En osaa päättää mitä kieliä haluan opiskella. Mitä kieliä näistä itse haluaisit osata?
Olen harkinnut vaikka mitä kieliä, mutten vain osaa päättää. Tähtään kv-hommiin ja haluan asua ulkomailla työurani aikana, mutta etukäteen hankalaa ennustaa mihin työt voisivat viedä. Suosittele siis kieltä jota olet itse opiskellut tai joka voisi olla yleishyödyllinen!
Nämä alla olevat kiinnostavat itseä. Oletko opiskellut jotain näistä? Suositteletko vaikeustason / hyödyllisyyden kannalta?
espanja, italia, portugali
saksa, ranska
japani
venäjä
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Ja huomioikaa, että kielten opiskelu on todella pitkäjänteistä puuhaa.
Pysyt vuosikausia tasolla "alkeet", mikäli sinulla ei ole aikaa opiskella tyyliin kokopäiväisesti viitenä päivänä viikossa vain ja ainoastaan tuota kieltä ja mikäli et pääse asumaan ko. maahan kuukausiksi.
Suomessa parin tunnin kansalaistasoinen opiskelu viikossa junnaa niin hitaasti, että alkeissa olet ja pysyt pitkään. Ei kieliä noin vain opita oikeasti. Se on äärimmäisen hidasta puuhaa.
Saksa on äärimmäisen vaikea kieli, olen opiskellut yläasteen ja lukion sekä siihen päälle kansalaisopistoissa 5 vuotta.
Tuo on nyt vahvaa liioittelua saksan vaikeudesta. Luin itse lukiossa kolmivuotisen lyhyen saksan (minulla ei siis ollut saksaa lainkaan peruskoulussa). Sen lisäksi suoritin yliopistossa kaksi puolen vuoden saksan kurssia täysin muiden alojen opiskelijoille. Toisessa oli opetusta 2 ja toisessa 4 tuntia viikossa. Lähdin sitten vaihto-opiskelijaksi yliopistoon saksankieliseen maahan. Siihen aikaan kaikki - luennot, oppikirjat ja tentit - oli saksaksi. En käyttänyt opinnoissa englantia kertaakaan. Suoritin hyvillä arvosanoilla useita yliopistokursseja.
Minä en ole edes erityisen lahjakas vieraissa kielissä. Kielioppi on minulle helppoa, mutta uusien sanojen oppiminen vaikeaa.
Etelä- Amerikassa on tasan yksi maa, jossa puhutaan portugalia, ja se on Brasilia.