Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuoritteko perunat ennen keittämistä?

Vierailija
27.04.2022 |

Eli kuoritteko perunat ennen kuin keitätte?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kuori edes muussiin. Syön aina kuorineen. Tai jos tulee jotain vieraita, niin ehkä sitten, mutta mua itseäni ei kuorenpalat muusissa haittaa.

Vierailija
22/45 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti en kuori, mutta esim. juhlallisemmille ruokakutsuille kuorin tottakai.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuori ennen enkä jälkeen. Kuori on perunan maukkain ja terveellisin osa. Loppu on pelkkää tärkkelystä.

Kun olin lapsi, oltiin köyhiä eikä vanhemmilla ollut varaa ostaa liimaa niin pyysin aina äitiä keittämään potut kuorineen. Sitten kun jäähtyneen keitetyn peruna kuori niin sillä oli hyvä liimata kiiltokuvat vihkoon ym paperiset askartelut sai liimattua. Semmosta tärkkkelystä! ;)

Vierailija
24/45 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain jos olen tekemässä muusia niistä perunoista.
(enkä keitä vaan höyrytän, kaikin puolin kätevämpää)

Muussiin kuorin minäkin. Rupesi kiinnostamaan tuo että miten perunat höyrytetään?

Kypsennetään höyrykattilassa. Siinä on sekin etu, kun ovat kypsiä niin laittaa levyn vaikka ykköselle, perunat pysyvät kuumina ja hyvinä

Täytyykin tutustua tuohon tapaan tarkemmin. Kiitos.

Vierailija
25/45 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

herranjumala sentään, luin otsikon että "kuoleeko perunat ennen keittämistä" :O 

Vastauksena oikeaan otsikkoon, kuorin kyllä. 

Vierailija
26/45 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka muka enää 2000-luvulla syö perunaa?

Ei varmaan kukaan. Koristeinahan ne perunat siellä kaupassa ovat.

Vierailija
27/45 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuori estää vitamiinien liukenemisen veteen ja perunat säilyvät pari päivää jääkaapissa kuorineen keitettyinä paremmin.

Miksi joku säilyttäisi keitettyjä perunoita päiväkaupalla jääkaapissa?

Siksi että voi myöhemmin tehdä pyttäriä, nam!

Vierailija
28/45 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuori estää vitamiinien liukenemisen veteen ja perunat säilyvät pari päivää jääkaapissa kuorineen keitettyinä paremmin.

Miksi joku säilyttäisi keitettyjä perunoita päiväkaupalla jääkaapissa?

Siksi että voi myöhemmin tehdä pyttäriä, nam!

Tai vaikka paistaa, korppujauhon kera.

Vierailija
29/45 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kuori ennen enkä jälkeen. Kuori on perunan maukkain ja terveellisin osa. Loppu on pelkkää tärkkelystä.

Kun olin lapsi, oltiin köyhiä eikä vanhemmilla ollut varaa ostaa liimaa niin pyysin aina äitiä keittämään potut kuorineen. Sitten kun jäähtyneen keitetyn peruna kuori niin sillä oli hyvä liimata kiiltokuvat vihkoon ym paperiset askartelut sai liimattua. Semmosta tärkkkelystä! ;)

Jouduimme 1950-luvulla tuomaan keitetyt perunanpuolikkaat kouluun. Niillä liimailimme sitten askartelutöitämme.

Vierailija
30/45 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahas, palstan päivystävä "elitisti" saapui ketjuun paheksumaan rahvaan ruokatottumuksia. Ja kyllä, minä syön perunaa kaikissa muodoissaan. Tänään viimeksi käytin perunaa Ukrainalaisen pannuleivän raaka-aineena. Se on hyvää ja monipuolista, toisin kuin pastat( syön kyllä niitäkin). Kehoni kaipaa perunaa.

Vierailija
31/45 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouduimme 1950-luvulla tuomaan keitetyt perunanpuolikkaat kouluun. Niillä liimailimme sitten askartelutöitämme.

Vielä 60-luvullakin! Olen tuo edellinen... Hyvin toimi. Vinkiksi vaan jos taas tulee pula-aika! :)

Vierailija
32/45 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jahas, palstan päivystävä "elitisti" saapui ketjuun paheksumaan rahvaan ruokatottumuksia. Ja kyllä, minä syön perunaa kaikissa muodoissaan. Tänään viimeksi käytin perunaa Ukrainalaisen pannuleivän raaka-aineena. Se on hyvää ja monipuolista, toisin kuin pastat( syön kyllä niitäkin). Kehoni kaipaa perunaa.

On se vaan sellainen OIKEA ruoka, että sitä alkaa keho kaipaamaan jos menee jokunen päivä muilla pöperöillä. Isä-vainajakin sanoi aina jos oli joku riisi- tai makaronipäivä välissä että kyllä nyt taytyy saada perunaa! Oli raskas ruumiillinen työ hänellä niin tiesi mitä kroppa tarttee jaksaakeen.

Vierailija
33/45 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain jos olen tekemässä muusia niistä perunoista.
(enkä keitä vaan höyrytän, kaikin puolin kätevämpää)

Muussiin kuorin minäkin. Rupesi kiinnostamaan tuo että miten perunat höyrytetään?

Kypsennetään höyrykattilassa. Siinä on sekin etu, kun ovat kypsiä niin laittaa levyn vaikka ykköselle, perunat pysyvät kuumina ja hyvinä

Täytyykin tutustua tuohon tapaan tarkemmin. Kiitos.

Jos ei ole virallista höyrykattilaa, niin sekin toimii että laittaa potut metalliseen siivilään normaalin kattilan päälle. Toimii ainakin jos pottuja ei ole kauheasti kerralla.

Vierailija
34/45 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen harjalla ja pilkon pieniksi. Keitän ilman suolaa ja suolaan vasta keittämisen jälkeen. Tässä vaiheessa lisään myös voita ja persiljaa. Näin keittoaika pienenee noin 20-30 minuutista noin 10 minuuttiin ja maku on aivan toista kuin perinteisillä menetelmillä. Toimii erityisesti kiinteillä perunoilla ja maku on täyteläinen ja pähkinäinen, hiukan samankaltainen maku kuin uusilla perunoilla, mutta täyteläisempi. Jos tarjoaa ilman kastiketta, kannattaa lisätä vielä reilu tilkka oliiviöljyä.

Ei toimi uusien perunoiden kanssa. Ne kannattaa keittää perinteisesti eli harjattuina ja suola jo keitinveteen.

Vierailija
35/45 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorin perunat ja kypsennän höyryttämällä.

Vierailija
36/45 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat maittavat voin kanssa hyvin. Kastikkeen voi skipata.

Vierailija
37/45 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysypä kauppiaalta! Suurin osa syö edelleen perunaa, useimmat ainakin kaksi kertaa viikossa.

Vierailija
38/45 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pestyt potut viipaleiksi 3-4mm. Nopeasti käy.
Pannu kuumaksi, rasvaa ja 1 kerros perunaa.
Voit sammuttaa hellan. Kannen alla tai folio päälle, kypsyy.

Maustaen hyvin tai huonosti ehkä lisäksi soijajauhetta kera öljy tms.

Vierailija
39/45 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorin. En ala räpimään enää kypsiä perunoita.

Vierailija
40/45 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorin ja en,riippuu perunoista. Tähän aikaan vuodesta ovat yllättävän huonoja (mustaa kuoren alla) joten nyt ainakin kuorin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi