Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Stella (ja muut tosirikkaat), nostatteko lapsilisää?

Vierailija
08.10.2006 |

Ehkä huono sana tuo nostaa, mutta siis otatteko vastaan lapsilisää, vaikka ette varallisuutenne puolesta sitä tarvitse? Miksi otatte tai ette ota? Jos otatte, oletteko koskaan miettineet mahdollisuutta luopua tuosta etuudesta? Entä mihin käytätte lapsilisät?

Ja kysymys niille, joille lapsilisät tulevat todelliseen tarpeeseen: jos taloudellinen tilanteenne sen sallisi, luopuisitteko lapsilisästä kokonaan?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeesti en ymmärrä tätä ikuisuusaihetta. lapsilisät ovat niitä harvoja tukia joita varakkaat, ja siis paljon verojakin maksavat, yleensä saavat yhteiskunnalta. niiden rikkaiden veroista se köyhienkin lapsilisä maksetaan.

pitäsikö ap:n mielestä rikkaiden vaan maksaa veroja saamatta mitään koskaan itselleen?

Vierailija
2/31 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekemistä lapsilisillä ja varakkuudella on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

voiko lapsilisäsätä jotenkin kieltäytyä?

Tietysti voi. Sitähän haetaan Kelalta, eikä kenenkään ole pakko ottaa tuota rahaa vastaan, sen voi myös perua myöhemmin, jos " tulee toisiin aatoksiin" . ;)

oikeesti en ymmärrä tätä ikuisuusaihetta. lapsilisät ovat niitä harvoja tukia joita varakkaat, ja siis paljon verojakin maksavat, yleensä saavat yhteiskunnalta. niiden rikkaiden veroista se köyhienkin lapsilisä maksetaan.

pitäsikö ap:n mielestä rikkaiden vaan maksaa veroja saamatta mitään koskaan itselleen?

Mitä ikuisuusaihetta? Minä en ole tällä asialla ketään kiusannut, tällä palstalla vastannut korkeintaan kyselyihin siitä, mihin kukin lapsilisänsä käyttää.

En ole sanonut, että olisin sitä mieltä, että rikkaiden pitäisi vain maksaa veroja saamatta itselleen mitään. Kunhan pohdin sitä, mitä ihmiset, joilla todellisuudessa ei olisi minkäänlaista tarvetta lapsilisälle, tekevät tuolla rahalla, jos sen vastaan ottavat. Ja olisi mielenkiintoista tietää, onko olemassa ketään, joka omasta tahdostaan tuosta etuudesta kieltäytyisi. En minä ole kukaan sanomaan, että jonkun pitäisi kieltäytyä hänelle laissa suodusta etuudesta, kunhan kyselin...

Omassa elämässäni todennäköisesti jättäisin lapsilisät nostamatta, jos talous sen sallisi. Siis jos olisi varaa laittaa se 100 euroa per lapsi syrjään joka kuukausi ilman, että se horjuttaa perheen taloutta. Tällä hetkellä tuohon ei tosin ole mitään mahdollisuuksia, kun lapsilisätkin menevät elämiseen, mutta jos tuo raha olisi ns. ylimääräistä, en näkisi mitään tarvetta sitä vastaanottaa.

Vierailija
4/31 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miksi joku muka ei nostaisi?

Mitä tekemistä lapsilisillä ja varakkuudella on?

Niin, miksi joku ei nostaisi? Miksi joku ei haluaisi ottaa vastaan rahaa, kun sitä kerran valtiolta " väkisin" annetaan? Ehkä joku ajattelee, että sen rahan voi käyttää johonkin muuhun, jos se ei kaikille ole välttämätöntä?

Ei lapsilisällä ja varakkuudella ole tekemistä toistensa kanssa (jos sitä kysymykselläsi tarkoitit?), mutta olin vain kiinnostunut tietämään, kyseenalaistaako kukaan oikeasti ko. etuuden vastaanottamista tilanteessa, jossa sillä ei oikeasti ole mitään " merkitystä" . En sano, että lapsilisät pitäisi poistaa rikkailta, mutta itse kokisin olevani jonkinlainen yhteiskunnan väärinkäyttäjä, jos ottaisin lapsilisän vastaan ilman oikeaa tarvetta. Siis ITSE kokisin, ja edelleenkään en oleta kenenkään muun näin tuntevan.

Vierailija
5/31 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten kakkonen sanoi, meidän hyvätuloisten veroista se ap:nkin lapsilisä maksetaan.

pitäisikö minun ap:n logiikalla pyytää myös työnantajaani alentamaan palkkaani, koska tulisin hyvin toimeen huomattavsti pienemmilläkin tuloilla?

Vierailija
6/31 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka lahjoittaa ne lapsilisät hyväntekeväisyyteen...

Vierailija
7/31 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä me köyhätkin veroja maksetaan.

Vierailija
8/31 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse maksoin vuonna 2004 veroja valtiolle yli 30.000¿. luulen että voinen ihan hyvillä mielin sen lapsilisän nostaa?

paljonkohan mahtoi ap tai seiska maksaa veroja?

Vierailija
9/31 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kuten kakkonen sanoi, meidän hyvätuloisten veroista se ap:nkin lapsilisä maksetaan.

Kuten tuossa edellä joku sanoikin, niin kyllä me vähätuloisetkin veroja maksamme. Kyllä meidänkin veroistamme varmasti osa menee lapsilisiin, uskoisin. ;)

pitäisikö minun ap:n logiikalla pyytää myös työnantajaani alentamaan palkkaani, koska tulisin hyvin toimeen huomattavsti pienemmilläkin tuloilla?

Tajuat varmasti itsekin, että tässä on kyse vähän eri asiasta. Toki saat ansaita työstäsi juuri sen verran kuin ansaitset. Saat myös puolestani ottaa vastaan lapsilisän, mutta teetkö samalla tavalla töitä sen eteen kuin palkkasi? No joo, olet toki ansainnut lapsilisän saamalla lapsen/lapsia, mutta ihan samanlaiseksi rahaksi en kuitenkaan lapsilisää ja palkkaa niputtaisi.

Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että joku on varakas, oli varakkuus sitten itse ansaittua tai muuten kertynyttä. Mietin vain, että eikö oikeasti kukaan taloudellisesti hyvin toimeentuleva koe, että hän saa lapsilisää " turhaan" ? Jos rahaa tulee jo ovista ja ikkunoista eikä kaikkea ehdi edes käyttämään, niin onko se lapsilisä - sama raha, jota köyhätkin saavat - ihan välttämätön ottaa vastaan vain siksi, kun kerran se laissa kaikille varallisuuteen katsomatta suoraan?

Vierailija
10/31 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisin rikas en ottaisi lapsilisää.

Vierailija
11/31 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulisko ap:lle parempi mieli jos kerron, että lahjoitan kuukausittain hyväntekeväisyyteen ja eri kansalaisjärjestöille n. 160¿. jos haluat, niin ajattele että juuri tämä raha on minun lapsilisäni, jonka " lahjoitan pois" enemmän tarvitseville.

Vierailija
12/31 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

itse maksoin vuonna 2004 veroja valtiolle yli 30.000¿. luulen että voinen ihan hyvillä mielin sen lapsilisän nostaa?

paljonkohan mahtoi ap tai seiska maksaa veroja?

No minä en ole muutamaan viime vuoteen edes tienannut tuota sinun verojesi määrää, eli en ole paljon verojakaan maksanut. Mutta sepä ei ollutkaan alkuperäisen kysymykseni pointti. Varmasti voit nostaa lapsilisän hyvillä mielin, olet sen toki veroja maksamalla " ansainnut" . Halusin vain kuulla, onko olemassa ketään, joka ei kokisi tarpeelliseksi ottaa vastaan verovaroin kustannettua etuutta, vaikka olisi itse osallistunut sen rahoitukseen miten suurella summalla.

Vierailija
13/31 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko ajan (v. 2006) veroja kodinhoidontuesta 17% (saan helsinkilisän) ja vuonna 2004 maksoin tuloistani 29% veroja...ja lisäksi annan hyväntekeväisyyteen joka kuukausi 5% nettotuloistani. Mies on keskituloinen ja antaa saman hyväntekeväisyyteen saman verran.

Pointtini on se, että kyllä te " rikkaat" saatte sitä lapsilisää mun puolesta nostaa, mutta on turha tulla elvistelemään että maksatte köyhienkin lapsilisät. Tässä maassa tuskin on etuudensaajia/palkansaajia, jotka eivät maksaisi veroja. Käsittääkseni työttömyyskorvauksesta ja kodinhoidontuestakin maksetaan veroja. Vai olenko väärässä?

Minulta ei ole pois jos minua hyvätuloisemmat nostelee lapsilisää, mutta ei kannata perustella sitä sillä, että teidän ansiosta köyhemmätkin saa sitä nostaa. Hohhoijakkaa!

Vierailija
14/31 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen sitä mieltä että tosi tosi rikkailta voisi lapsilisät ottaa pois.

t. 11

Vierailija
15/31 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juuri siksi, että ne ovat niitä harvoja ehdottoman tasa-arvoisia asioita. Valtio antaa juuri saman köyhimmälleen ja rikkaimmalleen. Siinä on jotain sellaista reiluutta, jota Suomessa arvostan.

Me emme tarvitse lapsilisää elämiseen eikä sen puuttuminen suuremmin näkyisi taloudessamme, mutta silti ehdottomasti sen haluan ja juuri siksi, että kerrankin edes yhdessä asiassa olemme tasa-arvoisia. Muutenhan meitä kohdellaan tulojen perusteella valtion puolelta hyvin eri tavoin. Esimerkiksi minun veroprosenttini lähentelee 50 ja eräskin tuttu maksaa 15 prosenttia veroja. Aikoinaan, kun kummallakaan ei ollut muita tuloja tämä sama tuttu sai valtiolta selvästi enemmän rahaa käteen siitä, että ei tehnyt mitään kuin minä raataessani 12 tuntisia päiviä opiskelun parissa. Katkeraksihan tässä voisi tulla, jos ei joskus sentään muistutettaisi edes jollain tavalla, että me hyvätuloisetkaan emme nyt täysin persona non gratoja tässä maassa ole.

Vierailija
16/31 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tulisko ap:lle parempi mieli jos kerron, että lahjoitan kuukausittain hyväntekeväisyyteen ja eri kansalaisjärjestöille n. 160¿. jos haluat, niin ajattele että juuri tämä raha on minun lapsilisäni, jonka " lahjoitan pois" enemmän tarvitseville.

Ei minulla edelleenkään ole mitenkään paha mieli siitä, että joku nostaa lapsilisää vaikkei sitä varsinaisesti tarvitsisikaan. :) Halusin vain herättää aiheesta keskustelua, sillä tämä asia on meitä mieheni kanssa silloin tällöin pohdituttanut. Hienoa, että sinä annat rahaa hyväntekeväisyyteen, se on arvokas asia, ja hatunnosto siitä. Me olemme mieheni kanssa tulleet siihen tulokseen, että jos taloudellinen tilanteemme joskus on sellainen, että lapsilisä on yksi itikanpissi Itämeressä, pyydämme Kelaa lakkauttamaan sen omalta osaltamme. Mutta tämä on meidän kantamme, jokainen toki toimikoon itselleen parhaalla tavalla niin kauan kuin tuo etuus on kaikkien käytettävissä.

Vierailija
17/31 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

koko ajan (v. 2006) veroja kodinhoidontuesta 17% (saan helsinkilisän) ja vuonna 2004 maksoin tuloistani 29% veroja...ja lisäksi annan hyväntekeväisyyteen joka kuukausi 5% nettotuloistani. Mies on keskituloinen ja antaa saman hyväntekeväisyyteen saman verran.

Pointtini on se, että kyllä te " rikkaat" saatte sitä lapsilisää mun puolesta nostaa, mutta on turha tulla elvistelemään että maksatte köyhienkin lapsilisät. Tässä maassa tuskin on etuudensaajia/palkansaajia, jotka eivät maksaisi veroja. Käsittääkseni työttömyyskorvauksesta ja kodinhoidontuestakin maksetaan veroja. Vai olenko väärässä?

Minulta ei ole pois jos minua hyvätuloisemmat nostelee lapsilisää, mutta ei kannata perustella sitä sillä, että teidän ansiosta köyhemmätkin saa sitä nostaa. Hohhoijakkaa!

Toki kaikki muutkin veronsa maksavat, muttei siitä kotihoidontuesta maksetut verot kovin montaa euroa riitä maksamaan lapsilisiä. Ymmärtänet, että suuret veronmaksat pitkälle rahoittavat tämän systeemin.

t: itse eräs keskituloinen

Vierailija
18/31 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeastiko joku kuvittelee osallistuvansa valtion menojen rahoittamiseen, kun maksaa veroja valtiolta saamastaan tuesta? Oletteko myös sitä mieltä, että jos minä lahjoitan teille 10 vauvanvaatetta ja sitten pyydänkin niistä yhden takaisin, kun oma vauvani tarvitseekin sitä vielä, niin te teette hyväntekeväisyyttä ja autatte minua pukemaan lapseni ja teidän ansiostanne vauvallani on sitten riittävästi vaatteita?

Vierailija:

Vierailija
19/31 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua vaivannut on se, että minkä ihmeen takia lapsilisässä ekasta lapsesta saa niin vitsin vähän mutta vaikka viidennestä lapsesta saa paljon enemmän, koska ekalle lapsellehan kaikki pitää ostaa ja niitä voi se viides sitten käyttää.

Mutta joo kyllä meillä nostetaan lapsilisät yms kaikki mahdollinen. Mies maksaa ihan törkeen paljon veroja, joten koetaan, että siitä kyllä on meidän nämä lapsiperheen edut ja, että ne meille tosiaan kuuluvat. Toki ilman kaikenlaista tukia pärjäis hyvin, mutta tämä on asennekysymys, koska siitä miehen palkasta oikeesti menee aika paljon tyhjää sinne kankkulankaivoon, eli veroon.

Mitä tulee tuohon hyväntekeväisyyteen, niin meillä kyllä siihen menee kuukaudessa rahaa reilusti enemmän mitä on kolmen lapsen lapsilisät kuukaudessa. JOten periaatteessa vois ajatella, että ne lapsilisät menee sinne hyväntekeväisyyteen :)

Vierailija
20/31 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen on tarkoitus tasata eroa lapsettomien ja lapsellisten välillä. Se ei ole sosiaalituki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi