Mihin perustuu Twin Peaksin "kulttimaine"? Olen nyt katsonut ekan kauden ja onpa äärettömän sekava ja pitkäveteinen.
En siis aikoinaan katsonut sitä (olin liian nuori), mutta nyt huomasin suoratoistona tuon ja ajattelin, että kuuluu yleissivistykseen katsoa se! :) Mutta ei nyt oikein avautunut, että mikä siinä on se juttu.
Kommentit (122)
Eka kausi oli hyvä, mutta kakkoskausi täyttä roskaa.
Se oli aikansa tuote, silloinen mestariteos.
Maailman ylihypetetyin sarja, menee vain huonommaksi ja sekavammaksi, jakso jaksolta. En enää ikinä jaksaisi sitä uudestaan katsoa. Silloin ei vielä ollut suoratoistopalveluita, niin oli katsottava sitä, mitä telkkarista tuli.
Siihen aikaan se oli erilaista. Omanlainen outo tunnelma sarjassa.
Musiikki onse mitä muistaa kyseisestä sarjasta.
Se johtuu siitä, että monet ihmiset pitävät siitä. Onhan näitä juttuja joista jotkut tykkää, jotkut ei.
Tuohon aikaan ei ollut parempaa tarjolla. Aika kultaa muistot ja kun nyt katsoo vaikka ritari ässää tai Mcgyveriä niin voi luoja mitä unilääkettä nuo sarjat 🥱
Se oli silloin jotain ihan uutta. Ylitarjonnan aikana mikään ei enää tunnu miltään.(Ellei siinä ole seksiä, kertoo aika paljon nykynaisten seksin puutteesta)
Varmaan Game of Thrones on 30 vuoden päästä samassa asemassa. Uudet sukupolvet katsovat, että mitä hittoa, onko tämä joskus ollut kovat juttu?
Se oli oman aikansa tuote ja aivan uudenlaista tv-kerrontaa. Siinä oli myös räväköitä aiheita, kuten insesti, seksikauppa, huumeet jne. mitä nykyään on telkkari pullollaan. Se tavallaan avasi uuden kauden teeveetuotannoissa. Myös tuollainen poliisin tutkija, joka on tavallaan särmä jätkä, mutta oikeasti haahuilee jossain psykoosin rajamailla, oli uudenlainen mielenkiintoinen hahmo.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon aikaan ei ollut parempaa tarjolla. Aika kultaa muistot ja kun nyt katsoo vaikka ritari ässää tai Mcgyveriä niin voi luoja mitä unilääkettä nuo sarjat 🥱
Eihän näitä ritäriässiä ja mggyvereita kukaan aikuinen kai katsonut eikä katso? vai onko ihmiset vielä lapsellisempia kuin kuvittelen?
Kulttisarjathan on usein tommosia. Ei vastaa odotuksia ollenkaan.
TP alkaa hienosti mutta jakso jaksolta enemmän vain wtf ja loppu on jo pettymys vailla vertaa.
Viikon kohokohta. Nyt voit katsoa mitä tahansa milloin tahansa, jne.
Olen minä erityisen yksinkertainen, mutta vaikea hahmottaa kaikki henkilöhahmoja ja miten ne liittyy toisiinsa? Tuntuu, että koko ajan tupsahtaa joku uusi hahmo jostain. Ja esim. se tehdaskuvio on outo, se ikään kuin on isokin juttu kaupungissa (mm. alkutunnarissa), mutta kaikki siihen liittyvä on jotenkin ihan sekavaa ja lopulta hyvin vähän käsitellään sitä.
Katsot sitä nykyajan läpi ja 30 vuotta liian myöhään.
Twin Peaks oli ensimmäinen mysteerisarja lajissaan. Siinä oli useita juonenkulkuja päällekkäin. Se on tehty aikana, jolloin ohjelmat olivat hitaampia niin leikkaukselta kuin juonen kehitykseltä. Siinä käsiteltiin monia kyseisen ajan tabuja, kuten alaikäisten seksuaalisuutta, huumeita, insestiä, homoeroottisuutta, mt-ongelmia, huonoja perhesuhteita, prostituutiota jne. Henkilöhahmot poikkesivat muiden ajan sarjojen hahmoista. Vrt vaikka Baywatch, jossa kaikki oli sitä miltä näytti ja juonenkulku oli todella yksitasoinen.
Nykyisinhän sarjat ovat kulultaan paljon nopeampia ja tarinat hyvin kirjoitettuja. Pimeitä tyyppejä on jopa päähenkilöinä, seksi ja teiniromanssit on mukana kaikessa. Ulkokultaisuus on poissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen minä erityisen yksinkertainen, mutta vaikea hahmottaa kaikki henkilöhahmoja ja miten ne liittyy toisiinsa? Tuntuu, että koko ajan tupsahtaa joku uusi hahmo jostain. Ja esim. se tehdaskuvio on outo, se ikään kuin on isokin juttu kaupungissa (mm. alkutunnarissa), mutta kaikki siihen liittyvä on jotenkin ihan sekavaa ja lopulta hyvin vähän käsitellään sitä.
Silloin ei ollut tälläistä ärsykkeiden tulvaa ja sarjaa oli helpompi seurata. Nyt ihminen tuskastuu kun koko ajan ei tapahdu jotain ja hän ei oikein jaksa keskittyä ja tippuu kärryltä.
Se "sekavuus" vaatii pitkäjänteisyyttä. Se "pitkäveteisyys" on tunnelmallisuutta. "Mutta ethän sinä adhd-viihteen käräyttämine aivoinesi näitä ymmärrä.
Alkujaksot ja unettava tunnarimusiikki oli kyllä hyviä, mutta äkkiä lerpahti sitten puuduttavaksi jankkaamiseksi koko sarja...
TP on lähinnä päästään pimeiden asuttama idyllinen pikkukaupunki, jossa idyllisyys jatkuu noista tapahtumista huolimatta. Ristiriita noiden välillä on se miksi nousi kulttimaineeseen. Idyllikulissien ylläpito, pimeys perhepiireissä, ulkopuolinen tutkimaan tullut luisuu hulluuteen tuon ristiriidan paineessa.
Niin ja parasta siinä on ehdottomasti se aloitusvideo ja sen musiikki. Mutta se ei yhtään sovi yhteen varsinaisen sarjan kanssa! Tulee ihan eri tunnelma siitä alusta.
ap