Miksi lestadiolaiset saavat ottaa hedelmällisyyshoitoja, mutta eivät ehkäistä?
Molemmissa puututaan Jumalan tarkoitukseen. Jos luoja on tarkoittanut, että joku ei saa lapsia, niin miksi sitä mennään ihmisen puolesta muuttamaan ihan niin kuin ehkäisyssä. Ei voi ymmärtää tätä, selittäkää minulle. Jotenkin niin kaksnaamasta, huh huh.
Kommentit (63)
kyllä tämä on ihan miettimisen arvoinen asia -ei ap-
miksi telkkua ei saa kattoa mutta nettiä saa? miksi korviksia ei saa käyttää mutta kaulakoruja saa? miksi ei saa meikata mutta saa pukeutua tiukkiinkin trendivaatteisiin?
myös sileät, hopeiset korut ovat osittain jumalan sallimia
LOL!
Lesta sanan käyttö kertoo aika paljon ihmisen asenteista ja älykkyydestä.
älykkäät ihmiset eivät usko mielikuvituskavereihin!
Jos elää Jumalan tahdon mukaan, niin se lapsettomuuskin pitäisi vain hyväksyä. Ja adoptiota Jumala tuskin kieltää?
Miksi kukaan ei ole vastannut ap:n kysymykseen?
Aiheesta on lestadiolaistenkin keskuudessa erilaisia mielipiteitä; toiset eivät lähde hoitoihin, toiset taas kaipaavat vauvaa niin kovasti, että tekisivät mitä vain sen saadakseen.
Lähtökohtaisesti periaatteena on elämän suojeleminen ja kunnioittaminen. Ehkäisy on elämän syntymisen estämistä, hedelmöityshoidot taas luojan luomistyön auttamista. Ja muutenkin kulttuuri on niin perhekeskeistä, että lapsettomana lienee vaikea olla.
Itselläni ei ole mielipidettä asiaan, koska en ole joutunut kohtaamaan itse tai läheisteni kautta aihetta.
Yhden lapsen tappaa ja seuraavan haluaakin sitten pitää? Kyllä ei-uskonnollisillakin ihmisillä löytyy epäloogisuuksia elämästä.
lestat on epäloogisuuden mestareita
" Lapset ovat lahja jumalalta" Ja siksi siis lestadiolaiset ottavat vastaan kaikki lapset mitä heille annetaan.
Kun lapsia ei tule luonnostaan, eikö voi ajatella, että heille sitten jumala ei ole tahtonut lapsia antaa?
Minusta olisi mukava kuulla jonkun lestadiolaisen ajatuksia tästä. Ihan ystävällismielisesti uteliaana haluaisin tietää :)
Nii-in. Sitä minä en voi ymmärtää myöskään. Miksi oman uskonnon tai omien mielipiteiden kyseenalaistaminen olisi huono juttu? Onko usko niin heikko, että se ei siedä kyseenalaistamista?
Itse olen agnostikko ja mielelläni leikin ajatuksella, että olen " väärässä" ajatuksineni. Voin lukea raamattua tai käydä helluntaiseurakunnan kokouksessa, mutta se ei ajatuksiani mihinkään muuta. Miksi ihmiset pelkäävät niin paljon rajojensa ylittämistä?
16
ehkä uskovaiset pelkäävät rajojen ylityksen muuttavan heidän uskoaan. monessa uskonnossa yhteisö luo paineen jonka alla uskoaan ei tohdi kyseenalaistaa.
Kiltti ajatus. Ei se Luojakaan voi joka paikkaan ehtiä!
Itse olen myös ihmetellyt tuota asiaa ja itse ajattelisin, että jos taivaan Isä ei joillekin lapsia anna, niin sitten niitä ei myöskään lähdetä ' keinotekoisesti' auttamaankaan. Perhehän voi tässä itse määrätä monta lasta haluavat. Jos on yksi lapsi saatu aikaan keinohedelmöityksellä, niin itse voidaan sitten miettiä milloin olis sopiva ajankohta seuraavalle lapselle... (eihän aina nämä onnistu, mutta periaatteessa...)
T: vl-äiti
Ja niistä koruista. Eilen seuroissa puhuja kertoi tuon korvakoruasian Raamatusta, mutta lapset hälisi niin multa meni ohi korvien se. Ja nappikorvikset on yhtä lailla ' kielletty' kuin reiällisetkin.
tulevat vl:lle? Tai että ostaja on vl??? :O
Mua edelleen ihmetyttää tää uskomaton kiinnostus toisten elämään. Kaikki ihmiset ajattelevat jossain asiassa epäloogisesti. Kuinka te jaksattekin vatvoa toisten elämää.
Eihän tuo ole sinun elämästä pois. Vai mitä?
vastaus kysymykseen: koska ovat tekopyhiä