Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos työpaikalla tulee yt-neuvottelut, voidaanko raskaanaoleva irtisanoa?

Vierailija
18.08.2008 |

Siis ellei ole vielä jäänyt äitiyslomalle, mutta on jäämässä lähitulevaisuudessa.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2008 klo 08:25"]

Siis ellei ole vielä jäänyt äitiyslomalle, mutta on jäämässä lähitulevaisuudessa.

[/quote]

Naapurille kävi juuri näin, hän tiesi jo äippälomansa aikana, että töihin palatessa siellä odottaa irtisanomislappu ja työt loppuivat käytännössä siihen päivään. Koko osasto, jossa nainen työskenteli oli lopetettu ja muiltakin oli vähennetty väkeä yli puolet. Lisäksi nainen oli konttoriporukkaa, eikä olisi pystynyt tekemään kuljetusliikkeen muita töitä.

Vierailija
22/29 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2008 klo 08:25"]

[/quote]

Kyllä minut irtisanottiin äitiyslomalla, kun koko firman toiminta lopetettiin. Firman varasto myytiin ja yksi myyjä meni mukana, mutta ei minun alani töitä uudessa firmassa ollut lainkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitosen tarina on lähes identtinen, siis ei firmaa lopetettu, vaan myyntiosasto lopetettiin. Mulla ei ollut asentajien pätevyyttä ja varasto meni siis kilpailijalle, mutta ei työpaikat, paitse se yksi myyjä, joka oli ollut ko firmassa ennenkin. 

Vierailija
24/29 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 22:11"]

Tottakai voidaan, jos irtisanomiselle on joku muu syy kuin raskaus. Eihän raskaus nyt hyvänen aika mitään irtisanomissuojaa anna :D laki sanoo vain, ettei saa irtisanoa RASKAUDEN TAKIA. Siitä huolimatta saa kyllä, jos on esim. tarvetta vähentää, juuri tätä työtehtävää karsitaan tms.

[/quote]

Ajattelinkin, että ei kai firma voi antaa potkuja esim paremmalle/tehokkaammalle/tms. työntekijälle vain sillä perusteella, että rouva X on raskaana ja on automaattisesti oikeutettu jäämään palvelukseen.

Vierailija
25/29 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin lainata tuota, joka sanoo luojan kiitos olen suuressa firmassa, mutta en saa lainattua.

No minäkin olin suuressa firmassa, eikä siitä enää ole jäljellä yhtään mitään. Nokiastakin on aika vähän jäljellä ja monesta muusta. Minun työpaikallani oli useita konttoreita ympäri maan, mutta kaikkien pienin kuntien konttorit ja myyntiosasto lopetettiin kokonaan. 

Vierailija
26/29 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta sitten kun palaat äitiyslomalta

Vierailija
27/29 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos irtisanotaan tuotannollisista ja taloudellisista syistä.

Tuo laki pykälä suojaa että raskaus ei voi olla syy irtisanomiseen ja jos raskaana oleva irtisanotaan niin se tuotannollinen ja taloudellinen syy käy oikein hyvin pykälän tarkoittamaksi muuksi syyksi.

Äitiys/ vanhempainvapaalla tilanne onkin sit jo toinen...

Vierailija
28/29 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja taloudellisista syistä niin raskaana/perhevapaalla olevaa harvemmin kuitenkin irtisanotaan. A) perhevapaalla oleva ei välttämättä maksa mitään ns. pitää kirjoilla TES mukaisen palkanmaksuvelvollisuuden jälkeen ja senkin aikana KELA maksaa suurimman osan palkasta työnantajalle

B) raskaana olevan kun irtisanoo on suuri riski joutua todistamaan miksi valinta osuu juuri tuohon raskaana olevaan eikä esim. 45 -50 -vuotiaaseen jolla lapset isoja / aikuisia. Irtisanomisissa kun pitää ottaa huomioon mm. huollettavien lukumäärä.

Itse kerroin raskaudestani melko aikaisin vuonna 2004, koska YT-neuvottelut olivat tulossa ja halusin varmistaa itselleni ainakin vähän paremmat asemat. YT-neuvottelut pidettiin loppujen lopuksi kuukautta ennen kuin jäin äitiyslomalle ja esimieheni sanoi minulle neuvottelut eivät tule koskemaan minua. Sen tiedän että samasta yksiköstä sanottiin useita irti, ei kuitenkaan minun kanssa samoja hommia tehneitä.

Vierailija
29/29 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana oleva voidaan irtisanoa taloudellisin ja tuotannollisin perustein kuten kuka tahansa, mutta työnantajalla on näyttövelvollisuus siitä, ettei raskaana oleva valikoitunut YT prosessissa irtisanottavaksi raskauden vuoksi vaan muista syistä ja heidän on nuo muut syyt näytettävä toteen. Perhevapailla olevan voi irtisanoa ainoastaan lomalta paluun jälkeen, ei siis loman aikana, ellei koko yrityksen toiminta lakkaa. Juuri tutkin asiaa ja netistä löytyy lakipohjaisia lähteitä asian tarkistamiseksi, guuglatkaa vaikka.