Eriytetäänkö sinun ekaluokkalaisen lapsesi luokalla esim. lukijoita tasoryhmiin?
Mä oon vähän ihmetellyt, miksi ekaluokkalainen lapseni ei saa mitään tasoisiaan lukuläksyjä. Hänen lukuläksynsä ovat siis yksittäisiä sanoja. On kuitenkin osannut lukea jo muutaman vuoden ja lukee itsekseen pitkiäkin lastenromaaneja. Juttelin erään ystäväni kanssa tästä, ja hän sanoi, että hänen molempien lastensa luokalla oli lukijoille tasoryhmät, joissa annettiin sitten oman tason mukaisia läksyjä.Oma lapseni on sopeutuvainen ja tekee tunnollisesti kaikki tosi helpot läksyt, mutta välillä valittaa sitä, kun koulussa ei ole oikein haastetta. En tiedä, pitäisikö opettajalta jotenkin kysyä asiasta...
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Eihän koulussa enää nykyään juurikaan eritellä oppilaita vaan luokissa edetään tyhmimpien häiriköiden mukaan. Se aiheuttaa sen, että ne älykkäämmätkin oppilaat jäävät helposti jälkeen opiskelussa. Ainakin vielä 1990-luvulla oppilaat eroteltiin jämäkästi normaaleihin oppilaisiin ja tukea tarvitseviin. Kaikkein tyhmimmät joutuivat aivan omalle erityisluokalleen. On todella outoa, että erittäin hyväksi havaittu tapa piti muuttaa paljon huonommaksi.
Saitko sinä tarvitsemaasi tukea koulussa, kun et vielä aikuisenakaan osaa lukea?
Tässä puhuttiin eriyttämisestä, ei erittelemisestä. Nykyään osataan eriyttää huomattavasti paremmin kuin joskus 1990-luvulla, toki paljon on opettajasta kiinni.
Ja vastaus itse kysymykseen: omat lapseni ovat saaneet alaluokilla ylöspäin eriyttämistä sekä äidinkielessä että matematiikassa, mutta matematiikassa se on mielestäni toiminut paremmin. Äidinkielessä on eriytetty antamalla vaikeampia tekstejä samasta aapisesta, mikä ei ole ollut riittävästi suhteessa lasten lukutaitoon, matematiikassa lapseni ovat saaneet omat ylempien luokkatasojen kirjat. Näin siis aivan lähivuosina.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän syystä en voi nyt kommentoida tähän ketjuun?
Ap
Ok, nyt onnistui. Jostain syystä en voi vastata kirjoittaja nro 21:n viestiin. Häneltä kysyisin, kuka oli se vanhempi, jolle tämä asia oli valjennut vasta lukukauden päättymisen alla.
Ap
Kaiken maailman tasoryhmät ovat syrjintää. Kaikille sama opetus. Inkluusio kunniaan. Ei jaeta lapsia tyhmiin ja viisaisiin. Jos näin tekee, on aikuinen kiusaaja.
Vierailija kirjoitti:
antif4sisti kirjoitti:
Suomi on sosialistinen maa. Mikset laittanur lastasi vaikkapa montessoripäiväkotiin/kouluun?????
Suomessa on yksi montessorikoulu, joka on Espoossa. Meiltä on sinne matkaa n. 400 km. Lähin montessoripäiväkoti on n. 200 km päässä, mutta miten se auttaisi tässä tilanteessa?
Ap
Mun lapseni taas oppi 5-vuotiaana itsekseen lukemaan. Hän kävi montessoripäiväkodin eskarin, ja piirsi siellä niitä samoja kirjaimenkuvia kuin muutkin koko vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
antif4sisti kirjoitti:
Suomi on sosialistinen maa. Mikset laittanur lastasi vaikkapa montessoripäiväkotiin/kouluun?????
Suomessa on yksi montessorikoulu, joka on Espoossa. Meiltä on sinne matkaa n. 400 km. Lähin montessoripäiväkoti on n. 200 km päässä, mutta miten se auttaisi tässä tilanteessa?
ApMun lapseni taas oppi 5-vuotiaana itsekseen lukemaan. Hän kävi montessoripäiväkodin eskarin, ja piirsi siellä niitä samoja kirjaimenkuvia kuin muutkin koko vuoden.
Ok, mutta liittyykö tämä jotenkin asiaan?
Ap
Miten Ap lapsesi pärjää matematiikassa? Tai miten hän ilmaisee itseään kirjoittamalla? Meillä opettaja yritti koulun alussa jakaa luokan lapset kahteen pedagogisesti järkevään ryhmään. Pääasiassa ryhmät muodostettiin lukutaidon mukaan, mutta myös esim. matematiikan taidoilla oli osansa valinnassa. Sitä mukaan kun lapsi on oppinut lukemaan, niin hän on päässyt lukevien ryhmään. Tässä ei lukevien ryhmässä on tällä hetkellä enää neljä lasta. Näin siis lapseni koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
antif4sisti kirjoitti:
ApMun lapseni taas oppi 5-vuotiaana itsekseen lukemaan. Hän kävi montessoripäiväkodin eskarin, ja piirsi siellä niitä samoja kirjaimenkuvia kuin muutkin koko vuoden.
Ap
Ei. Mutta pitäisikö. Halusin vain rehennellä.
Eikö teillä ole Wilmaa, jonka välityksellä voisit laittaa opettajalle viestiä, että lapsesi läksyt ovat liian helppoja? Samasta asiasta olisi voinut keskustella myös arviointikeskustelun yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Miten Ap lapsesi pärjää matematiikassa? Tai miten hän ilmaisee itseään kirjoittamalla? Meillä opettaja yritti koulun alussa jakaa luokan lapset kahteen pedagogisesti järkevään ryhmään. Pääasiassa ryhmät muodostettiin lukutaidon mukaan, mutta myös esim. matematiikan taidoilla oli osansa valinnassa. Sitä mukaan kun lapsi on oppinut lukemaan, niin hän on päässyt lukevien ryhmään. Tässä ei lukevien ryhmässä on tällä hetkellä enää neljä lasta. Näin siis lapseni koulussa.
Pärjää molemmissa hyvin. On itse opetellut sekä laskemista että kirjoittamista jo ennen eskaria.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole vaan hyvä, jos selviää ensimmäisistä kouluvuosista vähän helpommalla? Kyllä niitä haasteita varmasti ehtii jatkossa tulemaan enemmän kuin haluaisikaan.
No ei todellakaan ole hyvä asia. Sinulle ilmeisesti jo lukeminen tuottaa haasteita.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole Wilmaa, jonka välityksellä voisit laittaa opettajalle viestiä, että lapsesi läksyt ovat liian helppoja? Samasta asiasta olisi voinut keskustella myös arviointikeskustelun yhteydessä.
On meillä Wilma. Ja kyllä mielestäni sanoin arviointikeskustelussa syksyllä, että läksyt tuntuvat aika helpoilta lapselle, joka haluaa kovasti oppia uutta. Se ei oikeastaan ollut nyt pointti, vaan se, että en tiennyt, että tasoryhmät esim. lukemisessa ovat ihan tavallisia, ja nyt kovasti ihmetyttää, miksihän lapseni luokalla ei sellaisia ole.
Ap
Koko kouluajan on lapsiani eriytetty eri ryhmiin. Tätä on selitetty mm. sillä, että "nykyään luokkakoot ovat niin isoja". Itse olin luokassa, missä oli 32 oppilasta. Nykyään näin isoon luokkaan tarvitaan kaikenmoisia avustajia. Kun koulutehtävät tehdään "älylaitteilla", missä on netti, meteli on kuulemma korviahuumaava, kun suurin osa menee suoraan johonkin youtubeen jne. Minun lapsuudessani, ellet ollut hiljaa luokassa jouduit käytävlle ja kaikki oppivat lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On meillä Wilma. Ja kyllä mielestäni sanoin arviointikeskustelussa syksyllä, että läksyt tuntuvat aika helpoilta lapselle, joka haluaa kovasti oppia uutta. Se ei oikeastaan ollut nyt pointti, vaan se, että en tiennyt, että tasoryhmät esim. lukemisessa ovat ihan tavallisia, ja nyt kovasti ihmetyttää, miksihän lapseni luokalla ei sellaisia ole.
Ap
Itse asiassa, meillähän oli opettajan tapaaminen jo ennen kouluvuoden alkua, ja jo silloin sanoin, että toivoisin, että lapselle olisi esim. lukemisen suhteen mahdollista olla jotain hieman vaikeampaa, kun oli siinä vaiheessa jo lukenut paljon itsekseen. En kyllä yhtään muista, mitä opettaja vastasi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
antif4sisti kirjoitti:
Ap
Liittyihän tämä. Joku esitti montessoripäiväkodit ja -koulut vaihtoehtona sosialistiselle kunnalliselle kasvatukselle. Esitin oman kokemukseni, ettei sielläkään ainakaan päiväkodin puolella sen paremmin eriytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole vaan hyvä, jos selviää ensimmäisistä kouluvuosista vähän helpommalla? Kyllä niitä haasteita varmasti ehtii jatkossa tulemaan enemmän kuin haluaisikaan.
Varmasti se riippuu lapsesta. Oma lapseni on innokas oppija, joka oli tosi innoissaan kouluun menosta ja odottaa koko ajan, että tulisi jotain vaikeampaa.
Ap
odota aikaa jolloin pyritään lukioon, suosittelen alin ka yli 9 lukioon
Vierailija kirjoitti:
Koko kouluajan on lapsiani eriytetty eri ryhmiin. Tätä on selitetty mm. sillä, että "nykyään luokkakoot ovat niin isoja". Itse olin luokassa, missä oli 32 oppilasta. Nykyään näin isoon luokkaan tarvitaan kaikenmoisia avustajia. Kun koulutehtävät tehdään "älylaitteilla", missä on netti, meteli on kuulemma korviahuumaava, kun suurin osa menee suoraan johonkin youtubeen jne. Minun lapsuudessani, ellet ollut hiljaa luokassa jouduit käytävlle ja kaikki oppivat lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan.
Hienoa, jos teidän luokallanne kaikki oppivat lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan.
Minä taas edustan Suomen koulutetuinta ja ilmeisesti mensamittarilla älykkäintä vuosikertaa 1978, eivätkä kaikki luokallani suinkaan oppineet lukemaan. Esimerkiksi lukihäiriön diagnosointi oli tuohon aikaan tosi heikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
antif4sisti kirjoitti:
ApLiittyihän tämä. Joku esitti montessoripäiväkodit ja -koulut vaihtoehtona sosialistiselle kunnalliselle kasvatukselle. Esitin oman kokemukseni, ettei sielläkään ainakaan päiväkodin puolella sen paremmin eriytetty.
En silti näe, miten sinun lapsesi lukemaan oppimisesta kertova viesti liittyy aiheeseen, mutta kiva tietty, että olet ylpeä lapsestasi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti se riippuu lapsesta. Oma lapseni on innokas oppija, joka oli tosi innoissaan kouluun menosta ja odottaa koko ajan, että tulisi jotain vaikeampaa.
Apodota aikaa jolloin pyritään lukioon, suosittelen alin ka yli 9 lukioon
Mistäs sen tietää, onko ap:n lapsi enää silloin innokas tai hyvä oppija.
Olin itse juuri harjoittelussa ekaluokkalaisille avustajana.
Äidinkielessä oli kaksi ryhmää, lukutaitoiset ja lukutaidottomat.
Samat läksyt tuli kaikille, mutta lukutaitoiset tekivät eri tehtäviä tunneilla.
Mistähän syystä en voi nyt kommentoida tähän ketjuun?
Ap