Miksi lumityöt pitää tehdä aamuisin?
Asumme rivitalossa, ja on meidän vuoromme tehdä lumityöt. Saimme eilen vähän närkästynyttä kommenttia naapurilta, joka oli tehnyt ne päivällä meidän puolestamme. Olemme aina hoitaneet osuutemme tunnollisesti, ja niin olisimme eilenkin tehneet tuossa klo 17 jälkeen. Onko jokin kirjoittamaton sääntö, että taloyhtiössä lumityöt on tehtävä aamulla? Jos lunta ei siis ole tullut niin paljoa, että pihasta pääsee huoletta pois kävellen ja autolla.
Kommentit (57)
Rivitalo ??????????
Parakkivankila.
Kun on seuraava taloyhtiö kokous, kannattaa siellä ottaa puheeksi että kaikki asukkaat on aina velvollisia kolaamaan. Jos jollain vapaapäivä,voi tarttua kolaan. Se kuka on yövuorossa,kolaa jos ja kun ehtii ja taas kun hänellä on vapaa,ehtii paremmin. Muutoin mä ottaisin aina lomaa omalle vuorolle,lähden etelään ja sielläpähän naapurit itkee. Kipeänä ei voi kolata,jos osuu oma vuoro. Ilmeisen hölmöä porukkaa asuu sitten koko yhtiössä jos kaikki tyytyväisiä,et joka asunnolla on oma vuoro.
Tässähän on pohjimmiltaan kyse siitä onko liikkeellä minä- vai me-asenteella. "Minä teen lumityöt silloin, kun minulle parhaiten sopii" vai "Minä teen lumityöt aamulla kohtuulliseen aikaan, jotta kaikki asukkaat - myös aamulla kotoaan poistuvat - hyötyvät". Näistä asioista pitää keskustella taloyhtiön kokouksessa, jos ei itsellä ole mahdollisuutta tai halua toimia kaikkien hyväksi. Ehkä saat avattua näkökulmaasi niille, jotka heräävät neljän aikaan yöllä ja joilla on aikaa ja halua tehdä lumitöitä heti aamusta. Ehkä itsekin saat uuden näkökulman siihen, millaista on, kun lumitöitä ei ole tehty aamulla, kun pitäisi päästä lähtemään ja sitten itse saa tehdä, vaikkei oma vuoro olekaan.
Vierailija kirjoitti:
miten ja monelta te muut hommat hoidatte, jos taloyhtiö on suuri ja lähdette tosi aikaisin töihin? ap
Urakoitsija hoitaa. En ikinä muuttaisi mihinkään talkootaloyhtiöön.
Tekisivät edes joskus. Kotikadun kävelytiet lumessa ja jäässä koko talven. Ajotiellä pitää kävellä.
- meilahti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten ja monelta te muut hommat hoidatte, jos taloyhtiö on suuri ja lähdette tosi aikaisin töihin? ap
Urakoitsija hoitaa. En ikinä muuttaisi mihinkään talkootaloyhtiöön.
Mietin samaa että kuka tuollaiseen edes muuttaa. Asuntoja katsellessa jäi pois kaikki tuollaiset talkoolla pyörivät.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän on pohjimmiltaan kyse siitä onko liikkeellä minä- vai me-asenteella. "Minä teen lumityöt silloin, kun minulle parhaiten sopii" vai "Minä teen lumityöt aamulla kohtuulliseen aikaan, jotta kaikki asukkaat - myös aamulla kotoaan poistuvat - hyötyvät". Näistä asioista pitää keskustella taloyhtiön kokouksessa, jos ei itsellä ole mahdollisuutta tai halua toimia kaikkien hyväksi. Ehkä saat avattua näkökulmaasi niille, jotka heräävät neljän aikaan yöllä ja joilla on aikaa ja halua tehdä lumitöitä heti aamusta. Ehkä itsekin saat uuden näkökulman siihen, millaista on, kun lumitöitä ei ole tehty aamulla, kun pitäisi päästä lähtemään ja sitten itse saa tehdä, vaikkei oma vuoro olekaan.
Mikä on "kohtuullinen aika" jos ne pitää ehtiä tekemään aamulla kotoa poistuvia varten? Jos joku poistuu kotoa vaikka kuudelta aamulla, niin pitäisikö jo viideltä aamulla olla kolaamassa lumia?
Ei näissä voi oikein päästä mihinkään kaikkia miellyttävään lopputulokseen. Ihmisten tarpeet ja elämäntilanteet vaihtelee. Sekä myös käsitys siitä, että kuinka tarkkaan esim. lumityöt tulisi hoitaa.
Mikään pakko sinun ei ole tehdä lumitöitä taloyhtiön hyväksi. Voit jäädä nukkumaan vaikka sataisi 50 senttiä lunta. Tuonlaiset kuuluisi taloyhtiön hoitaa. Miksi ihmeessä ihmiset tekee ilmaistöitä taloyhtiön hyväksi ja ovat hampaattomia naapureiden edessä sanomaan vastaan ? Itse sanoisin, että ei kuule kiinnosta yhtään ja ovi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Mikään pakko sinun ei ole tehdä lumitöitä taloyhtiön hyväksi. Voit jäädä nukkumaan vaikka sataisi 50 senttiä lunta. Tuonlaiset kuuluisi taloyhtiön hoitaa. Miksi ihmeessä ihmiset tekee ilmaistöitä taloyhtiön hyväksi ja ovat hampaattomia naapureiden edessä sanomaan vastaan ? Itse sanoisin, että ei kuule kiinnosta yhtään ja ovi kiinni.
Taloyhtiö maksaa = asukkaat maksaa, siinä mielessä tuo ilmaistyö-vertaus vähän ontuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö maksaa = asukkaat maksaa, siinä mielessä tuo ilmaistyö-vertaus vähän ontuu
Ilmaistyötä silti se on, koska siitä ei saa palkkaa ja se on vain talkootyötä. Missään laissa ei voi pakottaa asukasta tekemään ilmaistyötä eli talkootyötä taloyhtiölle. Ovi vaan kiinni jos naapurit tulevat valittamaan. Taloyhtiöt voivat ostaa ne palvelut, eikä olettaa, että kaikki asukkaat suostuvat talkootyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaistyötä silti se on, koska siitä ei saa palkkaa ja se on vain talkootyötä. Missään laissa ei voi pakottaa asukasta tekemään ilmaistyötä eli talkootyötä taloyhtiölle. Ovi vaan kiinni jos naapurit tulevat valittamaan. Taloyhtiöt voivat ostaa ne palvelut, eikä olettaa, että kaikki asukkaat suostuvat talkootyöhön.
Kyllä mutta se sitten voi näkyä esimerkiksi korkeampana hoitovastikkeena. Ei se raha sille taloyhtiölle sada taivaalta.
Olennaistahan on pitää kulkuväylät auki, eli tarvittaessa ne lumityöt pitää tehdä monta kertaa päivässä. Nuo taloyhtiöt, joissa asukkaat hoitavat itse työt, ovat kyllä ihan perseestä, koska työnjako menee juuri noin että kukin tekee milloin tekee eikä tallattua lunta enää saa niin hyvin pois kun käsin tekee, koneella on eriasia.
Vierailija kirjoitti:
Koska taloyhtiö on päättänyt järjestää asian näin. Toinen vaihtoehto on maksaa tuosta työstä ulkopuoliselle urakoitsijalle. Työ ei sinänsä ole ilmaista koska sillä säästetään ulkopuoliselle maksettava kustannus, eli pienempi yhtiövastike. Tosin itse kyllä maksan mielelläni urakoitsijalle, että lumityöt tulee hoidettua kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on "kohtuullinen aika" jos ne pitää ehtiä tekemään aamulla kotoa poistuvia varten? Jos joku poistuu kotoa vaikka kuudelta aamulla, niin pitäisikö jo viideltä aamulla oll
Siinäpä se just on se, mistä pitää keskustella mahdollisimman ison porukan kanssa. Yhdessä sovittava, mikä on kohtuullista ja mikä ei. Sitten jos edelleen ollaan tilanteessa, ettei yhdessä sovittu mitenkään käy omaan pirtaan, on syytä katsella uutta asuntoa tai alkaa vahvasti käännyttää muita huoltoyhtiön palkkaamisen puolelle.
Mikään ei ole ääliömpää kuin nämä rivareiden lumityövuorot. Ne sopivat tasan silloin kun jokaisella asukkaalla on identtinen elämänrytmi.
Nurmikon leikkuu kesäisin ei ole niin ongelmallinen juttu, koska sen voi tehdä silloin kun ehtii esimerkiksi viikonloppuna tai iltaisin, eikä nurmikkoa välttämättä tarvi leikata joka viikko. Tuo kulkuväylien lumesta auki pitäminen on käytännössä aika mahdotonta, jos lunta tulee vaikkapa silloin kun pitää olla töissä tai jossain muualla. Kyllä se menee käytännössä juuri niin, että tuo tehdään sitten kun ehditään.
Näinhän se on, mutta riidan tuosta voi saada aikaiseksi.