Lue keskustelun säännöt.
Lapsi pelkää, että minä kuolen
08.10.2006 |
Edellisestä liitosta miehelläni on 6-v. poika. Tänään hän kertoi, että pelkää minun kuolemaani. Järkyttävää kuulla ja samalla en tiedä mitä pojalle sanoisin. Ohjeistakaa minua, please!!
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
vauvameillenyt:
vauvameillenyt:
Voihan olla, että lapsi on kuullut jonkin lausahduksen, jota ei ymmärrä. Tyyliin:" Oon kuoleman väsynyt." Tämähän olisi yksinkertaisin selitys. Tai lapsi pelkää, että häviät hänen elämästään.
Meidän tyttö (nyt 4½v.) joutui elämän raadollisuuden eteen toissa kesänä, kun sukulaisen vauva kuoli, itse olin tuolloin viimeisilläni. Asiasta oli pakko keskustella. Vastasin paljon kysymyksiin, miksi joku kuolee, minne menee kuoltuaan, voiko lapset kuolla, entä meidän vauva, entä äiti/isi jne.
Puhuin kuolemasta kuolemana. En kaunistellut, en myöskään kauhistellut. Puhuin tytön kanssa kuolemasta, aina kun hän halusi. Kuukauden verran näitä jauhettiin. Seuraavan kerran asia nousi todella pinnalle tänän kesänä, kun iäkkäämpi sukulainen kuoli. Tällä kertaa lapsi tunsi surua. Vuodessa hän oli kehittynyt niin, että tunsi kipua, kun puhuimme kuolemansairaasta/kuolleesta. Hän oli siitä hyvin järkyttynyt. Siitä tunteesta siis.
Käsittääkseni lapset tuossa kouluiän kynnyksellä pelkäävät kuolemaa. He käsittävät pikkuhiljaa kuoleman pysyvyyden. Ja pelkäävät menettävänsä lähimmäisensä.
Yritä puhua kiihkotta ja oikein termein lapsen kanssa. Se on ainoa neuvo, jonka osaan antaa... Jaksamista, kiperiäkin kysymyksiä voi olla edessä. Itse en ainakaan voinut luvata lapselle, ettei hän kuole, tai ettei äiti kuole vielä vuosiin. Sanoin kyllä, että yleensä ihmiset kuolevat vanhoina. Mutta vannomaan ei voi ruveta.