Mikä on normaali vastavalmistuneen AMK-insinöörin palkka?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnitteluinsinööri pikkukaupunki 2600 e/ kk. Vanhempi suunnittelija eli 3 v kokemusta 3200 e/ kk eli vieläkin häviää hoitsuille, jotka saa 3309 e/ kk.
Automaatioindinölri lähtöpaikka 3500 e/ kk 3 vuoden kokemuksen jälkeen 4200 e/ kk.Hohhoijaa, luulisi jo olevan saa tanan selvää, että kaikki sairaanhoitajat ei saa jotain 3300 euroa. Onko "indinölrit" yksinkertaisia?
Tehyn mukaan 60-70% hoitsuista saa lusät. Kannattaa huomata, että lisäksi tämä hoitsujen 3309 e/kk on keskiansio. Jokaista alle tuon ansaitsevat hoitsua kohti, jotkut hoitsut saa huomattavasti enemmän.
Pyydä senverran kun täällä keskipalkka. Asunto, auto ym lainojen jälkeen pari tonnia säästöön.
Vierailija kirjoitti:
16 vuotta sitten jo 3000€ poikani alkupalkka.
Suuressa helsinkiläisessä suunnittelutoimistossa vuonna 2002 alkupalkka oli valmistuneella insinöörillä 1700e.
Se oli jo alhainen:O No, tuo työpaikka olikin erittäin hyvä ja haastava (mm kuukausien keikkoja ulkomaille) joten lähtöpalkka vastasi täysin työn vaativuutta.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16 vuotta sitten jo 3000€ poikani alkupalkka.
Suuressa helsinkiläisessä suunnittelutoimistossa vuonna 2002 alkupalkka oli valmistuneella insinöörillä 1700e.
Samantasoista palkkaa maksettiin minulle tittelillä HW designer.
9000mk oli aloituspalkkani vuonna 1998.
1900/kk oli 2002 palkkani työeläkeotteen mukaan, jolloin vaihdoin työnkuvaa kokonaan.
Minulla ei ole insinöörin koulutusta, mutta palkkani oli linjassa ko. talon rivi-insinöörin alkupalkan kanssa.
Palkka ei noussut, jos ei noussut organisaatiossa ylöspäin.
Uskomatonta, mä sain tavallisena assarina vuonna 2002 2133€/kk. Ja mun palkkani oli tehtävän keskivaiheilla
Vierailija kirjoitti:
Pyydä senverran kun täällä keskipalkka. Asunto, auto ym lainojen jälkeen pari tonnia säästöön.
esim 3400€ brutosta jää käteen n 2200€ - 200 eurolla auto, asunto, ruuat, laskut yms. Jep Jep.
Ja loput 2000 säästöön:D
Kollegani (sähköinsinööri) aloitti 2300, minä aloitin pari vuotta myöhemmin 2700, aniharvassa ovat ne jotka vielä muutamankaan työvuoden jälkeen tienaavat yli 3000.
Saatatte löytää liiton tilastoja, mutta tässä pari pointtia niistä:
- tilastot kerätään täysin vapaaehtoisilla kyselylomakkeilla liiton jäseniltä. Voitte siis miettiä, ketkä niihin vastaa ja ketkä ei. Yleensä ne vastaa joilla on jotakin millä keulia. Tilastot eivät ainakaan omalla alallani päde.
- ei ole olemassa sellaista kuin Insinöörin työehtosopimus, joka turvaisi kaikki samat palkat ja edut kaikille insinööreille. Jos nyt vaikka heitetään suunnilleen, että koko insinöörikunnan mediaani näiden kerättyjen tilastojen pohjalta on suunnilleen 4000 brutto, niin siellä mediaanin pienemmällä puolellakin on hyvin paljon hajontaa. Siellä on insinöörejä, jotka tienaa karvan yli 2000 brutto. Siellä on insinöörejä, jotka ei ole koskaan päässeetkään omaa koulutusta vastaaviin töihin.
Automaatioinsinööri lähtöpaikka 3500 e/ kk 3 vuoden kokemuksen jälkeen 4200 e/ kk.
Olen automaatioinsinööri. Yli 20 vuoden kokemus suunnitelusta ja konsultoinnista. Nyt 3700e kuukausipalkka kahden työpaikan vaihdon jälkeen. Ei puhettakaan, että enempää saisi. Palkkahaitari on hyvin tarkasti tiedossa työnantajilla ja palkkaneuvottelut korotuksesta ovat turhia. Enempää et saa kilpailijallakaan, ota tai jätä.
Perusinsinöörit ei katso työaikojaan, sillä samalla kuukausipalkalla tekevät töitä ympäri vuorokauden. Se joka nukkuu vähiten ja tekee eniten töitä on paras.
Sosiaalista elämää ei ole, koska työ menee kaiken edelle.