HELP! Mikä kuuluu vuokra-asunnon loppusiivoukseen?
Pyyhin tasojen ja hyllyjen pinnat, hinkkasin kalkit kylpyhuoneesta, suihkutin kylpyhuoneen vedellä ja imuroin ja pyyhin lattiat kosteella. Pesin ikkunat, uunin puhdistusaineella ym. Aikaa meni kolmena päivänä tuntikausia kun suihkun hanojen piti kuulemma kiiltää.Nyt kuitenkin kuulemma pitäisi vielä pestä kylpyhuoneen lattia, ulko-oven sisäpinta, wc:n ovi sekä jääkaapin päällinen. Viimeksi mainitun otin yleissuihkeella sekä rasvanpoistosuihkeella ja pyyhin.Nämä ovat kuulemma parin tunnin homma tai ne jäävät hänelle vuokraisännälle itselleen jos en mene kolmatta kertaa tekemään (ja vie varmasti vakuutta).Mitä tehdä? Onko tämä kohtuullista?
Kommentit (52)
Hoidin mainitut siivoukset niin edelleen ilmoitettiin että keittiön tasoa ei ollut pesty. Kuulemma lähtee lika ja saa kiiltävämmäksi. Ilmoitin että kiillostus ei loppusiivoukseen kuulu. Ilmoitettiin myös että suihkuverhoa on käytetty virheellisesti ja ikkunan puukarmia lohkeillu. Tästä halutaan veloittaa hiontaa ja lakkausta. Ilmoitin että kosteutta siihen vieressä olevaan ikkunaan pääsee joka tapauksessa ja otan yhtettä lakimieheeni. En enää jaksa. Montaa kymppiä en maksa. Ihan tarkoituksenhakuista.
AP
Jääkaappi ja uuni pitää myös siirtää pois paikoiltaan ja putsata takaa.
Vierailija kirjoitti:
Jääkaappi ja uuni pitää myös siirtää pois paikoiltaan ja putsata takaa.
Ne on tehty ihan ensimmäisenä
Vierailija kirjoitti:
Mikä merkitys on ulko-oven sisäpinnalla?
Oven sisäpuoli, se joka jää piiloon kun ovi on kiinni, kannattaa pyyhkiä joskus. Siis karmit.
Jääkaapin päällys jota ei aina huomata, myös.
Itse ainakin ajattelen, että kaikki mahdollinen siivotaan ennen muuttoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt listan, melko kattava oli. Normaalien lattian imuroinnin, moppauksen ja ikkunoiden pesun sekä kaappien pesun lisäksi oli jää/pakastinkaapin sulatus ja pesu, takaosan ja alla olevan lattian ja seinän pesu, tuuletusventtiilien pyyhintä, lieden ja sen takaosan ja lattian pesu, uunin ja rasvasuodattimen pesu, lattiakaivojen pesu sekä kaapistojen sokkelien ja ovien takaisin asentaminen, jos on tarvinnut purkaa jotain esim. oman astianpesukoneen takia.
Huh, hiki tuli tätä kirjoittaessakin.Niin voihan tuollaisia listoja vuokranantajat tehdä mutta miten pitäviä ne ovat oikeudessa jos niissä lukee että "nuole paikat puhtaiksi"? Eikö ole joku yleinen kohtuus tai Kiinteistöliiton lakimiehen lista jota noudattaa?
ap
Jos se on sopimuksessa, niin miksi sinun ei tarvitse sitä noudattaa? Tai sitten vuokranantaja saa antaa tietosi hetua myöten seuraavalle vuokralaiselle, saatte keskenänne sopia, kuka siivoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt listan, melko kattava oli. Normaalien lattian imuroinnin, moppauksen ja ikkunoiden pesun sekä kaappien pesun lisäksi oli jää/pakastinkaapin sulatus ja pesu, takaosan ja alla olevan lattian ja seinän pesu, tuuletusventtiilien pyyhintä, lieden ja sen takaosan ja lattian pesu, uunin ja rasvasuodattimen pesu, lattiakaivojen pesu sekä kaapistojen sokkelien ja ovien takaisin asentaminen, jos on tarvinnut purkaa jotain esim. oman astianpesukoneen takia.
Huh, hiki tuli tätä kirjoittaessakin.Niin voihan tuollaisia listoja vuokranantajat tehdä mutta miten pitäviä ne ovat oikeudessa jos niissä lukee että "nuole paikat puhtaiksi"? Eikö ole joku yleinen kohtuus tai Kiinteistöliiton lakimiehen lista jota noudattaa?
apJos se on sopimuksessa, niin miksi sinun ei tarvitse sitä noudattaa? Tai sitten vuokranantaja saa antaa tietosi hetua myöten seuraavalle vuokralaiselle, saatte keskenänne sopia, kuka siivoaa.
Koska sopimusoikeudessa varmaankin on että kohtuuttomia ehtoja ei tarvitse noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Lattiakaivo sekä liesituuletin pitää myös pestä.
Useammassa maassa vuokralaisena olleena ja seka kauoungin etta yksityiset lapikayneena voin vannoa, ettei yksikaan loppusiivous ole kasittanyt lattiakaivoja eika edes ylapolyja.
Pahimmillaan vauhtiraidatkin jaaneet pyttyyn.
Mutta kun itse muutan ja jatan kampan kiiltavaan kuntoon, kaiken nuolleena niin kehtaavat mussuttavat ja pidattaa takuvuokran.
Kerran agentti kehu siisteystasoa eika siihen omistajakaan voinut enaan urputtaa. Tama vain siis kerran kymmensita vuokrauksita.
Muistakaa etta takuuvuokra on jo kaytetty kun se vuokranantajan tilille pamahtaa. Aina pitaa taistella rahat takas.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vuokrasopimuksessa 2-sivuinen lista siitä, mitä loppusiivoukseen kuuluu ja lista on todella tarkka siksi, että suurin osa vuokralaisista odottaa, että asunto on todella siisti muutettaessa (edellisen vuokralaisen jälkeen), mutta kämpän saa jättää likaiseksi lähtiessään, koska "eihän nyt uusin takaa tarvitse siivota".
Yrittäkää nyt päättää, miten siisti asunnon tulee olla sinne muutettaessa - se on edellisen vuokralaisen vastuulla!
Olen vuokrannut asunnot sossun maksusitomuksella ja minulla ei ole penniäkään kiinni siinä siivouksessa :D
Olen siivonnut aina kunnolla. Aloittanut seinistä ja kaapeista jo hyvissä ajoin ennen muuttoa ja tyhjennellyt paikkoja. Muuton jälkeen sitten vielä uuni, jääkaappi, roskakaappi, viimeinen imurointi ja lattioiden ja lattialistojen pyyhintä.
Perus siivous, ja jos hän haluaa kiillottaa asuntoansa ostajille niin ethän sinä töissä hänelle ole siivoojana? Emt