Edellisen asukkaan posti
Ostin 1,5 vuotta sitten asunnon ja koko tuona aikana on lähes joka viikko tullut jonkun edellisen asukkaan postia. Ei ole edes viimeisin asukas ennen minua koska nimi on eri kuin minulle asunnon myyneellä pariskunnalla. Olen kirjoittanut kuoriin "väärä osoite" ja vienyt takaisin postiin mutta nyt alkaa jo ärsyttämään. Postin laatikkoa ei ole mitenkään normaalien kulkureitttieni varrella eli joudun aina erikseen poikkeamaan että saan kirjeen vietyä postiin. Kyseessä on kuorien perusteella kuitenkin laskuja ja myös perintäkirjeitä eli sinäänsä tärkeää postia niin en ole viitsinyt vain heittää paperinkeräykseen mutta nyt alkaa niin ärsyttämään tämä että mietin laitanko jatkossa vaan suosiolla kirjeet sinne paperinkeräykseen. Miten joku ihminen ei tajua itse tehdä osoitteenmuutosta kun muutosta on selkeästi jo vuosia. Olenko liian kiltti kun jaksan huolehtia toisen postia kun postin omistaja ei selvästikään itse laita tikkua ristiin asian korjaamiseksi?
Kommentit (44)
Oisko käyttänyt osoitettasi jossain vasta ja siksi tulee,unohtanut uuden laittaa.
Sama hommeli oli itsellä. Joskus asunnossa asuneen entisen asukkaan posteja vain tipahteli säännöllisesti postiluukusta. Ei auttanut postien postilaatikkoon kärrääminen terveisillä varustettuna, ei postiin soittaminen, ei perintäyhtiöön soittaminen (heillä ei vissiin jotenkin ollut oikeutta lopetella näiden lähettelyä tälle asukkaalle) että lakkaisivat suoltamasta niitä laskuja. En jaksanut enää roudata kirjekuoria enää eteenpäin koska en ole mikään postinkantaja ja löin roskiin vaan. Lopulta auttoi sitten ihan ex-asukkaalle asiasta ilmoittaminen. Siihen loppui postien tulo väärään osoitteeseen.
Eikö matkasi varrella ole keltaista postilaatikkoa? Vie sinne. Päälle kirjoitat isolla,ei asu tässä osoitessa , osoite tuntematon.Väärin jaettu!Kerät vikon tai kahden postin ja viet ne nioutettuna johonkin keltanen laatikko,ihan sama missä se on? Kuitenkin matkasi varrella on!Jos hävität teet rikoksen!
Vierailija kirjoitti:
Eikö matkasi varrella ole keltaista postilaatikkoa? Vie sinne. Päälle kirjoitat isolla,ei asu tässä osoitessa , osoite tuntematon.Väärin jaettu!Kerät vikon tai kahden postin ja viet ne nioutettuna johonkin keltanen laatikko,ihan sama missä se on? Kuitenkin matkasi varrella on!Jos hävität teet rikoksen!
No ei kai ketään voi vuositolkulla velvoittaa roudaamaan toisen posteja jonnekin keltaiseen laatikkoon jos asiaan ei tule mitään muutosta. Siis minulla tätä postia tuli siis VUOSIA ja yritin ottaa yhteyttä sekä postiin millä ei ollut mitään vaikutusta sekä laskuttajaan. Ja laittamalla rukseja että väärä osoite.
En tiedä onnistuuko enää mutta noin 10-15v sitten oli mahdollista tehdä osoitteenmuutos ihan virallista kautta ilman että vaihtoi kotikuntaa. Itse tein näin koska muutin vain tilapäisesti pariksi kuukaudeksi toiseen kuntaan. Mutta koska kotikuntani säilyi samana, posti tuli edelleen vanhaan osoitteeseeni vaikka olin osoitemuutoksesta ilmoittanut.
Typerä virhe osoitteenmuutospalvelussa kun tällaisen pystyi tekemään ilman mitään virheilmoitusta että osoitteenmuutos ei onnistunut,
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaja mainitsi juuri aloituksessaan, ettei ole postin laatikkoa tavanomaisten reittien varrella. Mikään laki ei velvoita ihmistä toimimaan postinkantajana vastoin tahtoaan.
Kun pystyt asiasta tänne kirjotaa. Mene postin omille sivuille tee siellä ilmoitus alueesi jakoon värin jaetusta posteista.Sivu ohjeista sinua ja on yksi te sada loppumaan vieraan henkilön postin alvarin tulo osoitesesi. Kuin palutat ketaiset latikot,mitä olet sannut.Teksti värin jaettu!Tai jotain?
Vierailija kirjoitti:
Kun pystyt asiasta tänne kirjotaa. Mene postin omille sivuille tee siellä ilmoitus alueesi jakoon värin jaetusta posteista.Sivu ohjeista sinua ja on yksi te sada loppumaan vieraan henkilön postin alvarin tulo osoitesesi. Kuin palutat ketaiset latikot,mitä olet sannut.Teksti värin jaettu!Tai jotain?
Mulla ei auttanut. Tuli vain uudestaan takaisin minulle.
Vasta kun suttasin osoitteen pois kokonaan, ettei siitä voi saada mitään selvää ja vein kyläreissulla toiselle paikkakunnalle postilaatikkoon ei tullut enää takaisin :D
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ole väärin jaettu, jos on jaettu osoitteen mukaan - vaikka osoite ei olekaan enää ko. henkilön osoite. Sepä siinä onkin, kun jakajan on jaettava se posti osoitteen mukaan, vaikka tietäisi että on väärä osoite.
Taisin jaksaa viedä postilaatikkoon kaksi kertaa toisen postia. Sitten venytin postin vientiä. Viimeisellä kerralla laitoin roskiin. Ehkä nyt loppui, kun ei ole näkynyt muiden postia.
Minä pistän avaamattomana lehtiroskiin, menee paperinkeräykseen. Ei ole minun asiani huolehtia tuntemattoman asioista.
Meillä tuli myös edellisen asukkaan perintäkirjeitä useampaan otteeseen ja kiikutin ne aina postiin. Lopulta kyllästyin, ja heitin sen viimeisimmän suoraan roskikseen. Yllättäen sen jälkeen perintäkirjeiden tuleminen lakkasi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole matkan varrella. Pitää ihan kunnolla poiketa normaaleilta reiteiltäni eli n. 2 km suuntaansa eli yhden kirjeen takia. Sinne postilaatikkoon siis olen aina vienytkin. Varsinaiselle postin konttorille tulisi jo 10km suuntaansa. Enkä asu edes syrjäseudulla. Ja oikeasti esim. pienemmissä kylissä on ehkä se yksi postilaatikko eikä kaikilla ole autoa joten ei kyllä voi vaatia että ihmiset lähtisivät ostelemaan bussilippuja ja jopa maksamaan takseja, että saavat vietyä jonkun toisen kirjeen postiin. Itse on jokaisen huolehdittava, että osoitetiedot on oikein. Yhden tai kaksi kertaa ymmärrän mutta että vuosien ajan menee postia väärään osoitteeseen.
1 tapa on teipata pahvilaatikkoon kiinni, jossa on kiviä sisällä. Eivät toimita pakettaja kotiovella -> tulee lappu että paketti noudettavissa -> palautuu lähettäjälle (painava paketti = kallista) -> ei tule takaisin.
Ja sitten kun niitä kirjeitä jakaa muutkin jakeluyhtiöt kuin posti, niin periaatteessa pitäisi sitten toimittaa sille jakeluyhtiölle (esim. Ilves) mutta postin laatikkoonhan ne kaikki laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
1 tapa on teipata pahvilaatikkoon kiinni, jossa on kiviä sisällä. Eivät toimita pakettaja kotiovella -> tulee lappu että paketti noudettavissa -> palautuu lähettäjälle (painava paketti = kallista) -> ei tule takaisin.
Mitä ihmettä sönkötät?
Vierailija kirjoitti:
Ei posti kuljettele paketteja, joita kukaan ei ole maksanut. Mihinkään. Ei ne ota niitä edes toimipisteeseen tai asiamiespostiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sönkötät?
Eivät voi repiä kirjettä pois paketin päältä postissa (koska se on osa pakettia) ja tunnetusti posti ei tuo paketteja kotiin asti. Kannattaisi varmaan lukea tuo viesti.
Äitini kuoli ja virkatodistuksen saaminen nykyään kestää kuukausia. Muutamat firmat eivät suostuneet vaihtamaan äitini kuolinpesän tietoihin minun osoitetta, koska minulla ei ollut sitä virkatodistusta. Ne lähettelivät väkisin laskuja ja lopulta perintäkirjeitä äitini osoitteeseen, jossa on jo uusi asukas. Ei auttanut, vaikka selitin, että ne kirjeet eivät saavuta sieltä kuolinpesän osakkaita, koska asunto oli vuokra-asunto. Osan posti kyllä käänsi, mutta monta kirjettä meni varmaan nykyisen asukkaan riesaksi. Kuolinpesä oli kyllä varaton, joten ei paljon kiinnosta, minne ne laskut joutuivat :D
On voinu muuten tehä osoitteenmuutoksen. Jotkut firmat vaan ei päivitä tietojaan