Oletko valinnut uuteen taloosi lattiaksi
joka paikkaan samanlaisen, paitsi tietysti kosteat tilat? Mulla nyt harmittaa kun tuli otettua olohuoneeseen tammiparketti, 2-sauvainen. Ja meidän makkariin tulee lankkulaminaatti, antiikkitammi. Ja makkariin mennään olohuoneesta. Lastenhuoneet lankkua myös , keittiö klinkkeriä. Aikamoinen sekametelisoppa tais tulla.
Parketti siksi ku saatiin älytttömän halvalla tosi kestävä parketti.
Miten muut, onko tuo mennyt ihan pieleen teidän mielestä?!
Kommentit (15)
Jotenkin " harmittaa" nyt tuo parketti valinta. Vaan saiskohan tuon vielä myytyä pois ja laittas tilalle vaikka antiikkitammen? Voipi olla, että isäntä ei suostu moiseen hommaan :(
ehdottomasti samalainen lattia samaan kerrokseen,ellei sitten ole huoneet niin erillään toisistaan.Mutta toistaalta,jos teillä nyt lattiat on laitettu niin eihän se maata kaada-luultavasti kukaan ei kiinnitä huomiota:)
Laattaa ja parkettia. Olemme todella tyytyväisiä, vaikka materiaali vaihtuu todella isossa oviaukossa, jossa ei siis ovea. Olen myös nähnyt kaksi todella onnistunutta ratkaisua, joissa laatta ja parketti vaihtuvat lähes tupakeittiömäisessä ratkaisussa keittiön ja olohuoneen välillä. Eli kunkin asujan näköiset ratkaisut kunniaan.
Mitäs sillä on väliä, kun kynnys kuitenkin katkaisee lattian ovella. Ja ainakin makkarin ovet usein vielä kiinni.
Itse valitsimme nimenomaan erilaiset lattiat makkareihin kuin olohuoneisiin ja on pidetty kovasti.
paitsi eteisessä ja keittiössä ja kosteissa tiloissa laattaa. Sama parketti valittiin yhtenäisyyden takia. Alakerrassa olohuoneen parketin ja keittiön/eteisen laatan erottaa eritasometallilista. Lista näyttää ihan hyvältä.
Olen nähnyt muutamia taloja, joissa lattiamateriaali on erilainen joka huoneessa. Oli ihan kauniita ratkaisuja nekin.
ja muutkin! " Helpotti" tuo, että ei mennyt ihan mönkään tuon lattian kanssa. Kuitenkin muuten värimaailma on yhteneväinen. Sitä kun haluaa uuden talon olevan niiku just hyvän, itselle mieleisen.
Oispa jo joulukuu.....
yhtenäinen voi olla myös aika tylsä, joten sekin voi olla aika kamala ;)
Laittaako kukaan enää lattiohinsa muovimattoa?
Parketti on tietty hienoa, mutta sitä saakin sitten varoa joka askeleella. Laminaatti on ihan kamala, kokemuksen syvällä rintaäänellä, tai sitten hyvät maksaa niin paljon ettei ole varaa.
Ajateltiin olla rohkeita ja laittaa muovimattoa, jokaisen huoneeseen samanlaista puukuvioitua ja ehkä hiemän uritettua sellaista. Keittiöön ja märkätiloihin tietysti kaakelia. Lapset saavat vapaasti leikkiä ja koira tassutella.
Vähän kyllä kirpasee laittaa " huonommat" lattiat kun naapurilla on :-)
ja oleskelutiloissa ja makuuhuoneissa merbauparketti. Talo yhdessä tasossa. Laattaa ja parkettia voi mielestäni on samassa talossa (samassa kerroksessa), mutta erilaisia ja erinäköisiä puulajeja/laminaatteja en lähtisi sekoittelemaan.
Mielestäni siitä tulee vähän sekava vaikutelma. Mutta toki jos lattiat ovat kuitenkin samaa sävyä, niin ehkä se ei haittaa. Ja kuten joku jo mainitsikin, makuuhuoneiden ovethan ovat usein kiinni ja useimmitenhan kynnys kuitenkin rajaa lattiapinnat toisistaan, joten mahdollisesti erilaisilla parketeilla / laminateillakin voi saada ihan hyvän kokoinaisuuden. Tärkeintä että materiaalit istuvat hyvin omaan sisustusmakuun ja tulee rauhallinen kokonaisuus.
Välillä kyllä on asuntokaupoilla harmittanut jos asunnossa on mainostettu olevan uudet laminaatit / parketit ja sitten paikanpäällä saa huomata että eri huoneisiin on keräilty tarjouseristä täysin erilaisia, toisiinsa sopimattomia lattioita. Silloin sitä melkein toivoisi että olisi vain se muovimatto jätetty kuitenkin...
Muovimatto ei muuten ole mielestäni lainkaan huono vaihtoehto lapsiperheen tiettyihin tiloihin. Se on todella huoleton ja helppohoitoinen ja päällehän siihen voi sitten joskus myöhemmin laittaa laminaatin tai parketin jos haluaa.
Meille tulee keittiöön, ruokailutilaan, eteiseen ja aulaan (ja tietysti vessoihin ja kylpytiloihin) laattalattiat. Makuuhuoneisiin laitamme parkettia. Itse olen kallistumassa siihen, että myös olohuoneeseen tulisi laattalattia. Jos vain löydämme laatan, joka sopisi muiden tilojen lisäksi myös olohuoneen tunnelmaan, niin siinä tapauksessa saamme laattalattian kaikialle muualle paitsi makuuhuoneisiin.
sehän imaisee esim värit sisäänsä niin ettei puhtaaksi lähde millään. Eikä tartte olla edes mikään tussi kyseessä. Vaikkapa huonekalun jalka jättää erivärisen läntin joka pysyy. Puhumattakaan painaumista.
Muovia ei voi myöskään korjata siististi, eikä hioa - no, eipähän ole tietysti niin kallis vaihtaa aika ajoin mutta aika pahaa jätettä se on kaiken lisäksi.
tuolla sanoi että kynnys kuitenkin katkaisee ovella.. No meillä ei ole yhtäkään kynnystä paitsi kosteisiin tiloihin ja vessaan missä pienempi laatta, muuten yli 80 neliötä pelkällä laatalla ilman mitään kynnyksiä vaikka muutama ovi onkin. Liikuntasaumoja laattiassa on jokusia silikonilla mikä on samanväristä mitä tummanharmaa sauma-aine muutenkin. Parketissa tietty on hyvä olla kynnykset kun sitä on vaikea muuten tehdä kun ei niin isoja pintoja kannattaisi elävyyden vuoksi tehdä mutta muuten kynnykset on mielestäni turhia jos ei ole pakko laittaa.
Sanna
Mutta toki jokainen ratkaisee niiden tarpeelisuuden omassa kodissaan itse.
Itse laitamme kynnykset makuuhuoneiden oville, tietysti lattiamateriaalin muuttumisen vuoksi mutta myös siksi että meillä pystyisi nukkumaan mahdollisimman rauhallisesti myös silloin kun osa perheestä on hereillä.
russakka03:
Laittaako kukaan enää lattiohinsa muovimattoa?Parketti on tietty hienoa, mutta sitä saakin sitten varoa joka askeleella. Laminaatti on ihan kamala, kokemuksen syvällä rintaäänellä, tai sitten hyvät maksaa niin paljon ettei ole varaa.
Ajateltiin olla rohkeita ja laittaa muovimattoa, jokaisen huoneeseen samanlaista puukuvioitua ja ehkä hiemän uritettua sellaista. Keittiöön ja märkätiloihin tietysti kaakelia. Lapset saavat vapaasti leikkiä ja koira tassutella.
Vähän kyllä kirpasee laittaa " huonommat" lattiat kun naapurilla on :-)
Nyt rempan yhteydessä päädyimme muovimattoon riuntamamiestalossamme. Lattioissa ei ollut vanhoja, kunnostettavia lautalattioita, parketti oli liian kallista, lankkulattia samoin (ja puussa epäilyttää koiran kynnenjäljet, koiranpennun pissat ym). Lattialämmitystä ei ole, joten laminaatti tuntuisi jäältä eikä kopina tunnu kotoisalta. Ja laminaatin siivous on vihoviimeistä puuhaa!
Nyt on olohuone-avokeittiössä Tarkett Optic -muovimatto, joka näyttää ja tuntuu upealta! Olen todella tyytyväinen, vaikka teimme poikkeavan ratkaisun. Remontin edetessä muovimatto tulee muihinkin huoneisiin, ainoastaan eteiseen laitetaan laatta ja lattialämmitys. Ja kylpyhuone on toki kaakelia. Lankku olisi ollut ainoa varteenotettava vaihtoehto ja saatamme siihen joskus vaihtaakin, mutta nyt muovimatto on paras ratkaisu.
vaiheessa se lienee hieman myöhäistä kun on tehty katua.. Pitää iloita erilaisista huoneista :)
Mutta itse olen sitä mieltä että samassa kerroksessa ainakin yhteneväiset tilat pitää olla samaa, siksi meillä on alhaalla pelkkää laattaa vaikka olkkari olis voinu olla parketilla. Mut kun on avonainen eteiseen ja keittiöön niin en halunnut saumoja eri materiaalista. Yläkerta on parkettia mutta samaa parketti joka huone. Lisäksi asunnossa on vain yksi puulaji, tammi.
Mut tästähän on varmaan hyvin moninaisia mielipiteitä, joku pitää tylsänä joku taas ei.
- Sanna