Mitä tarjota kahvipöydässä vieraalle joka ei syö sokeria?
Ei syö herkkuja eli keksit, pullat, kakku jne on poissa.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Oho, ovatpas nykyihmiset vieraantuneita luonnollisesta ruoasta jos tuntuu mahdottomalta keksiä tarjottavaa joka ei sisällä lisättyä sokeria ja sokeroimaton ruokavalio nähdään niin vaikeana ettei sellaista jakseta edes miettiä.
Itse noudatan siis myös ruokavaliota, joka ei sisällä lähes ollenkaan lisättyä sokeria ja herkuttelen:
- tuoreilla hedelmillä ja marjoilla, oikeastaan rakastan kaikkia hedelmiä ja marjoja paitsi lakkoja ja greippiä
- vihanneksilla, esim. paprikasiivuilla ja kukkakaalipaloilla ja siihen lisäksi jotain dippiä
- itse blenderissä tehdyllä maitorahkalla, jonka maustan banaanilla, avokadolla ja marjoilla
- uunituoreella patongilla, johon päälle tuorejuustoa, salaattia, kurkkua ja paprikaa
- jne.
Toki en pahastuisi jos minulta kysyttäisiin etukäteen mitä syön tai pyydettäisiin tuomaan omat syömiset mukanani, aika usein ostankin itselleni johonkin illanviettoon tuoreita hedelmiä ja marjoja kun tiedän että tarjolla on todennäköisesti vain jotain karkkia ja sipsiä mitä en välitä syödä. Mutta siis, hyviä makuelämyksiä ilman lisättyä sokeria löytyy vaikka millä mitalla!
Sinä ihana kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tarjoat leipäjuustoa, todella tummaa suklaata (Lidl 81 %) ja pähkinöitä.
Kahvi on kyllä ihan siltäänkin.
En asioi lidlissä eikä kumpikaan syö leipäjuustoa. Ostin raakasuklaata ja pähkinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Kun ketoilin, söin joskus "kahvileipänä" leipäjuustoa. Kotona sirottelin päälle karppisokeria, kylässä ei tietenkään sellaista tarvinnut. On hyvää. Toinen hyvä kahvitarjottava on tumma suklaa, vähintään 86%.
Jos vieraasi ei ketoile (eli vältä kaikkia hiilareita), voisi hedelmät (+herkkujuustot tai kermavaahto) olla hyvä.
Ei ketoile mutta ei syö juustoja eikä kermavaahtoa. Ei sokeria missään muodossa. Hedelmät ovat ok.
Riisikakut ovat jotenkin ihanan ankeita tarjottavia. Onhan sentään kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pähkinöitä kulhoon.
Kävin ostamassa erilaisia pähkinöitä ja manteleita.
Ei kai se ny sentäs johtain pähkinöitäkään syö, niissähän on vaikka mitä?
Baaritiskin pähkinöissä on kus ta mutta kaupan pussipähkinöissä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
En huomioisi millään tavalla. Keliaakikot ja laktoosi-intolerantikot huomioin, koska heillä on lääketieteellinen syy rajoittaa ruokavaliota, mutta kaikki nämä keto-ovo-hiilariton-sokeriton-vege -kansan jättäisin huomiotta. Syököön sitä mitä on tarjolla ja jos ei ole mitään itseä miellyttävää, tuokoon omat eväät tai jättäköön tulematta. Mistä lähtien vieras on sanellut sen, mitä pitää olla tarjolla, etenkin jos syy on vain nirppanokkaisuus tai joku oma päähänpinttymä.
Noh noh mamma rauhoitu on sokeri sekoittanut sinunkin pään. Et taida tietää mitä myrkkyä sokeri on? Olen keliaakikko mutta en itsekään syö mitään valmiita tai leivottuja gluteenittomia tuotteita, koska en syö sokeria. Ketoile en mutta voin paljon paremmin ilman sokeria.
riisi-/maissikakkuja, jotkut niistä on jopa hyviä. Esim. Friggs Maissikakut Chiansiemenet & Merisuola maistuu hyvältä, ja onhan niitä muitakin vastaavia. Ei niissä mitään ravinteita ole, joten jos kaveri on ortoreksikko tai edes vähän sinne päin, niin tuskin syö niitäkään, mutta onpahan ainakin jotain tarjolla. Ja saattaahan hän kohteliasuudesta syödä puolikkaan sellaisen.
hedelmätarjotin, jos hedelmätä kelpaa, esim. viinirypäleitä, cantaloupemelonia, ehkä mansikoita/pensasmustikoita, appelsiini- ja omenalohkoja, jotain mistä on helppo napsia eikä tarvite alkaa itse kuoria mitään. Myös porkkana- ja lanttutikut voi maistua.
Itse tehtyjä poppareita, jotka maustat jollain muulla kuin suolalla. Ravintohiivahiutale on muuten järkyn hyvää poppareiden päällä ;)
Meillekin oli laitettu kahvipöytään hedelmiä ja marjoja (vesimelonia, mansikkaa, persikkaa, viinirypäleitä, omenia) kuumana kesäpäivänä. Pakastimessa oli jätskiä jos joku olisi halunnut. Turkkilainen jugurtti on sokeritonta ja käy melkein kaikkeen. Olin todella ilahtunut :)
Vierailija kirjoitti:
En huomioisi millään tavalla. Keliaakikot ja laktoosi-intolerantikot huomioin, koska heillä on lääketieteellinen syy rajoittaa ruokavaliota, mutta kaikki nämä keto-ovo-hiilariton-sokeriton-vege -kansan jättäisin huomiotta. Syököön sitä mitä on tarjolla ja jos ei ole mitään itseä miellyttävää, tuokoon omat eväät tai jättäköön tulematta. Mistä lähtien vieras on sanellut sen, mitä pitää olla tarjolla, etenkin jos syy on vain nirppanokkaisuus tai joku oma päähänpinttymä.
Tämä on niin jännä juttu, että ulkopuoliset voivat mielestään sanella, milloin jokin ruokarajoite on todellinen, ja milloin keksitty, tai pelkkää nirppanokkaisuutta. On paljon muitakin ongelmia, kuin keliakia tai laktoosi-intoleranssi. Ei ole kenenkään ulkopuolisen asia ruveta määrittelemään syitä. Vieras ei ehkä itsekään halua tehdä numeroa, miksi ei syö jotain tiettyä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin jännä juttu, että ulkopuoliset voivat mielestään sanella, milloin jokin ruokarajoite on todellinen, ja milloin keksitty, tai pelkkää nirppanokkaisuutta. On paljon muitakin ongelmia, kuin keliakia tai laktoosi-intoleranssi. Ei ole kenenkään ulkopuolisen asia ruveta määrittelemään syitä. Vieras ei ehkä itsekään halua tehdä numeroa, miksi ei syö jotain tiettyä ruokaa.
Samaa mieltä olen. Mulla ei ole mitään ruokarajoituksia, mutta tykkään juoda kahvin ilman mitään syömistä. En ole siitä kenellekään velkaa selitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en myöskään välitä sokerista. Mulle kelpaa kupponen kahvia kerman kanssa.
Tässä ketjussa moni ehdottaa hedelmiä. Ei sokeria välttävä niitä syö.
Miten ravintoköyhää sitten hedelmiäkin välttävä syö? Mistä se saa vitamiinit? Pillereistä tottakai..
Mitä sellaista vitamiinia hedelmissä on, jota ei saa muualta, esim. marjoista, vihreistä kasviksista jne?
Ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juustotarjotin.
Maistuu varman hyvältä kahvin kanssa
Miksei juustot maistuisi kahvin kanssa?
Jos haluaa tarjota oikein erityisesti kahvin kanssa perinteisesti tarjottavaa juustoa, niin leipäjuustohan se sitten on hyvä vainta. Pohjois-Suomessa ainakin perinteisenä tapana on oikein liottaa leipäjuustonpaloja hetken omassa kahvikupissa ja syödä sitten lusikalla sieltä :) = "narskujuusto"
Ja kun siis "huonot" hiilarit on myös pois laskuista niin helppo vaihtoehto on myös tarjota vaikka ruisnappeja/näkkäriä/hapankorppuja/siemennäkkäriä päällisillä (esim. juustoa/tuorejuustoa/homejuustoa, suolakurkkua, kurkkua, oiiveja...) tai täyskauraleipää päällisillä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolaisia pasteijoita, piirasta, voileipiä.
Ei syö näitäkään
Miten olisi kannullinen raikasta vettä?
Ihan turhaa vääntää epätoivoisesti tarjottavaa jollekin sellaiselle, jolle ei mikään kelpaa.
Tietenkin tarjoat leipäjuustoa, todella tummaa suklaata (Lidl 81 %) ja pähkinöitä.
Kahvi on kyllä ihan siltäänkin.