Viherpeukaloita paikalla?
Mitenkäs pitäisi toimia, hankimme vanhan talon jossa pihaa riittää. Paikalla varmasti joskus viljelty jotain, on 50-luvun pihapiiri.
Ollut asumattomana jonkin aikaa, pihalta löytyy jos mitäkin ryteikköä ja pusikkoa, sekä varmaan 3000 neliötä ylikasvanutta nurmikkoista pihaa.
Haaveissa olisi jo ensi kesänä päästä kasvimaata laittamaan. Etsiäkö ryteiköstä mahdollinen vanha kasvimaan pohja, vai perustaa uusi?
Ilmeisesti vielä kerkiäisi maata kääntää, itsellä ei ole kokemusta kuin valmiin kasvimaan hoidosta vuosien takaa, mutta miten perustaa uusi?
Paikka on keski-suomessa. Tasaista nurmikkomaata siis löytyy, paikassa paistaa aurinko varmasti koko päivän kesällä.
Olisin erittäin kiitollinen jos jollain olisi aikaa hieman neuvoa minua. Kuinka toimia ja kerkiänkö vielä tänä syksynä?
Olen juuri liittynyt hyötykasviyhdistykseenkin :)
Kiitos jo etukäteen.
Kommentit (4)
alkaa tästä selviämään tämä tuleva viherpeukalon ura.
varmaan aika ison alan laitamme kasvimaaksi, olen kotona lasten kanssa vielä ainakin 2 vuotta.. isompi innostunee hommaan mukaan.
kiitos kaunis vinkeistäsi ja hyvää syksyä!
Onnea uudelle puutarhallesi!
Katso pihastasi hyvä tasainen, kaukana puista, vähiten ryteikköinen, lähellä vesipistettä oleva maa-ala. Koko maa-alalle riippuu innostasi. Aari tai pari OK, jos olet tosi innokas ja omistat maakellarin tai muun säilöntäpaikan sadollesi. Kymmenkunta neliötä riittää jos olet laiskahko tai kiireinen persoona.
Raivaa pajut ja muut kasvit pois. Käännä lapiolla, ruohotuppaat alimmaiseksi, ohuita maasiipaleita. Poista samalla kaikki rikkakasvien juuret. Levitä kalkkia runsaasti (paitsi perunamaalla). Keväällä käännä multa talikolla ja taas yritä poistaa kaikki rikkakasvien juuret.
Ensimmäisenä vuotena on hyvä kasvattaa perunaa, maa-artisokkaa, kesäkurpitsaa eli kaikkea sellaist jot joudut multamaan tai jonka isot lehdet peittävät maanpinnan.
Itse perustaisin samalla monivuotisten kasvien maan eli raparperiä, ruoho,-pilli- talvivalko- ja ilmasipulia, maa-artisokkaa, mausteita, hyvänheikin savikkaa, mansikkaa ...
Ensimmäinen kevät saattaa vaikuttaa toivottomalta, kun rikkaruohoja tunkee paljon esiin, mutta ahkera multaaminen tai katteiden käyttö helpottaa ongelmaa. Itse olen käyttänyt kurpitsojen alla mansikkakangasta.
Tärkeintä nyt on tuo lapiolla käntäminen ja kalkitus. Loppuja ehdit pohdiskella talven aikana.
ensimmäistä kertaa omaa puutarhaa perustamassa.
Eli kiitos vinkeistä, lisää olisi kiva kuulla.