Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joudun sektioon. Pelottaa. Mikä on pahinta mitä voi tapahtua?

Vierailija
09.10.2006 |

Lääkäri puhui riskeistä mutta ne meni vähän ohi... Nettikeskusteluista aiheeseen liittyen aiemmin vaan on jäänyt mieleen sektion riskit alatiesynnytyksee nähden. Ei kai meistä vauvan kanssa kumpikaan sentään hengenvaarassa ole??!!

Kenellä on tietoa asiasta?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ä myös, se on meinaan minuuteista kiinni ehditäänkö vauva ja äiti pelastaa.

Sektio on varmaan hyvä tapa saada YKSI vauva, siis jos tietää että haluaa vain sen yhden. Mutta jos haluaa useampia, niin kuolemanriski niille seuraaville vauvoille on 8-kertainen juuri sen takia, että kohtua ei ole tarkoitettu auki leikattavaksi. JOs miettii miten hirveästi kohtu joutuu venymään raskauden aikana, niin kyllä se aika kovilla on jo ilman että sitä heikentää arpi.

Vierailija
22/48 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua sektio ei pelottanut paljoakaan... Se ei satu, lapsi on helposti maailmassa. En osannut yhtään miettiä niitä riskejä. Ja mulle sektio tehtiin spinaalipuudutuksessa, joten ei ollut nukutuksenkaan riskejä.

Tuleva alatiesynnytys jännittää kauheasti. Lapsi voi vammautua pahasti jos tulee hapenpuutetta, puristusta. Sektiossahan ei tarvitse kantaa niin paljon huolta lapsen " synnytys" vaurioista.

Pelkään myös sitä, että synnytys sattuu kauheasti, repeän pahasti, saan kohdunlaskeuman tms. mukavaa vaivaa jälkikäteen. Istukka voi tulla ulos repailesena ja kohtuun voi jäädä istukan paloja, jotka alkavat vuotaa hurjasti myöhemmin, aiheuttaa pahan kohtutulehduksen (sektiossahan kohtu puhdistetaan huolellisesti). Pelkään, että kohtu ei supistu normaalisti synnytyksen jälkeen ja vuodan kuiviin.... jne.

Eli jos saisin valita, niin valitsisin sektion. Se on minun kokemukseni mukaan mukava tapa synnyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Jon-:

Ylipäätään yleinen /ja todennäköisesti tottakin/ puhe siitä, että paikat saattavat venähtää alateitse synnyttäessä...? Noh, tämä on täysin varmaankin makuasia, eikä liity tähän mitenkään.

Sehän on selvä, että paikat venähtävät alatiesynnytyksessä, eihän sieltä muuten lapsi tulisi ulos. Vaan kun ne paikat palautuvat siitä vähintään entisenlaisiksi, jos itse jaksaa nähdä vähän vaivaa sen eteen. Ikävää, Jon, jos sinun naisesi luottaa siihen, että paikat pysyy timmeinä, kun on sektio takana. Jo itse raskaus venyttää paikkoja. Ikä samaten. Että kyllä kaikkien pitäisi treenata, oli synnytystapa mikä vaan.

Vierailija
24/48 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kannattaa ihan itsekin etsiä netistä, ja ihan puolueettomasti. Sektion MAHDOLLISIA haittoja ovat mm.

-suuresti kohonnut veritulppariski

- kohdun arpeutuminen-->seuraavan lapsen kohtukuoleman riski kun istukka ei toimi kunnolla

- kohdun repeämisen riski seuraavan raskauden aikana

- Kohtu ei lähde supistumaan leikkauksen jälkeen --> massiivinen verenvuoto, siitä mahdollisesti pakollinen kohdunpoito

- kohdun seinämän oheneminen, ystävälläni kaksi sektioita jo teki sen, että kolmatta lasta heille ei voi tulla, kohtu ei kestä

- verenmyrkytys

-haavan tulehtuminen

Äitien kuolleisuus SUUNNITELLUISSA sektioissa on kolminkertainen verrattuna alatiesynnytyksiin. Seuraavan lapsen kohtukuolemanriski 8-kertainen sektion jälkeen. (Lähde Yle TV1 synnytyskeskustelu, keskustelemassa NKL:n synnytyslääkäreitä 2 kpl)

Voit itse etsiä lisää, jos siltä tuntuu

Vierailija
25/48 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Sehän on selvä, että paikat venähtävät alatiesynnytyksessä, eihän sieltä muuten lapsi tulisi ulos. Vaan kun ne paikat palautuvat siitä vähintään entisenlaisiksi, jos itse jaksaa nähdä vähän vaivaa sen eteen. Ikävää, Jon, jos sinun naisesi luottaa siihen, että paikat pysyy timmeinä, kun on sektio takana. Jo itse raskaus venyttää paikkoja. Ikä samaten. Että kyllä kaikkien pitäisi treenata, oli synnytystapa mikä vaan."

Missä olen sanonut että naiseni luottaa mainitsemaasi asiaan?? Se on hienoa että sinä jaksat ilmeisesti moisia paikkoja jumpata ja pidät sitä ilmeisen tärkeänä. Vaati voimia/aikaa/kiinnostusta harrastaa moista. Mieskin voi treenata melkein samoin ja itselle toimii hyvin ja kiinnostaa.

Ei ole minulle väliä, onko synnytetty mitä kautta. Puhuin myös siitä yleisestä olettamuksesta, mikä ilmeisestikiin pitää paikkansa. Harvahan tuota treeniä harrastaa ja jollakin 6-lapsen äidillä ei ole varmaan kiinnostustakaan.

Vierailija
26/48 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en lukenut tuollaista ennen omaa leikkausta. Ja onneksi oli ammattitaitoiset lääkärit, joiden kanssa juttelin. Yksikään heitä ei pelotellut noin, että seuraavalla vauvalla sitten 8-ketainen riski kuolla jne.

Vierailija
27/48 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiohan on lapselle helpompi tapa syntyä, mutta sektoion jälkeen kohtuelämä on seuraavalle vauvalle huomattavasti vaarallisempaa...ihme että kovin harva tuntuu ollenkaan pitävän kohtukuolemaa minään riskinä. No ehkä se on itselle sitten tärkeä asia, kun siskon vauva kuoli kohtukuoleman just ton takia, että istukka oli kasvanut arven päälle, ja irtosi.

Muuten voisin vsanoa, että asennettasi synnytystä kohtaan kannattaisi alkaa työstämään jo nyt. Se on kuitenkin aika mahtava tapahtuma, kivulias joo, mutta se kipu ei tee pahaa. Siis se ei vahingoita. Ja mitä paremmin pystyy rentoutumaan, sen paremmin menee myös synnytys, joten kipin kapin hommaamaan vaikka " Synnytä rentoutuneena" -cd, se on NAistenklinkalla tehty rentoutus-cd just pelkääviä synnyttäjiä varten.

Vierailija:

Mua sektio ei pelottanut paljoakaan... Se ei satu, lapsi on helposti maailmassa. En osannut yhtään miettiä niitä riskejä. Ja mulle sektio tehtiin spinaalipuudutuksessa, joten ei ollut nukutuksenkaan riskejä.

Tuleva alatiesynnytys jännittää kauheasti. Lapsi voi vammautua pahasti jos tulee hapenpuutetta, puristusta. Sektiossahan ei tarvitse kantaa niin paljon huolta lapsen " synnytys" vaurioista.

Pelkään myös sitä, että synnytys sattuu kauheasti, repeän pahasti, saan kohdunlaskeuman tms. mukavaa vaivaa jälkikäteen. Istukka voi tulla ulos repailesena ja kohtuun voi jäädä istukan paloja, jotka alkavat vuotaa hurjasti myöhemmin, aiheuttaa pahan kohtutulehduksen (sektiossahan kohtu puhdistetaan huolellisesti). Pelkään, että kohtu ei supistu normaalisti synnytyksen jälkeen ja vuodan kuiviin.... jne.

Eli jos saisin valita, niin valitsisin sektion. Se on minun kokemukseni mukaan mukava tapa synnyttää.

Vierailija
28/48 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä jokainen mun tietämäni äiti sitä tekee.

Aaa...nyt mä ymmärrän, omalla eukollasi on jo ilman alatiesynnytystä niin lörpät paikat (raskaushan niitä paikkoja löytsyttää vähintään yhtä paljon kuin itse synnytys), että pelottaisi millaiset ne olisi synnytyksen jälkeen...

T: Tiukka kahden lapsen äiti, nytkin kuulat sisällä.

Vierailija
29/48 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen, jos ap (tai joku muu) siitä säikähti. Mutta kyllä tuo luku on ihan todellinen, mm. siinä Ylen synnytyskeskustelussa se esitettiin muiden faktojen ohessa.

Vierailija:

Onneksi en lukenut tuollaista ennen omaa leikkausta. Ja onneksi oli ammattitaitoiset lääkärit, joiden kanssa juttelin. Yksikään heitä ei pelotellut noin, että seuraavalla vauvalla sitten 8-ketainen riski kuolla jne.

Vierailija
30/48 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskän tuo vaimooni kohdistuva arvailu ei kuulu asiaan mitenkään, onneksi ei mitään kuulia tarvitse sisällään jemmailla... 164cm ja erittäin hoikka, luonnostaan pienikokoinen on siis vaimoni.

Vierailija
31/48 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen vaikuttaa adrenaliini ja stressihormoonit. sektiossa vauva syntyy liian äkkiä. samoin syöksysynnytys on vauvalle vaativampi kuin normaali " pitkä" synnytys. nämä käynnistysvaikeudet ilmenevät esim. huonona hengityksenä tai lämmön pitämisenä. tiedoksi -jon-:ille

Vierailija
32/48 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

alatie vs. sektio. Ihan mielenkiinnosta noin yleensä olisi kiva tietää tosiasioita molemmista.

" Tunnen" kolme, jotka kuolleet alatiesynnytykseen.

Vierailija
33/48 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyselee yksi kuuden lapsen äiti kiinnostuneena

Vierailija
34/48 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko oikeasti noin tyhmä vai vedätätkö vaan?

Vierailija
35/48 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vielä kyllä vakuuta kumpaankaan suuntaan...

Vierailija
36/48 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää varmasti paikkansa, että sektion jälkeisellä vauvalla on 8 kertaa suurempi todennäköisyys kuolla kohtuun kuin olisi alatien jälkeen. Mutta kyse on silti promilleluokan riskistä, ja mikä kaikkein oleellisinta, SILLÄ ENSIMMÄISELLÄ VAUVALLA ON SUUREMPI RISKI KUOLLA TAI VAMMAUTUA ALATIESSÄ KUIN SEKTIOSSA. Ettekö te ymmärrä lainkaan numeroita? Terve vauva ei kuole tai vammaudu suunnitellussa sektiossa, alatiesynnytyksessä näin tapahtuu Suomessakin useita, jopa kymmeniä kertoja vuodessa. Jos haluaa vertailla, voi sanoa, että lapsen riski kuolla alatiesynnytyksessä on esim. 10-kertainen sektioon verrattuna. Silti kyse on äärimmäisen pienestä riskistä.

Ja ap:lle; mulle ihan asiallinen kätilö sanoi, että oleellisin sektion riski äidille on kohtutulehdus; muut riskit ovat äärimmäisen harvinaisia.

Vierailija
37/48 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Oletan että harva treenaa ja en tiedä kumpi synnytys on parempi/turvallisempi?? Siksikö tyhmä?

Naurettavaa. Itseltä mennyt äiti, sisko, naapuri ja melkein oma poikani alatielle - joten en kovin ylistävästi voi suhtutua - objektiivisesti kylläkin.

Mutta kumpi siis parempi?

Vierailija
38/48 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Pitää varmasti paikkansa, että sektion jälkeisellä vauvalla on 8 kertaa suurempi todennäköisyys kuolla kohtuun kuin olisi alatien jälkeen. Mutta kyse on silti promilleluokan riskistä, ja mikä kaikkein oleellisinta, SILLÄ ENSIMMÄISELLÄ VAUVALLA ON SUUREMPI RISKI KUOLLA TAI VAMMAUTUA ALATIESSÄ KUIN SEKTIOSSA. Ettekö te ymmärrä lainkaan numeroita? Terve vauva ei kuole tai vammaudu suunnitellussa sektiossa, alatiesynnytyksessä näin tapahtuu Suomessakin useita, jopa kymmeniä kertoja vuodessa. Jos haluaa vertailla, voi sanoa, että lapsen riski kuolla alatiesynnytyksessä on esim. 10-kertainen sektioon verrattuna. Silti kyse on äärimmäisen pienestä riskistä.

Ja ap:lle; mulle ihan asiallinen kätilö sanoi, että oleellisin sektion riski äidille on kohtutulehdus; muut riskit ovat äärimmäisen harvinaisia.

Vierailija
39/48 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli oikeaa OK.

Vierailija
40/48 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Jon-:

Missä olen sanonut että naiseni luottaa mainitsemaasi asiaan?? Se on hienoa että sinä jaksat ilmeisesti moisia paikkoja jumpata ja pidät sitä ilmeisen tärkeänä. Vaati voimia/aikaa/kiinnostusta harrastaa moista. Mieskin voi treenata melkein samoin ja itselle toimii hyvin ja kiinnostaa.

Lantionpohjalihasjumppa ON tärkeää jokaiselle naiselle, synnyttäneelle ja synnyttämättömälle, sektioidulle ja alatiesynnyttäneelle. Siitä kerrotaan nykyään niin neuvolassa kuin sairaaloissa. Ennen ei kerrottu, kun ei tiedetty, ja siksipä tuo " synnytys pilaa paikat" -väittämä elääkin yhä sitkeänä etenkin sivistymättömämpien kansakerrosten keskuudessa.

Se jumppa ei vaadi mitään aikaa eikä voimaa keltään. Sitä voi tehdä kauppajonossa tai vaikka imettäessä tai telkkaria katsellessa tai porkkanapenkkiä kitkiessä eikä se näy päällepäin. Toki mieskin voi tehdä, siitä en ole perillä, mitä hyötyä siitä heille on (lisäisikö kesävyyttä rakastelussa?) - ei se kylläkään kalun kokoa kasvata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi