Ajateltiin jättää yhteen lapseen ja syyt siihen ovat nämä:
pienituloisia, mulla eli äidillä huonot hermot, asutaan vuokralla, halutaan kuitenkin taata lapselle edes jonkinnäköinen elintaso. Toisaalta mietin et kaduttaako vanhana mut taas sit ajatellen järjellä näin ois parempi.
Kommentit (45)
Syitä on monia. Tärkein ehkä että en jaksa enää valvoa neljää vuotta öitä kuten ensimmäisen kanssa. Haluan myös antaa ensimmäiselle lapselle kaikki annettavissa olevat resurssit. Haluan myös joskus omaa aikaa ja parisuhdeaikaa miehen kanssa.
Vierailija:
ja tiedän kyllä erittäin hyvin, mitä se rahan repiminen on.Silti ja ehkä juuri siitä syystä sanon, ettei rahalla ole merkitystä noin tärkeässä asiassa. Onhan Suomi nyt sentään ainakin toistaiseksi hyvinvointivaltio.
2
On se kuule vähän eri asia, kun on nälkänen lapsi siinä vieressä ja yrität jostain kehittää sitä rahaa. Vähän eri asia kuin syödä opiskelijaruokalassa halpaa ruokaa. Ja jos et ole joutunut sossussa asioimaan, niin kuin mainostat, niin et tiedä rahojen repimisestä YHTÄÄN MITÄÄN.
8
Nuoruudessa pelkkää riitelyä. Ja lapsuudessa köyhää sekä materiaalisesti että ajatellen vanhempien huomiota ja aikaa per lapsi. Siksi en näe että sisarus olisi arvokkainta mitä voi lapselleen antaa vaan kyllä ihan muut asiat ovat tärkeintä.
ja repinyt siitä lähtien rahat itse maailmalta.
Omat lapseni pääsin hankkimaan reilusti yli kolmekymppisenä juuri tästä syystä ja siksi sanon, että ei kannata yhtään lykätä/empiä, jos lapsia haluaa.
2
ajan " sopivilla" argumenteilla muiden kirjoituksia...
Jos ei ole rahaa, niin turha tehdä enempää lapsia. Ei Suomessa ehkä nälkään kuole, mutta kai nyt jokainen fiksu ihminen tahtoo kustantaa lapsensa harrastuksia, viedä näitä huvipuistoihin tmv. toisinaan, ja maksaa lukion kirjat, eikä pakottaa lasta opsikelun ohessa olemaan joka ilta töissä.
Vierailija:
On se kuule vähän eri asia, kun on nälkänen lapsi siinä vieressä ja yrität jostain kehittää sitä rahaa.
Ei tässä maassa 14-vuotias vielä itseään pysty elättämään.
Olen koko ajan ollut sitä mieltä, että jos lapsia haluaa enemmän ja rahan takia jättää tekemättä, vanhana kaduttaa IHAN TAKUULLA.
Raha on triviaali juttu. Aina. Kun sitä on tai ei ole. Mitä ihmeellistä siinä on?
2
Ja päätin jo lapsena, että jos vaan mahdollista niin teen useamman lapsen. Nyt on kaks lasta ja siihen se jääkin. Olisi kiva, vaan jos itsellä olisi sisaruksia.
Tietenkin pitää realisti olla, että jollain ne lapset täytyy elättää, mutta kun elää varojensa mukaisesti ja käy töissä, niin kahdella työssäkäyvällä on varaa kahteen lapseen
En ymmärrä miksi pitäisi ilmoittaa yleisesti ihmisille kuinka monta lasta kukakin tekee..?! varsinkaan av:lle. Minä ainakin arvostan päätöstäsi, tiedät omat voimavarasi. hienoa!
Olen ollut 14-vuotiaasta töissä. Hanttihommissa ja samalla opiskellut. Mikä siinä niin vaikeaa on uskoa?
2
Arvokkainta on sisarus.. ja PÖH!!!!
Arvokkainta on antaa lapselle hyvä lapsuus, turvallisuutta, aikaa, rakkautta, hellyyttä, vanhemmat jotka jaksaa.
Arvokkainta on kasvattaa lapsesta yhteiskuntakelpoinen aikuinen, aikuinen jolla on empatiaa, henkistä voimaa ja halua muuttaa asioita.
Itselläni on 3 veljeä ja voin todellakin sanoa että emme ole veljesten kanssa sydänystäviä. Kiva joo että ovat joskus muuttoapuna mutta että ovatko läheisiä... ei.
Mua ottaa aina niin paljon päähän kun te monilapsisten perheiden äidit yritätte syyllistää meitä yksilapsisia ja haluatte meidät samaan perhehelvettiin kanssanne, on se kivaa kun on 4 lasta! En usko että kukaan lapsiaan pois antaisi niiden jo ollessa olemassa, mutta kyllä meidän (ja monen muunkin) perhe voi paljon paremmin kuin monilapsisten perheet.
Meillä on aikaa lapselle aina. Lapsi tulee saamaan myös enemmän aineellinsta hyvää, mutta ennenkaikkea jakamattoman huomiomme.
Ja muistakaa, vaikka hän on ainut lapsi, hänestä kasvatetaan toisia huomioonottava ihminen, teemme kaikkemme ettei hänestä tule sellainen MINÄ ihminen jollainen monesta monilapsisen perheen lapsesta tulee, koska aina saa tapella kaikesta sisrusten kanssa.
Vierailija:
ja repinyt siitä lähtien rahat itse maailmalta.Omat lapseni pääsin hankkimaan reilusti yli kolmekymppisenä juuri tästä syystä ja siksi sanon, että ei kannata yhtään lykätä/empiä, jos lapsia haluaa.
2
Jotkut ei kuule pääse hyville ansioille koskaan, edes kohtuullisille. Oleellista kai on sunkin kohdalla, että teit lapsesi, kun sulla oli siihen varaa. Ei kaikilla ole!!! Jotkut haluaa pitää edes vähän järkeä mukana lasten hankinnassa, että pystyisi tarjoamaan edes siedettävän lapsuuden sille yhdelle lapselle.
8
Minähän vastasin vain että jos haluaa enemmän lapsia kuin yhden ja rahan takia jättää tekemättä, niin vanhana kaduttaa!! Tämä on minun mielipiteeni ja mielipiteeni pohjaa omiin kokemuksiini. Mikä ei kai liene kiellettyä, vaan peräti tavallista?
2
Vierailija:
Minähän vastasin vain että jos haluaa enemmän lapsia kuin yhden ja rahan takia jättää tekemättä, niin vanhana kaduttaa!! Tämä on minun mielipiteeni ja mielipiteeni pohjaa omiin kokemuksiini. Mikä ei kai liene kiellettyä, vaan peräti tavallista?2
Tuskinpa, jos olet reilusti yli kolmikymppinen ja korkeastikoulutettu. Et siis voi tietää mitään pienituloisten ihmisten arjesta!! Me ollaan rahan takia jätetty lapsiluku yhteen eikä ihan oikeasti ole varaa! Älä sinä ala hurskastelemaan siellä, kun et tiedä huono-osaisen lapsiperheen elämästä yhtään mitään. Et voi tietää, mitä tuskaa se aiheuttaa, kun joutuu miettimään, mistä saa rahat ruokaan. Niin juuri, mieti, ruokaan! Ainoastaan hyvätuloisilla ja rikkailla on VARAA sanoa, että raha ei ratkaise elämässä mitään. Köyhällä ei sitä ylellisyyttä ole.
Minä en ole korkeasti koulutettu, vaan ihan ammattikoulun käynyt duunari, mutta sen verran tiedän, että tällaisia asioita ei voi oman mielipiteen pohjalta käsitellä. Kannattaa seurata ihan oikeasti uutisia, niin saat sinäkin tietoa siitä, miten heikosta köyhien lapsiperheiden asiat ovat.
Häpeäisit.
8
sellaisessa pienituloisessa perheessä. Tiedän kuule tasan tarkkaan ihan omasta kokemuksesta, millaista sellainen elämä on. Ja olen umpikiitollinen ihanista sisaruksistani.
2
Sitten, ku tuut tänne ruikuttamaan rahan vähyyttä ja hermojen menetystä, ni me kommentoidaan:
" Miks jotkut hankkii lapsia, ku eivät jaksa niitä hoitaa."
Mielestäni huonot hermot ja huono saldo ovat hyviä syitä jättää lapsiluku yhteen. Yhden lapsen kanssa elämä on tosi ihanaa: ei sitä mahotonta lapsiperheryysistä mut kuitenkin ihana pieni palleroinen omassa elämässä sulostuttamassa elämää.
T: Yhden lapsen äiti
Vierailija:
sellaisessa pienituloisessa perheessä. Tiedän kuule tasan tarkkaan ihan omasta kokemuksesta, millaista sellainen elämä on. Ja olen umpikiitollinen ihanista sisaruksistani.2
Mä olen pienituloisesta perheestä ja edelleen pienituloinen, tai suorastaan köyhä. Ei se kuule paljon naurata, kun lapsi valittaa nälkäänsä eikä ole rahaa kuin pari euroa! Onko oma lapsesi koskaan ollut tälläisessa tilanteessa? Et tiedä kuule yhtään mitään pienituloisten elämästä. Asu sinä vain siellä Helsingissä hyvätuloisena ja tee ihan niin monta muksua kuin haluat. Me köyhät tehdään ihan niin monta kuin on varaa!
8
Vähän aikaan sitten oli juttua Hesarissa perheiden talousvaikeuksista ja miten ne vaikuttavat lapsen kehitykseen. Negatiivisestihan ne vaikuttivat.