Lajitteletko kerrostaloasuja muovijätteen erikseen?
Meidän taloyhtiössä on muovijätteelle oma jäteastia, mutta aika huomattava osa asukkaista näyttää silti laittavan muoviset leikkelepaketit sun muut normaaliin polttokelpoiseen jätteeseen, eli ei lajittele niitä. Kysynkin, että onko tämä kuinka yleistä?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tietenki kannan kaatikselle asti ja matkalla korjailen sädekehäni asentoa.
Minä jopa juon virtsani ja syön paskani. Tulee vähemmän viemärijätettä.
No sehän tuli selväksi jo viestistäsi. "Olet mitä syöt".
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään, miksi pitäisi?
Koska jokainen pisara öljyä, joka jää ostamatta Venäjältä, on pois Putinin sotakassasta!
Muovi tehdään öljystä, ja muovinkierrätyksellä voidaan korvata edes osa tarvittavasta öljystä. (suurin osa muovista on nin likaista tai sisältää muita materiaaleja, ettei se käy uusiomuoviksi, mutta osa käy kuitenkin, ja mitä tarkemmin lajitellaan, sitä suurempi osa kelpaa uusiokäyttöön!)
Jos olet isänmaallinen tai haluat maailmanrauhaa tai haluat tukea Ukrainaa, lajittelet myös muovit.
Jos taas haluat tukea Putinia, senkuin laitat jätteet sekaisin.
Tietenkin muovit erikeen, huippuosaajat eivät tätäKÄÄN lajittele, toivottavasti suomalaiset tässäkin viisaampia ja toimivat oikein.
Harvoin.
Mun koti ei ole kierrätyskeskus.
Enkä minä lajittelija. Jätelaitoksille sarvelaiset ym. duuniin!
Kaiken muun lajittelen paitsi biojätettä. Haju on karmiva, ja houkuttelisi pikkukärpäsiä. Ja pienessä asunnossa ei vaan ole tilaa "lajittelu pisteelle".
Lajittelen muovit omaan jätelaatikkoon. Meidän talossa niin tekevät muutkin laatikon täyttymisestä päätellen. Sekajäteastioita on vähennetty, kun on tullut tarkempi lajittelu.
Ilman muuta lajittelen, kun sellainen mahdollisuus on annettu. Huuhtelen pikaisesti ja jätän lavuaariin kuivumaan, sitt vasta pussiin. Tavallista jätettä ei sitten tulekaan kuin murto-osa aiemmasta.