Vanhusten piikana
Meillä appivanhemmat asuu naapurissa ja he ovat jo siinä kunnossa, että mieheni kanssa joudutaan hoitamaan kauppakäynnit ym asiat heidän puolestaan.Tajusin juuri ettei koskaan ole kysyneet kuinka korvata meille tämä apu, mutta se nyt sinänsä ei ole tarpeen ja jos edes kiitoksen joskus saisi, riittäisi.Anoppi on ikävä ihminen eikä tule toimeen kenenkään kanssa ja minutkin vuosikausia haukkunut kaikille eli kivahan tälläistä on passata ilmaiseksi.Minut on testamentissa kirjattu ulos ja mieheni myös saa vain lakiosan, käytännössä omaisuus on kiinteistö ja se menee toiselle sisarukselle.Eli me palvellaan ilmaiseksi ja nyt alkaa tuntua ettei jaksa edes omia asioita hoitaa, niin piti avautua tänne jos vaikka helpottaa.
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo testamenttiasia on ihan oma lukunsa. Miksi sellainen on tehty suosimaan yhtä sisarusta?
Toinen asia onkin se, miksi muut sisarukset eivät auta? Eivät he 24/7 töissä ole. Jospa tekisit niin, että pyydät heidät kaikki paikalle yhtä aikaa, ja kerrot nämä asiat heille. Ja että heidän on ruvettava ottamaan vastuuta vanhempiensa hoidosta. Se suosikkisisarus voi sitten kertoa vanhemmilleen, että asioihin tulee muutos.
Niille appivanhemmille voi myös sanoa takaisin. Jos heille ei mikään muu apu kelpaa, kuin sinun, niin ei se todellista tarvetta silloin ole, vaan vallankäyttöä.Sisarukset asuu toisella puolen Suomea eli tuskin kauppaan tulevat käymään.
Huoh... Jospa he kävisivät vierailulla viikonloppuisin vuorotellen, jolloin tekisivät siivoukset, kaupassakäynnit yms? Vai käyvätkö ollenkaan?
Ratkaisuja on annettu, nyt vaan valitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te palvelette?
Miksi ei?
Jättäisitkö sinä läheisesi hätää kärsimään?
Kärsimään? He kai ovat vapaita muuttamaan paikkaan jossa saa esim. kauppapalvelut kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on saatavilla kaikille vanhuksille kodin hoito palvelut! Ostopalveluna siivous. Kauppa kassi. Mitä kodinhoitajat tekee käy vanhuksen luonna,jakaa lääkeet. 1 kerta viikossa kylvettää. Tarivtaessa vie roskat,jos vanhus ei kykene itse viemän. Tuo apteekista lääkeet ,tena vaipat vanhuksen laskuun. Kuin on saatavilla ranneke ja siihen laite .Napia painaa rannekessa ja laitesta vastatan heti. Tosin kaikki maksaa. Mutta vanhuksen rahoista kyse. Ei sitä jääkö perintöä! Lisäksi on 1 kerta viikko toiminta kerho. Johon voi hakeutua sosialiviraston kautta .vanhuspuolen yksiköstä saa kaiki nevot ja apu. Hakevat koti ja tuovat tosin se maksaa. Alkava dementia ja alzmer. Vanhus nimenoman naiset. Akresivisia,pahan puhujia, Kuuluu tautin.Lääktyksellä saadaan kurin.Joten käytäkää vanhuksien rahat vanhuksin.Eikä ajatellen perintöä! Jos vanhuksella ei rahaa,saadan raha sosiaaliviraston kautta anoten .ei kelasta!Moni valitaa ilmasiksi autaa,Mutta salaa nostaa omaishoitajan tuet. Ne eivät omaiselle ole tulosidonnaisia.Kukan ei tarksta käykö joku oikeasti vanhuksen luona.Vai nostaako vain rahat.Käytäen apuna hyvä sydämelisiä sukulaisia ystäviä ilmastyössä
Utopia on se paikka, jossa noin loistavasti on vanhusten asiat hoidossa. Ei Suomessa, eikä ensinkään maaseudulla. Nappia painamalla apu tulee vain silloin, kun ollaan jo valmiiksi palveluasunnossa.
Kodinhoitajia ei ole enää olemassa. On vain pikaisesti asunnossa pistäytyviä kotipalvelun työntekijöitä, joiden toimenkuvaan ei kuulu roskapussin kantaminen, siivous eikä muut kotityöt. Ei eläkeläisellä ole paljonkaan varaa ostaa ruokaa ja lääkkeitä, jos pitää maksaa niiden kuljetuksesta.
Siksi on niin helppo käyttää hyväksi liian kilttejä ja nöyriä läheisiä.Onko vanhuksen pakko asua maaseudulla?
Ja kyllä yksityisiä kodinhoitajia on olemassa. Palveluista saa myös kotitalousvähennyksen.Jos vanhus asuu maaseudulla omassa talossa ja ei pääse palvelutaloon, niin harvalla riittää rahat vuokrata asunto kaupungista. Eikä niitä mummojen mökkejä saa välttämättä maalta myytyä.
Raha on näissä monesti syy miksi kituutetaan mökissä maalla ilman palveluja.
Asumistukea saa jos se mummonmökki ei sovellu enää mummon asunnoksi.
Yleisin syy kituuttamiseen on se että kotoa ei vain haluta lähteä. Se on kyllä useinkin ihan oma valinta ja jos se tarkoittaa kituuttamista niin sitten tarkoittaa. Muitakin vaihtoehtoja on olemassa.
Mitä menetätte jos lakkaatte passaamasta? Ilkeily loppuu eikä perintöäkään ole tulossa lakiosaa enempää, joten poikki vaan tuollainen.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta jos asutte paikassa, missä on kaupoilla (Citymarket tai Prisma) kotiinkuljetus, niin ratkaisu on helppo. Teette appivanhempienne kanssa yhden kerran tilauspohjan, lisäätte heidän tietonsa ja maksukortin tiedot. Sitten vaan tilaatte 1-2 kertaa viikossa. Menee muutamalla hiiren klikkauksella. Mä opetin 3 vuotta sitten silloin 89-vuotiaan isäni tilaamaan itse Cittarista ja sen jälkeen mun ei ole tarvinnut enää kantaa heille heidän ostoksiaan. Mutta isällä siis toimi järki sen verran, että osaa itse tilata, kun yhden kerran neuvoin. Jos appivanhemmillasi ei enää toimi, niin sitten tosiaan perusviikkolista ja tilaatte sen. Ei tarvitse hakea kaupasta eikä viedä heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo testamenttiasia on ihan oma lukunsa. Miksi sellainen on tehty suosimaan yhtä sisarusta?
Toinen asia onkin se, miksi muut sisarukset eivät auta? Eivät he 24/7 töissä ole. Jospa tekisit niin, että pyydät heidät kaikki paikalle yhtä aikaa, ja kerrot nämä asiat heille. Ja että heidän on ruvettava ottamaan vastuuta vanhempiensa hoidosta. Se suosikkisisarus voi sitten kertoa vanhemmilleen, että asioihin tulee muutos.
Niille appivanhemmille voi myös sanoa takaisin. Jos heille ei mikään muu apu kelpaa, kuin sinun, niin ei se todellista tarvetta silloin ole, vaan vallankäyttöä.Sisarukset asuu toisella puolen Suomea eli tuskin kauppaan tulevat käymään.
Huoh... Jospa he kävisivät vierailulla viikonloppuisin vuorotellen, jolloin tekisivät siivoukset, kaupassakäynnit yms? Vai käyvätkö ollenkaan?
Ratkaisuja on annettu, nyt vaan valitsemaan.
Eivät käy kuin kerran vuoteen kesälomalla.
Näistä tarjotuista ratkaisuista ei kyllä ole paljon mistä valita.
Sanotte että se sisarus hoitaa tästä eteenpäin jolle rahatkin kuoleman jälkeen menee, ett äreilu peli pitää olla. Sitten ette enää auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisuja on annettu, nyt vaan valitsemaan.Eivät käy kuin kerran vuoteen kesälomalla.
Näistä tarjotuista ratkaisuista ei kyllä ole paljon mistä valita.
Onko sinulla parempia takataskussa?
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta jos asutte paikassa, missä on kaupoilla (Citymarket tai Prisma) kotiinkuljetus, niin ratkaisu on helppo. Teette appivanhempienne kanssa yhden kerran tilauspohjan, lisäätte heidän tietonsa ja maksukortin tiedot. Sitten vaan tilaatte 1-2 kertaa viikossa. Menee muutamalla hiiren klikkauksella. Mä opetin 3 vuotta sitten silloin 89-vuotiaan isäni tilaamaan itse Cittarista ja sen jälkeen mun ei ole tarvinnut enää kantaa heille heidän ostoksiaan. Mutta isällä siis toimi järki sen verran, että osaa itse tilata, kun yhden kerran neuvoin. Jos appivanhemmillasi ei enää toimi, niin sitten tosiaan perusviikkolista ja tilaatte sen. Ei tarvitse hakea kaupasta eikä viedä heille.
Tätä olen ehdottanut, että voin noutaakin ne kaupasta, mutta eivät halua maksaa sitä keräilymaksuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisuja on annettu, nyt vaan valitsemaan.Eivät käy kuin kerran vuoteen kesälomalla.
Näistä tarjotuista ratkaisuista ei kyllä ole paljon mistä valita.Onko sinulla parempia takataskussa?
Sehän tässä onkin ongelma, kun ei ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen ehdottanut, että voin noutaakin ne kaupasta, mutta eivät halua maksaa sitä keräilymaksuakaan.
Sitten kerrot että valitettavaa mutta te ette enää kauppa asioita hoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä tarjotuista ratkaisuista ei kyllä ole paljon mistä valita.Onko sinulla parempia takataskussa?
Minusta paras vaihtoehto että ette edes yritä ratkasita asiaa. Lopetatte palvelun. Jos tarpeen vanhuspalvelun numeron voit heille etsiä sieltä joku tulee sitten tekemään palvelutarpeenarviointi käynnin.
En lukenut kaikkia vastauksia mutta sain käsityksen että valituksestasi huolimatta et ole valmis lopettamaan auttamista. Minä sanoisin appivanhemmille suoraan että auttamisesta koituu teille kuluja, ovatko valmiit korvaamaan ne. Jos eivät niin ehdottaisin muuta ratkaisua, hankkisivat avun muualta. Toki ne on miehesi vanhemmat joten voit vain omalta osaltasi tehdä päätöksen olla avittamatta.
Jos edelleen autat ja koet vääryyttä niin ihan oma valinta. Silloin ei sovi valittaa. Jos et halua muuttaa tilannetta niin se on oma ratkaisusi. Tai siis ratkaisunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta paras vaihtoehto että ette edes yritä ratkasita asiaa. Lopetatte palvelun. Jos tarpeen vanhuspalvelun numeron voit heille etsiä sieltä joku tulee sitten tekemään palvelutarpeenarviointi käynnin.
Se numero on annettukin ja sieltä tullaan tekemään kartoitus kunhan kerkeävät eli jono kuukausia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai he nyt sapuskansa itse maksavat?
En minä ainakaan auttaisi ollenkaan, jos toiset kerran ovat ilkeitä. Mikään mahti maailmassa ei saisi minua tekemään mitään heidän hyväkseen, vaan kunnan kotiapu saisi hoitaa.Kyllä maksavat ostokset, mutta ei ne itsestään sieltä kaupasta ja apteekista liiku.
Nykyään voi tilata suoraan kaupasta kotiin.
Auttakaa tilaamisessa.
Ehkä te keskustelette.
Olette ajautuneet tuohon tilanteeseen vaivihkaa. Nyt vaan ryhti suoraan ja mietitte mikä oisi sopiva vaihtoehto ja viette niitä ehdotuksia niille avun tarvitsisjoille.
Ei kannata itseään kattaisi tehdä tuollaisen takia. Omat rajat. Sopivat rajat.
Ite ne vaan pitää etsiä ja osoittaa. Nykyinen tilanne ei ole hyvä, niin uudenlaista hakemaan.
Tilanteet muuttuu. Se on luonnollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai he nyt sapuskansa itse maksavat?
En minä ainakaan auttaisi ollenkaan, jos toiset kerran ovat ilkeitä. Mikään mahti maailmassa ei saisi minua tekemään mitään heidän hyväkseen, vaan kunnan kotiapu saisi hoitaa.Kyllä maksavat ostokset, mutta ei ne itsestään sieltä kaupasta ja apteekista liiku.
Nykyään voi tilata suoraan kaupasta kotiin.
Auttakaa tilaamisessa.
Juuri näin. Myös apteekista saa tilattua joko kotiinkuljetuksella tai sitten ihan Postin kautta, joka toimittaa kotipaketit kotiovelle. Kuopiolaisesta verkkoapteekista Vantaalle kestää tilauksen lähettämisestä 2-3 päivää. Olen käyttänyt palvelua jo vuosia. Ja onnistuu siis reseptilääkkeetkin.
Siis ei kannata tulla katkeraksi. Kun huomaa, ettei homma toimi enää näin, niin sitten haetaan uusi parempi tapa toimia.Olkaa uteliaita. Kyllä niitä vaihtoehtoja on.
Jos vanhus asuu maaseudulla omassa talossa ja ei pääse palvelutaloon, niin harvalla riittää rahat vuokrata asunto kaupungista. Eikä niitä mummojen mökkejä saa välttämättä maalta myytyä.
Raha on näissä monesti syy miksi kituutetaan mökissä maalla ilman palveluja.