Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten parisuhteen muodostamisesta aikuisena tuli näin vaikeaa?

Vierailija
02.05.2022 |

Täällä näyttää olevan jo ketju parikymppisistä, mutta oma ihmettely kohdistuu nyt sellaisiin 40-50 -vuotiaisiin.Olen (N, 50+) ollut nyt sinkkuna muutaman vuoden ja haussa on parisuhde. Treffiäpit ja deittisivustot testattu, livessäkin käyty (koronaa ennen ja koronan jälkeen), mutta huonolla tuloksella.Ravintoloissa on ollut enimmäkseen varattuja, Tinderissä ym. vain seksiseura haussa.Varsinkin nyt viime vuosina on tullut selkeä trendi, että miehet eivät näytä haluavan parisuhdetta. Kaikki tuntuvat haluavan vai seksiseuraa, FWB, FB, ONS, mitänäitänyton.Varsinkin Tinderissä on ilmiönä, että mies SANOO haluavansa parisuhdetta, mutta juttelun alettua onkin kiinnostunut vain pelkästä seksiseurasta. Ei missään nimessä mitään pysyvää, vakituista, jotain kestävämpää.Ja mietityttää että MIKSI?Onko sormet palanu niin pahasti, että ei enää parisuhde kiinnosta?Onko maailma muuttunut niin, että tämän ikäluokan miehet eivät enää halua kumppanuutta, yhdessäoloa, ehkä jopa yhdessäasumista?

Kommentit (2361)

Vierailija
2301/2361 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh, mitä juttuja joku jankuttaa. Mulla on käsitys, että 40-50v naiset on seksuaalisesti aktiivisempia kuin miehet, siksi näistä naisista kiinnostuu 3-kymppiset miehet, jotka tietää, että alle 30v naiset ei ole niin aktiivisia. Vanhemmista miehistä voi tuntua, kun vaimoakaan ei pano kiinnostanut 🙄 Ei riitä taidot kuin kokemattomalle...

Ja mitä tulee rahaan, miehethän kammoaa, että nainen pärjää itse.

Ystävät, ei ole mitään poikaystäviä ilman seksiä vaan ystäviä ja ei ole tarkoitus muuttua miksikään. Outo ajatus ystävyyden kautta..höpö höpö kaikille se ei toimi niin ja ystävystyä voidaan nimenomaan seksuaalisesti ja romanttisesti epäkiinnostavien kanssa, kyllä se olisi heti alkuun muuta, jos olisi.

Tästä tullaan "kaupankäyntiin', minä haluan seksiä parisuhteessa, muuten se on ystävyyttä, en myy sillä mitään. Jos miestä kohtaan ei ole tunteita, ei ole haluja ja tunteita ei ole ellei tehdä yhdessä ja o

Kommentoin tuota "nuoret miehet ja vanhat naiset" juttua:

Kun mä olin parikymppinen, tunsin voimakasta vetoa nelikymppisiin naisiin, ja useita hyviä kokemuksia heistä silloin sainkin. 

Nyt olen 40v, enkä koe jostain syystä enää mitään seksuaalista kiinnostusta 40-50v naisiin. 25-30v naiset on ainoat mitkä enää saa viisarin värähtämään. On kuin seksuaalisuuteni olisi muuttunut hyvin perustavanlaatuisella tavalla.

Vierailija
2302/2361 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaat miehet ovat valitettavasti varattuja jo nuoresta asti. Mä nappasin mun täydellisen kumppanin parikymppisenä kun hän oli hetken sinkkuna. Sori leidit, pidän tästä kynsin ja hampain kiinni, hän ei tule ikinä takaisin vapaille markkinoille. Siksi kai se parisuhteen muodostaminen on vaikeaa kun kaikki hyvät on suhteissa ja jos joku hyvä on hetken vapaana niin hänet napataan sekunnissa. Pitää olla nopea eikä jäädä jahkailemaan tai leikkimään vaikeasti tavoiteltavaa.

Amen. Jokainen huipputason mies ja nainen jonka tiedän, katoaa "markkinoilta" hetkessä. Sitten on nämä jämätapaukset joita näkee Tinderissä vuodesta toiseen, jotka eivät kerta kaikkiaan vaan mene kaupaksi kenellekään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2303/2361 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No parisuhde on kaupankäyntiä kuten on jo varmaan tullu selväksi. Mies haluaa mahdollisimman paljon seksiä mahdollisimman pienellä sijoituksella aikaa/huomiota/resursseja ja nainen haluaa mahdollisimman paljon aikaa/huomiota/resursseja mahdollisimman vähällä määrällä seksiä. 

Vaan kun ei. Olen lähtenyt suhteesta, jossa oli liian vähän seksiä. Ja friendzone on typerä käsite: on romanttisia suhteita ja on ystävyyttä. Ei tulisi mieleenkään että ystävyydellä voisi korvata romantiikan ja seksin! Tässä ei ymmärretä naisia niin pätkäkään, mutta sehän ei neuvon antajaa haittaa, sillä rahat tienaa näilläkin. 

Pelimiesoppaiden suosimaa kalamiesvertausta käyttääkseni: kysytkö Loch Nessin monsterilta miten se kesytetään, vai sen kesyttäjältä?

Aivan, et kummaltakaan, koska koko vertaus on selvästi täyttä skeidaa eikä heijasta millään tavoin todellisuutta. Opettele ihan ensin edes se, mitä siellä luonnossa _oikeasti_ on.

Vierailija
2304/2361 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti tämä kaupankäyntimies on yrittänyt tarjota naisille vaikka ja mitä. Ja pettyy kerta toisensa jälkeen, kun nainen ei annakaan seksiä vastineeksi. 

Onko sinulle koskaan tullut mieleen, että naiset näkevät sinun lävitsesi tietäen, että annat vaan jotakin saadaksesi seksiä? Ei varmaankaan. Koska sinun kaupankäyntisi ei kuvasta pätkääkään oikeaa halua olla toisen kanssa, viettää yhteistä arkea nauttien toisen seurasta. 

Vierailija
2305/2361 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh, mitä juttuja joku jankuttaa. Mulla on käsitys, että 40-50v naiset on seksuaalisesti aktiivisempia kuin miehet, siksi näistä naisista kiinnostuu 3-kymppiset miehet, jotka tietää, että alle 30v naiset ei ole niin aktiivisia. Vanhemmista miehistä voi tuntua, kun vaimoakaan ei pano kiinnostanut 🙄 Ei riitä taidot kuin kokemattomalle...

Ystävät, ei ole mitään poikaystäviä ilman seksiä vaan ystäviä ja ei ole tarkoitus muuttua miksikään. Outo ajatus ystävyyden kautta..höpö höpö kaikille se ei toimi niin ja ystävystyä voidaan nimenomaan seksuaalisesti ja romanttisesti epäkiinnostavien kanssa, kyllä se olisi heti alkuun muuta, jos olisi.

Tästä tullaan "kaupankäyntiin', minä haluan seksiä parisuhteessa, muuten se on ystävyyttä, en myy sillä mitään. Jos miestä kohtaan ei ole tunteita, ei ole haluja ja tunteita ei ole ellei tehdä yhdessä ja o

Aika hyvin kiteytit ja tunnustit, että et ole ainkaan mitään vaimomateriaalia, ainakaan normaalille kunnon miehelle!

Vierailija
2306/2361 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja mitä tulee rahaan, miehethän kammoaa, että nainen pärjää itse."

Mistähän tämä käsitys kumpuaa ja onko sillä mitään pohjaa?

Minulle ainakin sopii hyvin että oma puolisoni ei ole avuton ja voi osallistua muuhunkin kuin niihin askareihin mitä tekee normaalisti. Hän vaihtoi autostaan kesärenkaat ollessaan kolmannella kuulla raskaana, kunhan minä hoidin hankalammat nostelut. Pilkkoo tarpeen tullen puut. Vaihtaa palaneen sulakkeen tai kattovalon ilman että saan edes tietää että mitään on tapahtunut. Korjailee rikki menneet lasten lelut. Tekee pintaremonttia. Jos ei osaa jotain, kysyy tai ottaa selvää.

Miksi kukaan mies haluaisi avuttoman naisen? On niin paljon helpompaa kun on toimeen tarttuva puoliso eikä nillittäjä joka valittaa siitä kun muut eivät saa mitään aikaiseksi. Elämä on parempaa kun on joku rinnalla vetämässä kivirekeä sen sijaan että asettautuisi itse istumaan mukavasti kyytiin nalkuttamaan. Ihmettelen niitä miehiä jotka kelpuuttavat puolisokseen naisen joka ei edes halua käydä töissä ja ei osaa muuta kuin vaatia.

Ja selvyyden vuoksi, kyllä minäkin pärjään itse kotiaskareissa. Sillä erolla tosin että en ole ihan yhtä hyvä tekemään ruokaa, mutta osaan tehdä tuoreista raaka-aineista jotain sellaista mikä maistuu lapsille, mikä lienee olennaisinta.

Vierailija
2307/2361 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti tämä kaupankäyntimies on yrittänyt tarjota naisille vaikka ja mitä. Ja pettyy kerta toisensa jälkeen, kun nainen ei annakaan seksiä vastineeksi. 

Onko sinulle koskaan tullut mieleen, että naiset näkevät sinun lävitsesi tietäen, että annat vaan jotakin saadaksesi seksiä? Ei varmaankaan. Koska sinun kaupankäyntisi ei kuvasta pätkääkään oikeaa halua olla toisen kanssa, viettää yhteistä arkea nauttien toisen seurasta. 

Saati sitä että kun toista rakastaa, haluaa että tällä on hyvä olla. Suhteeseen panostaa omasta halusta eikä osana jotain kaupankäyntiä. Vastavuoroisesti. 

Ainakin omassa suhteessani molemmat haluaa että toisen on hyvä olla siinä ja molemmat myös panostaa sekä aikaa että ajatusta siihen. Aikaa vietetään yhdessä koska se tuntuu molemmista hyvältä. 

Ilmeisesti tämä on vieras ajatus kaupankäyntityypeille jotka panostavat suhteeseen vain jos/kun haluavat jotain vastineeksi. Heiltä puuttuu ilmeisesti kokonaan se oma halu olla sen toisen ihmisen kanssa. 

En vaan osaa samaistua mitenkään, ja mun on tosi vaikea uskoa että tällainen ihminen on aidosti kokenut rakkautta. 

Vierailija
2308/2361 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä sitten outo nainen, mutta minä kyllä allekirjoitan ihan täysin nämä hypoteesit markkina-arvosta ja sukupuolidynamiikasta.

Jos minulle kävisi minkä näköinen mies vain, pääsisin tilanteeseen jossa mies yrittää parhaansa ja minä voin vain nauttia showsta. Jos tavoittelen komeaa miestä, minun täytyy panostaa ja yrittää kun mies katselee että kelpaisinko tai miettii onko tämä vain pano vai "vaimomatskua".

Allekirjoitan sen, että mitä vähemmän sitoutumista minä mieheltä vaadin, sitä komeamman miehen voisin saada seurakseni.

Allekirjoitan senkin, että mitä komeampi mies, sitä epätodennäköisempää on että tämä haluaisi kuunnella murheitani ja tarjota olkapäätä puhtaasti platonisessa suhteessa (vaikka minä tekisin saman miehelle jos tämä kaipaisi tukea).

Ja tässä oli vain yksi parametri, eli ulkonäkö. Sama pätee muihinkin miehen seksuaaliseen vetovoimaan liittyviin piirteis

tätä en allekirjoita. Olen deittaillut todella komeita miehiä. Itse olen aika tavallinen pulliainen. Osa on ollut hulluna minuun ja osa ei. Ne jotka ovat vaikeita eivätkä ole vastavuoroisia, niin mielenkiintoni sammuu hyvin nopeasti. En ala ketään palvomaan tai nostamaan jalustalle komeuden vuoksi. En todellakaan lähde kilpailemaan huomiosta tai kerjäämään murusia. Komeus on vain pieni osa vetovoimasta. 

Vierailija
2309/2361 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä tullaan "kaupankäyntiin', minä haluan seksiä parisuhteessa, muuten se on ystävyyttä, en myy sillä mitään. Jos miestä kohtaan ei ole tunteita, ei ole

Tämä on myös todistettu.

Kun OKCupidin dataa käytiin läpi, kaikenikäisten miesten suosikkeja olivat +-20v naiset.

40-50v naiset saivat kohtuullisen määrän suosiota 20+ miehiltä, mutta eivät 30+ tai 40+ miehiltä. Tämä on se ns. puumailmiö, sen pointtina on nimenmaan ikäero, ajatus vanhemmasta naisesta joka vie ja opettaa nuoremmalle miehelle temput.

Ja tässä siis mitatiin sitä, minkä ikäisiä naisia miehet pitivät kiinnostavimpina. Ei sitä, ketä mies lopulta lähestyi tai kenen kanssa mies lopulta pariutui. Tai kenen kanssa parisuhde olisi ylipäätään realistinen tosimaailmassa.

Vierailija
2310/2361 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoisuus sosiaalisesta kaupankäynnistä ei kumoa rakkautta tai aitoa ystävyyttä. Päin vastoin. Se auttaa välttämään tilanteita joissa touhu on kaupankäyntiä, tai suhde on epäsymmetrinen (toinen joutuu yrittämään enemmän). Te naiset jotenkin kieroituneesti kuvittelette, että kaupankäynnistä tietoinen nimenomaan pyrkisi kaupankäyntiin.

Moni ei löydä rakkautta tai aitoa ystävyyttä juuri siksi, koska ei ole tietoinen kaupankäynnistä. Näitä haetaan kiinnostavimmilta ihmisiltä, eikä itsekään havaita ettei dynamiikka ole terve. Vakiokuvio on tavallisempi nainen joka seurustelee nuorena komean miehen kanssa, virittelee itseään ja miellyttää miestä, miehen nauttiessa helposta elämästä kunnes on aika upgreidata ja alkaa tavoittelemaan kaunotarta loppuelämän kumppaniksi. Toinen on mainitsemani esimerkki, jossa vähemmän suosittu ihminen haluaa suositun ihmisen kaveriksi, ja päätyy hännystelemään tätä.

Vierailija
2311/2361 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietoisuus sosiaalisesta kaupankäynnistä ei kumoa rakkautta tai aitoa ystävyyttä. Päin vastoin. Se auttaa välttämään tilanteita joissa touhu on kaupankäyntiä, tai suhde on epäsymmetrinen (toinen joutuu yrittämään enemmän). Te naiset jotenkin kieroituneesti kuvittelette, että kaupankäynnistä tietoinen nimenomaan pyrkisi kaupankäyntiin.

Moni ei löydä rakkautta tai aitoa ystävyyttä juuri siksi, koska ei ole tietoinen kaupankäynnistä. Näitä haetaan kiinnostavimmilta ihmisiltä, eikä itsekään havaita ettei dynamiikka ole terve. Vakiokuvio on tavallisempi nainen joka seurustelee nuorena komean miehen kanssa, virittelee itseään ja miellyttää miestä, miehen nauttiessa helposta elämästä kunnes on aika upgreidata ja alkaa tavoittelemaan kaunotarta loppuelämän kumppaniksi. Toinen on mainitsemani esimerkki, jossa vähemmän suosittu ihminen haluaa suositun ihmisen kaveriksi, ja päätyy hännystelemään tätä.

&nbs

Mun on siksi vaikeaa ymmärtää tätä logiikkaa, koska mun lähipiirissä ei ole tällaista toimintaa ollenkaan. Sinä elät jossain aivan eri maailmassa kuin minä. Elät jotain pintaliitoihmisten elämää, jossa korostuu komeus/kauneus ja nuoruus. Kuulostaa vähän sellaiselta kaksikymppisten Temppari-ihmisten sekoilumeiningiltä. 

Vierailija
2312/2361 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2313/2361 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

no tossa iässä alkaa leskeneläke kiinnostaan. ne on jo 50v ikäseks seurustellu ihan tarpeeks

Vierailija
2314/2361 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vapaa seksi.

vanha rouva joka ei ymmärrä sen mahtavuutta

Vierailija
2315/2361 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt unohdetaan hetkeksi rusinat ja pullat, niin parisuhdehan on sitä ja vain sitä, mitä sen halutaan olevan. Jos molemmat haluavat siivota, laittaa ruokaa ja raivata pihaa yhdessä, niin siitä vaan. Jos jokin on sinun mielestäsi tylsää, ei se välttämättä minun mielestäni ole. Tärkeintä on, että suhteen osapuolet haluavat suhteelta samaa, on se sitten pihan raivaamista, oopperaa tai molempia. Ei arkiaskareiden jakaminen tai muu yksittäinen asia määritä suhteen vakavuutta, sitoutuneisuutta tai syvyyttä millään tavalla.

Kevyt tapailu voi toimia jos molemmat haluavat sitä. Mutta kauhean syvällistä tai merkityksellistä suhdettä siitä ei tule. Ja mielestäni sen osoittavat juuri nuo kokemukset joita N48 kirjoitteli.

Aika harvalla miehellä on niin sosiaalisesti aktiivinen elämä, että riittää pelkkä silloin tällöin näkeminen viinilasin ja Netflixin kanssa. Ehkä silloin kun on erottu ja lapset vielä alaikäisiä.

En ymmärrä miksi on on kiva elää vahvan kieltämisen tilassa. Toki viime kädessä kyse on odotusten kohtaamisesta, mutta kyllä käyttäytymismalleja voi silti nostaa esiin. Jos etsit marginaaliin kuuluvaa niin löytäminen voi olla vaikeaa. Se on tosiasia eikä mikään mielipidekysymys.

Vierailija
2316/2361 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ei löydä rakkautta tai aitoa ystävyyttä juuri siksi, koska ei ole tietoinen kaupankäynnistä. Näitä haetaan kiinnostavimmilta ihmisiltä, eikä itsekään havaita ettei dynamiikka ole terve. Vakiokuvio on tavallisempi nainen joka seurustelee nuorena komean miehen kanssa, virittelee itseään ja miellyttää miestä, miehen nauttiessa helposta elämästä kunnes on aika upgreidata ja alkaa tavoittelemaan kaunotarta loppuelämän kumppaniksi. Toinen on mainitsemani esimerkki, jossa vähemmän suosittu ihminen haluaa suositun ihmisen kaveriksi, ja päätyy h

Se voi olla, että sinun kaveripiirisi koostuu hyvin samanlaisista, tavallistakin tavallisemmista ihmisistä (enkä tarkoita tätä mitenkään pahalla). Siihen ei kuulu menestyjiä, ja siitä on raakattu pois huonossa jamassa olevat.

Minun kaveripiirissäni on hyvin menestyneitä, keskiluokkaa, ja sellaisia joille menee huonommin. Näin siis sosioekonomisessa mielessä. Ulkonäön merkitys on toki vähentynyt iän myötä, mitä tulee sosiaaliseen kanssakäymiseen. Tosiasia on, että vähemmän menestyneet ovat niitä jotka tavoittelevat kaveruutta enemmän. Vähemmän menestynyt on yleensä se joka kysyy somekaveruutta, tai hakeutuu enemmän menestyneen pöytään keskustelemaan.

Parisuhdedynamiikan osalta tämä on vähentynyt eniten siksi, koska ihmiset ovat opponeet ymmärtämään kenet voivat saada ja ketä eivät. Ulkonäön merkityksen väheneminen johtuu lähinnä oman ulkonäön rapistumisesta. Ei huikean kaunis, tyylikäs ja yhä upeakroppainen 40+ nainen hyväksy pienituloista perunanenää jatkossakaan, vaikka kuinka olisi sydänten sympatiaa.

Jatkaakseni inhorealistisella tasolla, kuvitellaan että meillä on 20 sattumanvaraisesti valittua sinkkua, 10 miestä ja 10 naista. Nämä ihmiset laitetan ryhmäkeskusteluun, ja kukin saa valita kehen haluaisi eniten tutustua jos ei tarvitsisi miettiä kehen on mahdollisuuksia. Voin taata ettei enemmistölle löydy paria, vaan 1-3 miehistä ja naisista keräävät äänet. Jos miehistä yksi on sekä komea että itsevarma ja sosiaalisesti sukkela, on mahdollista että tämä mies saa kaikki äänet.

Tosielämässä 80% kuitenkin pariutuu. Joten on selvää, että oman tason hahmottamista tapahtuu, riippumatta siitä onko se tietoista tai tiedostamatonta.

Vierailija
2317/2361 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki taulukot ja tutkimukset loppuu viiteenkymppiin. Olen hitusen yli 50 enkä tunne yhtään olevani vanha ja ruma, kuiva tai haluton mihinkään parisuhteen osa-alueisiin. Onko tosiaan niin, että meitä ei enää lasketa vähääkään potentiaalisiksi kumppaniksi kenellekään.

Vierailija
2318/2361 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet haluavat itseään huomattavasti nuoremman naisen. Parikymppisenä se ei vielä onnistu, kun tyttö ei ole vielä syntynytkään. 50+ naisista kiinnostuvat 70+ miehet. 

Olen 60+mies, enkä usko, että vielä kymmenenkään vuoden päästä olisin kiinnostunut 50+ naisista. Mitä sellaisen kanssa tekisi?

Vierailija
2319/2361 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset eivät kuitenkaan jostain kumman syystä näe lävitse, vaikka naaman eteen tuotaisiin, että mies on alkoholisti ja väkivaltainen sekopää. Turvakodit ovat taas täynnä tänä jouluna. Viimeistä kylää myöten.

Vierailija
2320/2361 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet haluavat itseään huomattavasti nuoremman naisen. Parikymppisenä se ei vielä onnistu, kun tyttö ei ole vielä syntynytkään. 50+ naisista kiinnostuvat 70+ miehet. 

Olen 60+mies, enkä usko, että vielä kymmenenkään vuoden päästä olisin kiinnostunut 50+ naisista. Mitä sellaisen kanssa tekisi?

Minä vähän yli 50-v nainen, en ole kiinnostunut noin vanhoista miehistä. Tasan menee kiinnostukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi