Aktiivimalli II tulee, oletko valmis?
2.5. voimaan astuva pohjoismainen työnhakumalli, jossa työnhakija velvoitetaan hakemaan 0-4 työpaikkaa kuukaudessa tai jotain? Nyt on 27.4. eikä mitään tarkempaa infoa ole tullut eikä te-palveluiden sivuilta löydettävissä. Ehtiikö työkkäri kahdessa päivässä infota asiakkaitaan - edes jotain?- vai täytyykö työttömien ensi maanantaista lähtien jatkaa eloaan kuten tähänkin asti ja luottaa, että viranomainen ei tee virheitä, eikä näin ollen turhia karensseja tule puutteellisen ohjeistuksen vuoksi? Nettiasiointikin vaihtaa alustaa, eli nykyinen te-palvelut lakkaa toimimasta, vai?
Tämähän menee ihan putkeen. Kahden päivän päästähän sen näkee.
Te4v. Toiveikas pitkäaikaistyötön
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Ohjeet on annettu ja ne on tullee sähköposteihin.
Ei ole.
Ei varmasti ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei vain ole tulleet minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, homma kutakuinkin hanskassa.
Olen 62v mummo ja mullehan soitteli jo viikko sitten yksi yli-innokas te-virkailija ja kyseli "tilannetta" ;D
Olen saanut sairaspäivärahamaksimin ja myös hylätyn päätöksen työkyvyttömyyseläke-hakemukseeni. Täysin A-luokkaa ja terve, kielteisen päätöksen mukaan. Eli aktiiviruoskintaa ois tiedossa...
Neljä b-lausuntoa, paikat pskana, mutta eiku töihin. Ja niitähän mummoille on runsaasti tarjolla....
Kerroin, että uusi eläkehakemus lähdössä ja katsotaan nyt lykkiikö karenssin päälle. Aiemmin neuvoivat hakemaan työmarkkinatuen eläkkeen käsittelyajaksi. Tämä virkailija sanoi taas, että neuvo oli väärä, ja että minulle olisi kuulunut kuntoutustuki.
Kun kysyin, että mistä näistä tietää, tokaisi, että ei tiedäkään, ei se sinun vikasi ole. Kattellaan, tuleeko rahaton kesä. Onneksi on pieni puskuri, niin ei heti iske paniikki. Päänuppi toimii vielä, jännäksi menee.
Jännää kielen käyttöä 62 vuotiaalta...
No sori mun mummolanguage, oliko jotain mitä et ymmärtänyt? Suomennan toki :)
Ei kai sulla vaan ole mitään nuorisovaatetta päälläs kun puhutkin tollee epäkorrektisti? (T. 57-v., meidän kai pitäis puhua kirjakieltä ja pukeutua tuulipukuihin tai teryleeneihin?)
No ei nyt sentään :D Ihan T-paidoilla ja farkuilla mennään. Hupparit ei sovi mun vartalomallille, eikä tuulipukukaan kahise mun päällä.
Tälleen epäkorrektisti tykkään hevistä ja vauhdin hurmasta, kaasujalka on raskas. Onneksi vielä pystyy autolla ajelemaan. Tällainen ikuinen rämäpää ei suostu vielä luovuttamaan, menen päivä kerrallaan eteenpäin! ;D Jännää miten pitäis pysyä jossain stereotypian mukaisessa muotissa...
Sinähän voisit laittaa hakemuksia formulakuskiksi eri talleille kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut mitään ohjeita.
Mitään ohjeita ei ole tullut sähköpostiin eikä netistäkään löydy mitään. Työministeriöllä on kaksi päivää aikaa hoitaa ohjeistus kuntoon tai 2.5. voimaan astuva uudistus ei astu voimaan puutteellisen ohjeistuksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sieltä on tullut se yleinen löpinä
"Asiakaspalvelumallimme uudistuu toukokuusta alkaen
Mitkä asiat muuttuvat? Kerromme tässä sinulle tärkeimmät pääkohdat muutoksesta, joka ei vaadi sinulta toimenpiteitä tässä vaiheessa."
Mitään yksilöityä, henkilökohtaista infoa ei ole tullut.
Oon valmis spämmää hakemuksia paikkoihin johon minulla ei ole koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Voiko laki olla laki, jos ei sen sisällöstä tiedä?
Älä viitsi olla noin tyhmä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sieltä on tullut se yleinen löpinä
"Asiakaspalvelumallimme uudistuu toukokuusta alkaen
Mitkä asiat muuttuvat? Kerromme tässä sinulle tärkeimmät pääkohdat muutoksesta, joka ei vaadi sinulta toimenpiteitä tässä vaiheessa."
Mitään yksilöityä, henkilökohtaista infoa ei ole tullut.
Mulle ei ole tullut edes sitä yleistä löpinää.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole tullut teidän sähköposteihin viestejä te-toimistolta niin te olette laittaneet estot päälle ettei viestejä tule te-toimistolta, sen eston voi laittaa te-toimiston omilla sivuilla, oma moka jos olette laittaneet.
Kyllä sieltä tulee viestejä mutta tästä uudesta aktiivimallista ei ole tullut mitään.
En aio hakea pakotettuna yhtään työpaikkaa. Toivoa työn saamisesta ei kohdallani oikeasti ole. Paljon on ongelmia ja vaikeuksia, joiden takia kuuluisin oikeasti eläkkeelle, mutta sinne on vaikea päästä. Työttömäksi TE-toimistoon olen ilmoittautunut vain rahan takia. Jos saan karenssin lopetan samalla työnhakijana olemisenkin kun ainoa tästä koituva hyötykin työmarkkinatuki viedään. Minkäänlaista apua en ole mistään saanut.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole tullut teidän sähköposteihin viestejä te-toimistolta niin te olette laittaneet estot päälle ettei viestejä tule te-toimistolta, sen eston voi laittaa te-toimiston omilla sivuilla, oma moka jos olette laittaneet.
Ei ole mitään estoja. Kuntakokeilun alkaesa tuli tyytyväisyyskysely, sen jälkeen ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee viikottain viestejä te-toimistolta sähköpostiin, jos teille ei tule niin olette laitaneet ruksin siihen kohtaan että ei viestejä sähköpostiin te-toimistosta, saatte karenssin kun toimitte noin.
Koitapa jo tajuta. Viestejä tulee mutta tästä uudesta aktiivimallista ei ole tullut mitään tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö työkkäri siis kirjaa mihin paikkoihin on hakenut? Tästähän syntyy henkilörekisteri, kun työpaikkakohtaiset hakijat listataan, mutta onko se laillinen? Suostuuko työnantajat siihen, että heidän työnhakijoita listataan ja profiloidaan viranomaisen toimesta?
Tiesitkö, että työtön on jo asiakastietorekisterissä, siis henkilörekisterissä. Jo nyt työnhakijoita on työnantajakohtaisesti listattuna, joten ei tässä mikään ole edes muuttumassa.
Sinä annat ihan itse tiedot siitä, mitä työpaikkoja hait. Jos niitä ei ole edes olemassa, niin selvityspyyntöä pukkaa.
Ihan sama, en aio hakea. Päätän itse elämästäni, enkä pompi sen mukaan mitä joku muu sanoo. Tuet loppuu jos loppuu. Nyt on muutakin mietittävää, kuten miten toimin kun suomi hakee natoon. Pitää lähteä vissiin vähän väljemmille vesille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee viikottain viestejä te-toimistolta sähköpostiin, jos teille ei tule niin olette laitaneet ruksin siihen kohtaan että ei viestejä sähköpostiin te-toimistosta, saatte karenssin kun toimitte noin.
Koitapa jo tajuta. Viestejä tulee mutta tästä uudesta aktiivimallista ei ole tullut mitään tietoa.
No se uutinen on siellä muiden uutis
ten seassa ja se pitää itse etsiä.
No kun ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kävin tarkistamassa ja niillä sivuilla ei ole mitään kohtaa, missä voisi kieltää te-toimistoja lähettämästä viestejä. Ainoa kohta, missä tietojen luovutuksen voi kieltää, on kieltä niiden luvotuumaninen työnantajille.
Tietenkin, jos asiakas ei ole antanut sähköpostiaan te-palveluille, niin mitään sähköpostia ei tulekaan. Siinä tapauksessa kirjeposti tavoittaa.
Huhu kertoo, että Työmarkkinatori olisi jotenkin laiton, koska se ei ole työkkärin oma vaan jonkun yksityisen alustantarjoajan. Sitä ei saisi käyttää, koska tiedot eivät jääkään työkkärille kuten nyt. Siksi tiedotuksessa on matala profiili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään ohjeita ei ole tullut sähköpostiin eikä netistäkään löydy mitään. Työministeriöllä on kaksi päivää aikaa hoitaa ohjeistus kuntoon tai 2.5. voimaan astuva uudistus ei astu voimaan puutteellisen ohjeistuksen vuoksi.
Kyllä se tulee voimaan, ole huoleti. Ei liikenne- ja viestintäministeriökään lähetä jokaiseen kotiin tietoa siitä, että liikennesäännöissä on muutoksia.
Itse olen saanut sekä sähköpostia että vanhanaikaista kirjepostia uuden mallin voimaantulosta. Jos sinun työllistymissuunnitelma on tehty/tehdään tämän ennen tämän viikon loppua, ei uusi malli koske sinua, ennen kuin nykyinen suunnitelma vanhenee. Seuraavan haastattelun yhteydessä virkailija kertoo sitten, että miten edetä, kuinka montaa paikkaa pitää hakea jne.