Aktiivimalli II tulee, oletko valmis?
2.5. voimaan astuva pohjoismainen työnhakumalli, jossa työnhakija velvoitetaan hakemaan 0-4 työpaikkaa kuukaudessa tai jotain? Nyt on 27.4. eikä mitään tarkempaa infoa ole tullut eikä te-palveluiden sivuilta löydettävissä. Ehtiikö työkkäri kahdessa päivässä infota asiakkaitaan - edes jotain?- vai täytyykö työttömien ensi maanantaista lähtien jatkaa eloaan kuten tähänkin asti ja luottaa, että viranomainen ei tee virheitä, eikä näin ollen turhia karensseja tule puutteellisen ohjeistuksen vuoksi? Nettiasiointikin vaihtaa alustaa, eli nykyinen te-palvelut lakkaa toimimasta, vai?
Tämähän menee ihan putkeen. Kahden päivän päästähän sen näkee.
Te4v. Toiveikas pitkäaikaistyötön
Kommentit (135)
Minulle tuli sähköpostiini kuntakokeilun tyytyväisyyskysely, vaikka olen asunut ulkomailla jo toista vuotta. Kirjauduin oikein Te-palveluiden verkkosivuille eikä minulla ole mitään näkyvää työnhakua siellä avoinna. Mihin lie arvontaan olen onnellisesti päätynyt, kun tyytyväisyyttäni tivataan.
Olen lukenut tuon tiedotteen mutta kaipaan yksityiskohtaisempia ohjeita.
Montaako työpaiklaa tulee hakea?
Täytyykö haetut paikat raportoida te-toimistolle? Jos täytyy, niin miten? Jos ei, täytyykö minun itse pitää kirjaa haetuista paikoista vai säästää kaikki hakemukset? Kuinka kauan minun täytyy tietoja säilyttää tarkastusta varten?
Ajattelin jatkaa kuten tähänkin asti niin kauan, kunnes joku on minuun yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Kerroin, että uusi eläkehakemus lähdössä ja katsotaan nyt lykkiikö karenssin päälle. Aiemmin neuvoivat hakemaan työmarkkinatuen eläkkeen käsittelyajaksi. Tämä virkailija sanoi taas, että neuvo oli väärä, ja että minulle olisi kuulunut kuntoutustuki.
Kun kysyin, että mistä näistä tietää, tokaisi, että ei tiedäkään, ei se sinun vikasi ole. Kattellaan, tuleeko rahaton kesä. Onneksi on pieni puskuri, niin ei heti iske paniikki. Päänuppi toimii vielä, jännäksi menee.
Ihan oikean neuvon olet saanut, eli sekä tk-eläkkeen että kuntoutustuen käsittelyajaksi haetaan työmarkkinatukea tai liitolta ansiosidonnaista. Minun oli tarkoitus hakea ansiosidonnaista, mutta kuntoutustukipäätös tuli niin nopeasti, että aloinkin saada sitä heti. Jos en olisi saanut kuntoutustukea, olisin joka tapauksessa saanut ansiosidonnaista saikun ajalta. Lääkäri kirjoitti varulta vuoden saikun, jos kuntoutustukea ei olisi myönnetty. Nyt on jatkohakemus laitettu taas kuntoutustuesta tai jopa pysyvästä tk-eläkkeestä. Mullakin ikää 62 ja paikat pskana.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin jatkaa kuten tähänkin asti niin kauan, kunnes joku on minuun yhteydessä.
Voi kunpa suurin osa tähän otsikkoon kirjoittavista reppanoista tajuaisi saman asian. Nämä haettavien työpaikkojen määrät nimenomaan sovitaan haastattelun yhteydessä, eikä niin että heti ensi viikosta alkaen pitää alkaa hakemuksia tehtailemaan ilman virkailijan yhteydenottoa. Jos nykyinen työllistymissuunnitelma vanhenee vaikka 27.7.2022, voi elää aivan kuten tähänkin asti. Sitten taas, jos virkailijan kanssa sovitaan haastattelu vaikka 6.5.2022, sovitte yhdessä, että kuinka montaa paikkaa pitää hakea ja miten asiasta raportoidaan. Ja sitten haastattelun jälkeen tulette palstalle ja kerrotte, että minä en tuohon osallistu ja tästä alkaen elän vain pyhällä hengellä, enkä tarvitse työttömyyskorvauksia mihinkään ja blaablaa. Kyllä poliitikot varmasti suuttuvat tuosta hirveästi ja peruvat lakinsa tuon seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kunpa suurin osa tähän otsikkoon kirjoittavista reppanoista tajuaisi saman asian. Nämä haettavien työpaikkojen määrät nimenomaan sovitaan haastattelun yhteydessä, eikä niin että heti ensi viikosta alkaen pitää alkaa hakemuksia tehtailemaan ilman virkailijan yhteydenottoa. Jos nykyinen työllistymissuunnitelma vanhenee vaikka 27.7.2022, voi elää aivan kuten tähänkin asti. Sitten taas, jos virkailijan kanssa sovitaan haastattelu vaikka 6.5.2022, sovitte yhdessä, että kuinka montaa paikkaa pitää hakea ja miten asiasta raportoidaan. Ja sitten haastattelun jälkeen tulette palstalle ja kerrotte, että minä en tuohon osallistu ja tästä alkaen elän vain pyhällä hengellä, enkä tarvitse työttömyyskorvauksia mihinkään ja blaablaa. Kyllä poliitikot varmasti suuttuvat tuosta hirveästi ja peruvat lakinsa tuon seurauksena.
Jos asia on näin, miksei te-toimisto voisi laittaa kaikille viestiä että hommat jatkuu kuten ennenkin, niin kauan kuin toisin sovitaan?
Tiedottaminen asiasta on ollut luokattoman huonoa, olematonta suorastaan.
Tulee ikävä Sipilän kehittelemää Aktiivimallia 1, jota suurin osa nykyisistä hallituspuolueista muuten vastusti ollessaan oppositiossa. Sen sentään vähensi valtion työttömyysturvamenoja eikä tarvinnut ottaa koko ajan lisää velkaa,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, työkkärin täti! Eikö sun pitäisi tehdä töitä eikä syyllistää ja haukua työttömiä keskustelupalstoilla?
Haen firmoihin töihin työttömien spämmihakemusten lukijaksi. Luulis olevan ainakin hommaa tarjolla?
Vierailija kirjoitti:
Haen firmoihin töihin työttömien spämmihakemusten lukijaksi. Luulis olevan ainakin hommaa tarjolla?
Hae ihan vapaasti. Odotan jo innoissani, kuinka tulet itkemään ensimmäisestä karenssivaroituksesta, kun hakemasi paikka ei täytä suunnitelmasi vaatimuksia. "Mä en tarvi tukia, mä elän pyhällä hengellä". Yhteiskunta paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asia on näin, miksei te-toimisto voisi laittaa kaikille viestiä että hommat jatkuu kuten ennenkin, niin kauan kuin toisin sovitaan?
Tiedottaminen asiasta on ollut luokattoman huonoa, olematonta suorastaan.
No sinua varmaan pitäisi tiedottaa huomisesta säästäkin erikseen jollain viestillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedottaminen asiasta on ollut luokattoman huonoa, olematonta suorastaan.No sinua varmaan pitäisi tiedottaa huomisesta säästäkin erikseen jollain viestillä.
Yleisissä ohjeissa sanotaan että asiakkaat saa tarkempia ohjeita ennen kuin uusi aktiivimalli otetaan käyttöön.
Siksi moni ihmettelee kun niitä ohjeita ei ole tullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tulee ikävä Sipilän kehittelemää Aktiivimallia 1, jota suurin osa nykyisistä hallituspuolueista muuten vastusti ollessaan oppositiossa. Sen sentään vähensi valtion työttömyysturvamenoja eikä tarvinnut ottaa koko ajan lisää velkaa,
Sillä velalla ei ole mitään väliä!
Olen saanut sekä tekstiviestin että sähköpostin, jossa oli linkki lisätietoihin. Mitenkään ei tarvitse reagoida vaan työllisyyspalveluista otetaan aikanaan yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuon työllistymissuunnitelman vanhenemisen näkee? En ole tiennyt asiasta mitään.
Jätin yhteydenottopyynnön te-virkailijalleni ja minulle soitettiin sieltä pari viikkoa sitten. Olen siis osa-aikatyössä ja halusin tietää mitä tämä aktiivimalli kohdallani tarkoittaa. No sieltä sitten sanottiin että pyytävät tapaamiseen toukokuun aikana ja jutellaan työnhaustani. Saan soviteltua päivärahaa palkkani lisäksi. Koko aktiivimalli ahdistaa, en halua kokoaikatyöhön joten en näe muuta vaihtoehtoa kuin katkaista työnhakuni toukokuusta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, homma kutakuinkin hanskassa.
Olen 62v mummo ja mullehan soitteli jo viikko sitten yksi yli-innokas te-virkailija ja kyseli "tilannetta" ;D
Olen saanut sairaspäivärahamaksimin ja myös hylätyn päätöksen työkyvyttömyyseläke-hakemukseeni. Täysin A-luokkaa ja terve, kielteisen päätöksen mukaan. Eli aktiiviruoskintaa ois tiedossa...
Neljä b-lausuntoa, paikat pskana, mutta eiku töihin. Ja niitähän mummoille on runsaasti tarjolla....
Kerroin, että uusi eläkehakemus lähdössä ja katsotaan nyt lykkiikö karenssin päälle. Aiemmin neuvoivat hakemaan työmarkkinatuen eläkkeen käsittelyajaksi. Tämä virkailija sanoi taas, että neuvo oli väärä, ja että minulle olisi kuulunut kuntoutustuki.
Kun kysyin, että mistä näistä tietää, tokaisi, että ei tiedäkään, ei se sinun vikasi ole. Kattellaan, tuleeko rahaton kesä. Onneksi on pieni puskuri, niin ei heti iske paniikki. Päänuppi toimii vielä, jännäksi menee.
Jännää kielen käyttöä 62 vuotiaalta...
No sori mun mummolanguage, oliko jotain mitä et ymmärtänyt? Suomennan toki :)
Ei kai sulla vaan ole mitään nuorisovaatetta päälläs kun puhutkin tollee epäkorrektisti? (T. 57-v., meidän kai pitäis puhua kirjakieltä ja pukeutua tuulipukuihin tai teryleeneihin?)
No ei nyt sentään :D Ihan T-paidoilla ja farkuilla mennään. Hupparit ei sovi mun vartalomallille, eikä tuulipukukaan kahise mun päällä.
Tälleen epäkorrektisti tykkään hevistä ja vauhdin hurmasta, kaasujalka on raskas. Onneksi vielä pystyy autolla ajelemaan. Tällainen ikuinen rämäpää ei suostu vielä luovuttamaan, menen päivä kerrallaan eteenpäin! ;D Jännää miten pitäis pysyä jossain stereotypian mukaisessa muotissa...
Sinähän voisit laittaa hakemuksia formulakuskiksi eri talleille kuukausittain.
Kiitti vinkistä, mutta en taida mahtua siihen autoonkaan, on tuo ahteri sen verran iso. Nuorena tyttönä oli kyllä taksikuskin ammatti mielessä, mutta ajauduin sitten ihan toisenlaisiin hommiin. -Mummo62v
Vierailija kirjoitti:
Olen väsyneenä koodarina saanut juuri valmiiksi puppugeneraattorin joka arpoo te sivuilta työpaikkailmoituksen, generoi siihen hakemuksen ja lähettää tarvittavan määrän kuussa. Varmasti joku vaikuttuu tästä hakukoneesta ja joudun töihin.
Olen pyöritellyt vähän samaa mielessä, eikä tuo kovin kummoista koodinpätkää edes edellytä. Mutta menepä tuo tekemään ja jos se vieläpä tulee julki headhuntereille, sinulle käy kuten minulle. Ei jää aikaa kirjoitella omia koodinpätkiä vaan luuri tuuttaa valtoimenaan kun koittavat saada sinua resurssikseen. Turha edes liittoon kuulua, mistään päivärahoista ei ole pelkoa päästä nauttimaan vaikka projekti lähtisi yllättäen alta. Jo huomenna aamusta olet uudessa mukana tai maksat täysin itse olemisesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kysyin, että mistä näistä tietää, tokaisi, että ei tiedäkään, ei se sinun vikasi ole. Kattellaan, tuleeko rahaton kesä. Onneksi on pieni puskuri, niin ei heti iske paniikki. Päänuppi toimii vielä, jännäksi menee.Ihan oikean neuvon olet saanut, eli sekä tk-eläkkeen että kuntoutustuen käsittelyajaksi haetaan työmarkkinatukea tai liitolta ansiosidonnaista. Minun oli tarkoitus hakea ansiosidonnaista, mutta kuntoutustukipäätös tuli niin nopeasti, että aloinkin saada sitä heti. Jos en olisi saanut kuntoutustukea, olisin joka tapauksessa saanut ansiosidonnaista saikun ajalta. Lääkäri kirjoitti varulta vuoden saikun, jos kuntoutustukea ei olisi myönnetty. Nyt on jatkohakemus laitettu taas kuntoutustuesta tai jopa pysyvästä tk-eläkkeestä. Mullakin ikää 62 ja paikat pskana.
Juuri näin minuakin neuvottiin eli että kuntoutustuen käsittelyajaksi hakisin ansiosidonnaista. En vaan ehtinyt hakea kun sain myönteisen päätöksen kuntoutustuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuon työllistymissuunnitelman vanhenemisen näkee? En ole tiennyt asiasta mitään.
En ole tuo, jolta kysyit, mutta vanhenemispäivämäärän näkee kirjautumalla te-palveluissa Oma asiointi -sivulle ja sieltä Klikkaat auki oman suunitelman. Sen otsikon alla näkyy joitain sovittuja tehtäviä, joilla on eri deadlinet, aina on vähintään annettu tehtäväksi aktiivinen työnhaku. Katsot, milloin on myöhäisin deadline, niin siitä näkee, milloin suunnitelmaa viimeistään päivitetään. Itse jäin työttömäksi äskettäin, ja tänään soitti virkailija. Koska suunnitelman päivitys ehti ennen 2.5., kohdallani toimitaan vanhojen sääntöjen mukaan, eli 3 kk päästä on seuraava päivitys/yhteydenotto, paitsi jos uusi työ löytyy ennen sitä.
Kuka on lukenut ne työttömän oikeudet ja velvollisuudet? Siellä sanotaan, että töitä on haettava. Jos olet väittänyt ko. ohjeet lukeneesi edellisen 5 vuoden aikana, niin tiedät, että työttömän velvollisuutena on työnhaku, se ei ole muuttunut mihinkään. Nyt vain asiasta pitää antaa tarkempia tietoja kuin ennen, joten mitä ihmeen tietoja työttömät vielä haluavat.