Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi firmat yrittävät korvata tappionsa/tehdä voittoa nostamalla tuotteiden hinnat älyttömiksi?

Vierailija
05.05.2022 |

Tätä ilmiötä näkee monella eri alalla. Palkat eivät ole todellakaan nousseet samassa suhteessa. Nostetaan hinnat älyttömiksi, mikä karkottaa (osan) asiakkaista:

Posti valittaa, miten kirjepostin määrä on vähentynyt merkittävästi viimeisen vuosikymmenen aikana. Sen sijaan pakettipuolella posti takoo joka vuosi entistä suurempia voittoja. Mitä posti tekee? Viisipäiväisen kirjejakelun sijaan haluaa jakaa kirjeitä vain 3 päivänä viikossa ja postimerkin hinta on noussut jo 1,95 euroon. Vuonna 2012 postimerkin hinta oli 0,75 e. Merkkien hinta on noussut ja kirjeiden jakeluväli harventunut. Aika moni jättää sen synttärikortin lähettämättä ja laittaa ilmaisen whatsapp-viestin menemään sen sijaan. Jos postimerkit olisivat halvempia, niin postia lähetettäisiin useammin. Noin suolaisilla hinnoilla ei huvita.

Monet festarit ovat nostaneet lippujen hintoja hurjasti. Esim. 3 päivän lippu Ruisrockiin maksoi v. 2012 111,5 e ja tänä vuonna 3 päivän lippu maksaa 205 e. Hintaero on aivan älytön. Myös leffateattereiden hinnat ovat nousseet: vuonna 2008 keskihinta leffalipulle oli 7,3 euroa ja vuonna 2013 keskihinta oli 9,6 euroa. Finnkino järjesti aikoinaan säännöllisesti päiviä, joilloin leffaan pääsi vitosella. Tällä hetkellä Finnkinon lippujen hinnat pyörivät n. 15-20 eurossa, ellei kyse ole sarjalipusta.

Miksi ihmeessä nämä firmat yrittävät korvata tappionsa/tehdä lisää voittoa nostamalla tuotteiden hinnat älyttömiksi? Eikö kannattaisi pitää hinnat kohtuullisina, jolloin mahdollisimman monet hankkisivat ko. tuotteita?

Kommentit (121)

Vierailija
1/121 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta turiset. Entinen koko perheen leffakulttuuri on ihan kuollut, kun leffassa käynnistä on tehty suurinvestointi. Monet muut tekevät ymmärtämättömyyksissään samaa, kun taloustieteen peruskursseja käymättömät on päättäjän pallilla. 

Vierailija
2/121 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä tuohon enää lisäämään, olen täysin samaa mieltä.

Itse lähetin aina paljon kortteja ja kävin myös säännöllisesti leffassa. Nykyään olen lopettanut nämä tavat täysin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/121 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet aktiviteetit ovat muuttuneet yksinkertaisesti liian kalliiksi keskituloisellekin. Linnanmäen ranneke maksaa jo 45 e/hlö, iltaranneke 35 e. Jos menet koko perheellä Lintsille ja syötte vielä paikan päällä, niin menee monta sataa.

Vierailija
4/121 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne baaritkaan houkuttele kun kaljakin maksaa niissä ihan älyttömiä. 

Vierailija
5/121 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei se kohtuullinen hinta kata kustannuksia, niin lisämyynnistä ei ole iloa. Mikäli häviät 10 euroa joka kaupalla, niin toivoisitko lisämyyntiä?

Vierailija
6/121 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aikana monet palvelut kärsivät, kun ei ollut asiakkkaita. Asiakkaat keksivät muita keinoja palvelun tilalle tai oppivat olemaan ilman. Nyt kun pitäisi houkutella asiakkaat takaisin, niin nämä valopäät korottavat hintoja. Ihan perus maalaisjärki puuttuu kokonaan. 

Vierailija
7/121 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mietin omaa elämää n. 10 v taaksepäin, jolloin olin opiskelija. Kävin säännöllisesti vuokraamassa dvd-leffoja (3 kpl/10e). Kävin säännöllisesti elokuvissa (sarjalipulla leffa oli n. 8 e). Monissa ravintoloissa oli n. kympin ruoka-annoksia.

Vaikka olen ollut jo vuosia työelämässä, niin ei todellakaan enää olisi tuollaiseen varaa hintojen nousun myötä. Ei enää mistään ravintolasta saa hyvää ruokaa noin halvalla, ketjupaikoissakin hinta pyörii jo lähempänä pariakymppiä.

Vierailija
8/121 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne baaritkaan houkuttele kun kaljakin maksaa niissä ihan älyttömiä. 

Joo. Kotona silloin tällöin parinkympin kalsarikännit ja se riittää minulle.... Ei 6.90 tuopista lähiö kuppilassa innosta...

Vierailija
9/121 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mietin omaa elämää n. 10 v taaksepäin, jolloin olin opiskelija. Kävin säännöllisesti elokuvissa (sarjalipulla leffa oli n. 8 e).

Finnkinon arkisarjalippu 8€/kpl ja perussarjalippu 11 €/kpl. Onko tuo sitten kohtuuton muutos n. 10 vuodessa?

Vierailija
10/121 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä rahastajilla on kuvitelma että kaikki menee kaupaksi, oli hinta mikä tahansa. No siinähän katselevat tyhjiä kassalippaitaan ja itkevät kohtaloaan lehdissä. Ja nostavat lisää hintoja. Mieluimmin paljon myymättömiä 200 lippuja kuin monta myytyä 100 lippua. Siinä niiden rahastajien logiikka.

Vierailija
11/121 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on jo vuosia risonut se, että kaikesta on tehty maksullista ja on tullut uusia asioita, joista ei tarvinnut maksaa aikoinaan. Puhelinlaskun lisäksi saat nykyään maksaa Netflixit ja muut, on äänikirjapalveluita, monet podcastitkin ovat siirtyneet maksumuurin taakse. Äkkiä kuussa menee useita kymmeniä euroja, kun jokainen palvelu maksaa erikseen. 

Ja ainakin omalla kohdalla on niin, että ne kiinnostavat sarjat/elokuvat/äänikirjat/podcastit on hajautuneet eri alustoille. Siinä sitten mietit, minkä haluat hankkia tai pitääkö hankkia useampia. Helpompaa olisi, jos kaikki olisi saman katon alla.

Vierailija
12/121 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa en käy ravintoloissa,hinnat on naurettavia,

Enkä kampaajalla tai kosmetologilla.

Vierailija
13/121 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se Applella toimii. Läppärissä 500 läppärin osat, mutta omppulogo päälle ja 1400 hintaa ja hyvin menee kaupaksi.

Vierailija
14/121 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on jo vuosia risonut se, että kaikesta on tehty maksullista ja on tullut uusia asioita, joista ei tarvinnut maksaa aikoinaan. Puhelinlaskun lisäksi saat nykyään maksaa Netflixit ja muut, on äänikirjapalveluita, monet podcastitkin ovat siirtyneet maksumuurin taakse. Äkkiä kuussa menee useita kymmeniä euroja, kun jokainen palvelu maksaa erikseen. 

Ja ainakin omalla kohdalla on niin, että ne kiinnostavat sarjat/elokuvat/äänikirjat/podcastit on hajautuneet eri alustoille. Siinä sitten mietit, minkä haluat hankkia tai pitääkö hankkia useampia. Helpompaa olisi, jos kaikki olisi saman katon alla.

Oli kyllä aika, jolloin kännyköiden puhelinlaskut olivat ihan tähtitieteellisiä summia. Nyt niihin hintoihin on sentään saatu jotain järkeä. Mutta ei kai tuollaisia sitten kukaan muista, kunhan vaan pääsee juuri nyt valittamaan.

Vierailija
15/121 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessani olin 2 v, kun matkustettiin kauempaa Suomesta Helsinkiin, käytiin Korkeasaaressa ja Linnanmäellä koko perhe. 

Itsellä on nyt tuon ikäinen lapsi ja en todellakaan osaisi kuvitella, että lähtisimme nykyisellä tulo- ja hintatasolla tuollaiselle reissulle, josta lapsi ei muista jälkikäteen mitään. Periaatteesta olen päättänyt, että mennään ensimmäiset vuodet vain ilmaisissa leikkipuistoissa ja tapahtumissa. En näe mitään syytä siihen, miksi pitäisi vaikka hankkia tämän ikäiselle lapselle useamman kympin ranneke, kun ei lapsi vielä juuri missään laitteissa edes kävisi.

Vierailija
16/121 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä aika, jolloin kännyköiden puhelinlaskut olivat ihan tähtitieteellisiä summia. Nyt niihin hintoihin on sentään saatu jotain järkeä. Mutta ei kai tuollaisia sitten kukaan muista, kunhan vaan pääsee juuri nyt valittamaan.

Minulla oli teininä saldoraja ja kyllä sillä sai tekstailla ja soitella n. v 2005 ihan urakalla. 

Vierailija
17/121 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vähän eri asia maksaa tv-lupamaksu ja se puhelin/kännykkälasku, kun vertaa nykyisiin maksuihin. Menee Yle-vero ja kännykkälasku + kaikki muut palvelut.

Vierailija
18/121 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli teininä saldoraja ja kyllä sillä sai tekstailla ja soitella n. v 2005 ihan urakalla. 

No mikä se summa sulla oli? Mulla oli 20e ja yli mentiin joka kuu.

Vierailija
19/121 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On osa palveluista/tavaroista ihan kohtuuttoman hintaisia.

Katsoin yhtä ravintolaa, johon mentäisiin 2 aikuista ja 1 taapero. Taaperon (juuri täyttänyt 1 v) buffet maksaisi 8 euroa. Ihan järkyttävä hinta lapselta, joka ei vielä syö juuri mitään! Meillä taapero söisi tyyliin pienen leipäpalan ja vähän jotain kasviksia/hedelmiä, niin ei ole mitään järkeä maksaa tuollaista summaa.

Vierailija
20/121 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävinpä pitkästä aikaa kahvilassa. En hirveästi katsonut hintoja vaan otin sitä mitä halusin, sen verran harvoin kun tulee kerran käytyä.

Loppulasku 15. Otin teen ja kakkupalan. Eivätkä nämä tuotteet edes olleet hyviä. Kakku kuivaa ja tee mautonta. Eiköhän siinä ollut taas kahvilakäyntiä seuraavaksi vuodeksi eteenpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan