Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heli näyttää kahden päivän ruokansa nämä 11 kuvaa suomalaisten arjesta kiteyttävät rahapulan.

Vierailija
04.05.2022 |

Kommentit (713)

Vierailija
261/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä nämä jutut on vähän hassuja, niin kuin viimeisessä, että pesuaineita ostetaan vasta, kun entinen on ihan loppu. Mitä säästöä se tuo? Eikö ennemmin kannattaisi tarkkailla tarjouksista hyvää hetkeä täydentää varastoa? 

Etkö ymmärrä, että sitä ylimääräistä rahaa ei ole!

Ei köyhällä ole aina vara ostaa säästöön asioita tarjouksesta.

Ei nyt ihan noinkaan mene.Kyllä se köyhäkin voi ennakoida ja suunnitella.Aikaa on etsiä tarjouksiakin eikä hakea kalleinta lähikaupasta.

Vierailija
262/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus ei ehkä auta kaikkia järkeviä ratkaisuja tekemään.

Mutta kilohinnat suhteessa ravintosisältöön kannattaa katsoa.

Vitamiinit ja kuidut kuitenkin huomioon.

Kohta on koivuissa lehtiä, eikä ole pahoja maultaan! Ensin saunaan vasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun täällä selkeästi ei-köyhät antaa vinkkejä :D

Pitäisi ostaa tarjouksesta vuodeksi tavaraa, syödä pelkkää kaalilaatikkoa ja ei saisi ostaa majoneesia. Kyllä köyhälläkin on oikeus nauttia ja herkutella

Ja kaalilaatikko ei sovi kaikille.

Kun olin opiskelija ja kävin töissä, nii rahat eivät siltikään riittäneet.

En todellakaan voinut ostaa mitään varastoon kun elin kädestä suuhun, ei olisi riittänyt rahat ruokaan jos olisi ostanut pyykinpesuainetta vuodeksi kun "oli niin halpaa".

Huomaa miten kaukana köyhän todellisuudesta olette. Olette empaattomia.

Majoneesia ei kannata ostaa vaan valmistaa itse.

Vierailija
264/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehjiä farkkuja saa esim. facebookin roskalavaryhmistä ilmaiseksi. Samoin kaikkia muitakin vaatteita ja kenkiä ja huonekaluja, kodinkoneita melkein mitä vaan. Suurimmalla osalla on liikaa tavaraa ja antavat sitä pois minkä ehtivät. Tuo farkunperseen paikkaaminen on pelkkää uhriutumista ja siinä omassa surkeudessa piehtaroimista. Ja tuon asenteen takia eivät ikinä pääse jaloilleen. Eivät edes halua, vaan haluavat olla toisten säälittävinä.

Vierailija
265/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä nämä jutut on vähän hassuja, niin kuin viimeisessä, että pesuaineita ostetaan vasta, kun entinen on ihan loppu. Mitä säästöä se tuo? Eikö ennemmin kannattaisi tarkkailla tarjouksista hyvää hetkeä täydentää varastoa? 

Mä köyhänä nimenomaan ostan paljon varastoon silloin kun halvalla saa. Just oli tahranpoistoainetta puoleen hintaan niin ostin neljä pulloa ja säästin 8 euroa.

Mihin edes tarvitaan tahranpoistoainetta ja vielä pullokaupalla?

Tervetuloa lapsiperheen elämään.

Kymmenen vuoden lapsiperhekokemuksella sanon, että paras tahranpoistaja on Fairy ja kakkosena sappisaippua (ei poista rasvatahroja, joten siksi vasta toisena). Kaikki hienot tahranpoistoon tarkoitetut putelit on turhia (eivät toimi).

No minä en ole tuo joka asiasta ensin kirjoitti, mutta minulla on käytössä sappisaippua (ja sitä on myös nestemäisenä), Marseillen saippua, Vanish pumppupullossa ja sitten ne tahran/lianpoistoliinat.

Meillä on myös kaksi koiraa, joten likaa pinttyy esimerkiksi huopiin.

Tällä arsenaalilla on lähtenyt ihan kaikki muu paitsi mustikka ja ruusunmarja.

No mä olen saanut kaiken pois ihan sillä Fairylla ja sappisappualla. (Mustikka kannattaa puhdistaa kiehuvalla vedelle ennen pesua).

No minä en ole.

- Kaikkia tahroja ei pääse käsittelemään heti

- Kaikki tekstiilit ei kestä kiehuvaa vettä

Esim. Mitkä tekstiilit ei kestä hetkellisesti kiehuvaa vettä? Ja jos tällaisia löytyy, niin kannattaako ne yllä sotkea marjojen kanssa?

Esim. kalvotetut ulkoiluvaatteet. Haluaisin mielelläni että joku niksipirkko tulisi poistamaan pinttymät vaaleasta goretakistani. Tervetuloa!

Vierailija
266/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappisaippua meillä on kovassa käytössä, myös tekstiilipesuaine (softcare tai ikean) on aika hyvä tiettyihin tahroihin. Ja silti meillä lapset käyttää myös niitä tahraisia vaatteita, kun toistuvasti on käynyt niin että ihan uudessa vaatteessa on jotain maalia tai mitä lienee moottoriöljyä mikä ei lähde räjäyttämälläkään...

Ja poika on ihan käsittämätön, sillä hajoaa ihan kaikki housut polvesta, yksiäkään ei oo jäänyt kierrätettäväksi kun ne kaikki on rikki. Ja parsin ja paikkaan niitä myös, viimeksi löytyi alennettuja vaatelaastareita ja niillä on teippaillut mm. ihan uudet ulkohousut, joihin tuli partiossa puukkohommissa reikä sekä useammat adidaksen verkkarit, jotka on kalliita ja silti hajonnut nopsasti.. Lindexin tuplakankaalla polvista vahvistetut colleget on ihan jees, usein vaan se päällikangas rikki ja voi parsia...

En osta enää vaatteita kirpparilta, ei ole aikaa käydä kirppiksillä. Lahjaksi saavat ja ostan kun tarvitaan.

Vierailija
267/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jotkut jaksaa nillittää popparipussista köyhän kuivakaapissa? Popparithan on todella mahtava köyhän herkku, eikä ollut edes mikään mikropopparipussi! Köyhyys ei ole mikään "kurjuuden maksimointi" -retriitti. Osa näyttää tämän unohtavan.

Vierailija
268/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää korjaan farkkuni jatkuvasti itse ommellen, vaikka olisi varaa ostaa uudetkin. Ei se ole mikään nolo asia. 

Vierailija
269/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jotkut jaksaa nillittää popparipussista köyhän kuivakaapissa? Popparithan on todella mahtava köyhän herkku, eikä ollut edes mikään mikropopparipussi! Köyhyys ei ole mikään "kurjuuden maksimointi" -retriitti. Osa näyttää tämän unohtavan.

Aivan!!!! Minä ostan joskus, ehkä 3 kertaa vuodessa, Rainbown popparit 500 g. Maksaa 1,15 euroa. Voi tehdä ehkä 5 isoa kattilallista poppareita. Samalla hinnalla 3 x 100 g mikropopcornia. Eipä ole aivan hirveetä tuhlausta!

Vierailija
270/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne facebookin ilmaistavarat voi olla paikassa, jonne ei pääse edes bussilla. Tai sitten vaatteet on persty hajustetuilla pyykinpesuaineilla, sitä hajua ei vaatteista saa pois millään.

Niinhän ne voi olla -  tai sitten ne voi olla ihan naapurissa.

Niissä voi olla pesuaineen haju - tai sitten ei ole.

Niissä voi olla pesuaineen haju - joka on ihan poistettavissa.

Mutta olennaisintahan on kököttää kotona marisemassa, eikä edes yritä tehdä mitään millekään. Paitsi tietenkin keksiä loputtomia loputtomia tyhmiä tekosyitä.

p. s. Minä olen tänä talvena saanut kahdelle opiskelijalleni kerättyä vaatehuoneellisen hyvää ilmaista vaatetta, mm kaksi vanhojen tanssipukuakin.

Pyykinpesuaineiden haju ei lähde tekstiileistä mitenkään, kun haju on tarttunut.

Itse hommaan vaatteita vain tarpeeseen, en kaappien täytteeksi.

Kyllä se lähtee. Tuulettaa hyvin, pesee lianpoistoliinan kanssa ja laittaa kuivausrumpuun raikastetta mukaan. Been there, done that, all the time.

Mun opiskelijat tarvitsee nuo vaatteet, koska käyvät koulussa, töissä, vapaa-ajalla kaverien kanssa, liikkumassa, matkoilla, festareilla, tanssimassa. Ei siellä mitään turhaa ole.

Ja on järkevää hankkia vaatetta, kun siihen on aikaa. Sen sijaan että jatkuvasti on tekemässä viime hetkellä jotain hankintaa, jolloin helposti hankkii jotain josta ei oikeastaan edes pidä ja/tai jotain joka maksaa liikaa koska valinnanvaraa ei ole.

Nytkin mun opiskelijoilla on bikinit, lentolaukut, kesävaatteet sekä kesätyövaatteet jo valmiina. He keskittyy opintoihin ja minä keskityn vapaa-ajallani puutarhan laittoon - jossa muuten kasvatan ilmaiseksi syötävää.

Vierailija
271/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä. Minun huushollissani ei ole talouspaperia, pyykinhuuhteluainetta, tahranpoistoainetta. Sitä ei tulisi mieleenikään ostaa, vaikka olisi mikä tarjous.

En osta suodatinpusseja koska sain tuttavalta sellaisen kestosuodattimen.

On todella kätevä.

Mausteita on todella vähän, vain muutamaa sorttia.

Kaupassa ohitan ihan vaistomaisesti määrätyt tuotteet ja hyllyt. Aivoni on jo ohjelmoitu niin.

Joskus kyllä tulee mieleen miltähän tuntuisi kun voisikin ostaa myös muuta kuin ihan välttämättömät tuotteet.

Näen aina punaista kun täälläkin kirjoitetaan, etteivät köyhät osaa, pysty tai halua suunnitella etukäteen. Minulla se on ainakin pakko. Kun on määrätty määrä rahaa varattu kauppaan menoon, pieni sekin, ja tietää kotoa lähtiessään mitä on välttämätöntä ostaa tai ainakin olisi välttämätöntä, ellei ole hinta noussut, niin sen mukaan on mentävä.

Mitä siinä voisi muuta tehdä? Ei se raha siinä matkalla lisäänny.

No jonkun 15 sentin tölkin verran ehkä.

Hyvällä tuurilla.

Vierailija
272/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne facebookin ilmaistavarat voi olla paikassa, jonne ei pääse edes bussilla. Tai sitten vaatteet on persty hajustetuilla pyykinpesuaineilla, sitä hajua ei vaatteista saa pois millään.

Mutta olennaisintahan on kököttää kotona marisemassa, eikä edes yritä tehdä mitään millekään. Paitsi tietenkin keksiä loputtomia loputtomia tyhmiä tekosyitä.

p. s. Minä olen tänä talvena saanut kahdelle opiskelijalleni kerättyä vaatehuoneellisen hyvää ilmaista vaatetta, mm kaksi vanhojen tanssipukuakin.

Pyykinpesuaineiden haju ei lähde tekstiileistä mitenkään, kun haju on tarttunut.

Kyllä se lähtee. Tuulettaa hyvin, pesee lianpoistoliinan kanssa ja laittaa kuivausrumpuun raikastetta mukaan. Been there, done that, all the time.

Mun opiskelijat tarvitsee nuo vaatteet, koska käyvät koulussa, töissä, vapaa-ajalla kaverien kanssa, liikkumassa, matkoilla, festareilla, tanssimassa. Ei siellä mitään turhaa ole.

Ja on järkevää hankkia vaatetta, kun siihen on aikaa. Sen sijaan että jatkuvasti on tekemässä viime hetkellä jotain hankintaa, jolloin helposti hankkii jotain josta ei oikeastaan edes pidä ja/tai jotain joka maksaa liikaa koska valinnanvaraa ei ole.

Nytkin mun opiskelijoilla on bikinit, lentolaukut, kesävaatteet sekä kesätyövaatteet jo valmiina. He keskittyy opintoihin ja minä keskityn vapaa-ajallani puutarhan laittoon - jossa muuten kasvatan ilmaiseksi syötävää.

Sen ilmaisen vaatteen joutuu siis pesemään moneen kertaan, ostamaan lianpoistoliinoja, raikastetta ja kuivausrummun. Niin missä se säästö nyt on? Kuivausrummun hinnalla ja sen vaatimalla sähköllä ostaa jo monta vaatetta, kun tulee tarve uusia niitä.

Vierailija
273/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus ei ehkä auta kaikkia järkeviä ratkaisuja tekemään.

Mutta kilohinnat suhteessa ravintosisältöön kannattaa katsoa.

Vitamiinit ja kuidut kuitenkin huomioon.

Kohta on koivuissa lehtiä, eikä ole pahoja maultaan! Ensin saunaan vasta.

Mä kirjoitin tuosta jo eilen kommentissani 260. Masennukseen jos vielä yhdistää pessimistisen elämänasenteen, syntyy tosiaan näitä ihmisiä, jotka eivät pysty eivätkä kykene. Ei haluta edes yrittää, koska asenne on, että pieleen menee kuitenkin. On ehkä yritettykin useamman kerran, mutta epäonnistuttu. Olen muutamaa ihmistä auttanut laatimaan vuosibudjetin ja siitä näyttänyt, että kun elät nyt kaksi vuotta tätä budjettia noudattaen, pääset eroon veloistasi ja sen jälkeen sulla on joka kuukausi näin paljon enemmän käytettävissäsi. Ja lupautunut auttamaan ruuan muodossa kaikista tiukimpina kuukausina. Masentuneelle ja toivonsa menettäneelle kuitenkin kaksi vuotta on älyttömän pitkä aika. Siitäkin huolimatta, että on ollut yhtä vaikeassa tilanteessa jo kymmenenkin vuotta. On ihan turha neuvoa ja yrittää auttaa sellaista, joka on kykenemätön ottamaan neuvoja ja apua vastaan. 

Vierailija
274/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani ero köyhyyden ja hyvätuloisen kohdalla on se, että minulla on valinnan varaa ja pärjään yksillä housuilla.

Köyhänä samoilin luonnossa, muuhun ei ollut varaa. Nyt hyvät iloisena samoillen luonnossa, koska tykkään siitä. Nyt pääsen muuallekin kuin siihen kotikulmien pusikkoon. Saan marjat ja sienet autolla olla kotiin. Minulla on sopivat kengät ja vedenpitävät vaatteen. Nyt voin oikeasti nauttia samoilemisesta.

Köyhänä minulla oli monet housut joissa kaikissa oli ongelmia. Nyt ostan yhdet laadukkaat joissa ei ole ongelmia, sopivat mihin vain ja voin pestä ne nopeasti kuvaavalla pesukoneellani. Saan päälle ne saman tien.

Nyt olen jo unohtanut kuinka se samoileminen oli köyhänä hankalaa. Vaikka se nyt on nautittavaa. Sama harrastus, silti niin erilaista.

Vierailija
275/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä raikastetta en ole ostanut näitä varten erikseen... Ja nekin on muuten saatu ilmaiseksi.

Vierailija
276/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä köyhät ei koskaan suostu siihen että joku kävisi heidän kanssa tarkkaan menot ja tulot? Ja että tehtäisiin tarkka budjetti?

Vierailija
277/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen köyhä. Minun huushollissani ei ole talouspaperia, pyykinhuuhteluainetta, tahranpoistoainetta. Sitä ei tulisi mieleenikään ostaa, vaikka olisi mikä tarjous.

On todella kätevä.

Kaupassa ohitan ihan vaistomaisesti määrätyt tuotteet ja hyllyt. Aivoni on jo ohjelmoitu niin.

Joskus kyllä tulee mieleen miltähän tuntuisi kun voisikin ostaa myös muuta kuin ihan välttämättömät tuotteet.

Näen aina punaista kun täälläkin kirjoitetaan, etteivät köyhät osaa, pysty tai halua suunnitella etukäteen. Minulla se on ainakin pakko. Kun on määrätty määrä rahaa varattu kauppaan menoon, pieni sekin, ja tietää kotoa lähtiessään mitä on välttämätöntä ostaa tai ainakin olisi välttämätöntä, ellei ole hinta noussut, niin sen mukaan on mentävä.

Hyvällä tuurilla.

Minä näen punaista, kun sekoomuksen edustajat kirjoittaa tänne viestejä "köyhinä". Joka kuukausi köyhällä on se tietty määrä rahaa, piste. Köyhälläkin on itseisarvo, eikä lähes tuottamaton "työ" ja usein "työ", josta joutuu itse maksamaan, ole mitään elämää (pullojen keräys, marjojen poiminta), periaatteessa se on jopa kiellettyä (työttömyysehdot). Kun köyhä menee kauppaan, hänellä on se tietty määrä rahaa, piste. Jos se rahamäärä on, sanotaan, 15 euroa, niin sen yli ei mennä, vaikka kananmunat olisivat halvempia 15 kappaleen rasiassa: pitää ottaa se 6 kappaleen rasia.

Vierailija
278/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella kätevä.

Hyvällä tuurilla.

Tässä on todellinen ja realistinen kuvaus normaalista köyhyydestä. Tuota se on.

Ja on eri asia jättää talouspaperi ostamatta ideologisista syistä omalla valinnalla, kuin pakosti.

Vierailija
279/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen ilmaisen vaatteen joutuu siis pesemään moneen kertaan, ostamaan lianpoistoliinoja, raikastetta ja kuivausrummun. Niin missä se säästö nyt on? Kuivausrummun hinnalla ja sen vaatimalla sähköllä ostaa jo monta vaatetta, kun tulee tarve uusia niitä.

Si-nä et o-saa lu-ke-a.

Miten ihmeessä sait tuon luettua niin, että YKSI VAATE pestään MONTA KERTAA ja käytetään MONTA LIINAA?

Kerropa mulle nyt sitten, että paljonko se kuivausrumpukerta maksaa, jos se on tässä niin oleellinen. Ja montako uutta vaatetta sillä muka saat.

Ja jos se kuivausrumpu on sulle se kriittinen, ne voi muuten kuivattaa myös narulla. Ihan ilmaiseksi.

Olen eri mutta tuo henkilö puhui kuivausrummun hinnasta. Kun miettii sen rummun hintaa + kuljetus ja asennushinta niin kalliiksi sen hinta tulee.

Vierailija
280/713 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Si-nä et o-saa lu-ke-a.

Miten ihmeessä sait tuon luettua niin, että YKSI VAATE pestään MONTA KERTAA ja käytetään MONTA LIINAA?

Kerropa mulle nyt sitten, että paljonko se kuivausrumpukerta maksaa, jos se on tässä niin oleellinen. Ja montako uutta vaatetta sillä muka saat.

Ja jos se kuivausrumpu on sulle se kriittinen, ne voi muuten kuivattaa myös narulla. Ihan ilmaiseksi.

Älä nyt raivoamaan rupea. Hajustetuilla pesuaineilla pestystä vaatteesta ei saa sitä hajua pois. Jos sen laittaa muun pyykin mukaan koneeseen, ne omatkin vaatteet haisevat. Sitten onkin koko koneellinen haisevaa pyykkiä, joista pitää saada haju pois. En käytä mitään lianpoistoliinoja, joten en tiedä, myydäänkö niitä yksitellen vai paketissa. Itse kerroit, että vaatteet saa hajuttomiksi, kun ne kuivattaa kuivausrummussa. Narukuivatuksella haju ei lähde.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan