Millä saada neljävuotiaan nukkumaanmenohulinat loppumaan?
Kun pitäisi mennä illalla nukkumaan aloittaa lapsi hulinat. Menee kyllä sänkyyn kun pitää, kuuntelee iltasadun ja sanoo hyvät yöt, tämä kaikki tyytyväisenä ja rauhassa. Mutta sitten alkaa juoksentelu pois sängystä, keksii vaikka mitä maitojanoa (ei ole koskaan saanut hampaanpesun jälkeen maitoa eikä saa), vessahätää sen kymmenen kertaa, muuta juoksua ja hulinaa. Minun ilta on sitä että palautan lasta kymmeniä kertoja sänkyyn nukkumaan. En jaksa enää. Millä nämä hulinat saa loppumaan?Ei ole aikoihin nukkunut päiväunia. Ulkoilee paljon päivisin ja saa huomiota kyllä. Päivärytmi on selkeä ja aina sama. Nämä asiat on siis jo kunnossa.
Kommentit (44)
Tee niinkuin poikani ja miniäni, hellästi vaan takaisin sänkyyn. Kaikki nukkuneet klo 20 yksivuotiaasta alkaen. Ei mitään ongelmaa. Päiväunillekin menee kaksivuotias kun vaan vie sänkyyn ja antaa oman unirievun. Ihania mukuloita ovat. Olen heidän mummunsa.
Miksi et jää lapsen viereen? Olet lähellä ja silittelet selkää, lapsi rauhoittuu ja nukahtaa vartissa.
4v näkee jo painajaisia, kuuluu ikään. Meillä laitettiin iso dinosaurus sängyn viereen vahtimaan ja oven luo leikkikoira.
Jonkin aikaa kesti ja sitten ne unet vaan katosivat. 4v elää päivän tapahtumia ja suurin osa on aika uusia, siksi saattaa "pelottaa".
Käy MLL aivuilta lukemassa painajaisista.
Joo ja vastaanvänkääjille, joojoo, kaikki eivät näe, eloisat ja vilkkaat saattavat nähdä!
Moneltako lapsi menee nukkumaan? Kuulostaa vähän siltä, että hän ei ole vielä tarpeeksi väsynyt siihen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan ryhdy nukuttamaan, kohta huomaat olevasi lapsen vieressä 2-3 tuntia illassa.
Mieti, mitä kamalaa tapahtuu, jos lapsi ei nukukaan. Ei oikeastaan mitään. Nukkumaanmenoajan jälkeen ei tapahdu mitään kivaa, lapsen kanssa ei leikitä, televisiota ei katsota, lapselle ei edes puhuta vaan todetaan, että minä luen nyt, tämä on minulle tärkeää. Mitä tylsempää illalla on ja lapsi sen huomaa, sitä varmemmin hän uskaltaa mennä nukkumaan tietäen, että ei jää mistään paitsi.Se mitä kamalaa tapahtuu on että jos lapsi valvoo myöhään eikä nukukaan niin hän on päivällä yliväsynyt. Riehuu ja kiukuttelee sen yliväsymyksen takia. Eikä silti nukahda seuraavana iltana paremmin. Kokeiltu on monta päivää putkeen. Yliväsymys pahenee vain koko ajan ja nukahtaminen jopa vaikeutuu. Ap
Tuttu tekosyy. Totta kai lapsi riehuu ja kiukuttelee, koska siten saa huomiosi. Laita asunnosta valot pois, yksi ainoa lamppu (koska luet) ja sanot lapselle, että nyt on hiljainen aika, sinun pitäisi olla nukkumassa. Kun illalla ei tapahdu mitään, lapsi huomaa, että on turha riekkua. Edellyttää toki sinulta sitä, että olet niin välinpitämätön kuin voit.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et jää lapsen viereen? Olet lähellä ja silittelet selkää, lapsi rauhoittuu ja nukahtaa vartissa.
Ehkä teillä lapsi reagoi noin, mutta ei kannata yleistää, että kaikki olisivat samasta puusta veistettyjä. Paljon on myös niitä lapsia jotka sänkyyn laitettaessa ja viereen jäädessä luulevat olevansa sirkuksen voimistelunäytöksessä, standup-komiikan harjoituksessa tai pakopelissä.
4v on vielä pieni. Ole nyt läsnä kun lapsi sitä tarvitsee. Meillä ei ole koskaan tehty mitään nukutustemppuja, mutta jompi kumpi vanhempi makaa sängyllä samassa huoneessa kunnes lapsi nukahtaa. Aina on tyytyväisenä nukahtanut alle vartissa.
Vierailija kirjoitti:
Moneltako lapsi menee nukkumaan? Kuulostaa vähän siltä, että hän ei ole vielä tarpeeksi väsynyt siihen aikaan.
Klo 20. Pitäisi olla väsynyt kun herää seiskalta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä teillä lapsi reagoi noin, mutta ei kannata yleistää, että kaikki olisivat samasta puusta veistettyjä. Paljon on myös niitä lapsia jotka sänkyyn laitettaessa ja viereen jäädessä luulevat olevansa sirkuksen voimistelunäytöksessä, standup-komiikan harjoituksessa tai pakopelissä.
:D tuo kommenttisi loppu kuulostaa minun lapselta. Ja kiitos nauruista, ihan oikeasti helpotti nauraa hetki tämän väsymyksen keskellä.
Ap
Voisiko lapsi olla tuossa kohtaa jo yliväsynyt? Voisiko nukkumaanmenoa aikaistaa vaikka puolella tunnilla? Oma lapsi aloittaa nuo sekoilut, jos nukkumaanmeno pitkittyy. Iltatoimiin myös toistuvat rutiinit, tuovat turvaa lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä vessassa ennen kuin menee sänkyyn eikä sinne ole enää tarvetta päästää, sanot että jos on hätä hän herää siihen yöllä varmasti. Lapsi hulisee juuri niin paljon kuin sä annat hänelle siimaa... Eikä tarvitse pelätä jos lapsi suutuksissaan nukahtaa omaan itkuun... Se menee ohi kun vuorokausirytmi alkaa toimia.
Muista myös herättää lapsi ajoissa aamulla ja liikkua riittävästi päivän aikana.Missään tapauksessa lasta ei saa kieltää menemästä vessaan. Sillä saa aikaiseksi vain lapsen, joka koko ajan jännittää, tuleeko pissahätä. Ja kun tarpeeksi jännittää, niin ihan oikea hätä tulee jo 10 minuutin päästä edellisestä vessakäynnistä, sitten taas muutaman minuutin päästä uudelleen jne. Eikä tämä rajoitu pelkästään nukkumaan menemisiin, vaan kaikkiin muihinkin tilanteisiin, joissa on hankala päästä vessaan.
Näitä "ei missään tapauksessa" -sääntöjä kun vanhempi kehittelee itselleen, niin niistä tulee juuri sellaisia juttuja joita lapsi oppii käyttämään hyväkseen saadakseen tahtonsa läpi. Lapset ovat fiksuja manipuloijia eivätkä suinkaan mitään kaikesta rikki meneviä ja viattomia poloisia kuten yhä useampi haluaa ajatella.
Jos lapselle opetetaan, että sanalla pissahätä pääsee takuuvarmasti pois sängystä tai muusta ikävästä paikasta, niin niille "pissahädille" ei tule loppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä vessassa ennen kuin menee sänkyyn eikä sinne ole enää tarvetta päästää, sanot että jos on hätä hän herää siihen yöllä varmasti. Lapsi hulisee juuri niin paljon kuin sä annat hänelle siimaa... Eikä tarvitse pelätä jos lapsi suutuksissaan nukahtaa omaan itkuun... Se menee ohi kun vuorokausirytmi alkaa toimia.
Muista myös herättää lapsi ajoissa aamulla ja liikkua riittävästi päivän aikana.Lapsi siis ulkoilee päivisin paljon. Ja herää joka aamu klo 7. En minä lapsen itkua pelkää mutta eipä se ole edes ongelma kun ei hän iltaisin itke. En minä päästäkään sinne vessaan kymmentä kertaa vaan kiellän eikä hän mene koska kiellän (toki siis iltapissalla käy ennen hyvän yön toivotusta). Mutta lapsi siis ponkaisee ylös sängystä lähtemään sinne pissalle monta kertaa päästi sinne tai ei. Millä estän? Se ei auta vaikka leikkisin nukkuvaa samassa huoneessa. En voi fyysisen voimin väkisin pitää lasta sängyssä. Ap
Pyydä lapsen isää pitelemään? Tai ota valjaat käyttöön. Ei lapsi siitäkään rikki mene.
Vierailija kirjoitti:
Pelko siellä varmaan on takana. Lapsi ei halua nukkua yksin. Ihmetyttää, kun täällä niin kovin moni kannattaa kovia keinoja, jätä sänkyyn äläkä puhu mitään. Ei ihme että suomalaisilla on niin paljon uni- ja mielenterveysongelmia.
Ajattelin ihan samaa. Onneksi täällä on myös järjen ääniä ja lapsistaan oikeasti pitäviä aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo 20. Pitäisi olla väsynyt kun herää seiskalta.
Ap
Täytyy kyllä sanoa, että yksikään omista lapsistani ei ole koskaan mennyt nukkumaan klo 20, vaikka onkin herännyt seiskalta. Unentarve on tietenkin yksilöllistä, mutta minä ainakin kokeilisin, mitä tapahtuu, jos lapsen laittaisikin sänkyyn vasta klo 20:30 tai 21.
Kolmen lapsen äiti
Meillä äiti aikoinaan tuuletti ikkunan kautta makuuhuonetta ennen nukkumaanmenoa niin, että hetken aikaa huoneessa oli vähän viileämpi ilma. Tämä on itseltä vähän unohtunut, joskus tuuletan varsinkin jos on rauhaton olo. Varmaan lapselle toimii sama kuin aikuisillekin, puhdas pyjama ja lakanat, raikas vähän viileä ilma siinä nukahtamisen aikaan voisivat rauhoittaa häntä. Siinä touhuamisessa voi tulla kuuma, ja kun uni ei heti tule, niin siksi hänelle tulee levoton olo.
Vierailija kirjoitti:
Tee niinkuin poikani ja miniäni, hellästi vaan takaisin sänkyyn. Kaikki nukkuneet klo 20 yksivuotiaasta alkaen. Ei mitään ongelmaa. Päiväunillekin menee kaksivuotias kun vaan vie sänkyyn ja antaa oman unirievun. Ihania mukuloita ovat. Olen heidän mummunsa.
Ja varmaan ajattelet että tämä on heidän erinomaisuuttaan kasvattajina? Että he ovat osanneet opettaa lapset nukkumaan noin hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista myös herättää lapsi ajoissa aamulla ja liikkua riittävästi päivän aikana.Missään tapauksessa lasta ei saa kieltää menemästä vessaan. Sillä saa aikaiseksi vain lapsen, joka koko ajan jännittää, tuleeko pissahätä. Ja kun tarpeeksi jännittää, niin ihan oikea hätä tulee jo 10 minuutin päästä edellisestä vessakäynnistä, sitten taas muutaman minuutin päästä uudelleen jne. Eikä tämä rajoitu pelkästään nukkumaan menemisiin, vaan kaikkiin muihinkin tilanteisiin, joissa on hankala päästä vessaan.
Näitä "ei missään tapauksessa" -sääntöjä kun vanhempi kehittelee itselleen, niin niistä tulee juuri sellaisia juttuja joita lapsi oppii käyttämään hyväkseen saadakseen tahtonsa läpi. Lapset ovat fiksuja manipuloijia eivätkä suinkaan mitään kaikesta rikki meneviä ja viattomia poloisia kuten yhä useampi haluaa ajatella.
Jos lapselle opetetaan, että sanalla pissahätä pääsee takuuvarmasti pois sängystä tai muusta ikävästä paikasta, niin niille "pissahädille" ei tule loppua.
Minua vanhemmat eivät varsinaisesti kieltäneet käymästä vessassa, mutta motkottivat kyllä siitä, jos kävin vessassa sen jälkeen, kun olin jo mennyt sänkyyn. Olen 56, ja vieläkin minulle ovat vaikeita tilanteet, joissa tiedän, että seuraavaan kahteen tuntiin ei pääse vessaan. On uskomatonta, miten nopeasti pissahätä tulee, jos jännittää, tuleeko se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapselle opetetaan, että sanalla pissahätä pääsee takuuvarmasti pois sängystä tai muusta ikävästä paikasta, niin niille "pissahädille" ei tule loppua.Minua vanhemmat eivät varsinaisesti kieltäneet käymästä vessassa, mutta motkottivat kyllä siitä, jos kävin vessassa sen jälkeen, kun olin jo mennyt sänkyyn. Olen 56, ja vieläkin minulle ovat vaikeita tilanteet, joissa tiedän, että seuraavaan kahteen tuntiin ei pääse vessaan. On uskomatonta, miten nopeasti pissahätä tulee, jos jännittää, tuleeko se.
Oletko varma tuosta syy- ja seuraussuhteesta? Tai siitä, että muut kokisivat asian samoin?
Muistaakseni meillä tuo nukkumaanmenoaika oli about 20, jos venyi pidempään, alkoi juuri tuo hösellys ja levottomuus. Ei painajaisia taustalla. Yleensä luin iltasadun ja jäin lukutuolille hiljaa istumaan, kunnes kaveri lopulta simahti. Yleensä se 20min siinä sai olla. Kaipa se rauhoitti, että joku aikuinen turva oli samassa huoneessa. Ja hämärä yövalo, jottei ole pilkkopimeää. Ja tosiaan, sekin auttoi, että illalla oli ns.tylsää, ei tv:tä tai muuta hälyä, auttoi siihen iltaan laskeutumiseen. Ja nämä on yleensä vaiheita, kroppa ja mieli saa rutiinit ja meno helpottaa. Tuossa vaiheessa pitää olla vaan kärsivällinen ja rauhallinen. Se on sitä elämää kumminkin vaan, vaikka joo, ärsyttävä vaihe!
Se mitä kamalaa tapahtuu on että jos lapsi valvoo myöhään eikä nukukaan niin hän on päivällä yliväsynyt. Riehuu ja kiukuttelee sen yliväsymyksen takia. Eikä silti nukahda seuraavana iltana paremmin. Kokeiltu on monta päivää putkeen. Yliväsymys pahenee vain koko ajan ja nukahtaminen jopa vaikeutuu. Ap