Miksi firmat yrittävät korvata tappionsa/tehdä voittoa nostamalla tuotteiden hinnat älyttömiksi?
Tätä ilmiötä näkee monella eri alalla. Palkat eivät ole todellakaan nousseet samassa suhteessa. Nostetaan hinnat älyttömiksi, mikä karkottaa (osan) asiakkaista:
Posti valittaa, miten kirjepostin määrä on vähentynyt merkittävästi viimeisen vuosikymmenen aikana. Sen sijaan pakettipuolella posti takoo joka vuosi entistä suurempia voittoja. Mitä posti tekee? Viisipäiväisen kirjejakelun sijaan haluaa jakaa kirjeitä vain 3 päivänä viikossa ja postimerkin hinta on noussut jo 1,95 euroon. Vuonna 2012 postimerkin hinta oli 0,75 e. Merkkien hinta on noussut ja kirjeiden jakeluväli harventunut. Aika moni jättää sen synttärikortin lähettämättä ja laittaa ilmaisen whatsapp-viestin menemään sen sijaan. Jos postimerkit olisivat halvempia, niin postia lähetettäisiin useammin. Noin suolaisilla hinnoilla ei huvita.
Monet festarit ovat nostaneet lippujen hintoja hurjasti. Esim. 3 päivän lippu Ruisrockiin maksoi v. 2012 111,5 e ja tänä vuonna 3 päivän lippu maksaa 205 e. Hintaero on aivan älytön. Myös leffateattereiden hinnat ovat nousseet: vuonna 2008 keskihinta leffalipulle oli 7,3 euroa ja vuonna 2013 keskihinta oli 9,6 euroa. Finnkino järjesti aikoinaan säännöllisesti päiviä, joilloin leffaan pääsi vitosella. Tällä hetkellä Finnkinon lippujen hinnat pyörivät n. 15-20 eurossa, ellei kyse ole sarjalipusta.
Miksi ihmeessä nämä firmat yrittävät korvata tappionsa/tehdä lisää voittoa nostamalla tuotteiden hinnat älyttömiksi? Eikö kannattaisi pitää hinnat kohtuullisina, jolloin mahdollisimman monet hankkisivat ko. tuotteita?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on jo vuosia risonut se, että kaikesta on tehty maksullista ja on tullut uusia asioita, joista ei tarvinnut maksaa aikoinaan. Puhelinlaskun lisäksi saat nykyään maksaa Netflixit ja muut, on äänikirjapalveluita, monet podcastitkin ovat siirtyneet maksumuurin taakse. Äkkiä kuussa menee useita kymmeniä euroja, kun jokainen palvelu maksaa erikseen.
Ja ainakin omalla kohdalla on niin, että ne kiinnostavat sarjat/elokuvat/äänikirjat/podcastit on hajautuneet eri alustoille. Siinä sitten mietit, minkä haluat hankkia tai pitääkö hankkia useampia. Helpompaa olisi, jos kaikki olisi saman katon alla.
Oli kyllä aika, jolloin kännyköiden puhelinlaskut olivat ihan tähtitieteellisiä summia. Nyt niihin hintoihin on sentään saatu jotain järkeä. Mutta ei kai tuollaisia sitten kukaan muista, kunhan vaan pääsee juuri nyt valittamaan.
Minulla oli teininä saldoraja ja kyllä sillä sai tekstailla ja soitella n. v 2005 ihan urakalla.
No mikä se summa sulla oli? Mulla oli 20e ja yli mentiin joka kuu.
tuohon aikaan oli jotain 100 min+1000 tekstaria 20 e.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on jo vuosia risonut se, että kaikesta on tehty maksullista ja on tullut uusia asioita, joista ei tarvinnut maksaa aikoinaan. Puhelinlaskun lisäksi saat nykyään maksaa Netflixit ja muut, on äänikirjapalveluita, monet podcastitkin ovat siirtyneet maksumuurin taakse. Äkkiä kuussa menee useita kymmeniä euroja, kun jokainen palvelu maksaa erikseen.
Ja ainakin omalla kohdalla on niin, että ne kiinnostavat sarjat/elokuvat/äänikirjat/podcastit on hajautuneet eri alustoille. Siinä sitten mietit, minkä haluat hankkia tai pitääkö hankkia useampia. Helpompaa olisi, jos kaikki olisi saman katon alla.
Oli kyllä aika, jolloin kännyköiden puhelinlaskut olivat ihan tähtitieteellisiä summia. Nyt niihin hintoihin on sentään saatu jotain järkeä. Mutta ei kai tuollaisia sitten kukaan muista, kunhan vaan pääsee juuri nyt valittamaan.
Minulla oli teininä saldoraja ja kyllä sillä sai tekstailla ja soitella n. v 2005 ihan urakalla.
No mikä se summa sulla oli? Mulla oli 20e ja yli mentiin joka kuu.
tuohon aikaan oli jotain 100 min+1000 tekstaria 20 e.
-eri
Olin teini saldorajoineen v. 2000, eikä silloin ollut tuollaisia.
Rahatalous on ajanut jo päin seinää ja nyt olemme vain hetken päässä totaalisesta romahduksesta. Pumpataan lisää velkarahaa markkinoille jotka menevät vain osakkeisiin ja kupla se kun kasvaa. Veikkaan että seuraava aikakausi on anarkian valtakausi jossa vain voimakkaimmat jäävät henkiin. Kun ruokaa ei ole enää saatavilla syövät ihmiset toisensa. Kun ihmiskunta kuolee sukupuuttoon maapallo pelastuu. Toivottavasti evoluutio tästä viisastuu ja ihmisiä ei enää maapallon päälle kehity koskaan. Maapallo on miljardeja vuosia vanha ja ihminen on tuhonnut sen lähes täysin sadassa vuodessa.
Ja kummasti vaan sekin unohdetaan, että esim. whatsapp on ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä maksan joka kuukausi sen puhelinlaskussani.
Vierailija kirjoitti:
Hintojen nousu johtuu vasemmiston ja vihreiden vaatimuksesta pelastaa ilmasto.Se on tärkeämpi kuin pelastaa ihmiset nälkäkuolemalta.
Kerrotko että mikä vihreiden ja vasemmistön päätös aiheuttaa suoraan suuren hinnanousun leffalipuissa tai festarilipuissa?
Onhan laatukin nyt ihan erilainen kuin joskus ennen!
Minulla on 2000-luvun ensimmäiseltä vuosikymmeneltä Marimekon tasaraitapaita ja canvas-olkalaukku. Molemmat tehty Suomessa ja ovat vielä moitteettomassa kunnossa. Nyt nuo samat tuotteet maksavat tuplasti enemmän ja ne on tehty ulkomailla. Eikä laatu tietenkään ole sama kuin noissa aiemmin hankituissa tuotteissa.
Ei yritys pysy sillä pystyssä, että se myy mahdollisimman monelle, jos se tekee kuitenkin tappiota. Yrityksen tarkoitus on tehdä voittoa, jotta se pystyy kattamaan kulunsa (tässä tapauksessa artistien palkkiot, työntekijöiden palkat yms). Ei festareille voi myydä eurolla lippuja ja toivoa, että sinne tulee puoli miljoonaa ihmistä. Ei sinne mahdu niin paljoa, että järjestäjä pääsisi alihintaisilla lipulla edes omilleen. Elokuvateatteriin mahtuu tietty määrä ihmisiä. Ei salia kannata myydä parilla eurolla täyteen ja tehdä tappiota. Ihmisillä on aivan outoja käsityksiä yritystoiminnasta. He luulevat, että jotkut festarijärjestäjät ja elokuvateatterit kylpevät rahassa ja ahneuksissaan nostavat lipunhinnat pilviin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki korottavat nyt hintoja koska Ukrainan sota. Se on hyvä tekosyy kaiken korottamiselle.
Töissä tulee toimittajilta hinnankorotusilmoituksia sellaiseen tahtiin, että pakko on viedä korotukset omiin hintoihin.
Nii-i. Viimeksi kävin linnanmäellä kun ranneke oli 50-55mk. Nyt se on euroissa lähelle saman. Onneksi mulla on fiksut lapset, eikä ne edes halua lintsille.
Mä oon kans aina ihmetelly, kun hinnat nousee niin koviksi, että sinne ( minnelie) menee vain rikkaat ja valitut. Halvemmilla hinnoilla menisi myös pienituloisemmat perheet ja loppupeleissä siinä saisi enemmän tuloja.
Korket hinnat= 100 vierasta
Halvat hinnat =2000 vierasta
Vierailija kirjoitti:
Samoin unohdetaan että yhden entisajan leffalipun hinnalla katsot nyt koko kuukauden jotain suoratoistopalvelua niin paljon kuin haluat. Tai että halvemmalla kun ennen ostit yhden cd-levyn, kuuntelet koko kuun musiikkia Spotifysta.
Äitienpäivälounas50e😆vanhemmat ja kolme teiniä,300e! Juu väliin jää
Yritykset eivät tunnu tajuavan sitä, että kannattaisi mieluummin myydä kohtuullisella hinnalla ja saada asiakaskapasiteetti täyteen sen sijaan, että nostetaan hinta älyttömäksi ja puolet paikoista on tyhjillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mietin omaa elämää n. 10 v taaksepäin, jolloin olin opiskelija. Kävin säännöllisesti elokuvissa (sarjalipulla leffa oli n. 8 e).
Finnkinon arkisarjalippu 8€/kpl ja perussarjalippu 11 €/kpl. Onko tuo sitten kohtuuton muutos n. 10 vuodessa?
Bio Rex:ssä viikonloppuna (kuten aika moni työssäkäyvä menee) kun meet leffaan, siihen leffalipun hintaan lisätään ihme lisiä: isosta salista, pitkästä leffasta ja viikonlopusta. Voit melkein kertoa kahdella tuon 8 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Ei yritys pysy sillä pystyssä, että se myy mahdollisimman monelle, jos se tekee kuitenkin tappiota. Yrityksen tarkoitus on tehdä voittoa, jotta se pystyy kattamaan kulunsa (tässä tapauksessa artistien palkkiot, työntekijöiden palkat yms). Ei festareille voi myydä eurolla lippuja ja toivoa, että sinne tulee puoli miljoonaa ihmistä. Ei sinne mahdu niin paljoa, että järjestäjä pääsisi alihintaisilla lipulla edes omilleen. Elokuvateatteriin mahtuu tietty määrä ihmisiä. Ei salia kannata myydä parilla eurolla täyteen ja tehdä tappiota. Ihmisillä on aivan outoja käsityksiä yritystoiminnasta. He luulevat, että jotkut festarijärjestäjät ja elokuvateatterit kylpevät rahassa ja ahneuksissaan nostavat lipunhinnat pilviin.
Näinpä. Ja vaikka kuinka poljetaan jalkaa, että en maksa tuollaisia hintoja, niin kyllä vaan moni silti maksaa. Ihan on siitä kiinni, mihin rahansa haluaa laittaa. Kaikkeen ei ole varaa, eikä se ole tarkoituskaan.
T. Teatteriin ja leffateatteriin juuri ostanut liput
Katselin vapuksi brunssia kotikaupungistani:
lasillinen skumppaa, croissantti, pari pientä juustonokaretta, pieni keko hilloa, muutama melonisiivu, lasi appelsiinimehua sekä kahvi/tee olisi maksanut 28 e. Tehtiin miehen kanssa kotona brunssi ja saatiin halvemmalla paljon monipuolisempi kattaus kahdelle, josta vielä syötiin parina päivänä.
Samaa olen aina ihmetellyt baarien/yökerhojen hinnoittelussa, tuopista vedetään ihan järjetön kate ja sitten ihmetellään, kun porukka tulee niin kännissä baariin ja tilaa vain sen 1-2 juomaa. Ehkä siellä vois istua kauemminkin, jos sillä 20 eurolla sais enemmän kuin kolme lonkeroa.
Hauska ketju. Paikalla on paljon hinnoittelun superammattilaisia, joilla ei ole varaa edes leffalippuun. Ihme, ettei moista ammattiatioa saa myytyä markkinoilla.
Ihan aluksi, kaikki lähtee hintajouston käsitteestä. Sillä voidaan hakea optimihintaa. Toinen on tietenkin katelaskenta. Tappiolla ei voi myydä vaikka myisi paljonkin.
Kolmanneksi. Yritykset tekevät hinnoitteluvirheitä, varmasti. Varsinkin reitti kriisistä ulos on usein hankala. Mutta siitä huolimatta voi olla, ettei yritys kaipaa asiakkaaksi juuri sinua vaan ne kuluttajat, joilla on myös varaa maksaa palvelusta.
Vallassa oleva hallitus halusi printata rahaa ja tästä seuraa inflaatio. Ketään ei ole yllättynyt. Jos velalla elää pitää jokupäivä myös maksaa. Tästä seuraa hyvinvoinnin laskeminen. Ketään ei ole yllättynyt.
Kaikki korottavat nyt hintoja koska Ukrainan sota. Se on hyvä tekosyy kaiken korottamiselle.