Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on erikoisin paikka, jossa olet käynyt ulkomailla?

Vierailija
01.05.2022 |

Oletko esim. vahingossa harhaillut outoon/vaaralliseen kortteliin, löytänyt groteskeja tilataideteoksia sisältävän yksityisen puiston tai eksynyt pyhään lehtoon?

Kommentit (426)

Vierailija
181/426 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo koskaan käyny ihan ulkomailla. Paitsi Ruotsissa ja Virossa ja Köpiksessä ja Riikassa. Miksi pitäs käydä ihan ulkomailla. Mitä siitä hyötyy. Ulkomaat on ulkolaisia varten ja mä pysyn täällä tai tuolla mistä tossa ylhäällä kirjotin.

Vierailija
182/426 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ibizan vuorilla hippikylässä pari yötä, aamulla vastassa alastomia joogaajia ja maataloushommat paljastui hampunkasvattamoksi. Liuettiin aika äkkiä sieltä bilettämään kaupungin puolelle :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/426 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani kävi aikoinaan Budapestissä eli Unkarissa. Jälkeenpäin hän valitti että siellä oli "turvatarkastuksia" koko ajan. Eli kuulemma jokaikinen kerta kun hän matkusti vaikkapa ratikalla niin sinne tuli lipuntarkastajia jotka tarkastivat jokaikisen matkustajan tosimontakertaa! Jokaikisessä ratikassa ynnämuussakulkuneuvossa tieskuinka monta tarkastajaa tarkastamassa kaikki matkustajat tieskuinkamonesti! Se oli tuttavastani tosi harmillista, suorastaan ihmeellistä, aivan kauheeta. No, itse kun kävin Budapestissä niin en huomannut mitään vastaavaa, minua ei tarkastettu varmaan kertaakaan, minä tykkäsin siitä kuinka tosi klassisen kaunis se koko kaupunki oli. Varmaan ainoa kaupunki koko maailmassa jossa olen ihastellut arkkitehtuuria (minä olen arkkitehtuuri-idiootti eli useimmiten en tuollaisia rakennusjuttuja huomaa ollenkaan).

Mutta myöhemmin kävin Venäjällä Karjalassa tai siis tarkemmin Laatokan järven ympärillä. Siellä tajusin mistä tuttavani puhui! Siellä kun matkustin melkein millä hyvänsä bussilla joka vei minut kaupungista toiseen, niin kaupunkien välillä sotilaat tms pysäyttivät bussin ja tarkastivat kaikki matkustajat. Pyysivät matkaliput, passit,... kyselivät, kuulustelivat,... jee! Olipahan aikamoista ajanhukkaa! En edes tiedä ketä ne tarkastajat olivat! Sotilailta ne näytti. Mutta oliko ne kuitenkin vain poliiseja? Vai tavanomaisia bussien lipuntarkastajia? Häh? Mutta kuitenkin hyvä juttu: noita pysätyksiä ja kuulusteluja ja kaikkien asiakirjojen tarkastamisia tapahtui vain kun matkusti bussilla kaupungista toiseen. Missään milloinkaan muulloin sitä ei tapahtunut. Eli enimmäkseen oleiluni Laatokan ympärillä oli positiivinen, eivät nuo tarkastajat sitä lomaani onnistuneet pilaamaan.

Mutta vielä myöhemmin kun kävin Israelissa! Tsiisus se oli kamalaa! Kun olin kävelyllä kaupungissa niin ketkä hyvänsä sotilaat tms saattoivat pysäyttää minut ja kuulustella. Ja kun olin kävelyllä autiomaassa niin sama juttu! Kun olin kävelyllä hiekkarannalla niin sama juttu! Kun olin kävelyllä... ihan missä hyvänsä niin aina sama juttu! Se oli ihan sairasta! Ei Israelissa voi viettää aikaa, koska kun siellä aikaa vietät, eli vaikkapa yhden päivän kuljet katsellen maisemia siellä täällä, niin sen yhden päivän aikana sinut pysäytetään ja kuulustellaan ainakin kolme kertaa. Ja ihan se ja sama oletko siellä kävellen vai bussilla vai junalla vai otatko aurinkoa loikoillen rannalla vai... ihan jokatapauksessa ne sotilaat tulevat sinua kuulustelemaan! Ei siellä voi olla ollenkaan! Tuo koko maa on täysin oleksimiskelvoton!

Eli vastaukseni aloittajalle: Israel.

Onko sussa ehkä jotain epäilyttävää...? 😁

Itsellä ei ole mitään tuon tapaistakaan Israelin matkalta jäänyt muistoksi. Vaikka jo lentokentällä mokasin ja kävelin passintakastuskopeista ohi, passia näyttämättä. Mutta muuta ei tullut kuin pari naisvirkailijaa perään ja viittomaan, että hei, tuolla päin olisi passintarkastus.

Itsellä on myös kuvia sotilaista. Jäätelökipsan jonossa ne seisoivat aseineen muiden kanssa ym. tuiki tavallista. Moni otti sotilaiden kanssa selfieitä.

Pois maasta lähtiessä lentokentällä kyseltiin dokumentteja katsoessa, missä semmoinen paikkakunta sijaitsee, jossa olen passini mukaan syntynyt. Oikein lupsakkaa porukkaa oli maastapoistumistilanteessakin.

Vierailija
184/426 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

New Yorkin Central Parkissa näki komeita hevosvossikoita.

Se ihmetytti, että lähes kaikki nykiläiset pukeutuivat tylsästi, tummaa ja mustaa oli kaikilla.

Samassa kaupungissa sijaitsevassa Metropolitanin museossa näin faaraon sarkofagin, mikä oli erikoista nähdä ihka aitona.

Vierailija
185/426 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani kävi aikoinaan Budapestissä eli Unkarissa. Jälkeenpäin hän valitti että siellä oli "turvatarkastuksia" koko ajan. Eli kuulemma jokaikinen kerta kun hän matkusti vaikkapa ratikalla niin sinne tuli lipuntarkastajia jotka tarkastivat jokaikisen matkustajan tosimontakertaa! Jokaikisessä ratikassa ynnämuussakulkuneuvossa tieskuinka monta tarkastajaa tarkastamassa kaikki matkustajat tieskuinkamonesti! Se oli tuttavastani tosi harmillista, suorastaan ihmeellistä, aivan kauheeta. No, itse kun kävin Budapestissä niin en huomannut mitään vastaavaa, minua ei tarkastettu varmaan kertaakaan, minä tykkäsin siitä kuinka tosi klassisen kaunis se koko kaupunki oli. Varmaan ainoa kaupunki koko maailmassa jossa olen ihastellut arkkitehtuuria (minä olen arkkitehtuuri-idiootti eli useimmiten en tuollaisia rakennusjuttuja huomaa ollenkaan).

Mutta myöhemmin kävin Venäjällä Karjalassa tai siis tarkemmin Laatokan järven ympärillä. Siellä tajusin mistä tuttavani puhui! Siellä kun matkustin melkein millä hyvänsä bussilla joka vei minut kaupungista toiseen, niin kaupunkien välillä sotilaat tms pysäyttivät bussin ja tarkastivat kaikki matkustajat. Pyysivät matkaliput, passit,... kyselivät, kuulustelivat,... jee! Olipahan aikamoista ajanhukkaa! En edes tiedä ketä ne tarkastajat olivat! Sotilailta ne näytti. Mutta oliko ne kuitenkin vain poliiseja? Vai tavanomaisia bussien lipuntarkastajia? Häh? Mutta kuitenkin hyvä juttu: noita pysätyksiä ja kuulusteluja ja kaikkien asiakirjojen tarkastamisia tapahtui vain kun matkusti bussilla kaupungista toiseen. Missään milloinkaan muulloin sitä ei tapahtunut. Eli enimmäkseen oleiluni Laatokan ympärillä oli positiivinen, eivät nuo tarkastajat sitä lomaani onnistuneet pilaamaan.

Mutta vielä myöhemmin kun kävin Israelissa! Tsiisus se oli kamalaa! Kun olin kävelyllä kaupungissa niin ketkä hyvänsä sotilaat tms saattoivat pysäyttää minut ja kuulustella. Ja kun olin kävelyllä autiomaassa niin sama juttu! Kun olin kävelyllä hiekkarannalla niin sama juttu! Kun olin kävelyllä... ihan missä hyvänsä niin aina sama juttu! Se oli ihan sairasta! Ei Israelissa voi viettää aikaa, koska kun siellä aikaa vietät, eli vaikkapa yhden päivän kuljet katsellen maisemia siellä täällä, niin sen yhden päivän aikana sinut pysäytetään ja kuulustellaan ainakin kolme kertaa. Ja ihan se ja sama oletko siellä kävellen vai bussilla vai junalla vai otatko aurinkoa loikoillen rannalla vai... ihan jokatapauksessa ne sotilaat tulevat sinua kuulustelemaan! Ei siellä voi olla ollenkaan! Tuo koko maa on täysin oleksimiskelvoton!

Itsellä ei ole mitään tuon tapaistakaan Israelin matkalta jäänyt muistoksi. Vaikka jo lentokentällä mokasin ja kävelin passintakastuskopeista ohi, passia näyttämättä. Mutta muuta ei tullut kuin pari naisvirkailijaa perään ja viittomaan, että hei, tuolla päin olisi passintarkastus.

Itsellä on myös kuvia sotilaista. Jäätelökipsan jonossa ne seisoivat aseineen muiden kanssa ym. tuiki tavallista. Moni otti sotilaiden kanssa selfieitä.

Pois maasta lähtiessä lentokentällä kyseltiin dokumentteja katsoessa, missä semmoinen paikkakunta sijaitsee, jossa olen passini mukaan syntynyt. Oikein lupsakkaa porukkaa oli maastapoistumistilanteessakin.

Olivatpahan turhia ammattitaidottomia viranomaisia jotka tommosia kyselivät. Jos sinun passissasi lukee jotain, kuten vaikkapa syntymäpaikkasi, niin sinun ei siitä tarvitse tietää eikä kertoa mitään. Ainoastaan niiden viranomaisten jotka ovat passisi sinulle myöntäneet tarvitsee tietää jotain niistä asioista joita sinun passissasi lukee. Jos Suomen viranomaiset eivät tiedä miksi sinun passissasi lukee mitä lukee, niin se ei ole sinun ongelmasi, ei ole sinun vikasi että Suomen viranomaiset eivät osaa tehdä työtään, sinä et sille mitään mahda.

On minulla sitten mikä hyvänsä passi tai muu dokumentti, niin jos joku siitä minulta jotain kysyy, niin minun vastaukseni on "en tiedä, jos sinä todella tahdot kuulla vastauksen niin kysy dokumentin myöntäneeltä viranomaiselta". Minun ei tarvitse tietää sanaakaan tai kirjaintakaan tai numeroakaan mitä minun passissani on.

Vierailija
186/426 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaista vaikka Norjan vuoristoa, maiseman 3 ulotteisuuden tajuaa aivan eri lailla. Intiaan matkustamiñen taitaa olla jo liian järkyttävää minullekin.

Vierailija
187/426 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

METmuseossa oli, ja on edelleen, esillä egyptiläinen Dendurin temppeli, joka liittyy jotenkin myös Raamatun keisari Augustukseen. Pytinki on siis koko korkeudessaan sinne museon sisätiloihin siirretty.

Vierailija
188/426 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelin 30v. sitten Virolaisen kaksoiskaupungin rajalta latvian puolella olevaan puolikkaaseen. Kun pyysin, niin pääsin. Rajavartijat ottivat passin pois siksi aikaa. Onneksi pääsin takaisin. Pitivät hulluna.

Ai vielä 30 vuotta sitten meno Virossa ja Latviassa oli tuollaista? Toivottavasti tuo ei enää ole mahdollista, nyt kun molemmat ovat jo osa Euroopan Unionian ja Schengeniä.

Tuo muistuttaa minua siitä kun aikoinaan lensin Jordaniasta Turkkiin. No, siinä oli lennon vaihto ihan eri suunnalla eli Egyptissä. Ja se oli vuoden 2011 alussa, jolloin Egyptissä oli juuri alkanut suuri sisällissota! Egypti oli paljon sulkenut rajojaan ulkomaalaisilta, paljon rajoittanut ulkomaalaisten saapumista maahan! Mutta entä sitten? Enhän minä Egyptiin pyrkinyt, enhän minä Egyptin maaperälle halunnut astua, enhän minä Egyptiin halunnut jäädä, vaan minulla oli siellä vain lennon vaihto! Mutta ihan yhtälailla ne egyptiläiset lentokenttäviranomaiset ihmettelivät minua ihan kuin hullua kun huomasivat että minä tulin lennolla Egyptiin vaikka siellä oli sisällissota, he eivät niin millään meinanneet tajuta että mistä siinä oli kyse, että miksi minä siellä lentokentällä oikein olin. He eivät voineet niin millään tajuta että miksi minä olin tullut lentokoneella Kairon lentokentälle! Ihan kuin he eivät ikinä ennen olisi nähneet matkustajaa joka ihan vain vaihtaa sillä lentokentällä lentokonetta. Voi että niiden virkailijoiden kysymykset olivat tähtitieteellisen typeriä.

Onneksi sentään lopulta pääsin eteenpäin. Ja kyllä tuon typeryyden ymmärtää, koska kyseessä kuitenkin oli vain Egypti. Mutta ikävää jos sinä olet kohdannut samanlaisia hulluja typeryksiä virkailijoina jopa täällä ihan vieressä eli Virossa/Latviassa. Hulluja nuo virkailijat, ihan kuin eivät ikinä ennen olisi ihmistä nähneet.

Vierailija
189/426 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olivatpahan turhia ammattitaidottomia viranomaisia jotka tommosia kyselivät. Jos sinun passissasi lukee jotain, kuten vaikkapa syntymäpaikkasi, niin sinun ei siitä tarvitse tietää eikä kertoa mitään. Ainoastaan niiden viranomaisten jotka ovat passisi sinulle myöntäneet tarvitsee tietää jotain niistä asioista joita sinun passissasi lukee. Jos Suomen viranomaiset eivät tiedä miksi sinun passissasi lukee mitä lukee, niin se ei ole sinun ongelmasi, ei ole sinun vikasi että Suomen viranomaiset eivät osaa tehdä työtään, sinä et sille mitään mahda.

On minulla sitten mikä hyvänsä passi tai muu dokumentti, niin jos joku siitä minulta jotain kysyy, niin minun vastaukseni on "en tiedä, jos sinä todella tahdot kuulla vastauksen niin kysy dokumentin myöntäneeltä viranomaiselta". Minun ei tarvitse tietää sanaakaan tai kirjaintakaan tai numeroakaan mitä minun passissani on.

Voi hyvänen aika. Kyseinen virkailija oli vain utelias ja hämmästynyt siitä paikkakunnan nimestä. Se oli small talk -tilanne, jossa rupattelimme ja nauroimme molemmat, koska paikkakunnan nimi on sellainen, joka löytyy myös Israelista ja on erään paikallisen järjestön lyhenne. 😁 Arvelinkin jo ennen matkaa, että se voi Israelissa herättää lievää hilpeyttä.

Vierailija
190/426 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riadin King Khalid lentokentän kuninkaallinen terminaali.  En siis lentänyt sieltä vaan olin siellä muusta syystä, duunimatkalla. 

Vierailija
191/426 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan Tannan saari, jossa käytiin toimivan tulivuoren kraaterin reunalla. Piti aina pysähtyä kun se puski ilmaan tavaraa ja katsoa, mihin se laskeutui. Kyläläiset elivät tosi luonnonvaraisesti, oli mangopuita ja suihkulähteitä ja sikoja jotka vaelsivat vapaana. Yövyin paikallisessa majassa, joka oli kuin ylösalaisin käännetty pärekori, se oli ilmava ja piti ötökät silti ulkona. Rakenteilla oli myös puumaja, jonne aina olen haaveillut palaavani. Varmaan en kuitenkaan koskaan palaa...

Vierailija
192/426 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään kovin kummallisissa paikoissa omasta mielestäni. Ihan perussettejä vain kokenut, kuten israelilaisen pommisuojan, hippibileet Akkon vanhassa kaupugissa, armenialaisen baarin jossa soi eurodance, nukkunut päiväunia kiinalaisten mummojen kanssa jossain Pekingin puistossa ja jakanut aamupalan suomenpystykorvalta näyttävän koiran kanssa Siperiassa. 

Vierailija
193/426 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murmanskissa Pohjoisen laivaston yhdellä aluksella olin coctail-tilaisuudessa ja kippistelin FSB-upseereiden kanssa.

Vierailija
194/426 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariisin katakombi ja Budapestin maanalainen labyrintti. Albania. Pelottavin Barcelona, päivälläkin

Vierailija
195/426 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan Tannan saari, jossa käytiin toimivan tulivuoren kraaterin reunalla. Piti aina pysähtyä kun se puski ilmaan tavaraa ja katsoa, mihin se laskeutui. Kyläläiset elivät tosi luonnonvaraisesti, oli mangopuita ja suihkulähteitä ja sikoja jotka vaelsivat vapaana. Yövyin paikallisessa majassa, joka oli kuin ylösalaisin käännetty pärekori, se oli ilmava ja piti ötökät silti ulkona. Rakenteilla oli myös puumaja, jonne aina olen haaveillut palaavani. Varmaan en kuitenkaan koskaan palaa...

Siis piti sanoa vesiputouksia eikä suihkulähteitä. Äh.

Vierailija
196/426 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko Nisyroksen tulivuorikraateri outo? Turistipaikka kylläkin.

Vierailija
197/426 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen viesti poistettiin, miksiköhän?

Elävästä elämästä vain kerron.

Turkkilainen naisvankila.

Olin 70 luvun alussa 18vuotiaana puolimatruusina sekä ms/ Pallaksessa

ja sisarlaivassa ms/ Rheassa. FÅA:n valkoisissa laivoissa.

Olimme Turkissa Izmirin kaupungin  satamassa ja toisen puolikkaan

sekä yhden matruusin kanssa lähdimme kapakkakierrokselle

ja tuli muutamakin Raki kuppi tyhjennettyä.

Tulimme iltahämärässä korkeiden muurien ympäröimälle

alueelle jossa oli ristikkoikkunoin varustettuja pieniä kivitaloja

ja uniformupukuisia konepistoolein varustettuja miehiä  parveili alueella.

Yksi näistä viittoili meitä menemään lähimpään taloon

ja sisään mennessämme oviaukon edessä istuva valtavankokoinen nainen siirsi tuoliaan

että pääsimme ohittamaan hänet ja astuimme huoneeseen.

Sisällä oli kaksi konepistoolimiestä ja nuoria sekä vanhempia naisia ohuissa

läpinäkyvissä kaavuissaan.

Silloin tajusin että tämähän on bordelli, mutta miksi ristikkoikkunat ja konepistooliukot?

Juttu selvisi kun maksoin rahat sille valtavankokoiselle madamelle joka vartioi ulko-ovea ja valitsin yhden tytöistä seurakseni ja menimme huoneeseensa kellaritiloihin.

Tyttö kuiskasi hiljaa että on Greek prisoner ja lupasi tehdä speciaalia  jos maksan hänelle hieman.

Kun sanoin että johan minä maksoin sille valaalle ovella niin

tyttö sanoi että hän ei saa itselleen mitään vaan kaikki rahat

menevät valtiolle.

No nuorena ja kokemattomana oli tilanne outo ja se että

tyttö oli vanki riitti siihen ettei "hommista" tullut mitään mutta kävi

tytön kohtalo sääliksi niin paljon että annoin loput rahani hänelle.

En kysynyt minkä rikoksen hän oli tehnyt mutta joutui maksamaan

kovan hinnan teostaan.

Vierailija
198/426 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkin Taurus-vuoristossa turistimatkalla tapasin köyhiä kyläläisiä, kotiäitejä.

Eräs kotiäiti sanoi minulle tulkin välityksellä, että olisi ollut valmis antamaan vauvansa minulle. Hän pyysi minua viemään vauvansa sinne mistä tulin, vauraaseen yhteiskuntaan. Olin tuolla matkalla 19-vuotias sinkkunainen. Näin suurta luottamusta minulle ei ole milloinkaan aiemmin tai myöhemmin suotu. Olin mykistynyt ja kieltäydyin kunniasta. Minulla on heistä edelleen valokuvia tuolta matkalta. Tuosta matkasta on aikaa yli 25 vuotta. En ole sen jälkeen käynyt Turkissa. En ole mikään Turkki- turisti. Olen matkustanut erittäin paljon.

Tuon matkan jälkeen menin naimisiin ja sain omat lapset. Toki lapset ovat olleet minun juttuni aina. Myös muiden lapset kuin omat.

Upeimmat maat, joissa olen käynyt ovat Norjan Huippuvuoret ja Malta. Rakastan Maltaa. Nämä Euroopasta. Etelä-Amerikasta pidän Uruguaysta.

Vierailija
199/426 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sortavala. En ole nänyt koskaan niin paljon köyhyyttä kuin siellä käydessä.

Joo. Neuvostoliiton lopuilta käytiin Viipurissa sunnuntaina munkkikahvilla.

Paitsi ettei saatu koko kaupungissa kuin tölkkinakkeja, äklö makeaa kuoharia ja tomaatteja. Ja yhdessä ravintolassa tilattiin koko ruokalista, eikä voitu syödä kuin pettuleipää ja tomaatteja. Tomaatteja oli koko kaupunki täynnä, eikä sitten muuta. Ne nakit ja kuohari saatiin perjotskasta.

Kaikki yli 12v jotka tavattiin oli päissään, paitsi 1 mummo joka lakaisi katua ja hätisteli kolmijalkaista koiraa.

Raunio kaupunki.

Vierailija
200/426 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna mun kaikki kestää 🙄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän