Eriytetäänkö sinun ekaluokkalaisen lapsesi luokalla esim. lukijoita tasoryhmiin?
Mä oon vähän ihmetellyt, miksi ekaluokkalainen lapseni ei saa mitään tasoisiaan lukuläksyjä. Hänen lukuläksynsä ovat siis yksittäisiä sanoja. On kuitenkin osannut lukea jo muutaman vuoden ja lukee itsekseen pitkiäkin lastenromaaneja. Juttelin erään ystäväni kanssa tästä, ja hän sanoi, että hänen molempien lastensa luokalla oli lukijoille tasoryhmät, joissa annettiin sitten oman tason mukaisia läksyjä.Oma lapseni on sopeutuvainen ja tekee tunnollisesti kaikki tosi helpot läksyt, mutta välillä valittaa sitä, kun koulussa ei ole oikein haastetta. En tiedä, pitäisikö opettajalta jotenkin kysyä asiasta...
Kommentit (123)
Meillä lapset käyneet ruotsinkielistä koulua jossa käytetty 1-3 luokalla äidinkielessä oppimateriaalia ruotsista. Kyseisessä kirjasarjassa oli aina 3 eri tasoa. Eli periaatteessa kaikki lukivat samaa kirjaa, mutta riippuen lapsen tasosta oli osalla teksti hyvinkin yksinkertaista ja osalla jo huomattavasti vaativampaa. Mielestäni tämä oli todella toimiva idea. Kaikki opiskelivat samaa asiaa, mutta kirjojen vaikeustasossa oli otettu huomioon ettei kaikki ole samalla tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset käyneet ruotsinkielistä koulua jossa käytetty 1-3 luokalla äidinkielessä oppimateriaalia ruotsista. Kyseisessä kirjasarjassa oli aina 3 eri tasoa. Eli periaatteessa kaikki lukivat samaa kirjaa, mutta riippuen lapsen tasosta oli osalla teksti hyvinkin yksinkertaista ja osalla jo huomattavasti vaativampaa. Mielestäni tämä oli todella toimiva idea. Kaikki opiskelivat samaa asiaa, mutta kirjojen vaikeustasossa oli otettu huomioon ettei kaikki ole samalla tasolla.
Kuulostaa fiksulta systeemiltä!
Ap
Lapseni on nyt tokalla. Ekaluokalla oli kaksi ryhmää, joista toisessa jo sujuvasti lukevat ja toisessa lukutaidottomat. Lukutaidottomat saivat läksyksi tavuja, lukutaitoiset esim. muutaman rivin pituisen tekstin. Nyt tokalla kaikilla on samat läksyt, näin olen ymmärtänyt.
Kyllä meidän lasten koulussa on aina eriytetty. Esikoinen aloitti koulun vuonna 1995.
Koska kaikki rahat menee kaiken maailman luusereiden paapomiseen, ei riitä esimerkiksi lasten opettamiseen. Jatkossa vielä vähemmän kun ahneet pellet haluaa miljardeja lisää varastaa lapsilta.
Eihän koulussa enää nykyään juurikaan eritellä oppilaita vaan luokissa edetään tyhmimpien häiriköiden mukaan. Se aiheuttaa sen, että ne älykkäämmätkin oppilaat jäävät helposti jälkeen opiskelussa. Ainakin vielä 1990-luvulla oppilaat eroteltiin jämäkästi normaaleihin oppilaisiin ja tukea tarvitseviin. Kaikkein tyhmimmät joutuivat aivan omalle erityisluokalleen. On todella outoa, että erittäin hyväksi havaittu tapa piti muuttaa paljon huonommaksi.
Meidän ekalla lapsella oli tasoryhmät. Toisella lapsella kaikki on samassa, mutta lukuläksyjen määrä mukautetaan. Toiset saa lukea kirjaimia/tavuja, toiset lyhyen pätkän ja toiset pidemmän pätkän.
antif4sisti kirjoitti:
Suomi on sosialistinen maa. Mikset laittanur lastasi vaikkapa montessoripäiväkotiin/kouluun?????
Suomessa on yksi montessorikoulu, joka on Espoossa. Meiltä on sinne matkaa n. 400 km. Lähin montessoripäiväkoti on n. 200 km päässä, mutta miten se auttaisi tässä tilanteessa?
Ap
Joku erityisluokka? Normaaliopetuksessa ne hitaimmatkin yleensä oppivat lukemaan hiihtolomaan mennessä. Joten hitaimpienkaan lukuläksyt eivät toukokuussa ole yksittäisiä sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Eihän koulussa enää nykyään juurikaan eritellä oppilaita vaan luokissa edetään tyhmimpien häiriköiden mukaan. Se aiheuttaa sen, että ne älykkäämmätkin oppilaat jäävät helposti jälkeen opiskelussa. Ainakin vielä 1990-luvulla oppilaat eroteltiin jämäkästi normaaleihin oppilaisiin ja tukea tarvitseviin. Kaikkein tyhmimmät joutuivat aivan omalle erityisluokalleen. On todella outoa, että erittäin hyväksi havaittu tapa piti muuttaa paljon huonommaksi.
No, ainakin Helsingissä monessa koulussa kuulemma eritellään lukijat tasoryhmiin. Kuulemma tämä kuuluu myös opetussuunnitelmaan. Siksi ihmettelen, miksi ei lapseni luokalla sitä tehdä. Olen oikeastaan hieman hämmentynyt tästä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joku erityisluokka? Normaaliopetuksessa ne hitaimmatkin yleensä oppivat lukemaan hiihtolomaan mennessä. Joten hitaimpienkaan lukuläksyt eivät toukokuussa ole yksittäisiä sanoja.
Jos olisi joku erityisluokka, olisin varmasti maininnut sen aloituksessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joku erityisluokka? Normaaliopetuksessa ne hitaimmatkin yleensä oppivat lukemaan hiihtolomaan mennessä. Joten hitaimpienkaan lukuläksyt eivät toukokuussa ole yksittäisiä sanoja.
Vaihtelee kunnittain, kuinka moni koulutulokas osaa lukea. Ihan Vantaallakin kaksi kolmasosaa koulun aloittavista lukee ainakin sanoja.
Kyllä meillä oli eriytetty kolmeen ryhmään eli
ei-lukevat, vähän lukevat ja sujuvasti lukevat.
Myös matikassa näin ja myöhemmin englannissa. Nämä ryhmät koko alakoulun jos ryhmään riitti oppilaita. Ja siis tietysti oppilas vaihtoi ryhmää osaamisensa mukaan.
Eikö se ole vaan hyvä, jos selviää ensimmäisistä kouluvuosista vähän helpommalla? Kyllä niitä haasteita varmasti ehtii jatkossa tulemaan enemmän kuin haluaisikaan.
Kyllä. Kahdella ekalla luokalla oli yhteensä 40 oppilasta, jotka jaettiin kolmeen eri ryhmään "lukutuntien" ajaksi. Yksi ryhmistä luki jo, toinen melkein luki jo ja kolmas ryhmä vielä täydensi kirjainten osaamista.
Ryhmät yhdistettiin keväällä takaisin oman luokkansa lukuryhmään.
Oma lapsi oli tuossa melkein luki jo ryhmässä ja oppi lukemaan syyslomaan mennessä. Sai nopeasti kiinni aikaisemmin lukemaan oppineet ja lukutesteissä sai tuloksia taitojen olevan yli oman ikätason.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole vaan hyvä, jos selviää ensimmäisistä kouluvuosista vähän helpommalla? Kyllä niitä haasteita varmasti ehtii jatkossa tulemaan enemmän kuin haluaisikaan.
Varmasti se riippuu lapsesta. Oma lapseni on innokas oppija, joka oli tosi innoissaan kouluun menosta ja odottaa koko ajan, että tulisi jotain vaikeampaa.
Ap
Matematiikan lisätehtävävihkot ja lukukirjat lisälukemistona olivat kouluissa käytössä jo ainakin 1970-luvulla. Eli vastaus kysymykseen on kyllä. 🤠
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole vaan hyvä, jos selviää ensimmäisistä kouluvuosista vähän helpommalla? Kyllä niitä haasteita varmasti ehtii jatkossa tulemaan enemmän kuin haluaisikaan.
Kyllä minusta on aika iso tragedia, jos lapsi ei ole koko vuonna oppinut äidinkielen tunneilla oikein mitään. Ainakin yhtä iso ongelma on se, että vanhemmalle asia on valjennut vasta lukuvuoden päättymisen alla.
ylös