Rehellisesti synnyttäneet, muuttuuko alapää paljon synnytyksessä?
Haluaisin mahdollisimman rehellisiä vastauksia. Tuntuu, että aihe on edelleen jonkin verran tabu. Muuttuuko alapää alateitse synnyttämisen jälkeen paljon? Millaisia kokemuksia teillä on? Ja millaisia muutoksia on ollut? Synnytän pian esikoisen ja hiukan jännittää repeämiset, häpyhuulten venymiset ja sen sellaiset. Monet puhuvat revenneensä synnytyksessä, mutta harvalta olen kuullut rehellisesti onko alapää toipunut siitä mitenkään vai onko vammat pysyviä.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytin epärehellisesti
Siis voihan olla, ettei nainen synnytä, vaan päinvastoin estää syntymää, pidättelee sitä. On olemassa naisia, jotka eivät psykologisesti ikinä osaisi synnyttää - silti he ovat "synnyttäneet". -ei Ap
Juu, kyllä ne hormonit pitää huolen, että se vauva syntyy. Ei siinä voi mitään pidätellä tai edistää omalla asenteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytin epärehellisesti
Siis voihan olla, ettei nainen synnytä, vaan päinvastoin estää syntymää, pidättelee sitä. On olemassa naisia, jotka eivät psykologisesti ikinä osaisi synnyttää - silti he ovat "synnyttäneet". -ei Ap
Kertoisitko tästä hieman lisää?
Eipä tuntumaltaan.
Ulkonäöstä en osaa sanoa, kun en juuri ole kyttäillyt saati ottanut "ennen ja jälkeen" kuvia
Ekassa synnytyksessä tuli pieni repeämä, joka parani nopeasti itsekseen. Kahdessa seuraavassa ei tullut mitään. Ensimmäinen lapsi oli isokokoisin, ehkä johtui siitä tämä repeämä.
No ei muuttunut miksikään, ensimmäisestä tehtiin eppari (kaikille silloin) toisesta ei mitään ja isot 4kg ja 4,2kg lapset. Tekee vain kuten kätilö neuvoo eikä rupea sooloilemaan saati rääkymään. Ilman kivunlievitystä molemmat ja olisin voinut lähteä kotiin heti. Jumppasin lantionlihaksia. Niin ja seksiä viikon kuluttua synnytyksestä, eihän lapsen saanti ole mikään tauti, paitsi jos on mässäilty +30kg niin eipä se kroppa taida palautua hevillä 🙈
En saanut isoja repeämiä joten palauduin aika nopeasti ennalleen. Pelkästään positiivisia muutoksia ylä-ja alapäähän synnytyksistä. Onnea vauvasta ja tsemppiä synnytykseen, kukaan ei puhu siitä että se voi olla myös mahtava kokemus!
Muuta ei näy kuin että ulommat häpyhuulet ovat alhaalta vähän venyneet.
Alapää muuttuu sillä tavalla, että se on syntymän aikana venyneessä tilassa.
Ellei ihminen poistu kohdun ja vatsanpeitteiden haavan kautta, jolloin alapää ei muutu ollenkaan.
Kahden synnytyksen (kohta kolmas) jälkeen alapää on kyllä hiukan löysempi kuin ennen, mutta ei ole vaikuttanut seksielämään tai pidätyskykyyn.
Mulla ei tullut repeytymiä, joten ulkoisestikin on varsin saman näköinen kuin ennenkin.
Mulla muuttui alapää vaikka sieltä ei mitään ulos tullutkaan. Sektio siis tehtiin, mutta alapään lihakset muuttivat muotoaan raskauden aikana
Repesi vähän ja leikattiin vähän, synnytyksestä reilu vuosi. Tunnen arven edelleen, se kiristää hieman, mutta ei pahasti. Seksiä kokeiltiin ekan kerran n. 4 kk synnytyksestä, aluksi varovasti, mutta aika pian normaalisti. Mies sanoo, että tuntuu yhtä hyvältä kuin ennenkin, ja niin minustakin :). Sain tosin peräpukaman, jota ilmankin voisin elää, mutta ei sekään kauheasti vaivaa. Ajattelin hoitaa sen pois toisen lapsen synnyttyä.
Ei mitään muutoksia, myös puolison mielestä on yhtä hyvä kuin ennenkin. Kaksi lasta olen synnyttänyt.
Joka synnytyksen jälkeen muuttui. Ensimmäisen jälkeen "huonompaan" suuntaan, toisen jälkeen "parempaan" suuntaan... näin subjektiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
No ei muuttunut miksikään, ensimmäisestä tehtiin eppari (kaikille silloin) toisesta ei mitään ja isot 4kg ja 4,2kg lapset. Tekee vain kuten kätilö neuvoo eikä rupea sooloilemaan saati rääkymään. Ilman kivunlievitystä molemmat ja olisin voinut lähteä kotiin heti. Jumppasin lantionlihaksia. Niin ja seksiä viikon kuluttua synnytyksestä, eihän lapsen saanti ole mikään tauti, paitsi jos on mässäilty +30kg niin eipä se kroppa taida palautua hevillä 🙈
Miten sä yhdistät raskauskilot ja pillun palautumisen toisiinsa? En nyt ihan ymmärrä.
Mulla ainakin oli niin kuivat limakalvot tosi pitkään, en pystynyt edes kuukuppia käyttämään, kun menkat alkoivat.
Vierailija kirjoitti:
En saanut isoja repeämiä joten palauduin aika nopeasti ennalleen. Pelkästään positiivisia muutoksia ylä-ja alapäähän synnytyksistä. Onnea vauvasta ja tsemppiä synnytykseen, kukaan ei puhu siitä että se voi olla myös mahtava kokemus!
Aijaa, minusta tuntuu taas, että nykyään joka paikassa puhutaan siitä, että se on voimaannuttavaa ja upeaa jne. jne. mutta se on edelleen monille kuitenkin traumaattinen ja kauhea kokemus.
Olen kaksi lasta synnyttänyt normaalisti alakautta, esikoisesta tuli pieni repeämä, joka tikattiin ja valtava turvotus sen takia. Oli siis ihan järkyttävän näköinen ehkä viikon verran ennen kuin turvotus alkoi laskea... Toisesta ei tarvinnut yhtään tikkiä.
Alapään ulkonäkö on muuttunut kyllä jonkun verran, se aukko jäi isomman näköiseksi :D ja häpyhuuletkin on vähän venyneet, ei siis näytä enää samalta kuin nuorena tyttönä. Tätähän ei tietenkään näe kukaan muu kuin itse ja mieheni tarkemmin tutkimalla 😂
Toiminnallisesti ei mitään ongelmia, synnytyksen jälkeen tuntoherkkyys on enemminkin lisääntynyt, saan orgasmin helpommin. Mies on edelleen tyytyväinen tuntumaan myös. Ei siis jäänyt mitään vaurioita tai ongelmia, synnytyksistä on nyt jo 8 vuotta aikaa viimeisestä.
Pakko sanoa, että ei kaikilla palaudu nopeasti viikoissa.
Minulla palautuminen kesti n. 10 kk. Tamponinkin laitto sattui niin, että en voinut kuvitellakaan käyttäväni niitä menkkojen alettua synnytyksen jälkeen. Meni 10 kk synnytyksestä ennen kuin kivut hävisivät ja tamponiakin pystyin taas käyttämään.
Eli jos siis ap ja muut kroppa ei heti palaudu niin ei syytä huoleen, osalla vie vain pidempään aikaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Muuttui se, mutta väliaikaisesti, eli toipui kyllä, alapään kudos on tehty venymään ja palautumaan. Ja minä sekä repesin jonkin verran ja minulle tehtiin episiotomia. Kaksi lasta. Olen ollut saman miehen kanssa 20 vuotta yhdessä. Koskaan ei ole värkeistä valittanut.
Huoh.
Olen synnyttänyt 4 lasta, enkä koe alapään muuttuneen mihinkään. En ole ikinä revennyt, eikä ole jouduttu tekemään epparia. Lantionpohjanlihaksia olen treenannut säännöllisesti 15- vuotiaasta alkaen ja uskon, että siitä oli kova apu synnytyksessä. Kaikki ponnistusvaiheet jäivät todella lyhyeksi. :)
Vierailija kirjoitti:
Olen kaksi lasta synnyttänyt normaalisti alakautta, esikoisesta tuli pieni repeämä, joka tikattiin ja valtava turvotus sen takia. Oli siis ihan järkyttävän näköinen ehkä viikon verran ennen kuin turvotus alkoi laskea... Toisesta ei tarvinnut yhtään tikkiä.
Alapään ulkonäkö on muuttunut kyllä jonkun verran, se aukko jäi isomman näköiseksi :D ja häpyhuuletkin on vähän venyneet, ei siis näytä enää samalta kuin nuorena tyttönä. Tätähän ei tietenkään näe kukaan muu kuin itse ja mieheni tarkemmin tutkimalla 😂
Toiminnallisesti ei mitään ongelmia, synnytyksen jälkeen tuntoherkkyys on enemminkin lisääntynyt, saan orgasmin helpommin. Mies on edelleen tyytyväinen tuntumaan myös. Ei siis jäänyt mitään vaurioita tai ongelmia, synnytyksistä on nyt jo 8 vuotta aikaa viimeisestä.
Kiitos rehellisestä vastauksesta. <3
Mulla irtos tikit epparihaavasta, seurauksena jäi varsin näkyvä lovi siihen. Ei tuo tosin millään tapaa ole häirinnyt sen paremmin itseäni kuin kumppaneitakaan.