Mikä on erikoisin paikka, jossa olet käynyt ulkomailla?
Oletko esim. vahingossa harhaillut outoon/vaaralliseen kortteliin, löytänyt groteskeja tilataideteoksia sisältävän yksityisen puiston tai eksynyt pyhään lehtoon?
Kommentit (426)
Katakombit Roomassa oli aika creepy paikka. Seinät täynnä luita ja pääkalloja sadoittain, siellä kapeita luolamaisia käytäviä pitkin käveltiin ylös alas.
Islamilainen teurastamo. Puhtaampiu paikka kuin suomalaiset.
USS Franklin D. Roosevelt Rhodoksella Toukokuussa 1991.
Olivat palaamassa kotiin persia ykkösestä.
Nepalissa savimaja, ei missään Pokharassa tms turistialueella vaan ihan random maaseudulla kaukana Katmandusta, jossa asui kolmisukupolvinen perhe. Vaari makasi huonon näköisenä ja laihana ilmeisesti kuolemaa tekemässä jossain sivulavitsalla. Olin ollut bussilla matkalla harjoittelupaikkaani sairaalaan mutta ekan bussin myöhästymisen takia missasin vaihdon ja matka jatkui joillain ihme random Pakukyydillä. Pakun kuski asui tuossa savimajassa ja tuon stopin jälkeen muistaakseni kohteenani olevan sairaalan monitoimimies haki minut moottoripyörällä ja vei mutkaisia vuoristoteitä pitkin perille. Mulle ei liiennyt kypärää.
Tavallaan Pariisin katakombit, joissa on seiniä täynnä vallankumoustaisteluissa kuolleiden luita ja pääkalloja. Ehkä vähemmän tunnettu Pariisin nähtävyys, vaikka ainakin silloin 20 v. sitten oli yleisölle avoinna. Mitään infoa ei ollut englanniksi ainakaan silloin, mutta onneksi osasin riittävästi ranskaa.
Toinen kokemus Ranskassa oli se, kun Nimesissä yritin kävellä takaisin hostelliin, ja matkalla eksyin johonkin ghettomaiseen lähiöön, joka vaikutti täysin autiolta joskus kahdeksan ja yhdeksän välillä kesäiltana. Oli korkeita ränsistyneitä kerrostalojaja ainoana elonmerkkinä yhden kadun varteen pysäköity auto, josta kuului jumputtavaa musiikkia. Jostain syystä tämä oli ainoa kerta kaikilla matkoillani jolloin joku pelko on alkanut hiipiä mieleen, vaikkei mitään uhkaavaa sinänsä tapahtunut.
Maailman suurin kiveen veistetty Buddha on nähty vuonna 1988. Sijaitsee lähellä Leshan kaupunkia Kiinassa. Järkyttävän valtava patsas ja aika kauhee paikka. En uskaltanut kävellä vuoren reunaan veistettyjä kiviportaita alas katsomaan Buddhan valtavia talonkokoisia varpaita.
Arabidisco Nasaretissa Israelissa.
Tulivuoren laavakenttä Havaijilla. Opas vei meidät kielletylle alueelle, edelleen virtaavan laavan kovettunut kuori ritisi jalkojen alla. Laavan pinta on terävää kuin lasi, opas kovasti varoitteli mutta enkös iskenyt varpaani siihen ja opas sitten joutui paikkailemaan ja minä koitin olla pillittämättä..
Hal Saflienin neoliittinen hypogeum Maltalla.
Chartresin katedraalin krypta.
Lost in Translation elokuvan hotelliravintola Tokiossa. Samalla reissulla kävin myös Kamakuran suuren buddhan sisässä. Se oli iso juttu koska olin jo lapsena nähnyt tuon patsaan vanhassa mustavalkoisessa kuvakirjassa ja miettinyt pääsenkö ikinä niin kauas. :)
Kreikassa yleisissä paskahuusseissa oli pöntön tilalla pelkkä reikä lattiassa. Olen käynyt about joka mantereella ja tämä on kyllä erikoisin.
No ehkä Floridassa sheriffi naapurissa autoineen asui oli hauskinta tai Intiassa rock konsertti.Tai teiden vuori Teneriffalla ehkä.Pilvien yläpuolella oltiin.Ehkä arabikirkko missä pappi luki isämeitää rukouksen arabiaksi juuri kun mentiin sinne.
Mallorcalla menossa kirkkoon vuorelle eksyttiin baariin missä soi lambada ja joku ukko kävi kiinni tanssittaan meitä ja juotiin sitten oluet porukalla.Lennettiin pikkukoneella Mallorcalle ibizalta.
Arvo Penal kirjoitti:
Kreikassa yleisissä paskahuusseissa oli pöntön tilalla pelkkä reikä lattiassa. Olen käynyt about joka mantereella ja tämä on kyllä erikoisin.
No et ole käynyt missään. Sillä pelkkä reikä vessassa on yleinen esim. Turkissa, Syyriassa ja Egyptissa yms. Ei kehittyneissä maissa.
Iquitoksessa ayahuascaretriitillä oli aika styrget fiilikset kun värit vilkkui isosti päässä ja samalla kuulee kun kanssatrippailijoiden oksennus lätisee ämpäreihin. Onneksi shamaani ajoi pahoja henkiä kauemmas ja intiaanipappa lauleli suojalauluja omalla shipibointiaanikielellään. Ensimmäisenä iltana luulin että näin tulevan tapahtuman 10sek etuajassa vaikka en yliluonnollisiin uskokaan.
Arabiemiraateissa alueella, jossa naiset käyttävät peittävää asua ja huivia, joka peittää kasvot, sain päähänpiston käydä jalkahoidossa. Olin ollut alueella jo muutamia päiviä, joten muslimien asuihin oli ehtinyt silmä tottua. Etsin kosmetologiin viittaavia ikkunateippauksia (en osaa arabiaa). Löysinkin liikkeen, jonka ikkunat oli peitetty kokonaan aiheeseen kuuluvalla kuvastolla. Astuin sisään. Oli hätkähdyttävää, kun liiketilassa oli useita naisia ilman "ulkoiluasua". Naiset olivat erittäin huolitellun näköisiä ja kauniita kuin Disney-prinsessa Jasmine. Heillä oli runsaasti kultakoruja ja timantteja. Näytin ihan rääsyläiseltä heidän keskellään. Minua kohdeltiin asiallisen uteliaasti ja moni työntekijä halusi käydä koskettamassa hiuksiani. Naiset puhuivat kuumeisesti ja innoissaan. Päädyin hiuksien öljykäsittelyyn ja kokovartalohierontaan. Sain myös sen jalkahoidon. Pikaisesta kynsien leikkuusta tulikin pidempi ja ikimuistoinen käynti. Ennen maasta lähtöäni kävin tuossa paikassa uudelleen jättämässä jäähyväiset.
Naisten vinkistä palkkasin läheisestä liikkeestä autonkuljettajan. Kuljettaja halusi viedä minut katsomaan auringonlaskua ja illalliselle aavikolla. Keskusteltiin kuljettajan perhe-elämästä. Hyvin hänellä sujui ja kuului ottavan kolmannen vaimon jos saa säästettyä rahaa.
Tästä reissusta on jo kymmenen vuotta aikaa.
Utajärvi.
Etsin lounaspaikkaa ja ovella tuli vastaan Tuksu.
Hui!
Arvo Penal kirjoitti:
Ranskassakin näitä oli ainakin 2000-luvun alussa. Ja Venäjällä samoihin aikoihin.
Intiassa Varanasissa seurattiin, kun ruumiit kannettiin puukasojen päälle ja sytytettiin palamaan.
Ulan Udessa Venäjällä lähellä Mongolian rajaa oli 30-metrinen Leninin pää.
Favelassa Rio de Janeirossa. Entinen asukas näytti meille paikkoja. Jos olisimme menneet sinne omin päinemme, meidät olisi luultavasti ammuttu.
Hudson Taylor oli Kiinassa lähetystyöntekijänä, britti. Olen käynyt hänen pojanpoikansa kodissa. Koti oli täynnä kaikenmaailman esineitä Kiinasta. Kuin museo, hyppy 1800-luvulle.