Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HELP! Mikä kuuluu vuokra-asunnon loppusiivoukseen?

Vierailija
30.04.2022 |

Pyyhin tasojen ja hyllyjen pinnat, hinkkasin kalkit kylpyhuoneesta, suihkutin kylpyhuoneen vedellä ja imuroin ja pyyhin lattiat kosteella. Pesin ikkunat, uunin puhdistusaineella ym. Aikaa meni kolmena päivänä tuntikausia kun suihkun hanojen piti kuulemma kiiltää.Nyt kuitenkin kuulemma pitäisi vielä pestä kylpyhuoneen lattia, ulko-oven sisäpinta, wc:n ovi sekä jääkaapin päällinen. Viimeksi mainitun otin yleissuihkeella sekä rasvanpoistosuihkeella ja pyyhin.Nämä ovat kuulemma parin tunnin homma tai ne jäävät hänelle vuokraisännälle itselleen jos en mene kolmatta kertaa tekemään (ja vie varmasti vakuutta).Mitä tehdä? Onko tämä kohtuullista?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkaappi ja pakastin pitää pesun lisäksi myös sulattaa ja ottaa pois päältä.

samalla voi imuroida jääkaapin takaa.

Vierailija
22/52 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista tehdä suolihuuhtelu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppusiivous on vähän niin kuin suursiivous. Toki jos olet säännöllisesti siivonnut, niin pääset helpommalla. Sit taas jos on päässy lika pinttymään niin menee aikaa tuntikaupalla.
Seinistä tahrat pyyhittävä ja osassa vaaditaan että peitetään taulujen kiinnityksistä tulleet reiät yms.

Taulujen kiinnityksistä tulleet reiät kuuluu kylläkin ihan asunnon normaaliin kulumiseen eikä niitä tarvitse peittää ennen muuttoa. Ehkä eri juttu jos on porannut seinät ihan reikäjuustoksi.

Vierailija
24/52 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinulta vielä pyydetyt asiat ovat ihan normaalia loppusiivousta. Jos olet elänyt sottaisesti, varmasti siivottavaakin on enemmän.

Olen joutunut pidättämään siivouskuluja kun vuokralainen on jättänyt jopa vessanpöntön reunat kuseen ja m*nakarvoihin, roskia kaappeihin ja ruokalänttejä/irtoroskaa jääkaappiin, tupakantuhkat parvekkeen lattialle, kahvi- yms.tahroja lattioihin ja seinille. Myös jotain romua oli kaappeihin jötetty. Mitään ei oltu siivottu. Eipä olisi kiva ollut uuden asukkaan tuollaiseen läävään tavaroitaan kantaa.

Vierailija
25/52 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOLU merkkiset pesuaineet on hyviä, on oma kylppärille, keittiölle, ikkunoille, yleisaine jne. Älä käytä mitään halvimpia sitruunan hajuisia keltaisia litkuja. Uuninpuhdistukseen ja todella hankalaan rasvalikaan MrMusclen uuninpuhdistus spray. Kunnolliset mikrokuituiset siivouspyyhkeet, uunille ja pelleille MrMusclen lisäksi teräsvillainen sieni. Varmasti lähtee liat vähällä hinkkaamisella.

Vierailija
26/52 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sille mitään allergiasiivousta tarvitse tehdä. Samanlaiseen kuntoon jätät, mitä oli sinun sinne muuttaessasi.

Kun minä muutin kämppääni, WC:ssä oli paskarannut, wc kaapissa oli vaikkuisia vanupuikkoja, kaapeissa oli romua, roskiskaappi oli täynnä ruuanmuruja ja muuta shaibaa, uunia ei ollut edes pyyhkäisty jne. Ei siis aina päde tuo "Jätä siihen kuntoon kuin tullessasi"

muutin 2018 taloon joka oli tehty 2016. ikkunat ja parveke lasit oli selvästi rakennussiivous viimeksi putsannut. en ole itsekään niitä pessyt ja pesen vasta loppusiivouksessa. eniten vatuttaa uunin pesu.

Vierailija
27/52 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt listan, melko kattava oli. Normaalien lattian imuroinnin, moppauksen ja ikkunoiden pesun sekä kaappien pesun lisäksi oli jää/pakastinkaapin sulatus ja pesu, takaosan ja alla olevan lattian ja seinän pesu, tuuletusventtiilien pyyhintä, lieden ja sen takaosan ja lattian pesu, uunin ja rasvasuodattimen pesu, lattiakaivojen pesu sekä kaapistojen sokkelien ja ovien takaisin asentaminen, jos on tarvinnut purkaa jotain esim. oman astianpesukoneen takia.

Huh, hiki tuli tätä kirjoittaessakin.

Vierailija
28/52 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa, kun olen vuokrannut asunnon, niin ne on olleet siivousta vaille. Varmaan on vuokranantajat laskuttaneet edelliseltä vuokralaiselta siivouksen laimin lyömisestä, mutta eivät sitten ole käyttäneet tuota rahaa siivoojan tilaamiseen, vaan ovat panneet rahat omaan taskuun.

Vierailija
29/52 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monta kertaa, kun olen vuokrannut asunnon, niin ne on olleet siivousta vaille. Varmaan on vuokranantajat laskuttaneet edelliseltä vuokralaiselta siivouksen laimin lyömisestä, mutta eivät sitten ole käyttäneet tuota rahaa siivoojan tilaamiseen, vaan ovat panneet rahat omaan taskuun.

Esimerkiksi tästä, mihin muutin, oli ikkunat selvästi pesemättä, ja kaappien kädensijoissa tahroja. Jääkaappikaan ei ollut mitenkään supersiisti.

Vierailija
30/52 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt listan, melko kattava oli. Normaalien lattian imuroinnin, moppauksen ja ikkunoiden pesun sekä kaappien pesun lisäksi oli jää/pakastinkaapin sulatus ja pesu, takaosan ja alla olevan lattian ja seinän pesu, tuuletusventtiilien pyyhintä, lieden ja sen takaosan ja lattian pesu, uunin ja rasvasuodattimen pesu, lattiakaivojen pesu sekä kaapistojen sokkelien ja ovien takaisin asentaminen, jos on tarvinnut purkaa jotain esim. oman astianpesukoneen takia.

siis... astianpesukonetta ei saa irrottaa ja asentaa muu kuin valtuutettu huoltomies.

Vierailija
31/52 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on tapahtunut tämä jokaisen vuokra-asunnon kohdalla. Kerran oli jätetty ihan törkeät pölypallot ja koirankarvat vaatekaappeihin, silloin kieltäydyin siivoamasta niitä. Samassa asunnossa oli liesituulettimessa n. 100 kpl kuolleita kärpäsiä! Muuttaminen on aina helvetin raskasta, kun pitää puunata kaksi asuntoa lattiasta kattoon..

Vierailija
32/52 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen reklamoinut vuokranantajalle niin monesta asiasta ja niin monta vuotta että pois muuttaessa täytyy kämppä olla super siisti ja ottaa kuvat.

Vierailija
33/52 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin voihan tuollaisia listoja vuokranantajat tehdä mutta miten pitäviä ne ovat oikeudessa jos niissä lukee että "nuole paikat puhtaiksi"? Eikö ole joku yleinen kohtuus tai Kiinteistöliiton lakimiehen lista jota noudattaa?

ap

Vierailija
34/52 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sille mitään allergiasiivousta tarvitse tehdä. Samanlaiseen kuntoon jätät, mitä oli sinun sinne muuttaessasi.

Kun minä muutin kämppääni, WC:ssä oli paskarannut, wc kaapissa oli vaikkuisia vanupuikkoja, kaapeissa oli romua, roskiskaappi oli täynnä ruuanmuruja ja muuta shaibaa, uunia ei ollut edes pyyhkäisty jne. Ei siis aina päde tuo "Jätä siihen kuntoon kuin tullessasi"

No miksi olet suostunut muuttamaan siivoamattomaan kämppään? Tuollaisessa tapauksessa pitää avata suu ja sanoa, että asunto on siivottava ja jos edellinen ei ole siivonnut, niin vuokranantaja hoitaa siivouksen.

Jos muutat likaiseen kämppään ja joudut sen itse siivoamaan, niin yksikään vuokranantaja ei kyllä voi sitten sinulta edellyttää sen kummempaa lähtökuntoa.

Vierailija
35/52 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

outoja vaatimuksia ainakin se ulko-oven sisäpinnan siivous, en ole ikinä missään kuullut vastaavaa ja olen asunut aikaisemmin myös ulkomailla useissa eri maissa. Eikö perussiivous tarkoita yleensä tätä: lattiat puhtaat ei esim. koirankarvoja tai kuraa, siisti keittiö astiat pestynä/pois vietynä, ei mutajälkiä, kylpyhuoneen siivous. Ihan ihmeellistä jos täytyy oikeen alkaa jynssätä jotain ulko-ovea, jotka ovat yleensä Suomessa puuta ja homehtuvat sen takia helposti etenkin jos kastelee ja pesee. En ole koskaan kuullut missään oven pesusta, ellei siinä sattuisi olemaan vaikka oksennusta tai koiranpissaa ja tuskin on. Kuulostaa vähän siltä että omistaja haluaa koko tai osittaisen vakuuden "huonosti" tehdyn siivouksen takia, todella yleistä käytöstä ikävä kyllä kostavat oikeasti huonosti siivotut asujat sitten kunnollisille asukkaille yleistä Suomessa. Sano että tilaat ammattisiivoojan ja tee siivous itse. Ne jotka tupakoivat sisällä ja sotkevat oikeasti heidän sotkujensa hinnat yritetään laskuttaa jälkeenpäin muilla asukkailla, ihan selvä juttu.

Vierailija
36/52 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi olet suostunut muuttamaan siivoamattomaan kämppään? Tuollaisessa tapauksessa pitää avata suu ja sanoa, että asunto on siivottava ja jos edellinen ei ole siivonnut, niin vuokranantaja hoitaa siivouksen.
Jos muutat likaiseen kämppään ja joudut sen itse siivoamaan, niin yksikään vuokranantaja ei kyllä voi sitten sinulta edellyttää sen kummempaa lähtökuntoa.

useilla vuokrasivuilla voi nykyään asunnon vuokrata myös näkemättä ja on vanhoja kuvia joissa lukee että asunto saattaa poiketa kuvista, täysin yleistä huijata asukasehdokkaita ja tulos voi olla sitten se että asunnossa asuttu niin että tupakalla sotkettu, p*skat pöntössä, luteita jne. Eihän sellaista haluta kuvissa näyttää. Esittelijät kyllä osaavat kehua känäsiä lääviä maasta taivaisiin, oli kyse myynnistä tai vuokrasta, jos kyse vain vuokrasta esittelijät tulevat myös myöhässä näyttöön kun eivät saa niin paljoa rahaa vedettyä välistä. Ja tietysti vuokralaisen tulisi sellainen läävä kuurata lattiasta kattoon kiiltävän puhtaaksi pois muuttaessa, vaikka pinnat saattaa olla niin kuluneet ja mustuneet (tai tupakalla poltetut) ettei niistä saa enää kiiltävänpuhtaita. Huonoilla on asukas näissä tilanteissa, kun vuokranantajat ja esittelijät voivat keksiä asunnon olleen huippukunnossa.

Vierailija
37/52 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt nyt vaan pyyhkimässä puhtaaksi ne loput sotkut ja sillä hyvä. Ei kannata rueta vaikeeks..

Vierailija
38/52 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aiemmin muuttanut pois kahdesta eri vuokra-asunnosta ja pyyhkinyt vain pinnat ja asia on ollut ok. Ei ole ollut puhettakaan mistään kalkkijäämistä, tosin niissä olikin suihkuverhot eikä suihkuovea. Olen vain vedellä suihkutellut ympäriinsä. Mistään porrasovista välittämättä. Tai hanojen kiillotuksesta. Ja kaikki on ollut ok.

Ehkä nyt sitten menen vielä kerran tunniksi pariksi. En viitsi kysyä mitä maksaa vaihtoehto "jätän hänelle". 

Ainoa vaihtoehto että veisin suoraan käräjäoikeuteen onko tämä kohtuullista. 

Viimeinen kerta kun tuntemattomalta yksityiseltä vuokraan mitään!

AP

Vierailija
39/52 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Vaikeaa kommentoida näkemättä. Lähtökohta on, että asunto on suurin piirtein samassa kunnossa kuin vuokrattaessa. Yhden ainoan kerran olen pidättänyt takuuvuokraa, kun vuokralainen ei edes roskia ollut vaivautunut viemään ulos.

Tässä onkin kyse siitä että vuokranantaja myy asuntonsa ja haluaa siitä mahdollisimman paljon rahaa ja paikat pitäs varmaan siksi kiiltää. Kuulemma se on heti kymppitonni pois jos on pölyä jossain ja merkki siitä että asuntoa on hoidettu muutenkin huonosti eikä ostaja osta (kalliilla).

AP

Vierailija
40/52 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ottamaan kuvat kun olet siivonnut. Suosittelen siivous aineeksi yleissuihkeen sijasta jolla ei kyllä lika lähde, ciff nimistä ainetta. Myös tuo jääkaapin siivous kuuluu ja kaappien sisältä omat likasi, ja kannattaa vielä oven kahvat pyyhkäistä. Ja myös kylpylähuoneen lattia tottakai, asuntoonhan muuttaa jälkeesi toinen asukas joten tuskin toisen pesemättömään likaisee suihku tilaan haluaa muuttaa uuteen asuntoon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi