä se muuttuu eli näkee jo kaukaa röpelöstä että on synnyttänyt ja sama toisinpäin eli siististä synnyttämättömästä pimpistä kyllä näkee heti
Minulla ei tullut muutosta. Esikoisen sain kiireellisellä sektiolla (perätila ja vedet meni ennen suunniteltua sektiota). Toisen lapsen synnytin alateitse. Synnytys kesti yli 2 vuorokautta. Ponnistusvaihe yli 3h (!!!). Kyllä, se lukee virallisissa papereissakin. Oli hirveää, mutta toisaalta siinä ehti paikat mukautua ja ei edes revennyt yhtään. Virtsarakko oli edessä (litran katetroivat pissaa kun kätilö tilanteen tajusi) ja vauvan pää oli väärässä asennossa ja painoi hermoon eikä siksi ponnistaminen edennyt. Mutta olin kunnossa 5 minuuttia tuon kokemuksen jälkeen ja alapää entisellään pian :)
Yksi synnytys takana. En revennyt, epparia ei tehty, vauva painoi 3,5 kg ja päänympärys oli 35,5 cm. Eli ihan keskiverron kokoinen. Mulla auttoi varmasti vesisynnytys (lämmin vesi pehmitti kudoksia) ja ponnistusasento kontillaan. Tietty saatan olla myös voittanut geenilotossa, ja mulla on vain jämäköt kestävät kudokset...?
En ole huomannut mitään eroa entiseen ulkoisesti, ja yhdynnässä saan orgasmin nopeammin kuin ennen. Kannattaa treenata niitä lantionpohjanlihaksia läpi raskausajan! Jeesaa synnytyksessä ja palautumisessa.
Välilihaa ei ole juurikaan jäljellä. On kahta erilaista laskeumaa, jotka eivät tosin vaivaa juurikaan. Olen 5 kertaa synnyttänyt. Että kyllähän muutoksia on, mutta ei ne elämää häiritse. Ja suurimmat muutokset tuli jo ihan ekassa synnytyksessä, joka oli vaikein.
Ulkonäkö ei muuttunut mitenkään. Eppariommel näkyy, noin puoli senttiä, siisti viiva. Sisäisesti oli kyllä muutosta eli nykyään a-yhdyntä tuntuu aivan erilaiselta eli paremmalta. En tiedä mistä se johtuu, mutta jotain muuttui.
Minulla oli alle kolmekiloinen vauva ja hyvin nopea synnytys, neljä tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain todella lievän kohdunlaskeuman. Olin etukäteen varautunut siihen, ettei alapää olisi välttämättä enää ennallaan alatiesynnytys jälkeen, mutta ollakseni rehellinen, kyllä tuo laskeuma harmittaa, vaikka onkin lievä. En silti kadu alatiesynnytystä, joka minulla oli helppo ja nopea.
Miten tuo kohdunlaskeuma vaikuttaa käytännössä/normielämässä? Sori tyhmä kysymys, mutten siis tiedä näistä oikein mitään.
Huonommaksi meni. Tunnottomuutta, haluttomuutta. Jos maha kovalla, voi tuntea ison paakun ********* emättimen puolella joka ei löydä tietä ulos. Aktiivinen seksielämä muuttui keskenäiseksi tiuskimiseksi ja nahisemiseksi. Tilalle tuli rakkaus lapsiin. Onko se muutos hyvä vai huono, saa jokainen itse päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo kohdunlaskeuma vaikuttaa käytännössä/normielämässä? Sori tyhmä kysymys, mutten siis tiedä näistä oikein mitään.
99 %:sesti ei mitenkään. Kuitenkin joskus käydessäni lenkillä tai tehdessäni pihatöitä (lumenluonti jne.) se ikään kuin "pullahtaa" ulos, ja se tuntuu hiukan ikävältä. Tätä ei siis tapahdu kuin harvoin, enkä tiedä liittyykö se esim. kuukautiskiertoon jotenkin. Olen hiukan yrittänyt seurata sitä, mutta tosiaan vaan muutaman kerran on noin tapahtunut, synnytyksestä 7 kuukautta.
Kyllähän se täytyy uskoa, että 3-4 kg mötikän puskeminen ahtaasta kanavasta tekee sen vain tiukemmaksi ;)
Tottakai alapää muuttuu. Mutta vuodet tekee tehtävänsä kaikille, olit sitten synnyttänyt tai et. Sitä ei kannata pelätä.
Epparihaava aukes ja sitä myötä menetin välilihan. Mutta muuten oikein toimiva värkki.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se täytyy uskoa, että 3-4 kg mötikän puskeminen ahtaasta kanavasta tekee sen vain tiukemmaksi ;)
Tottakai alapää muuttuu. Mutta vuodet tekee tehtävänsä kaikille, olit sitten synnyttänyt tai et. Sitä ei kannata pelätä.
Ei kukaan ole väittänyt, että tiukemmaksi menisi. Mutta jos miehellä on isohko, voi seksielämä jopa parantua, kun ei enää satu.
Mun alapäälle ei tapahtunut mitään kun jouduin sektioon. Mutta eipä oo sitä paljon tarvinnu miettiä kun seksi loppui lapsen syntymään. Hän on nyt 1v. Ensin oltiin niin väsyneitä ettei käynyt mielessäkään, nyt tähän on jollain tasolla tottunut :( mies on se haluttomampi osapuoli.
Vierailija kirjoitti:
No se siinä onkin, kun aiheesta ei tunnuta puhuvan avoimesti ja rehellisesti. Aniharvalla on rohkeutta sanoa suoraan, miten asiat on. Eppari leikataan monelta ja monella tulee repeytymiä, se on fakta. Pahasti revenneet loistavat poissaolollaan ja keskustelu lähti heti täyttymään vastauksista, joissa alapää on täysin sama kuin ennen synnytystä tai parempi. ;)
Alapää ei kokenut kovia kummassakaan synnytyksessä. Sisemmät huulet on ulkonevat muutenkin, eli samana pysyivät. Välilihaa ei leikattu.
Samaa ei voi sanoa pyllyn puolelta, minne jäi hienot ihohetulat peräpukamista. Ei voi niitä leikkauttaakaan kun on keloidiarpitaipumusta.