Siis alle 1500 tienaava on köyhä?
Kommentit (60)
Vähän tienaavalle päivähoito on ilmaista ja asumistuet ja muut tuet juoksee. Keskituloinen maksaa netosta kaiken itse, esim. kahden lapsen päiväkotimaksut 600 eur, lainanlyhennykset tai vuokran itse jne. Pienituloisten on vaikea varmasti ymmärtää, mihin isompituloisilla kuluu rahat. Vastaus: palvelujen ja asumisen maksamiseen (itse) toisin kuin tukia saavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vähän tienaavalle päivähoito on ilmaista ja asumistuet ja muut tuet juoksee. Keskituloinen maksaa netosta kaiken itse, esim. kahden lapsen päiväkotimaksut 600 eur, lainanlyhennykset tai vuokran itse jne. Pienituloisten on vaikea varmasti ymmärtää, mihin isompituloisilla kuluu rahat. Vastaus: palvelujen ja asumisen maksamiseen (itse) toisin kuin tukia saavilla.
Kaikki pienituloiset ei edes saa asumistukea tai toimeentulotukea.
Köyhyys on aina suhteellista. Pääasia, ettei ole henkisesti köyhä. Henkiseen köyhyyteen pääsee nopeasti, jos aina vertaa itseään muihin ja antaa kateudelle valtaa, sen sijaan, että tekisi jotain ongelmilleen. Minusta vähälläkin rahalla voi elää antoisaa elämää.
Omat tulot on tuon alle.
Jotenkin en jaksa omaa köyhyyttä miettiä ja karsimisella ja suunnittelemisella pystyn tekemään itselle tärkeitä asioita. Silmälasit on olleet toivelistalla jo jonkun aikaa, mutta katsotaan milloin niiden uusiminen onnistuu. Niin kauan kuin terveys ei petä pärjään kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkistin. Turussa jos perhekoko olisi esim. 2 aik + 2 lasta, molemmat tienaisi 3000e/kk bruttona, niin ekan lapsen hoitomaksu on 203e. Toisen 81e. Kolmannen lapsen maksu olisi sit enää 41e. Tuolla siis saa kokopäivähoidon lapsille 5 pvä/vko, myös vuoropäiväkodissa.
Jos molemmat vanhemmat tienaisi 4000e/kk, niin maksut olisi ekasta lapsesta 288e, toisesta 115e ja kolmannesta 58e. Nämä on sit jo maksimeja, koska ekasta peritään max. tuo 288e/kk ja toisesta maksu on 40%, eli maks. 144e/kk.
Sit viel otetaan huomioon että eskariaika on ilmaista ihan kaikille, ja nykyään monessa kunnassa myös 5-vuotiaiden "esiopetus" aika on ilmaista.
Eli aika kaukana on sun ilmoittamasi 600e/kk hoitomaksut. Kyllä päivähoito on nykyään perheille halpaa ku saippua, myös teille keskituloisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hep. Mäkin tienaan alle ton, pärjään. Naurattaa, kun opet tienaa sen 3000 vähän ali tai yli ja nyt itkee pienestä palkasta. :)
No niin. Höpö höpö. Olen opettaja. Viime kuun netto oli juuri ja juuri 1900. Enkä ole mikään harvinaisuus. Köyhänä en ole itseäni pitänyt, mutta näköjään liippaa läheltä.
Enpä ole tajunnut pitää itseäni "melkein köyhänä", vaikka tuloni ovat samaa luokkaa. Vuohenjuustoa ja katkarapuja tulee syötyä viikottain. Muistan kyllä ajat, kun söin lähinnä perunaa ja sika-nautajauhelihaa. Mutta sanonpahan vain, että kyllä muutaman sadan euron lisätienestistä tulee aivan valtava elintasoero! Ei sinulla ole mitään syytä pitää itseäsi "melkein köyhänä". Hemmetti.
Vierailija kirjoitti:
Kun tienasin 1000 €/kk, sain kokonaista 30 €/kk asumistukia.
Saa kadehtia! ":D"
En tiiä pitäskö edes kommentoida. Mutta te jotka nettoatte alle 1500, lasketteko mukaan lapsesta saatavat lapsilisät, elarit ja mahdolliset asumistuet. Jo pelkästään toimeentulotuen minimi on yhlle se ~500 aikuinen ja ~300 lapsi plus päälle asumiskulut ja sähköt yms. Jotenkin nää köyhyyskeskustelut on rasittavia, koska ihmiset jättää mainitsematta netostaan tuet. Juu, minäkin tienaan opiskelijana noin 700e/kk nettoa palkkatyöstä. Mut ne mun oikeat nettotulot on ihan jotain muuta, en silti selitä missään eläväni 700e kk palkalla. Lopetan näiden lukemisen tähän, tämä vaan sivusta huomautus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan kirpputorilta kotiin mitä tarvitsen sekä kaikki vaatteeni ja kenkäni. En osta ylimääräistä. Pidän niistä hyvä huolta. Ostan ja korjaan, maalaan huonekalut valkoisiksi. Ostan kaupasta punalaputettuja, teen myös paljon erilaisia keittoja. En osta valmisruokaa. Alkoholia en käytä. Juomana aina vesi. En käy ulkona syömässä tai juomassa. Luen paljon ja teen pieniä käsitöitä. Lankoja saa huokealla kirpputorilta.
Kuinka halvalla saat ne vaatteet sieltä kirpparilta? Mulla on useat kengät Tokmannista 4-5e pari, farkut Prismasta 8e jne. Veikkaan, et menet maksamaan enemmänkin käytetyistä vaatteista.
Mutta mitä maksaa nykyään ksupoissa paidat, neuletakit, mekot ym. Ja ovat huonolaatuisia kaupoissa. Kyllä minä näissä säästän kun ovat kirppareilla monesti paljon laadukkaimmista materiaaleista tehtyjä.
Vierailija kirjoitti:
En tiiä pitäskö edes kommentoida. Mutta te jotka nettoatte alle 1500, lasketteko mukaan lapsesta saatavat lapsilisät, elarit ja mahdolliset asumistuet. Jo pelkästään toimeentulotuen minimi on yhlle se ~500 aikuinen ja ~300 lapsi plus päälle asumiskulut ja sähköt yms. Jotenkin nää köyhyyskeskustelut on rasittavia, koska ihmiset jättää mainitsematta netostaan tuet. Juu, minäkin tienaan opiskelijana noin 700e/kk nettoa palkkatyöstä. Mut ne mun oikeat nettotulot on ihan jotain muuta, en silti selitä missään eläväni 700e kk palkalla. Lopetan näiden lukemisen tähän, tämä vaan sivusta huomautus.
Laskisin, jos olisi mitään lapsia. Ei ole. Kuka hullu tekee lapsia tilanteeseen, jossa tulot ovat esim. 1200 €/kk?
Ihan vilpittömästi kysyn.
Pienipalkkaiset on monesti henkisesti rikkaita.
On älykkyyttä ja taitoa loihtia hyvää ruokaa minimaalisella budjetilla.
Aivot toimii kun ei ole rahaa, millä mällätä.
En arvosta pätkääkään rikkaita ihmisiä. Köyhät ovat ystäviäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskisin, jos olisi mitään lapsia. Ei ole. Kuka hullu tekee lapsia tilanteeseen, jossa tulot ovat esim. 1200 €/kk?
Ihan vilpittömästi kysyn.
Voihan se olla ja usein onkin että tulot ennen lapsia oli isommat. Sit tuleekin elämään muutoksia ja tekijöitä, jonka vuoksi tulot putoaa.
Ihan vilpittömästi mietin, etkö ole tiennyt tätä?
Kyllähän se elämä tuollaisella palkalla köyhää on. Jatkuvaa selviytymistaistelua vailla minkäänlaisia huveja tai hankintoja. Kyllä se koko elämä tuollaisella tai alemmalla tulotasolla on melko surkeaa. Itse en ole edes noin paljon koskaan tienannut ja suurimman osan ajasta olen mennyt huomattavasti pienemmällä rahamäärällä. Kyllä sillä elää, mutta onko se elämisen arvoista, kun katsoo tuttujaan joilla on omakotitalot, useat autot, kesämökit, useat vuosittaiset lomamökit ja vaikka mitä. Ja itsellä on vuokrayksiö, vanhat vaatteet ja natiseva polkupyörä. Ei mielestäni ole.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se elämä tuollaisella palkalla köyhää on. Jatkuvaa selviytymistaistelua vailla minkäänlaisia huveja tai hankintoja. Kyllä se koko elämä tuollaisella tai alemmalla tulotasolla on melko surkeaa. Itse en ole edes noin paljon koskaan tienannut ja suurimman osan ajasta olen mennyt huomattavasti pienemmällä rahamäärällä. Kyllä sillä elää, mutta onko se elämisen arvoista, kun katsoo tuttujaan joilla on omakotitalot, useat autot, kesämökit, useat vuosittaiset lomamökit ja vaikka mitä. Ja itsellä on vuokrayksiö, vanhat vaatteet ja natiseva polkupyörä. Ei mielestäni ole.
Oletko yrittänyt hankkia parempipalkkaista työtä? Tai miettinyt uudelleenkouluttautumista? Tai jotain pikkuduunia päätyön ohelle mistä saisi lisätienestiä.
1500 bruttona tai edes nettona on tosi vähän nykypäivänä. Kyllä parempaa palkkaa pitäisi pystyä saamaan.
Jos sulla on vakituiset tulot, niin kannattaa laittaa pankkeihin asuntolainahakemuksia ja mennä vähän juttelemaan millaista lainaa voisit saada. Jos pääsisit omistusasumiseen kiinni, niin voisit kasvattaa varallisuutta eikä rahat menisi hukkaan vuokranantajalle.
Suosittelen myös aloittamaan kuukausisäästämisen rahastoihin. Jos pihistää vaikka 50-100 euroa kuussa muista menoista niin ne voi sijoittaa matalakuluisiin indeksirahastoihin.
Jos nuo nyt aloitat niin muutaman vuoden kuluttua sulla on jo ihan kivasti varallisuutta. Kukaties jos asuntohissi on suosiollinen niin ennen pitkää sullakin on se omakotitalo.
Omaa tilannettaan ei kannata jäädä surkuttelemaan ja tuhlaamaan energiaa olemalla kateellinen muille, vaan oman elämän eteen pitää tehdä töitä ja nähdä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Pienipalkkaiset on monesti henkisesti rikkaita.
On älykkyyttä ja taitoa loihtia hyvää ruokaa minimaalisella budjetilla.
Aivot toimii kun ei ole rahaa, millä mällätä.
En arvosta pätkääkään rikkaita ihmisiä. Köyhät ovat ystäviäni.
Henkinen rikkaus ei riipu pankkitilin numeroista. Me kaikki ihmiset ollaan erilaisia ja omia persoonia riippumatta taustasta.
Itse arvostan ihmisiä monestakin syystä. En arvosta tai ole arvostamatta ketään heidän rahallisen tilanteensa takia. Toki arvostan ihmisiä jotka ovat rikkaita jos he ovat tehneet sen eteen töitä ja ansainneet kaiken itse. Mutta en heitäkään arvosta rahan takia vaan nimenomaan sen motivaation ja draivin takia millä ovat päässeet pohjalta huipulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tienasin 1000 €/kk, sain kokonaista 30 €/kk asumistukia.
Saa kadehtia! ":D"
Kuulostaa aika vähältä? Kun tienasin vielä reilut 2000€ kuussa sain asumistukia muistaakseni reilu 40 euroa.
Kaipa se riippuu asuinpaikasta.
P:so tienaa 600:- kuussa, minulla ei ole säänn. tuloja. Tosi on.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on aina suhteellista. Pääasia, ettei ole henkisesti köyhä. Henkiseen köyhyyteen pääsee nopeasti, jos aina vertaa itseään muihin ja antaa kateudelle valtaa, sen sijaan, että tekisi jotain ongelmilleen. Minusta vähälläkin rahalla voi elää antoisaa elämää.
Henkinen rikkaus ei täytä kukkaroa.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkinen rikkaus ei täytä kukkaroa.
Sulta tais mennä tuo viestin pointi ohi.
Henkinen rikkaus on nimenomaan sitä, että et ole katkera ja kateellinen muille, etkä myöskään vaivu epätoivoon ja juutu elämäntilanteeseesi, vaan teet töitä sen eteen että voit nousta sieltä "pohjalta" ja sitä kautta kukkarokin täyttyy.
Varmasti on näitäkin. Saavat asua esim sukulaisen omistamassa asunnossa kantakaupungissa.
Sitä en tiedä, mikä on kommuuniasumisen suosio nyt. Siitä kirjoitettiin jonkin verran, että lisääntyisi. Ehkä enemmän nuorten koulutettujen juttu se.