En osaa päättää mitä kieliä haluan opiskella. Mitä kieliä näistä itse haluaisit osata?
Olen harkinnut vaikka mitä kieliä, mutten vain osaa päättää. Tähtään kv-hommiin ja haluan asua ulkomailla työurani aikana, mutta etukäteen hankalaa ennustaa mihin työt voisivat viedä. Suosittele siis kieltä jota olet itse opiskellut tai joka voisi olla yleishyödyllinen!
Nämä alla olevat kiinnostavat itseä. Oletko opiskellut jotain näistä? Suositteletko vaikeustason / hyödyllisyyden kannalta?
espanja, italia, portugali
saksa, ranska
japani
venäjä
Kommentit (62)
Olen tutustunut jonkin verran kiinan kieleen. Huomasin, että ääntäminen on vaikeaa, koska äänne kuullaan vääränä, jos esim. ilmavirtaa on liikaa tai liian vähän. Luulen, että tekstinymmärtämisen taidon voisi kyllä saavuttaa, jos siihen olisi valmis panostamaan paljon aikaa.
Kiinan taito avaisi ikkunan hyvin erilaiseen kulttuuriin. Mielestäni kiina kuulostaa tosi mielenkiintoiselta. YouTubesta voi katsoa kiinankielisiä TV-ohjelmia kirjoittamalla YouTube-hakuun "CCTV live". TV-ohjelmissa näkyy yleensä kiinankielinen tekstitys.
Vierailija kirjoitti:
Olen tutustunut jonkin verran kiinan kieleen. Huomasin, että ääntäminen on vaikeaa, koska äänne kuullaan vääränä, jos esim. ilmavirtaa on liikaa tai liian vähän. Luulen, että tekstinymmärtämisen taidon voisi kyllä saavuttaa, jos siihen olisi valmis panostamaan paljon aikaa.
Kiinan taito avaisi ikkunan hyvin erilaiseen kulttuuriin. Mielestäni kiina kuulostaa tosi mielenkiintoiselta. YouTubesta voi katsoa kiinankielisiä TV-ohjelmia kirjoittamalla YouTube-hakuun "CCTV live". TV-ohjelmissa näkyy yleensä kiinankielinen tekstitys.
Kiina voi kyllä olla suomenkieltä äidinkielenään puhuvalle täysi mahdottomuus, meillä kuitenkin voi puhua posmottaa monotonisesti, se jää helposti päälle ja jos ei "uskalla" puhua tonaalisesti niin silloin oikeastaan ei saa sanotuksi yhtään mitään, ainakaan sellaista mikä tarkoittaisi jotakin.
Ranska, ehdottomasti. Ainakin omalla alalla (yhteiskuntatieteet/järjestöt) ranska on yleinen vaatimus. Eikä se nyt niin vaikeatakaan ole, kuullunymmärtämiseen saa kyllä käyttää enemmän aikaa, mutta toisaalta suht helppo lukea. Asun Berliinissä ja suoraan sanottuna en tarvitse saksaa yhtään mihinkään, joten en kyllä sitä lähtisi opiskelemaan. Toki itse en ole tänne jäämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiina voi kyllä olla suomenkieltä äidinkielenään puhuvalle täysi mahdottomuus, meillä kuitenkin voi puhua posmottaa monotonisesti, se jää helposti päälle ja jos ei "uskalla" puhua tonaalisesti niin silloin oikeastaan ei saa sanotuksi yhtään mitään, ainakaan sellaista mikä tarkoittaisi jotakin.
Hmm. Nyt en oikein ymmärtänyt kommenttiasi. Missään eurooppalaisessa kielessä ei ole tooneja, joten kyllä toonit ovat monille muillekin haastavia. Tietenkin asia selitetään kiinan kurssilla. Sanan merkitys muuttuu, jos käyttää väärää toonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Nyt en oikein ymmärtänyt kommenttiasi. Missään eurooppalaisessa kielessä ei ole tooneja, joten kyllä toonit ovat monille muillekin haastavia. Tietenkin asia selitetään kiinan kurssilla. Sanan merkitys muuttuu, jos käyttää väärää toonia.
Kyllä eurooppalaisissakin kielissä on tooneja, joskin ei ihan samanlaisia, esimerkiksi espanjan kielessä nouseva merkitsee kysymystä, monotonisen voi mahdollisesti sotkea esimerkiksi toteamiseksi. Toisaalta ranskankielinen ranskan ca va, "mitä kuuluu?" on nouseva, ja kun siihen vastataan, ca va, joka on lähinnä kohtelias kuittaus toisen kyselyyn, se voi taas olla laskeva. Ylipäätään länsi- ja eteläeurooppalaisiin kieliin kuuluu voimakkaampi ilmaisu joka suomalaiseen korvaan voi kuulostaa suorastaan kiihtyneeltä. Pointti lähinnä se että muussa eurooppalaisessa kielenkäytössä äänenkorkeuksien vaihtelu on tavallista ja luontevaa, on harvinaista että muualla olisi juututtu yhteen nuottiin josta poikkeaminen tuntuu kiusalliselta.
Kiitos vastauksista! Ajattelin siis, että päätös opeteltavista kielistä pitäisi tehdä nyt, koska haluan juurikin osata mielummin muutamaa kieltä hyvin kuin kymmentä kieltä auttavasti. Kielen omaksuminen kestää myös niin pitkään, että työ pitäisi aloittaa nyt.
Tässä vaiheessa olen ajatellut saksaa, ranska olisi hyödyllisin mutten tiedä löytyykö itseltäni kiinnostusta sen työstämiseen. Olen siis todella kieliorientoitunut, joten olen kyllä valmis tekemään töitä kielen eteen. Haluaisin vain hahmotella tarkemmin, mitkä kielet haluan ottaa intesiivisen työn alle. Olen opiskellut ennestään esimerkiksi venäjää, mutta jos miettii niin tämä ei avaa kyllä ihmeellisiä asumismahdollisuuksia, vaan enemmänkin on hyödyllistä asiakastyössä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Ajattelin siis, että päätös opeteltavista kielistä pitäisi tehdä nyt, koska haluan juurikin osata mielummin muutamaa kieltä hyvin kuin kymmentä kieltä auttavasti. Kielen omaksuminen kestää myös niin pitkään, että työ pitäisi aloittaa nyt.
Tässä vaiheessa olen ajatellut saksaa, ranska olisi hyödyllisin mutten tiedä löytyykö itseltäni kiinnostusta sen työstämiseen. Olen siis todella kieliorientoitunut, joten olen kyllä valmis tekemään töitä kielen eteen. Haluaisin vain hahmotella tarkemmin, mitkä kielet haluan ottaa intesiivisen työn alle. Olen opiskellut ennestään esimerkiksi venäjää, mutta jos miettii niin tämä ei avaa kyllä ihmeellisiä asumismahdollisuuksia, vaan enemmänkin on hyödyllistä asiakastyössä.
Valitse molemmat, tai ainakin jos englanti on hyvin hallussa, ranskankielessä on tolkuton määrä sanoja jotka pystyy pelkällä englanninkielellä tunnistamaan, vaaditun panostamisen määrä hyötyyn nähden on loistodiili.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ajatellut alkaa opettelemaan espanjaa, koska on helppo kieli ja tykkään myös matkustella ja espanja on todella puhuttu kieli maailmalla. Ranskaa haluaisin opiskella ihan jo pelkästään sen vuoksi, että se kuulostaa tavattoman kauniilta.
Mistä tiedät etukäteen, että on helppo kieli? Romaaniseen kieliryhmään kuuluvat kielet eivät ole helppoja suomalaiselle mikäli ei ole latinaa esim. koulupohjalta ja harvoin enää nykyisin on latinaa kouluissa. Pitkäjännitteisyydellä kuitenkin oppii, tietenkin.
Englanti, kunnolla, kaikki. Sen jälkeen Saksa. Jos haluat mennä Italiaan välttämättä asumaan, niin se. Tai paeta Argentiinaan, niin espanja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ajatellut alkaa opettelemaan espanjaa, koska on helppo kieli ja tykkään myös matkustella ja espanja on todella puhuttu kieli maailmalla. Ranskaa haluaisin opiskella ihan jo pelkästään sen vuoksi, että se kuulostaa tavattoman kauniilta.
Mistä tiedät etukäteen, että on helppo kieli? Romaaniseen kieliryhmään kuuluvat kielet eivät ole helppoja suomalaiselle mikäli ei ole latinaa esim. koulupohjalta ja harvoin enää nykyisin on latinaa kouluissa. Pitkäjännitteisyydellä kuitenkin oppii, tietenkin.
No ei kai kukaan niin umpiossa elä etteikö voi tehdä mitään päätelmiä siitä mitkä kielet lähtötilanteen mukaan on helpompia opetella kuin toiset?
Japanin kieli on suomalaiselle helppo oppia puhumaan, koska sanat lausutaan samalla tavalla kuin ne kirjoitetaan. Hiragana- ja katakana-aakkoset on myös mahdollista oppia suhtnopeasti. Sen sijaan kanji-kirjoitusmerkkien oppiminen on haastavempaa, enkä itse välttämättä lähtisi niitä omin päin opiskelemaan, vaan menisin jollekin kurssille.
Espanjaa myös lausutaan aika lailla samalla tavalla kuin kirjoitetaan, poikkeuksena muutamat aakkoset kuten H, jota ei usein äännetä tai J, joka lausutaan H:na. En ole opiskellut italiaa, mutta kuvittelisin sen ääntämistä jopa helpommaksi kuin espanjan.
Opiskelin itse lukiossa ranskaa ja saksaa ja mielestäni ranska on vaikeampaa kuin espanja. Romaanisissa kielissä on yhteistä monimutkaiset verbit, kuten preteritin ja imperfektin ero ja tietysti subjunktiivi. Mutta jos osaat ne esim.ranskassa, idea on sama espanjassa.
Saksassa viehätti sen säännöllisyys kieliopissa. Sen sijaan ärsytti tietää, koska käytetään das, der vai die. Ja onhan saksan ääntäminenkin omalla tavalla helppoa.
Ranska, kaunis kieli ja maa. Ranskalainen elokuva, mmm.
Kielivalinta ohjaa kyllä sitä, minnepäin olisi helpointa mennä töihin ulkomailla. Saksassa ja Norjassa on hyvät palkat ja Tanskakin voisi olla kiva kokemus. Matkailumaana Italia on ihana eli ainakin turistina tulisi kieltä käytettyä, vaikka töihin sinne ei menisikään. Jos ei ole koskaan rahaa käydä missään eikä lopulta tule lähteneeksi ulkomaille töihinkään, niin toinen kotimainen eli ruotsi on varma valinta.
Italia olisi hauskin. Espanja helpoin italian lisäksi. Ranska hyödyllisin. Saksaa jo opetellut. Japania en tarvitsisi yhtään missään. Venäjää ei ehkä tulisi käytettyä. Espanja varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyyliin germaanisten kielten jälkeen helpoin kieliryhmä. Suomalaisille nyt joku viro on joo myös suht helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä höpistään, että "espanjaa puhutaan kaikkiall"a? Espanjan ulkopuolella sitä puhutaan Keski- ja Etelä-Amerikassa. Alueen valtiot ovat hyvin korruptoituneita, rikollisuuden riivaamia ja villejä suomalaisten makuun. Aika harva matkustelee siellä, ja vielä harvempi todella haluaa asua jossain Boliviassa tai Hondurasissa tai edes Argentiinassa. Hyöty on lopulta pieni, ellei sitten lähde jonkin firman leivissä komennukselle Uruguayhin.
No mä tykkään matkustella myös Etelä-Amerikassa. Just lähdössä Peruun ja Argentiinaan pariksi kuukaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kielivalinta ohjaa kyllä sitä, minnepäin olisi helpointa mennä töihin ulkomailla. Saksassa ja Norjassa on hyvät palkat ja Tanskakin voisi olla kiva kokemus. Matkailumaana Italia on ihana eli ainakin turistina tulisi kieltä käytettyä, vaikka töihin sinne ei menisikään. Jos ei ole koskaan rahaa käydä missään eikä lopulta tule lähteneeksi ulkomaille töihinkään, niin toinen kotimainen eli ruotsi on varma valinta.
Jep, nimenomaan maiden hyvät työolot houkuttavat. Siis palkat ja elintaso. Norja on houkutteleva, Saksan avulla tiet aukeaisi myös ehkä osittain Sveitsiin ja Itävaltaan. Saksassa on liian villi verotusjärjestelmä sinkulle. Näin olen käsittänyt.
Nousta lueteöluista Ooen opiskellut ranskaa, saksaa ja italiaa. Ehkä kaksi ensimmäistä olisivat työelämän kannalta järkeviä mutta italia on mun sydämen kieli 😍
Espanjan osalta muistuttaisin vielä että Yhdysvalloissa on merkittävä määrä espanjaa puhuvia ihmisiä, vähintäänkin kymmeniä miljoonia. Ja todennäköisesti määrä vaan lisääntyy tulevaisuudessa. Aina ei muisteta että Yhdysvallat alkaa olla suuri espanjaa puhuva maa, vähemmistökieli toki -ainakin vielä