Miksi postista pakettia haettaessa pitää näyttää henkkarit, mutta automaatista ei?
Ihan vilpittömästi siis ihmettelen. Meillä on tässä vieressä posti jossa on sekä automaatti että tiski. Joskus oma automaattiin tilattu paketti onkin viety tiskin taakse tilanpuutteen vuoksi, niin tuntuu jotenkin hassulta että toisessa tapauksessa henkilöllisyyden tarkistaminen on tärkeää mutta toisessa ei, vaikka ihan samanlainen saapumisilmoitusviesti on molemmissa tapauksissa saatu.
Kommentit (49)
Saamallasi koodilla, todistat olevasi oikea vastaanottaja, eli toimii tunnistautumisvälineenä.
Etkö pösilö käsitä, että kun haet automaatista paketin, se koodi jonka siihen tarvitset, on vain sinulla itselläsi.
Ei kenellekään muulla. Se koodi on sun henkkarisi, osoitus siitä että paketti kuuluu juuri sulle ja vain sinä saat sen säilön oven auki.
Postista sen sijaan paketin voi hakea kuka tahansa. Paketin hakijan on todennettava, jotta postia hoitava henkilö voi kirjata ylös sen että paketti on luovutettu oikealle henkilölle.
Vierailija kirjoitti:
Etkö pösilö käsitä, että kun haet automaatista paketin, se koodi jonka siihen tarvitset, on vain sinulla itselläsi.
Ei kenellekään muulla. Se koodi on sun henkkarisi, osoitus siitä että paketti kuuluu juuri sulle ja vain sinä saat sen säilön oven auki.
Postista sen sijaan paketin voi hakea kuka tahansa. Paketin hakijan on todennettava, jotta postia hoitava henkilö voi kirjata ylös sen että paketti on luovutettu oikealle henkilölle.
Eikös vastaavan koodin avulla voisi saada hakea myös postista?
Saat sinä sille automaatillekin sitä henkkariasi näyttää jos tykkäät.
Miksei molempia voi hakea koodilla?
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua eroa, olen kai pösilö.
Eikö automaattipaketista tule ilmoitus tekstiviestinä? Siinä on se koodi ja se viesti tulee henkilökohtaisesti mulle joo.
Mutta niinhän sekin tulee henkilökohtaisesti mulle se tekstiviesti siitä tiskille saapuneesta paketista. Ei sitäkään kukaan muu saa sieltä postista ulos jos ei oo näyttää sitä tekstiviestiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksei molempia voi hakea koodilla?
Niinpä, varsinkin kun paketin tekstari-ilmoituksissa yleensä jo tulee koodi, joku tyyliin M1234, jonka ihmiset näyttää asiamiespostissa ja sen perusteella paketti löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Niin, eli miten eroaa tekstarilla tulevasta saapumisilmoituksesta, joka on vain minulla?
Vierailija kirjoitti:
Jaksaisiko joku vääntää tälle rautalangasta mitä ap ajoi takaa? Eihän se saapumisilmoitus kenelle tahansa mene?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postista sen sijaan paketin voi hakea kuka tahansa. Paketin hakijan on todennettava, jotta postia hoitava henkilö voi kirjata ylös sen että paketti on luovutettu oikealle henkilölle.Mä en tajua eroa, olen kai pösilö.
Eikö automaattipaketista tule ilmoitus tekstiviestinä? Siinä on se koodi ja se viesti tulee henkilökohtaisesti mulle joo.
Mutta niinhän sekin tulee henkilökohtaisesti mulle se tekstiviesti siitä tiskille saapuneesta paketista. Ei sitäkään kukaan muu saa sieltä postista ulos jos ei oo näyttää sitä tekstiviestiä.
Saa. Esim mun mies hakee mun paketteja ihan vaan mun nimellä.
Postin paketin saa hakea noutopisteeltä kuka vaan jolla on näyttää saapumisilmoitus (esim. se tekstari) ja näyttää omat henkkarinsa. Ottavat hlötunnuksen ylös jotta on tieto kenelle on luovutettu. Lähetystä ei siis tarvitse hakea vastaanottajan henkilökohtaisesti eikä tarvita valtakirjaa. Huom tämä koskee Postia, esim Matkahuollolla halutaan valtakirja.
Vierailija kirjoitti:
Postin paketin saa hakea noutopisteeltä kuka vaan jolla on näyttää saapumisilmoitus (esim. se tekstari) ja näyttää omat henkkarinsa. Ottavat hlötunnuksen ylös jotta on tieto kenelle on luovutettu. Lähetystä ei siis tarvitse hakea vastaanottajan henkilökohtaisesti eikä tarvita valtakirjaa. Huom tämä koskee Postia, esim Matkahuollolla halutaan valtakirja.
Juu siis toki, eikä siinä mitään. Mutta ihmetyksen aihe olikin että miksi vastaavaa tietoa ei vaadita jos paketti ohjautuu automaattiin? Eihän niissä tekstareissa oikeesti ole "mitään" eroa, kummassakin koodi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu siis toki, eikä siinä mitään. Mutta ihmetyksen aihe olikin että miksi vastaavaa tietoa ei vaadita jos paketti ohjautuu automaattiin? Eihän niissä tekstareissa oikeesti ole "mitään" eroa, kummassakin koodi jne.
Noutopisteen koodi on hyllytunnus, itsepalvelupisteen koodi on avain lokeroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noutopisteen koodi on hyllytunnus, itsepalvelupisteen koodi on avain lokeroon.
JOOJOO :D mutta ei se toinen viesti ja koodi ole tietoturvallisempi kuin toinen, ne on tasan samanarvoisia.
Minua häiritsee, että saapumisilmoituksessa saattaa lukea, että henkkarit pitää olla mukana, mutta sitten niitä ei kuitenkaan kysytä. Ei mitään logiikkaa. Annetaankohan paketteja usein väärille ihmisille?
Tätä olen itsekkin ihmetellyt kun vielä tilasin automaattiin ja sen jälkeen se kuitenki piti käydä henkkareilla hakemassa. Oli passi mennyt vanhaksi pari viikkoa sitten ja ei voinut sitten sitä pakettia minulle antaa sen takia. Pakettiautomaatista olisin kyllä sen paketin saanut itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Saat sinä sille automaatillekin sitä henkkariasi näyttää jos tykkäät.
Pankkiautomaatillekin voi näyttää henkkarin, mutta rahaa pystyy nostamaan ainoastaan pankkikortilla ja oikealla tunnusluvulla.
Vierailija kirjoitti:
Ei Postista voi hakea pakettia, jos ei ole sitä lähetystunnusta, eli ei voi kuka vain. Toisaalta sen automaatin koodinkin voi antaa kenelle tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee, että saapumisilmoituksessa saattaa lukea, että henkkarit pitää olla mukana, mutta sitten niitä ei kuitenkaan kysytä. Ei mitään logiikkaa. Annetaankohan paketteja usein väärille ihmisille?
Kun olen hakenut saapumisilmoituksen perusteella tulleen postipaketin noutopisteestä, joka on tavallisesti jonkun lähikaupan yhteydessä, niin minulta on aina kysytty henkilökorttia. Siellä noutopisteessä on olemassa tietynlainen lukulaite sitä varten, joka varmistaa että paketti on luovutettu vastaanottajalle.
Kun kyse on Smartpostin pakettiautomaatista, niin sen lokeron sijainnin ja tunnusluvun saa sekä tekstiviestinä että sähköpostina.
Niinpä ja niin ärsyttävää! Varsinkin, kun se sittenjätetään pääpostiin kaupungin toiselle laidalle vaikka tilattu lähemmäs automaattiin.