Siis alle 1500 tienaava on köyhä?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hep. Mäkin tienaan alle ton, pärjään. Naurattaa, kun opet tienaa sen 3000 vähän ali tai yli ja nyt itkee pienestä palkasta. :)
No niin. Höpö höpö. Olen opettaja. Viime kuun netto oli juuri ja juuri 1900. Enkä ole mikään harvinaisuus. Köyhänä en ole itseäni pitänyt, mutta näköjään liippaa läheltä.
Mulla viime kuun netto 1190. Aika paljon enemmän sait.
Ja ope, huomaa että yleensä on tapana verrata bruttopalkkoja.
Sinä oletkin selkeästi pienituloinen. Ei siitä tarvitse kiistellä eikä kisata kuka tienaa vähiten. Huomaa, että opettaja nimenomaan ihmetteli onko 1500 tienaava muka pienituloinen.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän tuo on ihan naurettava palkka. Ei tuolla voi pääkaupunkiseudulla elää.
Sitten haetaan luukulta tuet. Ei mitään järkeä. Kyllä kokopäivä työstä täytyy saada palkkaa ettei kelalta tarvitse tukia hakea.
Pitäisiköhän meidän maassa ruveta maksamaan palkkaa töistä, ei olisi työvoima pulaa. Alle 2500 ei kenellekään, näin kalliissa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tienaan alle tuon ja elätän lasta myös ja todellakin olen köyhä.
Saat lisäksi korotetun lapsilisän, elatustuen ja tarvittaessa vielä asumistukea ja toimeentulotukea.
Meidän asuntolaina on 2300 kuukaudessa niin en todellakaan pärjäisi reilun tonnin tuloilla. Mulla ja nyt 1500 käteen pakollisten menojen jälkeen (lainat, laskut, ruoka).
Vuokrat on liian korkeita ne vie kaikki rahat maksaa muille niiden osakkeita . VVO on nostanut vuokria. Ihmiset joutuu vaihtaan halvempaan eikä voi elää normaalisti yhdessä paikassa.
Jostakin lehtihaastattelusta luin pariskunnasta, joka kauhisteli hintojen nousuja ja esitteli säästökohteitaan. Keski-ikäinen, työssä käyvä, hyvin toimeentuleva pariskunta siinä pohti toisen auton myymistä, saunassa käynnin vähentämistä ja lopuksi kertoi lähtevänsä taas eteleänmatkalle koko perheen voimin.
Meitä on joka junaan.
Kela eläkkeisiin kipeästi korotus hintojen korotusten takia ja tukiin.
Vierailija kirjoitti:
Jostakin lehtihaastattelusta luin pariskunnasta, joka kauhisteli hintojen nousuja ja esitteli säästökohteitaan. Keski-ikäinen, työssä käyvä, hyvin toimeentuleva pariskunta siinä pohti toisen auton myymistä, saunassa käynnin vähentämistä ja lopuksi kertoi lähtevänsä taas eteleänmatkalle koko perheen voimin.
Meitä on joka junaan.
No noin ihmiset yleensä säästää ne matkarahat.Touset säästää kun hakee leipäjonosta toiset taas kun myy tavaraa tai vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tienaan alle tuon ja elätän lasta myös ja todellakin olen köyhä.
Haluatko sinäkin kunniamerkin?
Vierailija kirjoitti:
Ostan kirpputorilta kotiin mitä tarvitsen sekä kaikki vaatteeni ja kenkäni. En osta ylimääräistä. Pidän niistä hyvä huolta. Ostan ja korjaan, maalaan huonekalut valkoisiksi. Ostan kaupasta punalaputettuja, teen myös paljon erilaisia keittoja. En osta valmisruokaa. Alkoholia en käytä. Juomana aina vesi. En käy ulkona syömässä tai juomassa. Luen paljon ja teen pieniä käsitöitä. Lankoja saa huokealla kirpputorilta.
Niin, ja olen onnellinen ja tyytyväinen elämääni.
Itse mietin köyhyyttä ennemminkin sen kannalta mitä jää säästöön.
Vaikka tienaisi paljon mutta eläisi velaksi olisi siltikin köyhä. Pienituloinen, joka saa joka edes himpun verran säästöön, osaa hoitaa raha-asiansa eikä ole köyhä.
Vierailija kirjoitti:
1500 euroa on paljon rahaa, jos asuu edullisesti. Jos asuminen on yli 1000 euroa, niin tiukkaa tekee.
Stadissa siivoojalla (yksinasuva) on hyvässä lykyssä 400-500e:n kaupungin asunto. Ehkei autoa pidä, mutta kyllä minä tuosta säästäisin helposti. Oma vuokrani on korkeampi, ja silti säästän. Se on ihan mistä elämä koostuu.
Siihen nähden että Helsingissä ei oikein voi asua alle 600 kk, on tuo aika köyhää. Nuo ovat asumiskulut yleensä yhdelle henkilölle yksiöstä tai esim. perheasunnon kulut puoliksi. Jos taas ohjeena ei pakko asua siellä, niin johtopäätös varmaankin että Helsingissä ei saisi olla työpaikkoja tuolla palkalla. Lähikunnissa ei paljon halvemmalla pääse.
1500 miinus vuokra sähkö ja matkakulut jää 800. No, on se melkein 300 egeä enemmän kun työttömänä.
Sähköt nousee juuri kirjoitti:
Vuokrat on liian korkeita ne vie kaikki rahat maksaa muille niiden osakkeita . VVO on nostanut vuokria. Ihmiset joutuu vaihtaan halvempaan eikä voi elää normaalisti yhdessä paikassa.
Miksi aina vuokranantajia syytetään? Osake- ja rahastoihmiset ovat kaiketi ihan ok, mutta vuokranantajat tuntuvat olevan yleinen sylkykuppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1500 euroa on paljon rahaa, jos asuu edullisesti. Jos asuminen on yli 1000 euroa, niin tiukkaa tekee.
Stadissa siivoojalla (yksinasuva) on hyvässä lykyssä 400-500e:n kaupungin asunto. Ehkei autoa pidä, mutta kyllä minä tuosta säästäisin helposti. Oma vuokrani on korkeampi, ja silti säästän. Se on ihan mistä elämä koostuu.
Jos hyvin käy voi saada vaikka mitä. Esim. Voi saada perintönä velattoman omakotitalon tai velattoman kaksion Ullanlinnasta, jolloin asumiskulut ehkä 200/kk.
1500e/kk tuloja kahdelle on todella vähän. Maksettu omistusasunto, isot säästöt tai muut tuet (kela) tietty muuttaa asiaa. Mutta jos oikeasti saa bruttona 1500e ja siitä jää handuun n. 1200e, ja siitä pitää maksaa oikeasti KAIKKI, niin ihan tosi tiukkaa tekee kyllä.
Itse tienasin aiemmin bruttona 1500e osa-aikatyöstä. Elätän (tai pitäisi) kahta lasta. En todellakaan olisi pärjännyt ilman tukia, jo pelkkä vuokra vesineen ja sähköineen vei sen tonnin.
Sekin on vähän huono vertailla palkkatasoa jos yksi kertoo osa-aikatyön palkan ja toinen kokoaikatyön. Ap:n homma ei taida olla 40h/vko jobi.
Vierailija kirjoitti:
Ostan kirpputorilta kotiin mitä tarvitsen sekä kaikki vaatteeni ja kenkäni. En osta ylimääräistä. Pidän niistä hyvä huolta. Ostan ja korjaan, maalaan huonekalut valkoisiksi. Ostan kaupasta punalaputettuja, teen myös paljon erilaisia keittoja. En osta valmisruokaa. Alkoholia en käytä. Juomana aina vesi. En käy ulkona syömässä tai juomassa. Luen paljon ja teen pieniä käsitöitä. Lankoja saa huokealla kirpputorilta.
Kuinka halvalla saat ne vaatteet sieltä kirpparilta? Mulla on useat kengät Tokmannista 4-5e pari, farkut Prismasta 8e jne. Veikkaan, et menet maksamaan enemmänkin käytetyistä vaatteista.
Riippuu mihin se raha kuluu. Jos vuokraan menee 1000e, niin kuin minulla, laskuihin (mm. Matkakortti, puhelin-, vakuutus- ja harrastuslaskut) n. 300e, niin kyllähän tuo 1500e aika vähän on. 200e sitten elätän itseni ja lapseni
bruttopalkat on vaan vähän hassu tapa mitata kun on noita muitakin tuloja.
Mutta näin ikityöttömänä vapaaherrana 900e/kk palkkaa (6h/vko)+ ~700e/kk osinkoja ja rojalteja (250.000e osakesalkku) ja joitai sattuma-rojalti tekeleitä ja sitten se holdingyhtiö josta osaomistajille holding osinkoja (2500e/v) jonka päälle sattumanvaraisempia ehkä 100e/kk muita jotka tosin tulee tonnina tai sitten ei ja ehkä kahdesti joku vuosi. Ja päälle korkein 17v täyttäneen vammaistuki.
Velaton omistuskämppä eli 300e vastikkeita kuluina. Muilla voi sitten tehdä mitä huvittaa. Ikää 40v.
Tuonko vaihtaisi 3000e liksaan ja konttorissa iostumiseen 8h päivässä aamumatkoilla? juuei. tai no voishan sitä sillai joskus joka toinen vuosi pari kuukautta kerralla. Mutta sillai päivästä ja vuodesta toiseen vuosikymmeniä? EI IKINÄ!!
Onhan tuo pieni palkka. Itsellä tällä hetkellä netto 1200 ja olen ansiosidonnaisella. Töissä sain nettona 1800-1900. Siitä ei paljon enempää käteen jäänyt kun työmatkat päivittäin 30km suunta ja usein lounas jossain muualla, kun tauot oli missä sattuu.
Tähän päälle vielä kelan tuet lapsista, niin saan n. 1900. Toki yksin ostan lapsille lähes kaiken. Mutta jää vielä säästöönkin, viime kuussa 500. Ei tosin asuta isossa kaupungissa ja on omistusasunto, eikä juuri velkaa. Töitä tottakai etsin, mutta ilmaiseksi en lähde. Tai jos pääsen tällä rahalla opiskelemaan, niin lähden.