14v teinipoika EI SUOSTU TEKEMÄÄN KOTITÖITÄ
Ollaan miehen kanssa yritetty lahjoa uudella puhelimella, mutta ei silti tee. Ei tee yhtään mitään. Pelaa vaan. Meillä on kotityölista :Ma : tyhjennä astianpesukone, vie roskatTi : Vie koira ulos, hae kaupasta ruokaaKe : tyhjennä kuivausrumpu, täytä astianpesukoneTo : vie roskat, vie koira ulosPe : siivoa huone, imuroi taloLa : pyyhi pölytSu : luutua lattiatMitä pitäisi tehdä? Tiukempi kuri vai?Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Kommentit (85)
Voi kamala, mitä kommentteja. Hyvin te nuorianne ymmärrätte. Tuossa iässä aivot käskevät olemaan teitä vastaan, joten pian menetätte yhteyden kokonaan.
Meillä nuoren työtä on käydä koulua ja hoitaa treenit, minkä lisäksi hoitaa tietysti omat sotkunsa ja viikonloppuna vähän kotitöitä ja extraa, kuten koiran ulkoilutus, roskien vienti aina, kun pyydän. Minulle tärkeintä on, että tässä kriittisessä vaiheessa harrastus säilyy ja silti löytää aikaa kavereille. Ja tietysti todistus on hyvä eli lukemiseen menee myös jonkin verran aikaa. Kesällä auttelee mökillä ja kotona ulkohommissa. Minulle tärkeintä on opettaa, että se tekee, joka parhaiten tai ensin ehtii.
Lapsityövoima on periaatteessa laissa kielletty, mutta perustunee pakottamiseen, koska itse tienasin jo 12v alkaen.
Pakottaa ei voi, ja jos tulee pottuiluja, on lapsella lailliset oikeudet.
Voi kokeilla rahalla, esim. viikkoraha ei ole pakollinen sekään. Sitä kun korottaa sopivasti, ikää myöten - joka on mun mielestä lapsen oikeuskin, mutta ei sitä tarvii tyhjästä maksaa, kun samassa taloudessa eletään.
Meillä tapellaan oman huoneen siivoamisesta edes joskus, ja koiran viemisestä parina päivänä viikossa. Hermo menee ja saa minun puolesta olla sormi suussa omassa kodissaan, kun kaikki on kerran niin vaikeeta tehdä ja opetella.