Miksi postista pakettia haettaessa pitää näyttää henkkarit, mutta automaatista ei?
Ihan vilpittömästi siis ihmettelen. Meillä on tässä vieressä posti jossa on sekä automaatti että tiski. Joskus oma automaattiin tilattu paketti onkin viety tiskin taakse tilanpuutteen vuoksi, niin tuntuu jotenkin hassulta että toisessa tapauksessa henkilöllisyyden tarkistaminen on tärkeää mutta toisessa ei, vaikka ihan samanlainen saapumisilmoitusviesti on molemmissa tapauksissa saatu.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö pösilö käsitä, että kun haet automaatista paketin, se koodi jonka siihen tarvitset, on vain sinulla itselläsi.
Ei kenellekään muulla. Se koodi on sun henkkarisi, osoitus siitä että paketti kuuluu juuri sulle ja vain sinä saat sen säilön oven auki.
Postista sen sijaan paketin voi hakea kuka tahansa. Paketin hakijan on todennettava, jotta postia hoitava henkilö voi kirjata ylös sen että paketti on luovutettu oikealle henkilölle.Mä en tajua eroa, olen kai pösilö.
Eikö automaattipaketista tule ilmoitus tekstiviestinä? Siinä on se koodi ja se viesti tulee henkilökohtaisesti mulle joo.
Mutta niinhän sekin tulee henkilökohtaisesti mulle se tekstiviesti siitä tiskille saapuneesta paketista. Ei sitäkään kukaan muu saa sieltä postista ulos jos ei oo näyttää sitä tekstiviestiä.
Kyllä voi hakea postista joku muu, jos valtuuttaa hakemaan ja valtakirja voidaan väärentää.
Postista haettavassa ilmoituksessa tulee vain se postin oma hyllynro koodi, se ei sisällä mitään valtuutusta saada paketti, pelkällä siihen tekstariin tulevalla nro jonolla.
Vierailija kirjoitti:
Saamallasi koodilla, todistat olevasi oikea vastaanottaja, eli toimii tunnistautumisvälineenä.
No eikö postin tiskiltäkin hakiessa voisi tulla koodi kännykkään niin ettei henkkareita tarvitse.
Saapumisilmoituksen voi kuka vaan kaivaa esille jos tietää lähetystunnuksen. Seurannassa näkyy milloin sen voi hakea ja linkki koodiin. Automaattiin taas saat avaussalasanan puhelimeesi. Sitä on hankalampi sieltä pölliä.
Miksi kaupan kassa ei kysynyt minulta papereita siideriä ostaessani, vaikka näytän varmasti alle 30-vuotiaalta? Aloin huutamaan sille ja sanoin, että olenko mielestäsi liian vanha bitch!!!!!!!!!!! Jätin ostokset siihen ja lähdin. Vähän ihmiset katsoivat perään, mutta katsokoon. Minä saan 55-vuotiaana seurapiiri rouvana laittaa naamani kiristämiseen vaikka miljoonan jos siltä tuntuu.
Tilaan aina sinne valiten lokerikkoon mutta ne ovat niin täynnä niin että hyvin harvoin tulee sinne ja pitää jonottaa postin tiskillä ja usein siirretään ihan eri toimipaikkaankin lähettyville kun alkuperäiseen paikkaan ei ole tilaa. Lokerikkoja on vähän ja jos sieltä ei heti haeta vaan säilytetään siellä pitkään tilattua tavaraa niin niitä ei vapaudu tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaupan kassa ei kysynyt minulta papereita siideriä ostaessani, vaikka näytän varmasti alle 30-vuotiaalta? Aloin huutamaan sille ja sanoin, että olenko mielestäsi liian vanha bitch!!!!!!!!!!! Jätin ostokset siihen ja lähdin. Vähän ihmiset katsoivat perään, mutta katsokoon. Minä saan 55-vuotiaana seurapiiri rouvana laittaa naamani kiristämiseen vaikka miljoonan jos siltä tuntuu.
Ei ole kiristykset ihan menneet nappiinsa. Ihosta näkee iän kuitenkin vaikka olisi kuinka kiristetty korviin kun se iho ei ole enää nuoren hehkeä vaan siltikin vanhan nahkasohvan nahan näköinen.
Ei tarvitse näyttää henk tod jos sinulla on lähetys koodi esim postnord..Jos myyjä kysyy henkkaria niin ei tarvitse näyttää koska koodi on se mikä pätee, se lukee lukijalla..Minulla tänään oli vastaava tilanne ja otin yhteyttä asianomaiseen tahoon ja myönnettiin että koodi riittää eikä henkkareita tarvita, se myyjä teki mokan joka oli virhe..Nykyään katsos on tietosuoja ihmisellä.Ainoastaan kirjatut tuotteet on henkkareiden paikka tai passi..En luota kehenkään koska myös asiakaspalvelussa on kaikenlaista kulkijaa nykyään.Pitäkää oikeuksistanne kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Etkö pösilö käsitä, että kun haet automaatista paketin, se koodi jonka siihen tarvitset, on vain sinulla itselläsi.
Ei kenellekään muulla. Se koodi on sun henkkarisi, osoitus siitä että paketti kuuluu juuri sulle ja vain sinä saat sen säilön oven auki.
Postista sen sijaan paketin voi hakea kuka tahansa. Paketin hakijan on todennettava, jotta postia hoitava henkilö voi kirjata ylös sen että paketti on luovutettu oikealle henkilölle.
Numerokoodin se postiinkin tullut paketti vaatii, näytetään s.postista, tai viestistä. Minulla s.posti omalla nimellä, joten väärinkäytön vaaraa ei ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saamallasi koodilla, todistat olevasi oikea vastaanottaja, eli toimii tunnistautumisvälineenä.
No eikö postin tiskiltäkin hakiessa voisi tulla koodi kännykkään niin ettei henkkareita tarvitse.
Tulee numerotunniste, joka näytetään postissa
On joskus ollut ärsyttävää, kun on tilannut vaikka vaatteita teinille ja on itse työmatkalla. Tarkoitus on, että oma lapsi hakee omat vaatteensa automaatista, kun ne ovat sinne saapuneet.Ja sitten ne on siirretty postiin tai matkahuollon pisteeseen, eikä niitä saa sieltä kukaan muu kuin minä tai pitäisi olla allekirjoittamani valtakirja, ja lähtevät takaisin.
Olisikohan kyse kuitenkin siitä, että lähetyksiä on voinut hakea postista iät ja ajat näyttämällä saapumisilmoituksen ja esittämällä henkkarit. Automaatit ovat tulleet tähän historiaan verraten vasta hiljaittain ja niille on oma käytäntönsä. Jostain syystä henkkarien vaatimisesta postin toimipisteessä ei vain ole luovuttu, olisko byrokratian jäänne?
Viimeksi kun hain tiskiltä niin ei kysynyt henkkaria. Luki vain posti sovelluksesta tunnuksen ja antoi paketin.
Sama homma rahan tallentamisen kanssa, mene itse tiskille niin henkkarit vaaditaan eikä onnistu muuten mutta johonkin tallennusautomaattiin voi käydä kippaamassa ilman. Logiikka puuttuu aika monesta asiasta täällä.
kun järjestelmää on luotu, niin varmaan kysytty papereita väärinkäytösten ehkäisemiseksi. joskus taisi olla juttu että tuohon olisi tullut muutos ettei enää tarvitse papereita näyttää. en ala asiaa tarkistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän tulee, lähetystunnus ja hyllypaikka ja mitä vielä. Vastaa täysin jotain automaatin lokerokoodia.
Vierailija kirjoitti:
On joskus ollut ärsyttävää, kun on tilannut vaikka vaatteita teinille ja on itse työmatkalla. Tarkoitus on, että oma lapsi hakee omat vaatteensa automaatista, kun ne ovat sinne saapuneet.Ja sitten ne on siirretty postiin tai matkahuollon pisteeseen, eikä niitä saa sieltä kukaan muu kuin minä tai pitäisi olla allekirjoittamani valtakirja, ja lähtevät takaisin.
Ei niihin valtakirjaa tarvitse, ihan kuka vain voi hakea paketin jos on se lähetystunnus/koodi ja omat henkkarit. VALTAKIRJAA EI TARVITA.
Ärräpakettiin tarvittiin ainakin aikasemmin valtakirja, mutta siitä on vuosia kun hain äidille tulleen paketin. Voi olla että se on muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma rahan tallentamisen kanssa, mene itse tiskille niin henkkarit vaaditaan eikä onnistu muuten mutta johonkin tallennusautomaattiin voi käydä kippaamassa ilman. Logiikka puuttuu aika monesta asiasta täällä.
Automaatissa tunnistaudut joillain tunnuksilla varmaankin.
Vierailija kirjoitti:
Saapumisilmoituksen voi kuka vaan kaivaa esille jos tietää lähetystunnuksen. Seurannassa näkyy milloin sen voi hakea ja linkki koodiin. Automaattiin taas saat avaussalasanan puhelimeesi. Sitä on hankalampi sieltä pölliä.
Lähetystunnuskin tulee puhelimeen tai sähköpostiin salasanojen taakse, eikä mihinkään yleiselle ilmoitustaululle.
Koodilla olen paketin hakenut postista, ei henkkaria kysytty.
Lisäksi ilman saapumisilmoituksen lähetystunnusta sinulla ei olisi mitään tietoa saapuneesta lähetyksestä. Ei sieltä noutopisteestä jaeta postipaketteja satunnaisille kyselijöille ja ohikulkijoille.