Mikä on alin palkka, millä suostuisit menemään töihin jos olisit työtön
jotkut vihjailevat, että työttömän pitäisi mennä töihin ilman palkkaa, pelkästä työntekemisen ilosta. Olisitko itse valmis tekemään kokopäivätyötä peruspäivärahalla tai toimeentulotuella
(Etenkin jos kyse ei ole edes mistään harjoittelusta, missä harjoittelun päätteeksi on mahdollisuus työllistyä)
Kommentit (86)
Sairaanhoitajana tienaan kokopäivätyöstä nettona 2000-2200/kk
Vierailija kirjoitti:
Itse sain 1650 euroa käteen miinus vuokra 400 ja ruoka 100. Säästöön meni noin 1100 euroa.
Palkkatuesta saisin noin 1350 euroa käteen miinus kulut.
Tuo riittäisi minulle, 1350 euroa käteen.
Onpa sinulla edullinen vuokra!
Täällä päin yksiötkin on +700/kk, kaksiot jo 800-900/kk.
Mä lähdin itseäni kiinnostavalle alalle osa-aikatyöhön ihan mitättömällä palkalla. Kokoaikaisena palkka olisi ollut 1600e. Verkostoiduin ja opiskelin alaa lisää. Parissa vuodessa löysin alalta todella mielenkiintoisen työn, jossa palkka on 2600e, mikä riittää mulle oikein hyvin.
Riippuen kuin väliaikasta ois. Oon tehnyt pikkuliksalla työtä ihan sen vuoksi ettei cv:n tuu aukkoa. Käteen ois varmaan enemmän jäänyt työttömänä. Mut jälkikäteen voi sanoa et on kannattanu uhrautua aikanaan tällaseenki, nyt on hyvä duuni ja liksa.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin 10e/h on kipuraja. Eihän sillä rikastumaan pääse, mutta tärkeintä on tehdä jotain. Helpommin sitten muita töitä saa, jos on jo töissä ja vaikuttaa ahkeralta.
näinhän se oli 80-90 luvulla. nykyään ahkeralle annetaan lisää töitä ilman palkankorotusta.
Tämä riippuu työpaikasta.
Työn ollessa stressivapaata, mukavaa ja palkitsevaa niin palkan ei tarvitsisi olla niin iso, ehkä 2000 € nettona.
Sitten taas ns. paskatöihin menisin vain, jos palkka alkaisi nettona kolmosella.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisen työttömän, jolla ei ole kunnon koulutusta eikä työkokemusta, tosiaan pitäisi mennä niitä hankkimaan palkatta. Jos taas nuo ovat kunnossa, niin sitten ammatinmukaisella palkalla tietysti.
Oi niitä aikoja kun suuret ikäluokat pääsivät minne vain riittävällä liksalla hommiin ilman opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain 1650 euroa käteen miinus vuokra 400 ja ruoka 100. Säästöön meni noin 1100 euroa.
mistä maasta haet kuukauden ruoan?
Nyt on työmarkkina+asumistuki yhteensä noin 900e, kyllä sitä nettoa olisi hyvä tulla ainakin 300-500e päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa sinulla edullinen vuokra!
Täällä päin yksiötkin on +700/kk, kaksiot jo 800-900/kk.
meillä päin yksiöt +800-900.€/kk siinä ei paljoa jää 1400€ tukirahoista elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
2000 käteen/kk
Tuo olisi liikauttanut minut sohvalta vuonna 2000. Nyt, vuonna 2022 summa on 2300-2500 netto.
Vierailija kirjoitti:
Tämä riippuu työpaikasta.
Työn ollessa stressivapaata, mukavaa ja palkitsevaa niin palkan ei tarvitsisi olla niin iso, ehkä 2000 € nettona.
Sitten taas ns. paskatöihin menisin vain, jos palkka alkaisi nettona kolmosella.
jotkut fyysiset työt vie ennenaikaiseen hautaan oli ne sitten miten palkitsevia tai mukavaa.
huomasin että alle 2000 palkka on vitsi. pitäisi olla nettona tuplaten.
Tein 5 kuukautta töitä ilmaiseksi eli peruspäiväraha ja 13e päivässä kulukorvausta. Nyt olen palkkatuetussa työssä ja saan noin 1500e/kk, työaika 6,5h / pvä. Asumistukea saan noin 280e / kk.
Ei voi sanoa ehdotonta summaa. Riippuu siitä minkälainen työ olisi kyseessä. Johonkin leppoisaan hommaan voisin mennä halvemmalla. En kuitenkaan mihinkään koko-aikaiseen työhön alle 1700.
Brutto n. 2400 ja päivätyö ma-pe, olen merkonomi.
1400 ennen veroja, jää sen verran vähän ettei ulosotto ota mitään.
Suurimmillaan sain tukia noin 1100e/päivä nettona (kuntoutuksen aikana nuorempana), kun asumistukikin lasketaan. Toimeentulotuella ollessa toimeentulotuki ja asumisen tuet olivat yht. 900e, mutta kun päälle maksettiin sähkö, vesi, lääkkeet ja sairaalakäynnit niin sellaiset huomioidessa summa taitaisi yhteensä olla tuota 1100-1200e luokkaa.
Olisin kuntouduttuani lähtenyt töihin 1400 euron nettopalkalla, bruton olisi siis pitänyt olla hieman suurempi. Onneksi kävi tuuri ja löytyi vielä paremmin palkattuja hommia.
Jos minullakin olisi hyvin tienaava Puoliso voisin ihan hyvin tehdä duunia alle 2000e kuukausi palkalla mutta koska olen ainoa tienaava perheessäni Tarvitsen ~3000e tulot.
1600 bruttona. Pitäisi vain olla työtä jota pystyisin tekemään ilman koulutusta ja fyysisesti vaivaisena ilman virallista diagnoosia, jälkimmäistä ei oteta lääkärissä vakavasti.
Oman alan töitä TESsin mukaan ja jos kyse jostain koulutusta vaatimattomasta suoritustason hommasta, niin ehkä 1500-2500, riippuen työstä, osa-aikaisesta vähemmälläkin. Lainoihin ja vastikkeisiin menee yli 1500 kuussa syksyyn asti.