Miksi pelotellaan, että passia hakiessa pitää poliisiasemalla todistaa henkilöllisyys voimassa olevalla passilla ja ajokortti ei käy?
Mulle tokaisi henkilö tiskin takana vain että "nimi" ja löi sitten passin kouraan.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tyyliin jos vanhuksen passi vanhentunut puoli vuotta sitten ei saa henkilökorttia vaan sitten lasten matkojen takaa on tultava lunastamaan.
Eihän toki. Missään ei sanota, että lasten tulee olla paikalla.
Vanhus menee poliisiasemalle. Hänelle esitetään kysymyksiä, joilla hänen henkilöllisyytensä todennetaan. Vanhus voi pyytää lähettämään passin vaikkapa R-kioskille. Joku vanhuksen tuttava, jolla on voimassaoleva passi voi valtakirjalla käydä hakemassa sen passin.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan poliisiasemalla EI tarvitse mutta jos tilaa passin vaikka R-kioskille niin sitten pitää olla henkkari.
Anna valtakirja passilliselle kaverille noutaa sun passi sieltä R-kioskilta. Esim. jos puolisolla on voimassaoleva passi, niin hän hakee valtakirjalla sinun passisi kioskilta. Homma ratkaistu.
Tässä nyt sekoitetaan kaksi asiaa. Passin hakeminen merkityksessä anomus ja valmiin passin hakeminen eli nouto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hain passin niin, että minulla oli vanha ajokortti, ei muuta henkilöllisyystodistusta.
Poliisiasemalla hakemuksen tehdessäni kysyttiin mm. vanhempien sekä sisarusteni nimet, syntymäajat ja kuolinajat, puolisoni nimi ja syntymäaika, meidän hääpäivä, lasten nimet, jne. Aika paljon tehtiin kaikkia kysymyksiä.
Sen jälkeen poliisi sanoi, että "voit hakea passin R-kioskilta, mutta sinun pitää todistaa henkilöllisyytesi. Ajokortti ei kelpaa". Hän ohjeisti, että voin tehdä valtakirjan ihmiselle, jolla on voimassaoleva passi. Näin toimin ja sain passin.Tämä on ihmeellistä! Itse et saa passia R-kioskilta, vaikka sinulla on lompakollinen ajokortteja, kelakortteja, pankkikortteja ja vaikka mitä.
Sitten sinne tulee Sepi, jolla on ruttuinen lappu johon on tuherrettu joku puumerkki ja R-Kioskin täti antaa sinun passisi Sepille.
Joku tässä asiassa on pielessä.Etkö ymmärtänyt? Sillä Sepillä on passi. Hän tunnistautuu sillä R-kioskin myyjälle.
No kyllä minä sen tiedän että Sepi tunnistautuu passillaan.
Suurempi mahdollisuus tässä on passin joutumisella vääriin käsiin.
Muutenkin tämä tunnistautumismenettelyjen vaikeuttaminen on melkoista byrokratiaa!
Jo että sai 15-vuotiaalle pankkikortin, piti hankkia passi. Ei riittänyt että minä, pankin tuttu olin lapsen kanssa hakemassa ja kyseisellä lapsella tili pankissa, kelakortti.
Piti hankkia passi ja käydä poliisiasemalla 150 km päässä, kyllä, ei sitä passia niin vain haetakaan.
Kuukausien jonot nykyään ja 120000 asukkaan kaupungissa on ilmeisesti vain yksi osa-aikainen passivirkailija ja sekin on töissä vain karkauspäivisin klo 11-11:15 ja jos sattuu olemaan tiistai ja täysikuu.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt sekoitetaan kaksi asiaa. Passin hakeminen merkityksessä anomus ja valmiin passin hakeminen eli nouto.
Jep, sen passihakemuksenhan voi tehdä netissä, ja systeemi sitten kertoo tarvitseeko asioida poliisiasemalla vai ei. Oletettavasti jos vanha passi yli 6kk sitten vanhentunut niin pitää mennä paikan päälle vastaamaan niihin kysymyksiin.
Viimeksi kyllä (ehkä 10v sitten?) lähetin vaan valokuvat poliisiasemalle, menin paikan päälle, vastasin kysymyksiin ja sain sieltä passin suoraan käteen. Aika nihkeää jos nykyään pitää sitten kuitenkin lähettää joku tuttu ärrälle valtakirjan kanssa vaikka on poliisiasemalla jo tunnistautunut.
Vierailija kirjoitti:
Aika monella ei edes ole mitään muuta kuin ajokortti henkilötodistuksena ennen ekan passin hankintaa.
Sika moni saa ekan passin reilusti alaikäisenä eikä omista ajokorttia. Itse hain aikuisena ekan uuden passin vanhalla passilla ja niin on tehnyt lähes kaikki jotka tunnen, kun kaikilla on ollut passi lapsesta asti.
Jos sinulla on voimassa oleva passi sinun ei tarvitse tunnustautuu ollenkaan vaan voit noutaa passi R-kiskalta.
Tunnistautuessa poliisiasemalla täytyy antaa biotunniste vähintään.
Mulla oli mennyt passi ja henkilökortti vanhaksi kun hain viimeksi passia. Mun äiti tuli mun mukaan (oltiin oltu muutenkin kaupungilla. Olin silloin kuitenkin ihan aikuinen, 26v).
Virkailija tunnisti mut seuraavalla tavalla:
Äiti näytti oman ajokorttinsa ja sanoi, että mä olen hänen tyttärensä. Sen jälkeen virkailija kysyi multa: kerro kaikki osoitteesi missä olet elämässäsi asunut (niitä oli 4).
Ja se oli sillä selvä :D
Kyllä viranomaisilla on meistä valtavasi tietoa , sitä moni ei tiedä tai ei halua tietää. Jos on oikeasti tarvetta tiedolle viranomaislat voimyös kysyä jotain vaikka seurusteiukumpanistaan. tai ex.puolisostaan. Onko elossa tai onko naimisissa, tai muuta mikä ei liity salassapitoasiaan. Jos epäilee valehteleva koulutustaan voi opplaitokseen soittaa.Eräs sanoi minä vuonna ja minkä korkeakoiulu oli kyseessä..Mutta ei ollutkaan koskaan ollut edes kirjoila siellä, mitä jo epäilimme., Hänellä oli nyös keksittu lapsuus, nimi vaihdettu.Työpaikan sai supliikilla.
Suomessa on niin pienet piirit ettei kovin kauan voi esiintyä toisena. Miljoonakaupungeissa on sitten eri asia. Joku haistaa nopeasti feikkamisen. varsinkin jos on samaa ikäluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan poliisiasemalla EI tarvitse mutta jos tilaa passin vaikka R-kioskille niin sitten pitää olla henkkari.
Miten niin ei tarvii? Onko poliisiasemalla jokin automaattitunnistus? Mä voin sit hakee sun passin itselleni vai?
Poliisilaitoksella suoritettavaa tunnistusta varten tarvitaan voimassa oleva passi tai henkilökortti. Mikäli hakijalla ei ole esittää voimassa olevaa passia tai henkilökorttia, henkilöllisyys pyritään selvittämään muutoin.
Muutoin on sormenjäljet tai turvakysymykset. Tai sit se, että olet poliisille ennestään tuttu eikä voi erehtyä.
En usko, että pitää olla voimassa oleva. Itse hain R-kioskilta passini 6 kk vanhalla passilla. Kysyin kuinka vanhalla sen vielä saa. Myyjä epäili, että 12 kk sitten vanhaksi mennyt olisi ok. Ei siis sanonut mitään varmaa faktaa vaan oman käytäntönsä.
Ajokortti ei ole virallinen henkilöllisyystodistus.
Minä vein v. 2000 henkilökortin ja v. 1999 passin kun viime vuonna hain uuden passin. Uusin edellinen passi vuodelta 2013 on kadonnut jäljettömiin.
Minulta kysyttiin kaikki osoitteet missä elämäni aikana olen asunut ja siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Latvian passittomat rikollisia kirjoitti:
Kaikilla on passi.Sen saa jo lapset.Elukatkin on tatuoitu ja sirutettu.Ne vanhaksi menneet passit mukaan ja se ajokortti.Kun saat uuden voit leikata vanhan passin palasiksi.Turhaa on jonottaa poliisissa kun voi varata ajan netissä.Vanhat ihmiset ei osaa nettiä tai ei ole älypuhelimia.Te joilla on joku muu kotimaa teillä on konsulaatti joka hoitaa teidän asioita.
Ai passi jotenkin maagisesti ilmaantuu lapsellekin? Kas kun moni ei sitä hae, jos perhe ei ole aikeissa matkustaa ulkomaille. Mä sain ekan passini 18-vuotiaana, kun itse hain. Mun 3v lapsella ei vieläkään oke passia, koska ei olla matkusteltu.
Niin harva lapsi sitä passia tarttee muuhun kuin matkusteluun. Minulla ja sisaruksillani oli vain kuvaton Kela-kortti henkkarina siihen saakka, kun saimme ajokortin. Ei ollut perheellä varaa matkustella.
Eihän se kuvaton kelakortti ole oikein mihinkään kelvannut? Eikös se ajokortti kuitenkin vaadi jonkun henkilöllisyystodistuksen..
Mummoni haki he kilö kortin ilman mitään henkilötodistista. Poliisilaitoksella häneltä Kysyttiin sukutausta ja asuinpaikat suurinpiirtein koko elämän ajalta. Pa kista hn oli saanut nostetyia rahaa siihen asti pärstäkertoimella. Eli hänet tunnistettiin siellä. Mutta vanhat virkailijat jäi eläkkeelle, niin piti hankkia henkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, sen passihakemuksenhan voi tehdä netissä, ja systeemi sitten kertoo tarvitseeko asioida poliisiasemalla vai ei. Oletettavasti jos vanha passi yli 6kk sitten vanhentunut niin pitää mennä paikan päälle vastaamaan niihin kysymyksiin.
Viimeksi kyllä (ehkä 10v sitten?) lähetin vaan valokuvat poliisiasemalle, menin paikan päälle, vastasin kysymyksiin ja sain sieltä passin suoraan käteen. Aika nihkeää jos nykyään pitää sitten kuitenkin lähettää joku tuttu ärrälle valtakirjan kanssa vaikka on poliisiasemalla jo tunnistautunut.
Muostelisin että 12 kk vanhaksi mennyt passi käy. Itse hain sen rajan sisällä ja passini oli yli 6 kk vanha.
Ap on jo poliisin vanha tuttu, siksi.
Kahdesti ole uuden passin käynyt hakemassa ilman voimassa olevaa henkilöllisyystodistusta. Ekalla kerralla esittivät kysymyksiä. Jälkimmäisellä kerralla vilkaisivat vain, että passissa on hakijansa näköinen kuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tyyliin jos vanhuksen passi vanhentunut puoli vuotta sitten ei saa henkilökorttia vaan sitten lasten matkojen takaa on tultava lunastamaan.
Eihän toki. Missään ei sanota, että lasten tulee olla paikalla.
Vanhus menee poliisiasemalle. Hänelle esitetään kysymyksiä, joilla hänen henkilöllisyytensä todennetaan. Vanhus voi pyytää lähettämään passin vaikkapa R-kioskille. Joku vanhuksen tuttava, jolla on voimassaoleva passi voi valtakirjalla käydä hakemassa sen passin.
Henkilökortiton vanhus hakee passin (tms) poliisilaitokselta, jotka selvittää henkilöllisyyden ilman dokumentteja. Valmiin passin hän hakee myös poliisilaitokselta, niin ei tarvitse valtuuttaa ketään, vaan voi hoitaa asian itse.
Ja näissä max12 kk vanha passi tai henkilökortti käy.
Tulin äskettäin tunnistautumasta poliisiasemalta uudesta passihakemuksesta. Sain lapun mukaani (jossa valtakirja toisella puolella) ja tämän poliisiaseman lapun mukaan "Ota mukaasi voimassa oleva suomalainen henkilökortti tai voimassa oleva passi. Tunnistus voidaan tarvittaessa tehdä vähän aikaa sitten vanhentuneesta Suomen viranomaisten myöntämästä passista tai henkilökortista, jos sinut voidaan lupa-asiakirjan kuvasta luotettavasti tunnistaa".
Vanhentunut passi siis tarvittaessa käy uutta passia noudettaessa.
Etkö ymmärtänyt? Sillä Sepillä on passi. Hän tunnistautuu sillä R-kioskin myyjälle.