Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimalli II tulee, oletko valmis?

Vierailija
27.04.2022 |

2.5. voimaan astuva pohjoismainen työnhakumalli, jossa työnhakija velvoitetaan hakemaan 0-4 työpaikkaa kuukaudessa tai jotain? Nyt on 27.4. eikä mitään tarkempaa infoa ole tullut eikä te-palveluiden sivuilta löydettävissä. Ehtiikö työkkäri kahdessa päivässä infota asiakkaitaan - edes jotain?- vai täytyykö työttömien ensi maanantaista lähtien jatkaa eloaan kuten tähänkin asti ja luottaa, että viranomainen ei tee virheitä, eikä näin ollen turhia karensseja tule puutteellisen ohjeistuksen vuoksi? Nettiasiointikin vaihtaa alustaa, eli nykyinen te-palvelut lakkaa toimimasta, vai?

Tämähän menee ihan putkeen. Kahden päivän päästähän sen näkee.

Te4v. Toiveikas pitkäaikaistyötön

Kommentit (135)

Vierailija
21/135 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida osa-aika kassa saada tällaisia summia.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3ccdee0f-1e99-43e1-b30a-efecec6a881d

Vierailija
22/135 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin aamulla ensi töikseni jättämässä Kelaan noin viidennenkymmenennen perättäisen työmarkkinatukihakemukseni. Kaikki jatkuu ennallaan.

Muutama viikko sitten juttelin TE-virkailijani kanssa. Koska ehdimme palaveerata ennen toukokuun alkua, minulle ei vielä aikoihin aseteta hakupakkorajoja. TE-toimisto tietää ihan yhtä hyvin kuin minäkin, että töihin en pääse, hain sitten neljää tai neljääsataa paikkaa.

Palaverimme tuloksena työllistymissuunnitelmani päivitettiin. Jälkeenpäin huomasin, että virkailija oli kirjoittanut, että kartoitetaan mahdollisuudet työkyvyttömyyseläkkeeseen. Minua tämä huolestuttaa kovasti, koska haluan töihin enkä mihinkään eläkkeelle. Eläkkeeni tulisi olemaan niin pieni, että itseni tappaminen - mitä olen harkinnut jo pari kolme vuotta yhä vakavammin - tulee aiheelliseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/135 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne työpaikat hakemuksilla lisäänny. Fakta on että työttömiä on monta kertaa enemmän kuin avoimia työpaikkoja. Täysin turha uudistus joka vain lisää valtion menoja. Se 190 miljoonaa olisi voitu käyttää järkevämmin kuin työttömen kyttäämiseen ja kuulusteluihin. 

Vierailija
24/135 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kohdalla se tulis olemaan puolet takuueläkkeestä, millä ei elä. Pätkätöistä ei ole kertynyt, vaikka parhaani olen yrittänyt. Otin jo selvää, tai sitähän ne ehdottivatkin jo. Ja varhennettu vähentää sen aikanaan tulevan eläkkeen määrää, kuulema. Tosin takuueläkkeestä ei vähennetä tietenkään. Se on minimi tietääkseni kaikille.[/quote]

OK; mä odotan kuin kuuta nousevaa että täytän 62, harmillisen pitkä aika siihen vielä. Nelisen vuotta. Mutta meinaan siihen asti elellä säästöillä ja mahdollisella keikkaduunilla koska tuohon karuselliin en lähde. [/quote]

Miksi et hae osittaista eläkettä, jota saat 61v. Ei juuri vaikuta lopulliseen eläkkeeseen.

Osittainen vanhuuseläke (OVE) on joustava eläkelaji. Voit hakea osittaista vanhuuseläkettä aikaisintaan 61-vuotiaana. Osittainen vanhuuseläke jatkuu siihen saakka, kunnes jäät vanhuuseläkkeelle.

Vierailija
25/135 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä näy olevan edelleenkään yhtään sopivaa paikkaa mihin hakea.

Vierailija
26/135 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos töistä saisi enemmän rahaa kuin kotona istumalla, niin mitään aktiivimalleja ja naarurikatetutta eikä mitään muutakaan tarvittaisia, todella yksinkertainen yhtälö.

Hmm, luulen että mistä tahansa työstä saisin enemmän rahaa kuin kotona olemisesta jo nyt joten tuo ei omalla kohdallani vaikuttaisi yhtään mitenkään. Tuloni ovat tällä hetkellä työmarkkinatuki. Saako jostain työstä sitäkin vähemmän? Sen sijaan jos saisin työkykyni takaisin niin työllistyisin välittömästi. Muuta ei tarvittaisi.

Vierailija
27/135 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tuo vaikuttas jos työtön olisin. Työttömänä ainoa tavoite oli saada töitä ja kuukausittain lähti hakemuksia läjäpäin. Jossain ryhmäistunnossakin kävin. Työkkäri ei kyllä koskaan ole auttanut saamaan töitä, itse olen loppuviimeksi löytänyt.

Sama juttu mullakin, olen ihmetellyt mihin tuota työkkäriä oikein tarvitaan, kun ei sen kautta työllisty...

Vierailija
28/135 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, homma kutakuinkin hanskassa.

Olen 62v mummo ja mullehan soitteli jo viikko sitten yksi yli-innokas te-virkailija ja kyseli "tilannetta" ;D

Olen saanut sairaspäivärahamaksimin ja myös hylätyn päätöksen työkyvyttömyyseläke-hakemukseeni. Täysin A-luokkaa ja terve, kielteisen päätöksen mukaan. Eli aktiiviruoskintaa ois tiedossa...

Neljä b-lausuntoa, paikat pskana, mutta eiku töihin. Ja niitähän mummoille on runsaasti tarjolla....

Kerroin, että uusi eläkehakemus lähdössä ja katsotaan nyt lykkiikö karenssin päälle. Aiemmin neuvoivat hakemaan työmarkkinatuen eläkkeen käsittelyajaksi. Tämä virkailija sanoi taas, että neuvo oli väärä, ja että minulle olisi kuulunut kuntoutustuki.

Kun kysyin, että mistä näistä tietää, tokaisi, että ei tiedäkään, ei se sinun vikasi ole. Kattellaan, tuleeko rahaton kesä. Onneksi on pieni puskuri, niin ei heti iske paniikki. Päänuppi toimii vielä, jännäksi menee.

Jos olet 62, niin mites se varhennettu eläke?

Mun kohdalla se tulis olemaan puolet takuueläkkeestä, millä ei elä. Pätkätöistä ei ole kertynyt, vaikka parhaani olen yrittänyt. Otin jo selvää, tai sitähän ne ehdottivatkin jo. Ja varhennettu vähentää sen aikanaan tulevan eläkkeen määrää, kuulema. Tosin takuueläkkeestä ei vähennetä tietenkään. Se on minimi tietääkseni kaikille.

OK; mä odotan kuin kuuta nousevaa että täytän 62, harmillisen pitkä aika siihen vielä. Nelisen vuotta. Mutta meinaan siihen asti elellä säästöillä ja mahdollisella keikkaduunilla koska tuohon karuselliin en lähde. 

Joo, ei tämä herkkua ole. En suosittele kenellekään. Minulta pyydettiin te:n toimesta b-lausunnon kopiot ja kun ne olin käynyt kiikuttamassa te-toimistoon, soitti sieltä eri virkailija perään ja sanoi aika ivallisen kuuloisesti "Voi kuule, ei me täällä mitään b-lausuntoja syynätä, kun me välitämme vain töitä" ;D

Aika hauskaa, että kollegat olivat täysin eri mieltä noinkin selvästä asiasta. Miksi siellä sitten sanoivat, "että hakija hakee töitä työkykynsä mukaan", kun pyysin selvennystä omaan tilanteeseeni. Milläs mä sen työkyvyn muuten todistan, ellen voimassa olevalla lääkärinlausunnolla?? Suoranaista ilkivaltaahan tuo on.

Mutta tsempit sulle, koetahan jaksaa!!! :)

Vierailija
29/135 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 62v mummo ja mullehan soitteli jo viikko sitten yksi yli-innokas te-virkailija ja kyseli "tilannetta" ;D

Olen saanut sairaspäivärahamaksimin ja myös hylätyn päätöksen työkyvyttömyyseläke-hakemukseeni. Täysin A-luokkaa ja terve, kielteisen päätöksen mukaan. Eli aktiiviruoskintaa ois tiedossa...

Neljä b-lausuntoa, paikat pskana, mutta eiku töihin. Ja niitähän mummoille on runsaasti tarjolla....

Kerroin, että uusi eläkehakemus lähdössä ja katsotaan nyt lykkiikö karenssin päälle. Aiemmin neuvoivat hakemaan työmarkkinatuen eläkkeen käsittelyajaksi. Tämä virkailija sanoi taas, että neuvo oli väärä, ja että minulle olisi kuulunut kuntoutustuki.

Kun kysyin, että mistä näistä tietää, tokaisi, että ei tiedäkään, ei se sinun vikasi ole. Kattellaan, tuleeko rahaton kesä. Onneksi on pieni puskuri, niin ei heti iske paniikki. Päänuppi toimii vielä, jännäksi menee.

Jännää kielen käyttöä 62 vuotiaalta...

Vierailija
30/135 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla?

Ohis.

Vierailija
31/135 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sori mun mummolanguage, oliko jotain mitä et ymmärtänyt? Suomennan toki :)

Vierailija
32/135 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkaa vaihtanut kirjoitti:

Mikä tuossa on ongelma? Kun viimeksi vaihdoin työpaikkaa, löysin mielenkiintoisen paikan keskimäärin 1-2 kertaa viikossa. Jos olisi ollut pakko hakea, olisin hakenut muita mielenkiintoisia paikkoja, joihin en vain olisi uskonut pääseväni.

Kun oli valmis cv ja hakemuspohja, ei sen muokkaaminen 10 minuuttia enempää vienyt.

Jos jokainen työtön hakee jotain mielenkiintoista paikkaa niin niitä hakemuksia tulee niin paljon, ettei niitä mielenkiintoisia paikkoja voi laittaa yleiseen hakuun.

Moni pelkää, että on pakko hakea niitä paikkoja joihin voi päästä ja niihen ei valtaosa halua, tästä en tiedä miten tämä menee ja voidaanko tätä valvoa, että oletko hakenut omaa koulutustasoasi vastaavaa paikkaa.

jos on pakkohaku päällä, työpaikkahakemuksia voi lähettää myös sellaisille  tahoille, JOTKA EIVÄT OLE ILMOITTANEET VAPAISTA PAIKOISTA Siitä vaan hakemusta avustajaksi eri ministeriöihin, kaupunginjohtajan kahvinkeittäjäksi, puoluejohtajan salkunkantajaksi yms.

Ja kun tallentaa tekemänsä hakemuksen,, saman voi lähettää vaikka joka kuukausi taas uudestaan

Vierailija
33/135 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sulla vaan ole mitään nuorisovaatetta päälläs kun puhutkin tollee epäkorrektisti?  (T. 57-v., meidän kai pitäis puhua kirjakieltä ja pukeutua tuulipukuihin tai teryleeneihin?)

Vierailija
34/135 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sulla vaan ole mitään nuorisovaatetta päälläs kun puhutkin tollee epäkorrektisti?  (T. 57-v., meidän kai pitäis puhua kirjakieltä ja pukeutua tuulipukuihin tai teryleeneihin?)

No ei nyt sentään :D Ihan T-paidoilla ja farkuilla mennään. Hupparit ei sovi mun vartalomallille, eikä tuulipukukaan  kahise mun päällä.

Tälleen epäkorrektisti tykkään hevistä ja vauhdin hurmasta, kaasujalka on raskas. Onneksi vielä pystyy autolla ajelemaan. Tällainen ikuinen rämäpää ei suostu vielä luovuttamaan, menen päivä kerrallaan eteenpäin! ;D Jännää miten pitäis pysyä jossain stereotypian mukaisessa muotissa...

Vierailija
35/135 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli 19.4. sähköposti aiheesta. Ei mikään kattava ja informatiivinen, mutta sisälsi linkin sivulle, josta tietoa löytyi. Ja siellä oli taas uusi linkki toiselle sivulle. Klik klik klik.

Käytännössä minusta mikään ei muutu. Pääosin asiointi tapahtuu verkossa. Jo tehty työllistymis/aktivointisuunnitelma pysyy voimassa eli kai ne olemassaolevat tekstit siirtyy sinne työmarkkinatorille vai mikä onkaan.

Vierailija
36/135 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työkkäri soittaa niin tallentakaa se numero. Jos on jotain asiaa sinne niin saa sentään jonkun virkahenkilön kiinni. Siihen valtakunnalliseen numeroon soittaminen on turhaa. En ole koskaan jaksanut jonottaa niin pitkään että joku olisi vastannut. Kolmesti olen siihen soittanut ja pisin jonotus noin 20 minuuttia. 

Vierailija
37/135 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä toi 0 työpaikkaa koskee ei aavistustakaan:0

Vierailija
38/135 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne työpaikat hakemuksilla lisäänny. Fakta on että työttömiä on monta kertaa enemmän kuin avoimia työpaikkoja. Täysin turha uudistus joka vain lisää valtion menoja. Se 190 miljoonaa olisi voitu käyttää järkevämmin kuin työttömen kyttäämiseen ja kuulusteluihin. 

Ja kun miettii miten hallitus hassannut useita miljoonia ja miljardia pilipali projekteihin ulkomailla, ei riitä suomalaisille rahat vaikka just tähän et vois työllistää ihmisiä työpaikoille.

Vierailija
39/135 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein CVn, jossa lukee:

Hei.

Haen paikkaa.

Terveisin

X.X. (nimikirjaimet)

Sitä lähettelen valtion tehtäviin, mikäli on tarve.

Mitään ohjeistusta ei ole TE-toimisto antanut.

Ikäni ja ammattini johdosta en enää työllisty aloille, joille työtä on.

Vierailija
40/135 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjeet on annettu ja ne on tullee sähköposteihin.

Ei o.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi