Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14v teinipoika EI SUOSTU TEKEMÄÄN KOTITÖITÄ

Vierailija
30.04.2022 |

Ollaan miehen kanssa yritetty lahjoa uudella puhelimella, mutta ei silti tee. Ei tee yhtään mitään. Pelaa vaan. Meillä on kotityölista :Ma : tyhjennä astianpesukone, vie roskatTi : Vie koira ulos, hae kaupasta ruokaaKe : tyhjennä kuivausrumpu, täytä astianpesukoneTo : vie roskat, vie koira ulosPe : siivoa huone, imuroi taloLa : pyyhi pölytSu : luutua lattiatMitä pitäisi tehdä? Tiukempi kuri vai?Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso määrä kotitöitä tuon ikäiselle, lapselle.
Imuroi koko talo???
Kaveri on juuri mennyt yläasteelle!!
Haloo. Lapsesta kyse!
Meillä ei tarvinnut juuri tehdä. Vei roskat ja imuroi OMAN huoneen ja kävi välillä kaupassa (16-17v) ja siitä huolimatta itsenäistyi 18v ja muutti omilleen. Nyt asunut jo vuoden omillaan ja hoitaa KAIKKI toimet itsenäisesti.
Ei se työleirikään mitään takaa AP!
Päinvastoin, jos ei ole tarvinnut paljoa tehdä niin omassa kotona tekee mielellään, kun itselleen tekee.

Mä olin lapsi jolta ei ikinä vaadittu kotitöitä ja kun muutin omilleni oli tosi rankkaa oppia niitä tekemään. 

Vierailija
62/85 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imuroi koko talo???
Haloo. Lapsesta kyse!
Meillä ei tarvinnut juuri tehdä. Vei roskat ja imuroi OMAN huoneen ja kävi välillä kaupassa (16-17v) ja siitä huolimatta itsenäistyi 18v ja muutti omilleen. Nyt asunut jo vuoden omillaan ja hoitaa KAIKKI toimet itsenäisesti.
Päinvastoin, jos ei ole tarvinnut paljoa tehdä niin omassa kotona tekee mielellään, kun itselleen tekee.

Mä olin lapsi jolta ei ikinä vaadittu kotitöitä ja kun muutin omilleni oli tosi rankkaa oppia niitä tekemään. 

Joskus voi käydä näinkin. Mutta hommahan on nyt sinusta itsestäsi kiinni.

-sama-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imuroi koko talo???
Haloo. Lapsesta kyse!

Sultähan "ei vaadittu ikinä kotitöitä".

Tuolta nuorelta vaadittiin:
"Vei roskat ja imuroi OMAN huoneen ja kävi välillä kaupassa (16-17v)"

Tilanteenne on eri, eikä verrattavissa oleva.

Vaaditaan vähän ei ole = ei vaadita yhtään/ikinä.

Virhe on vaatia liikaa tai ei yhtään, kuten sinulla.

Vierailija
64/85 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä:

Virhe on vaatia liikaa (kuten AP) tai ei yhtään, kuten sinulla, jolta ei vaadittu ikinä mitään.

Vierailija
65/85 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala kiittää mukulaa ihan jostain pienistä jutuista. Vaikka jos joskus vie roskapussin epähuomiossa mennessään, niin kiitä nätisti. Ja sitten puhut siitä silleen että: "Kiva kun pidät tuon huonees aina niin siistinä". Ja: "Mukava kun olet niin ahkera poika." Vähän venytät todellisuutta jonkun aikaa ja nopeasti poika alkaa pitämään itseään ahkerana ja kohta jo tyhjentelee tiskikonetta pyytämättä. Toimii myös aviomiehiin.

Vie roskapussin epähuomiossa! Hahhahhaa! Kuinka se tapahtuu epähuomiossa?!

Hahhahhaa se oli sellainen kielikuva. Et ole tainnut ennen sellaisiin törmätä. Kiva kuitenkin, että sait iloa päivääsi.

Vierailija
66/85 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imuroi koko talo???
Haloo. Lapsesta kyse!

Milläs tekee kun ei siinä vaiheessa osaa kun ei ole kokemusta?

Pientä voi tehdä, että oppii, mutta ei niska limassa, kuten AP tuntuu olevan.
Pientä tehtiin meilläkin. Ja omassa kodissa, jos ei osaa, nuori soittaa ja kysyy neuvoa. Aina ollut siistiä, kun nuorelle/pojalle menen kylään.
Olen se kenelle vastasit

Niska limassa, kun siivouskin on jaettu kolmelle päivälle?

Hirveä siivousmäärä / viikko.
Näköjään LAPSENKIN mielestä kun ei siivoa.
Kai tuo siivoaisi jos ei olisi iso määrä. Mieluummin siivosi kuin luulisi ap ruikutusta.

Jos ap:n listaa pitää hirveänä määränä, niin ei varmaan nuorena ole paljon kotitöitä tehnyt.

Sunnuntaina ei kyllä siivota.

Vierailija
67/85 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imuroi koko talo???
Haloo. Lapsesta kyse!

Milläs tekee kun ei siinä vaiheessa osaa kun ei ole kokemusta?

Pientä voi tehdä, että oppii, mutta ei niska limassa, kuten AP tuntuu olevan.
Pientä tehtiin meilläkin. Ja omassa kodissa, jos ei osaa, nuori soittaa ja kysyy neuvoa. Aina ollut siistiä, kun nuorelle/pojalle menen kylään.
Olen se kenelle vastasit

Niska limassa, kun siivouskin on jaettu kolmelle päivälle?

Hirveä siivousmäärä / viikko.
Näköjään LAPSENKIN mielestä kun ei siivoa.
Kai tuo siivoaisi jos ei olisi iso määrä. Mieluummin siivosi kuin luulisi ap ruikutusta.

Jos ap:n listaa pitää hirveänä määränä, niin ei varmaan nuorena ole paljon kotitöitä tehnyt.

Sunnuntaina ei kyllä siivota.

Nuo kaikki hommat ehtisikin hyvin tehdä jo perjantaina.

Vierailija
68/85 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

katsokaa naiset tarkkaan tätä kuvaa:
https://pbs.twimg.com/media/DDf_WWtXcAAwO3F.jpg

Ja sitten miehet tälläkin palstalla ihmettelee miksi naisille ei kelpaa ihan kuka tahansa munanvenyttäjä, kun näin kivaa se vieläkin monissa mielikuvissa se naisten ja miesten välinen työnjako on.

Miksi vihaat miehiä? Mistä tiedät ettei mies ja poika kokanneet ja kattaneet pöytää?

Vierailija
69/85 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penaltia

Vierailija
70/85 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala kiittää mukulaa ihan jostain pienistä jutuista. Vaikka jos joskus vie roskapussin epähuomiossa mennessään, niin kiitä nätisti. Ja sitten puhut siitä silleen että: "Kiva kun pidät tuon huonees aina niin siistinä". Ja: "Mukava kun olet niin ahkera poika." Vähän venytät todellisuutta jonkun aikaa ja nopeasti poika alkaa pitämään itseään ahkerana ja kohta jo tyhjentelee tiskikonetta pyytämättä. Toimii myös aviomiehiin.

Vie roskapussin epähuomiossa! Hahhahhaa! Kuinka se tapahtuu epähuomiossa?!

Hahhahhaa se oli sellainen kielikuva. Et ole tainnut ennen sellaisiin törmätä. Kiva kuitenkin, että sait iloa päivääsi.

No en todellakaan ole törmännyt tuohon kielikuvaan tämätapaisessa tilanteessa. Kiitos vaan päivän nauruista.

Vierailija
71/85 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että on vaikeeta aloittaa elämä omassa kodissa kun ei osaa mitään. Kiitos äiti ja isä. En tiedä miten tiskataan, pestään pyykkiä, keitetään kananmuna, riisi, perunat. Miten roskat lajitellaan, millä vatkataan kerma...
Liian vaikeeta, en siis tee mitään.

Ketä kiinosta vaikka hukkuisi paskaan omassa läävässä tai olisi sormi keskellä suuta.

Eniten näistä kärsii tulevat kumppanit. Jokainen tietää miehen joka on "yksi lapsista" ja delegoi kaikki kotityöt naiselle. Kaiken takana on "entitlement", oikeutus eli yksi narsismin piirteistä. Äiti antaa periksi ja kasvattaa pojan, jolla ei ole mitään vastuuta tekemisistään. Usein tähän liittyy vieläpä se, että jos kullanmussukka on tehnyt jotain väärää niin se kielletään, koska halutaan suojella omaa haurasta egoa vanhempana.

Vierailija
72/85 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tehnyt niitä ennen vai oletteko nyt vaan keksineet että tuossa iässä olisi hyvä alkaa tekemään kotitöitäkin?
Jos jälkimmäinen vaihtoehto, niin onnea... 
Ja todellakaan millään puhelimella yms ei lahjota.
Meillä tekee teini ihan mielihyvin kotitöitä kun sai ihan pienestä asti touhuta mukana kaikissa hommissa.

Tämä! Mun mielestä lapsi otetaan mukaan kotitöihin heti, kun se ei enää tunge siivousrättiä suuhunsa. Esim omat lapseni jo 1,5 -vuotiaina pyyhkivät keittiössä alakaappien ovia samalla, kun minä pyyhin yläkaappien ovia. Lelut kerättiin pienten kanssa yhdessä ja kun oppivat keräämään itse ja ylettyivät laittamaan paikoilleen, keräsivät ilman aikuisen apua. Vessanpönttöjen ja lavuaarien pesu oli kuopuksen mielestä jo taaperona hillittömän hauskaa puuhaa. Noh, kerran meni pesuaineeksi mun Yves Saint Laurentin suihkugeelini, mutta en viitisinyt pilata pienen iloa siivoamisesta. Iän myötä annoin lapsille vaativampiakin tehtäviä ja 14-vuotiaasta lähtien kumpikin lapsista (tyttö ja poika) alkoivat huolehtia omat pyykkinsä mukaanlukien lakanansa ja pyyheliinansa. 

Koiran ulkoilus meillä oli aina mun hommaa. En ollut hankkinut koiraa lapsille vaan itselleni. Ja aikuisena vastuu eläimestä oli minun. Mutta kun poika oli 16 v ja tyttö jo muuttanut omilleen asumaan, ihan hyvin onnistui pojalta koiran hoitaminen, kun olin pari viikkoa työmatkalla Yhdysvalloissa ja poika koiran kanssa kahdestaan kotona. 

Roskien vienti on ollut kouluikäisistä lähtien automaatio. Ennenkuin lähtee ovesta, katsoo, onko jokin roskiksista täynnä. Jos on, ottaa mukaansa. Näin toimin itse ja näin toimivat lapsenikin. Tiskit laitetaan suoraan ruokapöydästä tiskikoneeseen. Ja se, joka tiputtaa pöydälle tai tiskipöydälle jotain, myös pyyhkii sen. Heti eikä vasta ensi vuoden maanantaina. 

Tavallisista arjen kotitöistä en maksanut mitään. Isommista (esim seinien maalaus, puutarhakalusteiden pesu, ulkovarastojen siivous tms) olen maksanut. Yläkoulun aloitettuaan kumpikin alkoi saada lapsilisänsä kuukausirahana. Rahalla piti maksaa oma kännykkälaskunsa sekä omat huvituksensa. Kännykkälasku sen vuoksi, että teini oppi, ettei kaikkea tilille tulevaa rahaa voikaan pistää haisemaan. Mä  ostin lapsilleni perustarpeet kuten vaatteet, harrastusvälineet, kännykät jne tai siis annoin sopivaksi katsomani summan niihin ja jos halusivat kalliimman, maksoivat itse erotuksen. Oppivat siis myös säästämään. 

Vierailija
73/85 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi ihan taaperosta asti osallistaa kotitöihin. Minä en niin tehnyt. En saa teini poikaa siivoamaan mitään ja käyn siivoamassa aikuisen poikani luona aika ajoin.

Vierailija
74/85 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Peliaika.

2. Viikko-/karkki-/-bensaha pois jos ei mitään tee.

3. Tee kotityöt itse(kunnes poika muuttaa pois kotoa 30-vuotiaana tai tappaa vanhempansa, näitä esimerkkejä valitettavasti on.)

Vierailija
75/85 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meilläkään, mutta olen antanut olla. Turhaa pahaa mieltä kaikille. Menee vain välit.

Se on sitten turhaa pahaa mieltä myös lapsellesi kun hän ei löydä kumppania aikuistuttuaan, koska kukaan ei halua hänen toiseksi äidikseen jälkiänsä siivoamaan.

Vierailija
76/85 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan liian paljon kotitöitä teillä määrätty. Katso peiliin!

Poikasi ei pyytänyt syntyä tähän maailmaan. 

Vierailija
77/85 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä tekee tai itkee ja tekee 👍

Vierailija
78/85 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna euroakaan ni johan alkaa tekemään

Vierailija
79/85 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin alun ja mietin, että mahtaa tuolle teinille olla ihan tappolista. Ei kukaan hyppää nollasta sataan - missään.

Eli yksi homma kerrallaan. Ja siitä suunta ylös. Eikä se teini ole mikään siivooja. Tehkää yhdessä! Homma niin kivaksi, että kiinnostaa.

Eli: Yhdessä siivotaan, tehdään pitsaa ja popparia ja vaikka pelataan. Moni sanoo, ettei teini halua. Haluaa ne. Ne haluaa jutella, olla yhdessä, tulla kuulluksi ja lähelle. Aikuisen homma on hoitaa asia niin, että kaikki tuo onnistuu. Vanhemmuus on taitolaji!

Vierailija
80/85 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntaina ei tarvitsisi kenenkään siivota. Jonain päivänä koko perhe voisi yhdessä imuroida talon ja toisena päivänä pestä lattiat. Sen jälkeen pientä purtavaa ja juotavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi