Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten karkoittaa flirttaileva esimies korrektisti?

Vierailija
26.04.2022 |

Olen vähän yli 30v nainen. Oma esimieheni (nainen) on nyt pitkällä sairauslomalla ja minut määrättiin esimieheni oman esimiehen (.55v mies) alaisuuteen. Tämä esimies on naimisissa/kihloissa ja edellesestä liitosta on 2 lähes aikuista lasta. Minä olen kihloissa ja 2 pienemmän lapsen äiti.

Tämä väliaikainen esimies on vitsaillut välillä hiuksn kaksimielisesti, muttei mitenkään räikeästi. Lähdin siihen välillä mukaan tai laitoin esimerkiksi nauruhymiön. Sitten mies alkoi kommentoida vaatteitani töissä muiden kuullen (pari kertaa imartelevaan sävyyn). En vastannut niihin mitään vaan hymyilin nolona. Nyt hän on alkanut kyselemään muka-viattomasti, että milloin minua pääsisi näkemään konttorilla. Teen enemmän etätöitä siis. Lisäksi on vihjailua siitä että viihtyy seurassani tai jotakin "toimiston miehet eivät kestäisi jos tulisit tiukoissa nahkahousuissa konttorille". Tuohon totesin että taidan käyttää sellaisia maksimissaan kotonani.

Eli ensin luin tilanteen ja miehen jotenkin humoristiseksi, mutta nyt olen huomannut että hän on todella päällekäyvä. Miten voisin selvitä tilanteesta niin että saisin pidettyä työpaikan ja suht hyvän hengen tämän väliaikaisen esimiehen kanssa?

Kommentit (294)

Vierailija
201/294 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyrkisin sanomaan ihan suoraan sille esimiehelle. 

Vierailija
202/294 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa sitä että näin viiskymppisenä perusluonteeltaan mukavana ja puheliaana setämiehenä on kyllä nykyään vaikeaa käyttäytyä töissä nuorempien naispuolisten henkilöiden kanssa mitenkään ihmismäisesti ettei sitä tulkittaisi yrityksenä päästä ko. Henkilön pöksyhin.
Alkuperäisen kirjoittajan esimies alkoi toki käyttäytymään asiattomasti varmaankin kun sai vähän mielestään vihreää valoa. Tähän itse antaisin neuvona seuraavassa kuisallisessa tilanteessa kun olette kahden kesken, sanomaan hänelle suoraan ja reilusti ettei tämä ole mielestäsi ok. Jos tämä on vaikeaa niin sitten muutut vain täysin jäätäväksi häntä kohtaan, kyllä se sitten aikanaan loppuu.
Tämän viimemainitun taktiikan tuntuu aika moni n. kolmekymppinen nykyään jo valinnut aivan peruslähtökohdaksi työelämässä kommunikoimiseen ihan ilman mitään em. syytä. Voin kertoa ettei sekään nyt ole kenties aivan paras lähestymistapa, on todella ikävää työskennellä sellaisessa organisaatiossa, missä puolet porukasta ei sano edes huomenta tai katsoo käytävällä kohdattaessa aina muualle.

Niin, tämä on seuraus, kun te sedät elätte omissa vanhoissa kalsareissanne. Herää pahvi!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/294 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhat 55+ setäjohtajat pahimpia kourijoita ja seksiin viittavien läppien heittäjiä. Nää samat äijät sitten tekee tikusta asiaa just siihen nuoremman naisen työpisteelle, ehdottelee lounaalle ja kahveille löhtemistä, jopa kuskaavat mersullaan syömään lounasta kauemmaksi. Niin törkeää salakähmäistä toimintaa!
Itse tämän kokeneena, en enää siedä yhtäkään flirttipomoäijää, vaan ilmoitan ylemmälle johdolle ja vaimolle. Kerran olen eräälle vaimolle kertonut, kiitti ja otti äijästä eron.
N31

Just, muakin jahtaa yks tällainen mersusetä. Käy täällä bensiksellä lähes joka viikko ja aina tietää kummasti mun työvuorot. Onneksi loppuu pian nää hommat, en ikinä enää tähän ketjuun tuu takas töihin. Eikä mua kukaan uskois, jos kertoisin. Oon kyllä ajattellu, et kerron sen vaimolle jotenkin anonyymisti, niin ällöä kun tiedän että on naimisissa tollasen limanuljaskan kanssa.

Hei, ota rohkeasti yhteys ylempään johtoon. Tuo on häirintää, ei normaalia.
Jos jätät asian, joku on seuraava uhri.

Vierailija
204/294 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään nä8in työmaalla valkokypäräisen naisen, joka "tyttöili" nuorelle keltakypäräiselle. Mietin, ollaanko miesvaltaisella alalla munaa hakemassa? Yks rakennusalalla ollut mies sanoi, että oli p*nnut kaikkia naispuolisia kollegoitaan... Että sellaisia ne harvat naiset alalla ehkä on.

Uskoitko tuota miestä sinisilmäisesti?

Vierailija
205/294 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuin itse lopettamaan pelkällä pitkällä tyrmistyneellä katseella. Tyrmistykseni johtui siitä, kun tilanne oli liian hyvä ollakseen totta. Myöhemmin on kaduttanut monet kerrat, että ajattelin miehen vain pilailevan kanssani. Olisi pitänyt vain ottaa todesta ja käydä kimppuun.
Mistä tuli mieleeni ap:lle vinkiksi, että jossain leffassa pomon flirttailu loppui siihen, kun alainen otti asenteen "okei, tehdään se nyt ja heti tässä työpöydällä". Pomo ei uskaltanut tehdä mitään oikeasti ja alkoi olla ihmisiksi.

Tarkennan siis kertomastani leffavinkistä, koska siinä voi hyvin olla sikäli perää, että jos kyse on pelkästään valta-aseman käyttämisestä ja häiriköimisestä, ei ole pelkoa, että mies käyttäisi tilaisuutta hyväksi vaan perääntyisi. Samalla nainen osoittaa ettei ole punasteleva pikkutyttö vaan osaa käsitellä hankalia miehiä.

Oman pomon kohdalla kaduttaa jälkikäteen, kun siinä oli vähän muutakin ja mutkikkaampaa mukana.

Vierailija
206/294 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo mutta ei välttämättä jatkon kannalta paras tapa olisi nolata ukko julkisesti. Kun seuraavan kerran kuiskii jotain ulkonäköjuttua, niin nostaa vaan suureen ääneen kaikkien kuullen esille "Ai hyvä perse? Kyllä, kyllä" ja puistelet päätä säälitellen sille pellelle.

Tai kävelet esimiehesi pomolle ja kerrot miten asiat on. Joko asiat muuttuu tai julkistat tilanteen someen. Mitä siihen sanoo asiakkaat ja yhteistyökummpanit? Niin meillä on tämmöinen tapa täällä meidän firmassa. Voi esimies olla hyvin pian kortistossa...

Vierailija
207/294 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä huudahdan nykyään näihin väärissä paikoissa sanottuihin ällökommentteihin kuuluvasti: #MeToo. Se on Pekka kuules tuollaiset kommentit MII TUU. Varo vaan!

Tämä on tavallaan rento, mutta siinä on varoitus samassa. Vain pöljä ei tajua.

Vierailija
208/294 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ups

Vierailija
209/294 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota puhelin käteen ja sano pomolle: niin mitä sä sanoit? Ja mutiset, että on nopeita nää nykyajan älypuhelimet äänittämään ja kuvaamaan.

Jos ei aivan tyhmä ole ymmärtää, että keräät todisteita!

Vierailija
210/294 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhat 55+ setäjohtajat pahimpia kourijoita ja seksiin viittavien läppien heittäjiä. Nää samat äijät sitten tekee tikusta asiaa just siihen nuoremman naisen työpisteelle, ehdottelee lounaalle ja kahveille löhtemistä, jopa kuskaavat mersullaan syömään lounasta kauemmaksi. Niin törkeää salakähmäistä toimintaa!

Itse tämän kokeneena, en enää siedä yhtäkään flirttipomoäijää, vaan ilmoitan ylemmälle johdolle ja vaimolle. Kerran olen eräälle vaimolle kertonut, kiitti ja otti äijästä eron.

N31

Just, muakin jahtaa yks tällainen mersusetä. Käy täällä bensiksellä lähes joka viikko ja aina tietää kummasti mun työvuorot. Onneksi loppuu pian nää hommat, en ikinä enää tähän ketjuun tuu takas töihin. Eikä mua kukaan uskois, jos kertoisin. Oon kyllä ajattellu, et kerron sen vaimolle jotenkin anonyymisti, niin ällöä kun tiedän että on naimisissa tollasen limanuljaskan kanssa.

Onko abc-asema?

Vierailija
211/294 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et vielä

Päässyt eroon, niin..,Näin kesällä käytä ihan vaan offia kaikkien ötököiden karkoittamiseen.

Vierailija
212/294 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N31

Onko abc-asema?

Eiku lelumaailma.

Vierailija
213/294 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö on aika hankalaa. Kirjoittamasi perusteella luen tuon niin, että hän sanoi ystävällisellä tavalla, että olisi syytä viettää aikaa enemmän toimistolla, sinulla on nyt vastuuta, mikä edellyttää käytännössä paljon ihmisten kohtaamista fyysisesti, jos homman haluaa hoitaa hyvin. Halusit tai et.

Vierailija
214/294 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttökelpoisia fraaseja:

Lopeta

Minulla on kiire

Tuo ei ole sopivaa

En ole kiinnostunut

Kiitos, jatkan nyt työtäni.

Luen tätä listaa ulkosuomalaisena ja pohdin, miltä lauseet kuulostaisivat tämän "macho"-maan kulttuurissa...Joo, voisin kyllä sanoa napakasti, että "lopeta" tai "tuo ei ole sopivaa", mutta se menisi kuuroille korville eikä sitä kukaan oikeasti ottaisi tosissaan.

En ole aloittaja.

Vierailija
215/294 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa on sanoa se ääneen:

METOO

Vierailija
216/294 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sano isosti kaikkien kuullen:"Mitä tarkoitat? Minulla on jo mies"

Vierailija
217/294 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos julkisesti laukoo jotain, esitä tyhmää ja pyydä aina kovaäänisesti selittämään tarkemmin tai perustelemaan, niin että muutkin kuulee. "Onpas tyttö nättinä tänään" - kerrotko meille kaikille, miten minun ulkonäköni liittyy tähän asiaan?

Tämä ei tietysti sovi tekstipohjaiseen viestittelyyn. Niihin pitää olla vastaamatta tai vastata, että olen hyvässä parisuhteessa, en ole kiinnostunut mistään henkilökohtaisesta ja tallennan kaikki yhteydenotot myöhempää tarvetta varten.

Vierailija
218/294 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi vaihtoehto on sitten vaihtaa työpaikkaa. Nuorilla naisilla on ihan tarpeeksi vaikeeta tehdä uraa muutenkin (ap:llakin pienet lapset), että ei siinä kannata vielä ruveta taistelemaan oman esimiehensä kanssa. Siis että nämä otat HR:ään yhteyttä jutut nyt vaan ampuu itteeskin nilkkaan. Helppo se on ulkopuolisen paasata, että pidä oikeuksistasi kiinni, mutta kuinka moni perheellinen oikeasti nyt sitten uhraa oman uransa yhteisen hyvän nimissä.

Eli siedät, otat huumorilla, olet asiallinen tms. tai vaihdat itse työpaikkaa. Sulla on kun on väliaikainen tilanne, niin ehkä ne kuukaudet kuluu nopeesti.

Tiedän erään kolmikymppisen, kauniin nuoren naisen, joka työskentelee ulkomailla suuressa multikansallisessa firmassa, oman osastonsa esihenkilönä. Työkaverit, pomot/ johtajat ovat suurimmaksi osaksi miehiä; miehiä useammasta maasta. Häneen on kuulemma aina suhtauduttu asiallisesti. Työpaikallaan hän itse käyttäytyy myöskin erittäin asiallisesti; samoin pukeutuminen tms on asiallista.

Vierailija
219/294 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totea ääneen että: Paljonkohan tuomio nykyään mahtaa olla esimiehen lähennellessään alaisiaan. Kovasti ovat tiukentaneet tuomioita !

Totta puhuen nämä makuasiat ovat menneet jo varsin monimutkaiseksi. Täysijärkinen ihminen kyllä tietää rajat milloin kiinnostuksen laajuus ylittää sen. Kun aina ollaan neuvomassa ja varoittelemassa niin moni vetää heti johtopäätöksen että "voi kamala". Mitenkähän ihmiset sitten tutustuvat jos ei mitenkään voi ilmaista mielenkiintoaan toiseen ihmiseen ?

Vierailija
220/294 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä esimiehelle sähköpostilla tai Teamsilla linkki Angèlen musavideoon "Balance ton quoi", löytyy helposti vaikkapa Juutuubista. PS: lähetä versio jossa on englanninkielinen tekstitys.