Miksi pelotellaan, että passia hakiessa pitää poliisiasemalla todistaa henkilöllisyys voimassa olevalla passilla ja ajokortti ei käy?
Mulle tokaisi henkilö tiskin takana vain että "nimi" ja löi sitten passin kouraan.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllähän se menee muissakin asioissa sillä tavalla, että kun sinä Sirpa siellä Peräseinäjoella saat hoidettua asiasi jollain tapaa, niin se todistaa, että kaikilla muilla sujuu kaikki asiat kaikkialla muualla samalla tavalla.
No itse asiassa, Pera hyvä, juuri passin haku on niin tarkkaan säädettyä että sen kuuluisi toimia samalla tavalla kaikilla poliisiasemilla, oli sitten Peräseinäjoki tai Porvoo.
Mutta ap on kyllä sikäli väärässä että passin saa nimenomaan poliisiasemalta ilman henkkareita.
En itse käsitä miksi ajokortti ei voi olla henkilöllisyystodistus. Siinä on kaikki tarvittavat tiedot sen on poliisilta saatu. Miten muuten poliisit tietävät että juuri sinulla on ajo oikeus jos kortilla ei pysty todistamaan henkilöllisyyttään? Onko joitakin pysäytetty ja pyydetty ajokortin lisäksi vielä henkilökortti yms?
Vierailija kirjoitti:
KYLLÄ pitää olla voimassa oleva passi tai henkilöllisyystodistus,
Ajokortti Ei käy!
Itse hain henkilökorttia minun henkilöllisyyden todisti Henkilö, jolla Oli Voimassa oleva henkilö kortti.
Muuten ei saa ei ole pelottelua,
Eli voit , ottaa jonkun henkilön mukaan, jolla on jompi kumpi Voimassa oleva,
teette valtakirjat, jolla hakea noutopisteestä Uusi passi.
Hän todistamassa henkilöllisyyden näin se on !
kun joku menee kaverinsa kanssa poliisiasemalle, niin mistä poliisi voi tietää että passinhakijan kaveri puhu totta siitä että kuka on kyseessä.
Minulta vaadittiin syntymätodistus kun ei ollut ennestään passia/henkilökorttia. Kävin hakemassa 22.4.2022. Nyt on sitten ollut hirveä vaiva saada syntymätodistus.
Latvian passittomat rikollisia kirjoitti:
Kaikilla on passi.Sen saa jo lapset.Elukatkin on tatuoitu ja sirutettu.Ne vanhaksi menneet passit mukaan ja se ajokortti.Kun saat uuden voit leikata vanhan passin palasiksi.Turhaa on jonottaa poliisissa kun voi varata ajan netissä.Vanhat ihmiset ei osaa nettiä tai ei ole älypuhelimia.Te joilla on joku muu kotimaa teillä on konsulaatti joka hoitaa teidän asioita.
Ai passi jotenkin maagisesti ilmaantuu lapsellekin? Kas kun moni ei sitä hae, jos perhe ei ole aikeissa matkustaa ulkomaille. Mä sain ekan passini 18-vuotiaana, kun itse hain. Mun 3v lapsella ei vieläkään oke passia, koska ei olla matkusteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan poliisiasemalla EI tarvitse mutta jos tilaa passin vaikka R-kioskille niin sitten pitää olla henkkari.
Miten niin ei tarvii? Onko poliisiasemalla jokin automaattitunnistus? Mä voin sit hakee sun passin itselleni vai?
Poliisilaitoksella suoritettavaa tunnistusta varten tarvitaan voimassa oleva passi tai henkilökortti. Mikäli hakijalla ei ole esittää voimassa olevaa passia tai henkilökorttia, henkilöllisyys pyritään selvittämään muutoin.
Muutoin on sormenjäljet tai turvakysymykset. Tai sit se, että olet poliisille ennestään tuttu eikä voi erehtyä.
Tässä puhuttiin valmiin passin hakemisesta. Eihän ärrällä mitään passihakemuksia tehdä 😉
Vierailija kirjoitti:
on jo ollut aika pitkään sellainen juttu että passia hakiessa pitää antaa sormenjälki. olisi sellainen teoreettinen kysymys että kun entinen passi on vanhentunut ja mahdollisesti itse leikelty, voisiko poliisiasemalla tunnistautua sormenjäljellä, niin ei tarvitse kysellä sukulaisten tietoja.
No niinpä, eiköhän tuo noin toimisi esim siinä tapauksessa, että henkilöltä varastetaan kaikki henkilöllisyystodistukset.
Vierailija kirjoitti:
KYLLÄ pitää olla voimassa oleva passi tai henkilöllisyystodistus,
Ajokortti Ei käy!
Itse hain henkilökorttia minun henkilöllisyyden todisti Henkilö, jolla Oli Voimassa oleva henkilö kortti.
Muuten ei saa ei ole pelottelua,
Eli voit , ottaa jonkun henkilön mukaan, jolla on jompi kumpi Voimassa oleva,
teette valtakirjat, jolla hakea noutopisteestä Uusi passi.
Hän todistamassa henkilöllisyyden näin se on !
Mitä jos lukisit Poliisin ohjeet? Henkilöllisyys voidaan todeta muutenkin, esim. esitetään sarja kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Latvian passittomat rikollisia kirjoitti:
Kaikilla on passi.Sen saa jo lapset.Elukatkin on tatuoitu ja sirutettu.Ne vanhaksi menneet passit mukaan ja se ajokortti.Kun saat uuden voit leikata vanhan passin palasiksi.Turhaa on jonottaa poliisissa kun voi varata ajan netissä.Vanhat ihmiset ei osaa nettiä tai ei ole älypuhelimia.Te joilla on joku muu kotimaa teillä on konsulaatti joka hoitaa teidän asioita.
Ai passi jotenkin maagisesti ilmaantuu lapsellekin? Kas kun moni ei sitä hae, jos perhe ei ole aikeissa matkustaa ulkomaille. Mä sain ekan passini 18-vuotiaana, kun itse hain. Mun 3v lapsella ei vieläkään oke passia, koska ei olla matkusteltu.
Niin harva lapsi sitä passia tarttee muuhun kuin matkusteluun. Minulla ja sisaruksillani oli vain kuvaton Kela-kortti henkkarina siihen saakka, kun saimme ajokortin. Ei ollut perheellä varaa matkustella.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan poliisiasemalla EI tarvitse mutta jos tilaa passin vaikka R-kioskille niin sitten pitää olla henkkari.
Kirjottaa valtakirjan toiselle henkilölle, jolla on passi. Näin me hoidettiin.
Vierailija kirjoitti:
Minulta vaadittiin syntymätodistus kun ei ollut ennestään passia/henkilökorttia. Kävin hakemassa 22.4.2022. Nyt on sitten ollut hirveä vaiva saada syntymätodistus.
Ei Suomessa käytetä syntymätodistuksia. Tatkoitatko virkatodistusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki mutta suoraan poliisiasemalta saa ilman henkkareita ja ilman valtakirjoja. Siellä katsotaan sitä passia. R-kioskin työntekijä taas ei saa sitä lähetystä avata ja käyttää passia tunnistamiseen.
Peräseinäjoella ei ole poliisiasemaa ollut varmaan vuosikymmeniin ja se on kuulunut Seinäjokeen jo pitkään. Sen sijaan pankkiasiat pystyy sinne kyllä hoitamaan helposti kun pankkitäti tuntee sun äänen ja kaikki hoituu mistäpäin maailmaa vaan. Jotain etuja pikkupaikkakuntien kaikki tuntee kaikki -systeemissä on :)
Vierailija kirjoitti:
Itse hain passin niin, että minulla oli vanha ajokortti, ei muuta henkilöllisyystodistusta.
Poliisiasemalla hakemuksen tehdessäni kysyttiin mm. vanhempien sekä sisarusteni nimet, syntymäajat ja kuolinajat, puolisoni nimi ja syntymäaika, meidän hääpäivä, lasten nimet, jne. Aika paljon tehtiin kaikkia kysymyksiä.
Sen jälkeen poliisi sanoi, että "voit hakea passin R-kioskilta, mutta sinun pitää todistaa henkilöllisyytesi. Ajokortti ei kelpaa". Hän ohjeisti, että voin tehdä valtakirjan ihmiselle, jolla on voimassaoleva passi. Näin toimin ja sain passin.
Tämä on ihmeellistä! Itse et saa passia R-kioskilta, vaikka sinulla on lompakollinen ajokortteja, kelakortteja, pankkikortteja ja vaikka mitä.
Sitten sinne tulee Sepi, jolla on ruttuinen lappu johon on tuherrettu joku puumerkki ja R-Kioskin täti antaa sinun passisi Sepille.
Joku tässä asiassa on pielessä.
minulle tuli hyvä ajatus. pankeissa ja joissain muissa paikoissa pitää olla virallinen henkilöllisyystodistus. voisiko järjestelmää kehittää niin että paikkoihin tulisi sormenjälkien lukija joka olisi yhteydessä polisin tietokantoihin. kun asiakkaat tunnistettaisiin sormenjäljellä, niin ei tarvitse mitään papereita kantaa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä jakelen ihmisten passeja poliisissa, niin vertaan passissa olevaa kuvaa passin kyselijän naamaan ja kysyn muutenkin pari tunnistuskyssäriä. Eikö ole ihmeellinen maailma.
Miksi vi*ussa sitten selitetään, että pitää olla henkkarit että saa sen passin ulos?!
Kuka selittää ja missä?
-eri
Rahastus on kaiken takana. -Tunnistaakohan poliisin vanha tuttu kyseellisen tunnistettavan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei tarvii? Onko poliisiasemalla jokin automaattitunnistus? Mä voin sit hakee sun passin itselleni vai?
Poliisilaitoksella suoritettavaa tunnistusta varten tarvitaan voimassa oleva passi tai henkilökortti. Mikäli hakijalla ei ole esittää voimassa olevaa passia tai henkilökorttia, henkilöllisyys pyritään selvittämään muutoin.
Muutoin on sormenjäljet tai turvakysymykset. Tai sit se, että olet poliisille ennestään tuttu eikä voi erehtyä.Tässä puhuttiin valmiin passin hakemisesta. Eihän ärrällä mitään passihakemuksia tehdä 😉
Miten ärrä liittyy siihen pitääkö poliisiasemalla tunnistautua passia hakiessa? Kyllä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki mutta suoraan poliisiasemalta saa ilman henkkareita ja ilman valtakirjoja. Siellä katsotaan sitä passia. R-kioskin työntekijä taas ei saa sitä lähetystä avata ja käyttää passia tunnistamiseen.
No ei saa. Jos saa, se henkilöllisyys on tarkistettu passihakemusta tehdessä.
Suomessa tyyliin jos vanhuksen passi vanhentunut puoli vuotta sitten ei saa henkilökorttia vaan sitten lasten matkojen takaa on tultava lunastamaan.
on jo ollut aika pitkään sellainen juttu että passia hakiessa pitää antaa sormenjälki. olisi sellainen teoreettinen kysymys että kun entinen passi on vanhentunut ja mahdollisesti itse leikelty, voisiko poliisiasemalla tunnistautua sormenjäljellä, niin ei tarvitse kysellä sukulaisten tietoja.