Aloittamassa gluteenittoman ruokavalion, kokemuksia?
Esim kuinka eri jauholaadut käyttäytyvät eri ruuissa. Paras leivontaan, edullisuus, mistä ostatte?
Kommentit (100)
Kokeilemalla oppii. Alkuun kannattaa käyttää nimenomaan gluteenittomia reseptejä. Sunnuntain vaalea jauhoseos vastaa ehkä lähimmin vehnäjauhoa. Onhan keliakia- ja allergiatestit tehty?
Perunajauho on hyvää. Lisäksi jotain tummaa ja vaaleaa gluteenitonta jauhoa ja psylliumia.
Kaupan pakastealtaasta löytyy parhaat gluteenittomat tuotteet ja niillä yksinkin pärjää. Tuoretuotteet eivät aina ole tuoreen makuisia ja jos perheessä vain yksi tarvitsee gluteenitonta, on mukavaa ottaa joka päivä sopiva määrä pakastimesta sulamaan.
Joitain hyviä mikroaterioita löytyy. Kätevintä on itse tehdä ruuat.
Itsekin olen vasta aloittanut gluteenittomalla tai noh, en ihan täysin kun 100% kauraleipää, jossa kaura on saattanut olla kosketuksissa muihin viljoihin syön. Vehnää, ruista ja ohraa en kuitenkaan enää syö. Ruista ja ohraa en toki juurikaan syönyt muutenkaan pitkään aikaan ennen vehnän jättämistäkään. Selvästi tämä vehnän jättäminen on auttanut ja mm. turvotus on vähentynyt selvästi. Joiden tuotteiden syömisestä olen luopunut kokonaan ja mieluiten sitä suosii luonnostaan laktoositonta ja gluteenitonta ruokaa. Toki kaupassa on yhä enemmän laktoosittomia ja gluteenittomia tuotteita ja moni yllättäväkin tuote on tällainen. Olen siis myös laktoositon. Toivon pystyväni jättämään leivonnaisten syömisen kokonaan ja tietysti paistopistetuotteet ovat menneet kielletyksi. Nykyään syönkin enemmän salaattia, hedelmiä,laktoositonta jugurttia ja gluteenitonta mysliä, jota muuten maistuu ihan samalle kuin tavallinen myslikin. Valitettavasti syön myös aikaisempaa enemmän makkaraa ja leikkeleitä, lähinnä possua. Syön myös paljon kanaa. En oikeastaan pidä muusta lihasta kuin possusta ja kanasta.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen vasta aloittanut gluteenittomalla tai noh, en ihan täysin kun 100% kauraleipää, jossa kaura on saattanut olla kosketuksissa muihin viljoihin syön. Vehnää, ruista ja ohraa en kuitenkaan enää syö. Ruista ja ohraa en toki juurikaan syönyt muutenkaan pitkään aikaan ennen vehnän jättämistäkään. Selvästi tämä vehnän jättäminen on auttanut ja mm. turvotus on vähentynyt selvästi. Joiden tuotteiden syömisestä olen luopunut kokonaan ja mieluiten sitä suosii luonnostaan laktoositonta ja gluteenitonta ruokaa. Toki kaupassa on yhä enemmän laktoosittomia ja gluteenittomia tuotteita ja moni yllättäväkin tuote on tällainen. Olen siis myös laktoositon. Toivon pystyväni jättämään leivonnaisten syömisen kokonaan ja tietysti paistopistetuotteet ovat menneet kielletyksi. Nykyään syönkin enemmän salaattia, hedelmiä,laktoositonta jugurttia ja gluteenitonta mysliä, jota muuten maistuu ihan samalle kuin tavallinen myslikin. Valitettavasti syön myös aikaisempaa enemmän makkaraa ja leikkeleitä, lähinnä possua. Syön myös paljon kanaa. En oikeastaan pidä muusta lihasta kuin possusta ja kanasta.
Olen myös huomannut, että uutuustuotteista tehdään entistä useammin jo oletuksena laktoosittomia ja gluteenittomiakin. Eräässä tuotteessa tavallinen korppujauho oli korvattu gluteenittomalla korppujauholla ja tämä oli ainoa vaadittu muutos, jolla tuotteesta oli saatu gluteeniton. Maku oli ihan sama kuin normaalissa tuotteessa. Gluteenittomat kalapuikot puolestaan ovat rapeampia kuin normaalit. Toki itse kalahan samalta maistuu. Mitään suolistosairautta ei ole diagnosoitu, mutta aivan selvästi tällaisesta on kohdallani kyse kun laktoosittomalle siirtyminen ja nyt gluteiinia sisältävien viljojen jättäminen pois ovat suolistovaivoihini auttaneet. Luulen, että kohdallani on kyseessä laktoosi-intoleranssi, keliakia tai ibs. Sitä tosin en ymmärrä, miksi kaikista gluteenittomista tuotteista ei tehdä automaattisesti laktoosittomiakin.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön gluteenittomasti, mutta en tarvitse siihen mitään jauhoja.
Sama. Kaikenlaisen leivän voi jättää helposti pois, jos on pakko jotain rouskuvaa syödä, voi ihan hyvin maissilastuja käyttää siihen. Oluetkaan eivät juuri oireita aiheuta, jos haluaa varman päälle pelata niin Laitilan Kukko on gluteeniton kaikissa muodoissaan.
Minä olen ollut nyt viitisen vuotta keliakian takia ruokavaliolla. Itse käytän pääsääntöisesti Pirkka jauhoseoksia, niitä on tumma ja vaalea. Tuosta vaaleasta teen pitsat, piirakat - niin makeat kuin suolaisetkin ja tummaa käytän leivän tekemiseen. Taikinat kannattaa jättää löysiksi ja nostattaa vain kerran. Kaikkia jauhoja olen tietenkin kokeillut ja niin kannattaa jokaisen tehdä. Perunajauhopohjaiset leivonnaiset tulevat edullisiksi.
Hain eilen tippaleipäreseptiä, joku kehui onnistuvan pelkällä jauhon vaihdolla, kyllä määrääkin pitää vähentää.
Huvin vuoksi gluteenittomaan ei kannata siirtyä, tulee kalliimmaksi. Täällä kyllä joku väittää , ettei tulisi, mutta silloin tietää, että ei joko katso hintoja tai ei ole gluteenittomalla ruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Moni tarvitsee, ja siksi siihen saa aivan vapaasti kysyä neuvoja.
En käytä ruokatuotteita, joihin tarvitsee jauhoa.
Jos ei ole keliakiaa tai gluteeniallergiaa, niin aika turhaa.
Toki jos käyttää paljon valkoista vehnää, niin sokeriahan se vain on, joten on hyvä syödä mieluummin täysjyvää.
Mutta siis, jos kyse on todella siitä, ettei kroppa kestä (normaali terve kroppa kestää) gluteenia niin markkinoilla on ihan todella paljon korvaavia tuotteita, jos haluaa jatkaa leivän syömistä tms. Itse en tosin ymmärrä sitä ihan täysin, että miksi leipää pitää saada, jos ei sitä kestä. Mutta tuo on vain oma ajatukseni, kukin tehköön tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
En käytä ruokatuotteita, joihin tarvitsee jauhoa.
´Minä syön parhaillaan maissikakkua, 'en tulisi' toimeen ilman viljatuotteita. En edes pidä pastasta, mutta kyllä sitäkin silloin tulee syötyä.
Ennen gluteenittomaan vaihtamista pitää sulkea pois keliakia ja vilja-allergiat. Sitten vasta voi kokeilla auttaako gluteeniton ruokavalio omiin oireisiin. Ilman sairautta tai selittämättömiä oireita ruokavalioon on ihan turha siirtyä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut nyt viitisen vuotta keliakian takia ruokavaliolla. Itse käytän pääsääntöisesti Pirkka jauhoseoksia, niitä on tumma ja vaalea. Tuosta vaaleasta teen pitsat, piirakat - niin makeat kuin suolaisetkin ja tummaa käytän leivän tekemiseen. Taikinat kannattaa jättää löysiksi ja nostattaa vain kerran. Kaikkia jauhoja olen tietenkin kokeillut ja niin kannattaa jokaisen tehdä. Perunajauhopohjaiset leivonnaiset tulevat edullisiksi.
Hain eilen tippaleipäreseptiä, joku kehui onnistuvan pelkällä jauhon vaihdolla, kyllä määrääkin pitää vähentää.
Huvin vuoksi gluteenittomaan ei kannata siirtyä, tulee kalliimmaksi. Täällä kyllä joku väittää , ettei tulisi, mutta silloin tietää, että ei joko katso hintoja tai ei ole gluteenittomalla ruokavaliolla.
Siis, eihän se tule silloin kalliimmaksi, jos ostaa vain luonnostaan gluteenitonta normaalia ruokaa eli esim. perunaa,kasviksia, vihanneksia,lihaa,kanaa, kalaa, makkaraa, leikkeleitä, juustoa, salaattia, hedelmiä, samalla kertaa laktoosittomia, gluteenittomia ja vegaanisia Taffelin sipsejä (löytyy useita) ja muita vastaavia herkkuja jne. Mutta siis erikoistuotteet eli erikseen gluteenittomiksi tehdyt ovat kyllä normituotetta kalliimpia. Kuitenkin yhä enemmän tuotteita tunnutaan tekevän jo perusoletuksena automaattisesti laktoosittomiksi ja gluteenittomiksi, vaikka ihan normituotteena normituotteen hinnalla myydäänkin. Vaikka nykyään tuotteissa onkin entistä paremmin merkintä laktoosittomuudesta, gluteenittomuudesta ja vegaanisuudestakin ei kaikissa tällaisissa tuotteissa merkintää välttämättä ole, joten tuoteselosteen saattaa hyvinkin usein joutua lukemaan. Dominot on muutettu vegaanisiksi ja siis samalla myös laktoosittomiksi. Valmistaja voisi kuitenkin kehitellä noista myös gluteenittoman version.
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomasti voi aivan hyvin syödä ilman noita "tuotteita" Vaikka huvin vuoksi eikä ole yhtään kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen gluteenittomaan vaihtamista pitää sulkea pois keliakia ja vilja-allergiat. Sitten vasta voi kokeilla auttaako gluteeniton ruokavalio omiin oireisiin. Ilman sairautta tai selittämättömiä oireita ruokavalioon on ihan turha siirtyä.
Höpö höpö, kyllä gluteenittomasi voi syödä ilman minkäänlaista diagnoosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, mutta ei kannata. Keliaakikon on pakko olla paljon tarkempi kuin huvikseen gluteenittoman, siksi tarvitaan diagnoosi ennen ruokavaliomuutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, mutta ei kannata. Keliaakikon on pakko olla paljon tarkempi kuin huvikseen gluteenittoman, siksi tarvitaan diagnoosi ennen ruokavaliomuutosta.
Mikä sinä olet määrittelemään toisten syömisten kannattavuutta?
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sitä sanotaan, mutta kun hoitona tuossa on kuitenkin se ruokavalio ja itse ilman diagnoosia huomaa jonkun tuotteen poisjättämisen auttavan omiin suolistovaivoihinsa niin mihin sitä virallista diagnoosia oikein tarvitsee.lisäksi onhan niitä älyttömämpiä ruokavalioita kuin gluteiinin väittely. Oikeastihan kukaan ei tarvitse gluteiinia tai laktoosia mihinkään. En itsekään kannata jotain ruokavaliota nirsoilun tai huvin vuoksi,mutta kun selvästi kaikkea en pysty syömään suolistovaivojen vuoksi niin miksi niitä pitäisi väkisin syödä vain kun ei ole virallista diagnoosia. Mielelläni esim. suklaata ja monia vehnää sisältäviä tuotteita kyllä ihan oikeasti söisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinä olet määrittelemään toisten syömisten kannattavuutta?
Kyllähän sen nyt järkikin sanoo. Esimerkiksi ravintolaruokailussa sillä on suuri merkitys, onko keliakia vai ei, ts. voiko syödä mitä vain luonnostaan gluteenittomista aineksista tehtyä, vai onko huolehdittava kontaminaatiosta.