En osaa päättää mitä kieliä haluan opiskella. Mitä kieliä näistä itse haluaisit osata?
Olen harkinnut vaikka mitä kieliä, mutten vain osaa päättää. Tähtään kv-hommiin ja haluan asua ulkomailla työurani aikana, mutta etukäteen hankalaa ennustaa mihin työt voisivat viedä. Suosittele siis kieltä jota olet itse opiskellut tai joka voisi olla yleishyödyllinen!
Nämä alla olevat kiinnostavat itseä. Oletko opiskellut jotain näistä? Suositteletko vaikeustason / hyödyllisyyden kannalta?
espanja, italia, portugali
saksa, ranska
japani
venäjä
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Parempi osata hyvin 3-4 vierasta kieltä, kun hajoittaa aikansa useamman kielen alkeiden opiskeluun.
Tästä ehdottomasti samaa mieltä. Alkeilla ei oikeastaan tee muuta kuin tilailee turistina olutta ja tapaksia.
Riippuu siitä, millaisiin töihin tähtää ja minne päin maailmassa. Jos on kiinnostunut kaupan alasta, niin englannin lisäksi saksaa ja ranskaa ainakin, ehkä myös espanjaa ja / italiaa. Jos taas havittelee diplomaatin tehtäviin ulkomaille, niin ranska on ehdoton, se on diplomatian kieli, lisäksi sitten englantia ja asemamaan kieltä ainakin auttavasti.
Vierailija kirjoitti:
Maailman puhutuimpien kielten listalla espanja oli aika korkealla listassa.
Niin on ja sitä on kiva opetella.
Italian jälkeen aika helppoakin. Ne tukee ja toisaalta sotkee toisiaan.
Haluaisin opiskella espanjaa ja olen jo pikkasen aloitellutkin. Mukavan kuuloinen maailmanlaajuinen kieli ja mahtavan ilmaston matkailukohteita kaikkialla.
Olen asunut saksassa ja hallitsen sen hyvin, mutta siitä ei ole ollut minulle mitään hyötyä eikä iloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjän arvosana oli minulla koulussa 10. En suosittele. En ole missään tarvinnut enkä tule tarvitsemaan.
kohta tarvitset kunhan P uutin kääntää katseensä tänne. Espanjasta voisi olla hyötyä, samoin Saksasta ja Japanista , noin töitä ajatellen, italia ja portugali ovat pieniä kieliryhmiä
Ajatella, portugalia äidinkielenään puhuvia on 230 miljoonaa maailmassa ja se on sinusta pieni kieliryhmä? Italiaa äidinkielenään puhuu kautta maailman 70 miljoonaa ihmistä. Eivät ole mitään pieniä kieliryhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi osata hyvin 3-4 vierasta kieltä, kun hajoittaa aikansa useamman kielen alkeiden opiskeluun.
Tästä ehdottomasti samaa mieltä. Alkeilla ei oikeastaan tee muuta kuin tilailee turistina olutta ja tapaksia.
Kyllä tekee! Saa otettua kontaktin ihmisiin. Voi lueskella kylttejä ja ruokalistaa. Voi katsoa leffaa ja poimia tuttuja sanoja.
Tärkeintä: saa selvyyden kiinnostaako opiskella lisää.
Luin venäjää ja saksaa sivuaineina yliopistolla. Saksasta ei ole ollut mitään hyötyä, venäjästä sentään jonkin verran. Englanti on kansainvälisen yhteistyön kieli, ei sille voi mitään. Suosittelen jotakin muuta tapaa erottautua kuin kielet, paitsi tietysti huippuhyvä englanti.
Mieti sitäkin, että jos luet venäjää, joudut Venäjälle opiskeluaikana ja työelämässä.
Miksi täällä höpistään, että "espanjaa puhutaan kaikkiall"a? Espanjan ulkopuolella sitä puhutaan Keski- ja Etelä-Amerikassa. Alueen valtiot ovat hyvin korruptoituneita, rikollisuuden riivaamia ja villejä suomalaisten makuun. Aika harva matkustelee siellä, ja vielä harvempi todella haluaa asua jossain Boliviassa tai Hondurasissa tai edes Argentiinassa. Hyöty on lopulta pieni, ellei sitten lähde jonkin firman leivissä komennukselle Uruguayhin.
Mä oon aina halunnut opiskella venäjää. Jotenkin tällä hetkellä sillä on kuitenkin melko paha kaiku. Onkohan kansalaisopistossa tulevana syksynä venäjänkursseja? :'D
Opiskele ruotsia ja saksaa. Saksa on haastava, mutta jos hallitsee ruotsin niin se voi tuntua helpmmalta. Minulle oli kumpikin koulussa hankalaa.
Espanja on kuulemma helppo kieli, sen voisi ottaa haltuun vaikka kesän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä höpistään, että "espanjaa puhutaan kaikkiall"a? Espanjan ulkopuolella sitä puhutaan Keski- ja Etelä-Amerikassa. Alueen valtiot ovat hyvin korruptoituneita, rikollisuuden riivaamia ja villejä suomalaisten makuun. Aika harva matkustelee siellä, ja vielä harvempi todella haluaa asua jossain Boliviassa tai Hondurasissa tai edes Argentiinassa. Hyöty on lopulta pieni, ellei sitten lähde jonkin firman leivissä komennukselle Uruguayhin.
Tätä tulin juuri kirjoittamaan. Itsekin olen aina ihmetellyt tätä samaa, että espanjan kielen opiskelun perusteena on monilla "kun sitä puhutaan niin paljon".
Öööh, hyvin harva suomalainen edes haluaa matkustaa Etelä-Amerikan korruptoituneisiin maihin. Vain Espanjassa sillä tekee jotain ja sekin on lähinnä kaljan tilailua baarissa viikon lomareissulla.
Ja huomioikaa, että kielten opiskelu on todella pitkäjänteistä puuhaa.
Pysyt vuosikausia tasolla "alkeet", mikäli sinulla ei ole aikaa opiskella tyyliin kokopäiväisesti viitenä päivänä viikossa vain ja ainoastaan tuota kieltä ja mikäli et pääse asumaan ko. maahan kuukausiksi.
Suomessa parin tunnin kansalaistasoinen opiskelu viikossa junnaa niin hitaasti, että alkeissa olet ja pysyt pitkään. Ei kieliä noin vain opita oikeasti. Se on äärimmäisen hidasta puuhaa.
Saksa on äärimmäisen vaikea kieli, olen opiskellut yläasteen ja lukion sekä siihen päälle kansalaisopistoissa 5 vuotta.
Italia on lasten leikkiä siihen verrattuna, italiaa opiskelin aktiivisesti tyyliin 30 h viikossa monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta saman tyyppisiä kieliä voi helposti opiskella rinnakkain esim. Espanjaa, italiaa ja ranskaa.
Entäs arabia?
YK:n viralliset kielet ovat:
- Englanti
- Espanja
- Ranska
- Kiina
- Venäjä
- Arabia
Noita kun osaat niin pärjäät jo aika monessa paikassa.
Espanjasta tykkään itse eniten ja sitä on myös heppo opiskella. Todennäköisesti saattaa myös joskus jossain tarvitakin jos tykkää matkustella Espanjassa (/Kanarialla). Ranska ja saksa saattavat työelämässä olla paremmat, mutta käytännössä kansainvälisessä työssä kaikki kyllä puhuvat englantia. Jos et varmasti tiedä että tulet jotain tiettyä kieltä tarvitsemaan niin aloittaisin opiskelun ihan sen mukaan mikä itseä kiinnostaa eniten.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina halunnut opiskella venäjää. Jotenkin tällä hetkellä sillä on kuitenkin melko paha kaiku. Onkohan kansalaisopistossa tulevana syksynä venäjänkursseja? :'D
Opiskele ruotsia ja saksaa. Saksa on haastava, mutta jos hallitsee ruotsin niin se voi tuntua helpmmalta. Minulle oli kumpikin koulussa hankalaa.
Espanja on kuulemma helppo kieli, sen voisi ottaa haltuun vaikka kesän aikana.
Ööööh, sinua on huijattu, ei mitään kieltä "oteta haltuun" kesän aikana. Ehkä voit oppia tilaamaan kaljaa ja paellaa ja kysymään, missä on rautatieasema, mutta uskallan epäillä, että kesän kestävien opiskelujen jälkeen pystyisit keskustelemaan sujuvasti espanjaksi. Jos aiot muuttaa sinne koko kesäksi ja olla tekemisissä ainoastaan espanjalaisten kanssa, on asia tietysti eri.
Vierailija kirjoitti:
Ja huomioikaa, että kielten opiskelu on todella pitkäjänteistä puuhaa.
Pysyt vuosikausia tasolla "alkeet", mikäli sinulla ei ole aikaa opiskella tyyliin kokopäiväisesti viitenä päivänä viikossa vain ja ainoastaan tuota kieltä ja mikäli et pääse asumaan ko. maahan kuukausiksi.
Suomessa parin tunnin kansalaistasoinen opiskelu viikossa junnaa niin hitaasti, että alkeissa olet ja pysyt pitkään. Ei kieliä noin vain opita oikeasti. Se on äärimmäisen hidasta puuhaa.
Saksa on äärimmäisen vaikea kieli, olen opiskellut yläasteen ja lukion sekä siihen päälle kansalaisopistoissa 5 vuotta.
Italia on lasten leikkiä siihen verrattuna, italiaa opiskelin aktiivisesti tyyliin 30 h viikossa monta vuotta.
Tuo on kyllä vähän liioittelua, ei todellakaan tarvitse kokopäiväisesti vuosia opiskella että oppii muutakin kuin alkeet.
Ääntäminen tietenkin kehittyy vain puhumalla kieltä mutta kyllä harrastemeiningilläkin voi oppia huomattavasti enemmän kuin mitä annat ymmärtää, varsinkin jos kirjoitusjärjestelmä on tuttu. Loppujen lopuksi tietyt samat sanat esiintyvät useimmin, jo muutama tuhat sanaa rakentaa sellaisen kielellisen verkon johon uudet tarttuvat herkästi tai pelkkä konteksti avaa jonkin uuden sanan merkityksen. Kuuntelemalla musiikkia, lukemalla kirjoja tai lehtiä, tai katsomalla elokuvia voi kerryttää sanavarastoaan parhaimmillaan ihan huomaamatta.
Ellet sitten ole sellainen nillittäjä jolle kelpaa vain natiivin tasoinen suoritus, muualla maailmalla tuntuvat olevan huomattavasti armollisempia ihmisten kielitaidolle kuin Suomessa.
Kai ap:llä on käytössään duolingo? Se on ihan kiva äppi alkeisiin.
Valitse se kieli, mikä aidosti kiinnostaa sinua. Ihan tosi. Joudut tahkoamaan sen kielen kanssa niin kauan ja intensiivisesti, että JOS se ei kiinnosta sinua, sen opiskelusta tulee pakkopullaa ja turhaa puurtamista.
Mieluummin mielenkiinnon kautta kuin pakon kautta.
Kannattaa heti ladata Duolingo kännykälle. Sen avulla voit opiskella todella monia kieliä. Ilmaisversiossa on jonkin verran mainoksia, mutta silläkin pärjää hyvin. Monen kielen kurssissa on myös mahdollista liittyä face-ryhmään, jossa voi jakaa onnistumista ja harmitusta. Kovin hyvin ohjelman avulla ei opi puhumaan, mutta se antaa hyvän pohjan, jos aiot syksyllä kansalaisopistoon.
Itse olen ajatellut alkaa opettelemaan espanjaa, koska on helppo kieli ja tykkään myös matkustella ja espanja on todella puhuttu kieli maailmalla. Ranskaa haluaisin opiskella ihan jo pelkästään sen vuoksi, että se kuulostaa tavattoman kauniilta.