Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lestadiolaiset saavat ottaa hedelmällisyyshoitoja, mutta eivät ehkäistä?

Vierailija
08.10.2006 |

Molemmissa puututaan Jumalan tarkoitukseen. Jos luoja on tarkoittanut, että joku ei saa lapsia, niin miksi sitä mennään ihmisen puolesta muuttamaan ihan niin kuin ehkäisyssä. Ei voi ymmärtää tätä, selittäkää minulle. Jotenkin niin kaksnaamasta, huh huh.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyin tätä ja ihan vakavalla mielellä, pahoittelen jos kysymys oli typerä tai mauton. En ymmärrä lestadiolaisuutta enkä heidän tapojaan, mutta haluan ymmärtää. En välttämättä osaa erottaa urbaanilegendaa todesta. Enkä puhunut mitään siitä, että vedetään vain ja ainoastaan b-rappuun tai suuhun, haluasin vain tietää että saako näin tehdä ylipäätäänsäkään. Onko tarkoitus, että jokaisella seksikerralla on raskautumisen mahdollisuus?

Vierailija:

" saako lestat pistellä b-rappuun tai suuhun lainkaan?

onhan sekin tavallaan ehkäisyä koska silloin ei varmasti tulee raskaaksi."

Kuka tyytyy ainoastaan vetämään perseeseen tai ottamaan suihin? Jos lestat kuitenkin päättävät, että " JIHUU, nyt tehdään vain näin ja meille ei tule sitten niitä iljettäviä kersoja" puhuisin ehkäisystä.

Jos taas yhdynnän ohella harrastetaan muitakin seksin muotoja, kuvittelisin asian olevan ihan normaali. Seksiinhän katos kuuluu muutakin ku se sisään-ulos pimppapippelijuttu?

Jotenki näyttää menevän porukalla pahasti saivarteluksi.

Vierailija
42/63 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeasti mitä lestoja.

Lestojen asenteesta kertoo jotain jo se, että ei kyseenalaisteta omaa uskoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niille ylimääräisille alkioille, joita koeputkihedelmöityksessä tulee? Normaalisti ne kait tuhotaan, mutta jos vl-pariskunnalle tulee vaikkapa 20 ylim. alkiota hoitojen seurauksena?

Vierailija
44/63 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin provona tekstisi, joten pyydän anteeksi oman provoiluni.

Eli siis kyllä lestadiolaiset voivat sekstata ihan millä muotoa tahansa. Kuulu juuri normaaliin käsitteeseen " seksi" heilläkin. Sitten jos aletaan ehkäisemään ihan tarkoituksellisesti (vaikkapa sitten keskeytetyllä yhdynnällä), niin silloin mennään rajan yli. Mutta ei todellakaan sellasta ole, että vaikka joka kerralla pitäisi sitten loppuun asti hinkata ku muuten on kyseessä ehkäisy :)

--

Ja jos tuo " ei vitsi mitä lessuja" oli osoitettu minulle (kirjoitin tuon pitkän jutun sivulla 5) niin scusate mi, en ole lestadiolainen, mutta tiedän kyllä paljon heidän uskonnostaan.

Vierailija
45/63 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta olen vierestä seurannut, joten ehkä tiedän että mitään tekopyhyyttä ei ole. Noita tekopyhiä uskontoja meidän länsimaalaisten silmään löytyy ulkomailta vähän enemmän. Mutta hei- hekin elävät vain pyhän kirjansa mukaisesti.

Vierailija
46/63 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos pitkästä vastauksestasi! Minä ainakin sain uusia näkökulmia tähän aiheeseen tekstistäsi.

Olen aiemmin sokeasti sivuuttanut sen seikan, että hedelmällisyyshoidot olivat sairauden hoitoa. Ovatko ne sitä? (Tämäkin on kyllä varmasti sellainen aihe, joka jakaa mielipiteitä.) Jos näin ajatellaan, ymmärrän hyvin hedelmällisyyshoidot. Jos hedelmättömyys luokitellaan sairaudeksi, totta kai sitä saa hoitaa (kuten syöpää tai diabetestakin ).

Hiusten värjäys/hiusten kiharrus- ristiriitaisuus on myös mietityttänyt kyllä. Mutta olen sen aina laittanut " normaalien epäloogisuuksien" piikkiin, mitä on joka puolella, ei pelkästään lestadiolaisten tavoissa.

On aivan totta, että rajojen veto on todella vaikeaa. Ja jotta tuollainen ryhmittymä pysyisi kasassa, päämäärä kirkkaana mielessä, rajoja tarvitaan. Nykymaailma on jo paljon vaikeampi ympäristö elää kuin 20 vuotta sitten.

Internetin käytön ymmärrän, sieltä löytyy paljon enemmän hyödyllistä tietoa kuin televisiosta. Internet on myös mahtava apu aivan arkipäivän asioissakin. Myös yhteydenpitovälineenä internet on lyömätön.

Toki televisiostakin löytää suhteellisen paljonkin hyödyllistä ja opettavaa ohjelmaa jos haluaa. Minä olen oppinut television välityksellä paljon maailmasta. Katson enimmäkseen dokumentteja ja keskusteluohjelmia. Mutta ihan turhaa hömppää suurin osa ohjelmista on. Tekisi hyvää meikäläisellekin taas kantaa tölsy vintille huilaamaan.

t. 16(ja 18)

P.s. Surullisena usein lueskelen näitä viestejä, joissa lestadiolaisia lyödään isolla kädellä. Jokainen meistä haluaa elää tavalla, jonka kokee hyväksi itselleen. Mitä hyötyä on asioista riidellä ja toisia sättiä? Paljon hedelmällisempää (XD hyvä sanavalinta tähän ketjuun) olisi vaihtaa ajatuksia -negatiivisiakin asialliseen sävyyn. Iloista ja värikästä syksyä kaikille tasapuolisesti!

Vierailija
47/63 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ihan oikeasti mietin tälläsia asioita " pienessä" päässäni, mutta mietin monia muitakin uskonasioita. Kuitenkin kun nää uskonnot on ihmisen kirjoittamia juttuja, ihan omasta mielikuvituksesta virinneitä asioita, joita sitten jotku uskon " johtajat" täydentävät matkan varrella. Miten ihmiset saadaan uskomaan kaikenlaiseen soopaan ja tekemään kaikenlaista hullua Jumalan nimissä(ja nyt en tarkoita lestadiolaisia). Minun Jumala(omatunto) ei anna minulle muuta ohjeita kuin, että elä elämäsi hyvin ja kohtele muita ihmisiä kunnioittavasti, suojele ja auta heikompia ja ole oikeudenmukainen. Ei yhtään kieltoa, ohjausta siitä millaiset hiukset minulla pitäis olla, minun Jumalalle se on merkityksetöntä.

Tätä epäloogisuutta olen miettinyt lestadiolaisten uskossa, toisaalta Jumalan lapsia ei saa " tappaa" (siis ehkäistä), mutta sodassa näitä Jumalan lapsia kyllä sitten saa ampua, onkoha se jotenkin oikeutetumpaa tuhota jonkun isä, jolla kotona on perhe odottamassa sodan nimissä, mutta kun on kyse miljoonista siittiöistä, heidän uintiretkeä ei saa katkaista ja tällä tavalla tuhota pieni ihmisenalku. Siis en ymmärrä tätä asiaa. Toisaalta jos Jumala on tarkoittanut, että joku nainen tai mies ei saa lapsia, sitä Jumalan tarkoitusta voidaan muuttaa ja tässä vaiheessa siitä tulee Jumalan avittamista?

t. ap, joka edelleen vaan pohtii

Vierailija
48/63 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kirjoittanut " lisääntykää ja täyttäkää maa" . Silloin ihmisen keski-ikä oli paljon alhaisempi, lapsi kuolleisuus suuri, äidit kuoli synnytykseen, joten nämä uskonkirjoittajat halusivat turvata, että ihmiskunta kasvaa ja kehittyy. He eivät voineet tietää/arvata, että jonain päivänä maailma on erinlainen, ihmiset elävät keskimäärin 80- vuotiaiksi, lapsikuolleisuus on pieni ja äidit pystyvät tekemään jopa 20 lasta järkijään. Kun se silloin vanhaa aikaa oli todella harvinaista, että äiti selviäisi niin monesta raskaudesta, koska silloin todella oltiin Herran hallussa eikä juuri lääketiede auttanut missään asiassa. Mielestäni nämä asiat pitäis suhteuttaa tähän päivään ja ajatella, että vanhemmat itse osaavat ratkaista montako lasta he jaksavat/haluavat saada. Mielestäni siihen asiaan on turha Jumalaa sotkea, koska maailama ei ole niin kuin ennen. Jumalaan tai mikä se sitten kellekki on on varmasti hyvä turvata ja " pyyttää" apua huonona hetkenä, mutta niitä todella vanhoja tekstejä ei ehkä kannata enää pilkulleen lukea.

t. edelleen ap täällä pohtii

Vierailija
49/63 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vanha irstas saarnamieskin voi käydä välillä hekumoimassa niiden lukemattomien pillunkuvien äärellä, joita netti on pullollaan. Eihän niitä telkkarissa näytetä, se on niin kesy vekotin.

Vierailija
50/63 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi moni ei lesta juo alkoholia, vaikka tietää, ettei siitä ole mitään hyötyä ja se tuhoaa ihmissuhteita?

Miksi moni ei lesta kiroilee ja silti ei hyväksy lastensa kiroilua?

Miksi moni ei lesta tupakoi, vaikka tietää sen olevan hengenvaarallista?

Miksi ehkäisette hormonaalisesti, vaikka tiedätte sen aiheuttavan lapsettomuutta, maksakasvaimia, veritulppia ym ym?

Eikö nuokin ole tekopyhää?

Vierailija
51/63 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö tuokin ole tekopyhää, kun kaikki hiusvärit ei miellytä?

Vierailija
52/63 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

myös sileät, hopeiset korut ovat osittain jumalan sallimia

LOL!

Vierailija
53/63 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se muokkaaa kansan mielipiteitä. aikoinaan esim. pettämiset, avioerot ym olivat tuomittavia, mutta kun te katsotte kaikkia sarjoja ja näette niissä pettämiset, syrjähypyt, erot ym ym, niin ajan kanssa teille tulee ok fiilis niihin asioihin.

Samoin, kun iltakymmenen jälkeen aukaisee television, niin joka ainoassa ohjelmassa on väkivaltaa??? Onko se teistä ok, että ihannoitte sellaisia ohjelmia?

Internetistä taas vl-piirissä on keskusteltu paljon ja jokainen täysijärkinen vl ja ei vl tajuaa, että se on pakollinen nykyajan yhteiskunnassa. Miten te luulisitte lestojen menestyvän, jos emme saisi käyttää sitä??? Alkaisitteko elättää meiddän suurperheitämme, kun tippuisimme yhteiskunnan kelkasta????

Vierailija
54/63 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

puhu sää vaan paskaa! Kukaan lesta ei kyllä käytä nappikorviksiakaan. Taas joku viisaana siellä sepustelee.

Vierailija:

myös sileät, hopeiset korut ovat osittain jumalan sallimia

Vierailija
55/63 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

vl tajuaa, että se on pakollinen nykyajan yhteiskunnassa. Miten te luulisitte lestojen menestyvän, jos emme saisi käyttää sitä??.

Vierailija
56/63 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinpä. kuka ois kateellinen lestoille :)

Vierailija
57/63 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaiset kiroilee joka päivä nimi S_____TANA on niiden Jumalan nimi. Siellä Suomi24 lukee kondomin tekijä on s.....Tana.

Vierailija
58/63 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lesta ei saa meikata. Har mageddon on Israelin valtion alueella mutta jehovat sanoo se on ilmaston muutos ja Ukrainan sota mutta oikeasti se on siellä Arabiassa.

Vierailija
59/63 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helluntailaiset on vapaamuurareita . Kuningas David teki syntiä ja Jahve tappoi sen pojan. Näin. Ja David on kuollut.

Vierailija
60/63 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestailu on miehiä palveleva kultti, jossa naiset ovat seksileluja ja alistettuja. Jos joku sääntö haittaa miehen pyrkimyksiä, keksitään joku kiertotie.

Oletteko muuten huomanneet, ettö kaikki uskonnot alistavat naisia eli miehellä parempi asema kaikessa. Sama pätee vähemmistökulttuureissa.

Suomi pyrkii sukupuolten tasa-arvoon, mutta samalla tukee naisia alistavia yhteisöjä...kunhan ovat vähemmistöjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi