Miksi ihmiset saattavat katsoa pitkään juoksevaa ihmistä?
Olen itse se, joka juoksee useinkin ihan arjessani. Ärsyttää ja nolostuttaa se, kun muut tuijottavat toisinaan pitkäänkin. Pidän juoksemisesta muutenkin, mutta juoksen arkivaatteissa ja esim. bussiin/junaan/töihin yleensä. Olen ihan hyväkuntoinen ja hoikka, joten minusta ei tiettävästi tule huomiotaherättävää vaikutelmaa ainakaan kilojen vuoksi. Missä on siis vika ja "saako" ihminen edes juosta kadulla/pihallaan ym. ilman urheiluvarusteita?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
taas juoksuhullu
Kuinka niin? Eli ei saisi juosta tai keskustella aiheesta? Päivystävätkö jotkut täällä jatkuvasti ja heillä on aivan ilmiömäinen muisti? Mulla on periaatteessa hyvä muisti, mutten muista näitä tällaisia keskusteluja juuri lainkaan.
Ap
Tämmöiset kummallisuudet jäävät mieleen. Kenenkään juoksemisia en ihmettele, mutta sitä vähäsen, että siitä aloittaa kaksi kertaa samanlaisen keskustelun.
Painavat kaiken varalta tuntomerkit mieleen, jos vaikka niitä tarvitaan. Jos kyse ei ole bussipysäkille juoksijasta, niin sitten siihen monesti liittyy jotain epäilyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Forrest Gump tykkäsi myös juosta joka paikkaan.
Mulla on testein todettu Mensa-tason älykkyys. Ei kaikki ole noin yksioikoista kuin oletat.
Ap
Ei pahalla mutta jos sulla on mensa-tason älykkyys niin ei se tästä sun aloituksesta kyllä millään tavalla ilmi tule. Älykäs ihminen juoksee jos huvittaa eikä todellakaan kysele Vauva-palstalla miksi muut tuijottaa. Älykäs ihminen pystyisi myös päättelemään itse miksi ne muut kattelee ohikiitävää ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkään ne muut kattovat sua? Ettet nyt luule koko asiaa. Kuinka sä juostessasi ehdit katsella muita ihmisiä kuinka ne kattelevat sua? Jos mä nyt sattuisin näkemään ihmisen joka vauhdilla juoksee ns.arkivaatteet päällä ja samalla tuijottaa muita ihmisiä niin ehkä mä silloin kyllä itsekin vahtaisin hiukan pidempään että mikä tuo on, joku rosvoko joka juoksee pakoon.
Samaa mieltä. Jos joku juoksee kovalla vauhdilla farkut ja huppari tyyppisessä arkiasussa, niin kaipa sitä tulee silloin vilkaistua on kyseessä vaikkapa ns. juoksukaljavaras vai onko jollakin todella kiire esimerkiksi bussipysäkille.
Jos minä näen kävellessä jonkun naisen tai miehen juoksevan verkkareissa tai vastaavassa juoksuasussa, niin se on minusta vain myönteinen asia. Olen harrastanut itsekin vuosikausia kestävyysjuoksua, joten on mukava nähdä muitakin liikunnalllisen elämäntavan kannattajia. En minä kyllä jää heitä suu auki tuijottamaan, mutta en ole myöskään mikään ainainen kännykän räplääjä joten pyrin tekemään havaintoja lähiympäristöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on testein todettu Mensa-tason älykkyys. Ei kaikki ole noin yksioikoista kuin oletat.
ApEi pahalla mutta jos sulla on mensa-tason älykkyys niin ei se tästä sun aloituksesta kyllä millään tavalla ilmi tule. Älykäs ihminen juoksee jos huvittaa eikä todellakaan kysele Vauva-palstalla miksi muut tuijottaa. Älykäs ihminen pystyisi myös päättelemään itse miksi ne muut kattelee ohikiitävää ihmistä.
Varmaankin teoriassa tiedänkin lukuisia syitä, mutta kiinnostaisi ihmisten mutu-tuntemukset aiheesta. Mun mielestä on ärsyttävää, kun eräs itselleni tuntematon ihminen katsoi mua pitkään, niin oli halusin myös purkaa tuntojani, kun ei ole ketään läheistä ystävää tai juttukaveria mulla.
Monella on niin hyvä itsetunto, etteivät muiden katseet hetkauta mitenkään. Mulla voi joku pidempi katse jäädä muistoihini pitkäksi aikaa ja pohdin yksikseni mielessäni vain päivästä toiseen, mikä minussa on vikana ja miksi olen joidenkin mielestä alempiarvoinen ihminen kuin muut.
Ap
Arkivaatteissa juoksevat ovat muille sirkushuvia, sillä vain orjat juoksevat.
Kilpailuissa saadaan nautinto arvioimalla lihaksiston symmetriaa, liikkumistapaa jne. jne.
Usein ihmiset kiinnittävät huomiota, jos jokin poikkeaa keskiarvosta. Ehkä tuot heille vaihtelua ns. harmaaseen arkeen? Osa voi ihailla tai kadehtia vetreyttäsi, osa voi kokea sen hosumisena.
Eihän se juoksu arkitamineissa mitään laitonta ole. Päinvastoin, paremminkin terveellistä. Elämme vapaassa maassa joten sinulla on oikeus juosta sekä urheiluvermeissä että arkivaatteissa niin paljon kuin haluat ja muilla on oikeus tuijottaa.
Eli valintoja (juoksu) ja niiden seurausten (tuijotuksen) kanssa elämistä. Hyviä juoksuja, Ap :)!
No nyt olen "kunnon kansalainen", kun räplään kännykkää ja lyllerrän samalla hitaasti kävellen ja kirjoitusvirheitä tehden. Tietyt sosiaaliset normit tuntuvat ahdistavilta. Noudatan niitä, mutta juokseminen näyttää kuuluvan ns. harmaalle alueelle niiden tuijottelijoiden ja näiden kommentoijien reaktioiden perusteella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Usein ihmiset kiinnittävät huomiota, jos jokin poikkeaa keskiarvosta. Ehkä tuot heille vaihtelua ns. harmaaseen arkeen? Osa voi ihailla tai kadehtia vetreyttäsi, osa voi kokea sen hosumisena.
Eihän se juoksu arkitamineissa mitään laitonta ole. Päinvastoin, paremminkin terveellistä. Elämme vapaassa maassa joten sinulla on oikeus juosta sekä urheiluvermeissä että arkivaatteissa niin paljon kuin haluat ja muilla on oikeus tuijottaa.
Eli valintoja (juoksu) ja niiden seurausten (tuijotuksen) kanssa elämistä. Hyviä juoksuja, Ap :)!
Kiitoksia
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli valintoja (juoksu) ja niiden seurausten (tuijotuksen) kanssa elämistä. Hyviä juoksuja, Ap :)!Kiitoksia
Ap
Sydänemoji jäi jonnekin filtteriin. Laitoin sellaisen aluksi perään. Kiitoksia kuitenkin 💕
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEi pahalla mutta jos sulla on mensa-tason älykkyys niin ei se tästä sun aloituksesta kyllä millään tavalla ilmi tule. Älykäs ihminen juoksee jos huvittaa eikä todellakaan kysele Vauva-palstalla miksi muut tuijottaa. Älykäs ihminen pystyisi myös päättelemään itse miksi ne muut kattelee ohikiitävää ihmistä.
Varmaankin teoriassa tiedänkin lukuisia syitä, mutta kiinnostaisi ihmisten mutu-tuntemukset aiheesta. Mun mielestä on ärsyttävää, kun eräs itselleni tuntematon ihminen katsoi mua pitkään, niin oli halusin myös purkaa tuntojani, kun ei ole ketään läheistä ystävää tai juttukaveria mulla.
Monella on niin hyvä itsetunto, etteivät muiden katseet hetkauta mitenkään. Mulla voi joku pidempi katse jäädä muistoihini pitkäksi aikaa ja pohdin yksikseni mielessäni vain päivästä toiseen, mikä minussa on vikana ja miksi olen joidenkin mielestä alempiarvoinen ihminen kuin muut.
Ap
Ahaa, sulla on siis heikko itsetunto. Ja koet tärkeäksi sen mitä muut ihmiset susta ajattelee. Oon ihan varma ettei sua juurikaan kukaan tuijota, kuvittelet vain kun tarkkailet vimmatusti ympäristöä. Jos sua kiusaa tuo juokseminen ja "muiden katselu" niin kaksi vaihtoehtoa; Joko kasvatat sitä itsetuntoa tai lopetat sen juoksemisen. Tai kolmantena vaihtoehtona jatkat juoksemista ja murehtimista toisista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Arkivaatteissa juoksevat ovat muille sirkushuvia, sillä vain orjat juoksevat.
Kilpailuissa saadaan nautinto arvioimalla lihaksiston symmetriaa, liikkumistapaa jne. jne.
Mieluummin olen hoikka ja hyväkuntoinen orja kuin heikosti liikkuva ja ylipainoinen.
Ohis
Tiedän, suomalaisilla (ainakin sivistymättömän oloisilla) on joskus tapana tuijottaa. "Hölmöläinen tollottaa."
Eräs kehitysvammainen pyöräilijä, nuori mies, vastasi tuijotuksiin iloisella kovaäänisellä tervehdyksellä ja mielestäni hänestä voisi ottaa mallia. Ellei tajua olevansa vierasta kohtaan tunkeileva tuijottaessaa, onko edes sen verran fiksu, että vastaa tervehdykseen?
Mä oon ylipainoinen ja kunto sen mukainen. Haluaisin jaksaa juosta. Mä katson välillä juoksijoita ihan vaan positiivisesti kadehtien, ajatuksella että joskus minäkin.
Yleensä tsemppaan mielessäni niitä, joista näkee, että ei kulje helposti tai on jonkin verran painoa tai ikää. Myös tavallisissa vaatteissa juoksija kiinnittäisi huomioni. Ajattelisin, että olispa minäkin niin hyvässä kunnossa, että jaksaisin kassi olalla pinkoa eteenpäin.
Mutta ihmiset katsovat pitkään, jos toisella on hienot vaatteet tai hän on poikkeuksellisen hyvännäköinen. Miksi? Koska se inspiroi. Samasta syystä esim. naiset ostavat kauneuslehtiä.
Ihmisiä myös kiinnostaa: mikä hänellä on hätänä (miksi pitää juosta, SEKUNNEISTA kiinni?)
Jos juoksee ihan arkivaatteissa, saatan katsoa, että juokseeko ihminen jotakuta pakoon eli tarvitseeko apua.
Mutta hienot rouvat eivät ikinä juokse arkivaatteissa, ellei ole hengenhätä. Juokseminen arkivaatteista osoittaa alhaista statusta.
Mensa-juttu paljasti tämän viimeistään trolliksi :D
On kivempaa juosta kuin kävellä. Kävelen noin 90% matkoista, mutta n. 10% kulkemistani matkoista juoksen.
Ap